Beantwoord

Dataverbruik Duitsland / Dekking Duitsland

  • 16 oktober 2016
  • 7 reacties
  • 683 Bekeken

Reputatie 3
Hoewel T-Mobile aangeeft dat er problemen "waren" met data in het buitenland en dat die zijn opgelost, hebben mijn vriendin en ik afgelopen week in Duitsland toch de nodige problemen ervaren.

Ten eerste (b)lijkt het probleem met de sms-jes bij het bereiken van een bepaald verbruik / het volledig opgebruikt zijn van de databundel in ieder geval in Duitsland nog niet opgelost te zijn.

Ten tweede (b)lijkt het probleem met de data-aanvuller voor mijn EU Internet altijd bundel nog niet opgelost te zijn, aangezien ik geen aanvullende data kon bijkopen.

Beide problemen, zowel bij mij (EU Internet altijd) als mijn vriendin (Travel&Surf 500 Mb), werden veroorzaakt door een buitensporig dataverbruik, zoals dat kennelijk door T-Mobile gemeten werd, met name op de eerste dag dat wij in Duitsland waren.

Bij mijn vriendin was in het eerste uur in Duitsland al meer dan 100Mb van de 500 Mb verbruikt, terwijl zij niet bezig was met foto's / filmpjes versturen. Bovendien staat het updaten vanuit de AppStore via mobiele data standaard uit. Na dit eerste uur normaliseerde het verbruik weer, voor zover wij dit konden volgen, maar ondanks dat alle "data-intensieve" handelingen werden beperkt tot plekken waar wij wifi hadden, volstond de 500 Mb niet voor 1 week.

Omdat ik al ruim 2 jaar in Duitsland werk, heb ik ruime ervaring met EU Internet altijd. De databundel van 1 Gb is altijd ruim voldoende voor de hele maand.
Maar nu was ook deze bundel op de eerste dag vrijwel volledig verbruikt. Zonder dat ik mijn iPhone anders gebruikt heb dan anders.
En ook hier het vreemde geval dat mijn 100 Mb data uit mijn Data op reis bundel vervolgens bijna een hele week heeft nodig gehad om op te raken.

Naar mijn idee is er bij Data in het Buitenland dus meer misgegaan dan de opsomming van "opgeloste problemen" die T-Mobile zelf geeft.
Zijn er meer mensen die dit vreemde verloop in hun dataverbruik in het buitenland hebben ervaren de afgelopen week/weken?

Overigens blijft het een vreemde zaak dat wij in het moederland van T-Mobile, Duitsland, meer dan 50% van de tijd niet eens 3G dekking hadden (laat staan 4G).
Terwijl T-Mobile voor deze "niet-optimale" dienstverlening wel de volle mep berekent.

Tenslotte valt het mij op dat hoewel T-Mobile erkent dat er ontzettend veel is misgegaan met data in het buitenland, er nergens met ook maar 1 woord wordt gerept over compensatie voor de klanten.......
icon

Beste antwoord door Amy 18 oktober 2016, 09:10

Hi John63,



Lastig dat jullie problemen hebben met het internetten in het buitenland John! Ik zie wel dat je op 14 oktober een SMS van ons hebt gehad over het verbruik van je databundel. Kwam deze veel te laat? In dat geval vermoed ik dat je op het moment van sturen geen stabiele netwerkdekking had waardoor je de SMS later hebt gekregen. Zoals je aangeeft kon je meer dan de helft van de tijd ook geen gebruik maken van 3G. Van welk netwerk maakte je gebruik daar? Alleen met het 'Telekom' netwerk kan je 4G halen in Duitsland. Op deze pagina kun je terugzien van welke netwerken je het beste gebruik kunt maken daar. In je instellingen kun je handmatig een netwerk selecteren wanneer je met een netwerk geen goede ontvangst hebt.



Wat het snelle opgaan van je tegoed betreft: Wegens de privacywetgeving kunnen en mogen wij niet inzien waar jouw tegoed precies aan op is gegaan. Meer informatie hierover vind je in dit forumtopic. Je leest daar ook allerlei tips om je dataverbuik in de hand te houden. Omdat je aangeeft dat je databundel dit keer wel héél snel op is gegaan heb ik jouw vragen doorgezet naar onze technische specialisten. Zij hebben meer inzicht in het dataverbruik en kunnen wel zien wanneer, hoeveel MB verbruikt is. Zij nemen dit nu in onderzoek en zodra er meer informatie over bekend is nemen we weer contact met je op hierover. Het data op reis tegoed hebben we trouwens inderdaad samen getrokken met je bundeldatum zodat dit nu ook gelijk loopt.. ik heb het net nog even gecheckt maar er stond echt gen minnetje voor 😉. Ik ga er vanuit dat mijn collega's kunnen achterhalen wat er precies gebeurd is.



Verder zie ik dat je jouw nationale databundel inderdaad maar weinig gebruikt. Wist je dat je deze bundel via My T-Mobile ook naar beneden kunt bijstellen? Het is natuurlijk zonde als je voor iets betaalt waar je geen gebruik van maakt. Ik zie overigens ook dat je contractstermijn verlopen is. Mocht je hulp nodig hebben bij het verlengen.. let me know! 🙂



Ik moet je nu verder even vragen om geduld.. mijn collega's hebben jouw vragen nu in onderzoek. Mocht je in de tussentijd nog vragen hebben dan weet je ons te vinden hier!
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 3
Inmiddels zit ik alweer anderhalf uur en 150 km in Duitsland, maar nog steeds geen sms gehad over mijn data die op nul staat.
Ook geen welkomst-sms, maar daar kijk ik niet van op, die krijg ik meestal pas op dinsdag of woensdag als ik zondags naar Duitsland rijdt.

Ben nu bij een tankstation met WiFi waar ik via MyT-Mobile (dat bij deze T-Mobile hotspot minimaal een minuut per gedownloade pagina kost) nu zie dat ik voor het dubbele tarief als wat ik per maand voor EU Internet altijd betaal slechts de komende 14 dagen over 1 Gb zou kunnen beschikken. Voor de week daarna zou ik dan nog een aparte aanvuller voor een week moeten kopen.
Ben ik in totaal €40 extra kwijt door dit akkefietje en dat terwijl ik door mijn werk in Duitsland maar een fractie van mijn Nederlandse data verbruik, waarvan de rest aan het einde van de maand in een groot zwart gat verdwijnt (lees: de zakken van T-Mobile)
Hetzelfde gaat waarschijnlijk bij afloop van de opgedrongen kortlopende aanvullers gelden.

Kortom:
Win-win-win.
Voor T-Mobile

En ondertussen blijven de Europese (nep) politici in Brussel / Straatsburg het afschaffen van het belachelijk roamingverschijnsel maar uitstellen.
Wat kost de "financiële motivatie" die de providers hiervoor aan deze Brusselse lobbylikkers overmaken eigenlijk omgerekend per abonnee?
Reputatie 3
Hé toffe T-Mobile Dudes en Chicks,

Wat mij nou toch is overkomen, ben ik lekker met mijn vrouwtje een beetje aan het cruisen 🆒 door Duitsland, wordt van het ene op het andere moment ons datategoed een zwart gat ingeslurpt.
Of misschien wel 1 van die te gekke dode vulkanen in de Eifel. :? :?
Maf joh. Zomaar, zoef... bijna de volledige 1 dag oude 1 Gieg van mijn Altijd EU Internet weg. :S En bij mijn vrouwtje 100 van de 500 Mb van haar nagelnieuwe T&S tegoed.

Extra maf, omdat ik de afgelopen 2,5 jaar ganz toll veel in Duitsland aan het werk ben en altijd data overhoudt aan het einde van elke maand. En nu niet eens aan het einde van de eerste dag.....

Nu hebben jullie wel wat posts over issues met data in het buitenland op dit toffe forum geplaatst, maar hier lees ik van jullie kant nou weer net niets over. Wel van wat andere toffe users dat zij ook met "spookverbruik" te maken hebben gehad. Wel gaaf hoe jullie daar dan een hele post zonder oplossing onder kunnen zetten.

Misschien dat jullie, als jullie een keer in een goede flow zitten, naar dit dataprobleem kunnen kijken? Of er naar laten kijken door jullie mega brighte techneuten? En dan heel misschien wel op dit te gekke forum zouden kunnen reageren hoe dit opgelost wordt?

Wat las ik trouwens van 1 van jullie? Hebben jullie deze maand het tegoed voor Data op reis 2x op ons tegoed gezet om er voor te zorgen dat dit tegoed vanaf nu gelijk loopt met onze abonnementen? Echt lief! Maar hebben jullie dan wel gecheckt of er toevallig geen minnetje voor die extra tegoeden stond? Want misschien is daar dat spookverbruik wel vandaan gekomen. Zou kunnen toch?
Reputatie 6
Badge +15
Hi John63,

Lastig dat jullie problemen hebben met het internetten in het buitenland John! Ik zie wel dat je op 14 oktober een SMS van ons hebt gehad over het verbruik van je databundel. Kwam deze veel te laat? In dat geval vermoed ik dat je op het moment van sturen geen stabiele netwerkdekking had waardoor je de SMS later hebt gekregen. Zoals je aangeeft kon je meer dan de helft van de tijd ook geen gebruik maken van 3G. Van welk netwerk maakte je gebruik daar? Alleen met het 'Telekom' netwerk kan je 4G halen in Duitsland. Op deze pagina kun je terugzien van welke netwerken je het beste gebruik kunt maken daar. In je instellingen kun je handmatig een netwerk selecteren wanneer je met een netwerk geen goede ontvangst hebt.

Wat het snelle opgaan van je tegoed betreft: Wegens de privacywetgeving kunnen en mogen wij niet inzien waar jouw tegoed precies aan op is gegaan. Meer informatie hierover vind je in dit forumtopic. Je leest daar ook allerlei tips om je dataverbuik in de hand te houden. Omdat je aangeeft dat je databundel dit keer wel héél snel op is gegaan heb ik jouw vragen doorgezet naar onze technische specialisten. Zij hebben meer inzicht in het dataverbruik en kunnen wel zien wanneer, hoeveel MB verbruikt is. Zij nemen dit nu in onderzoek en zodra er meer informatie over bekend is nemen we weer contact met je op hierover. Het data op reis tegoed hebben we trouwens inderdaad samen getrokken met je bundeldatum zodat dit nu ook gelijk loopt.. ik heb het net nog even gecheckt maar er stond echt gen minnetje voor 😉. Ik ga er vanuit dat mijn collega's kunnen achterhalen wat er precies gebeurd is.

Verder zie ik dat je jouw nationale databundel inderdaad maar weinig gebruikt. Wist je dat je deze bundel via My T-Mobile ook naar beneden kunt bijstellen? Het is natuurlijk zonde als je voor iets betaalt waar je geen gebruik van maakt. Ik zie overigens ook dat je contractstermijn verlopen is. Mocht je hulp nodig hebben bij het verlengen.. let me know! 🙂

Ik moet je nu verder even vragen om geduld.. mijn collega's hebben jouw vragen nu in onderzoek. Mocht je in de tussentijd nog vragen hebben dan weet je ons te vinden hier!
Reputatie 3
Hoi Amy, bedankt voor jouw reactie.

Natuurlijk staat mijn telefoon in Duitsland op Telekom.de, of in ieder geval 99% van de tijd.
Alleen als op basis van de automatische instelling echt geen verbinding met Telekom.de mogelijk blijkt, pakt mijn iPhone het signaal van een andere aanbieden op.

Helaas heb ik de ervaring met de slechte dekking op meerdere plekken en over langere perioden in Duitsland. En niet in the middel of nowhere, maar gewoon midden in de bewoonde wereld.
Of het nu in Flein of Heilbronn is, of midden in Keulen waar ik anderhalf gewoond heb, 4G vind je alleen in de reclames van Telekom. Ook nu zit ik weer tegen zo'n zielige E aan te kijken......

En wat het dataverbruik betreft, misschien aardige informatie voor jullie techneuten:
volgens mijn iPhone is mijn roaming verbruik "over de huidige periode" 3,7 Gb.
Waarbij de huidige periode is gestart op 24 september 2015!

Dus volgens mijn iPhone heb ik in meer dan een jaar 3,7 Gb gebruikt, waarvan volgens jullie systemen een kwart in 1 dag.
Een dag waarop ik ook nog voornamelijk aan het autorijden was richting Heilbronn en alleen "Kaarten" aan had. Zoals ik dat al bijna het hele jaar elke week 2x doe.

De sms over het op zijn van mijn data kwam inderdaad aan toen we Nederland binnen reden.
Een aantal uur eerder kreeg ik wel de sms dat ik data kon bijkopen maar de site waarnaar ik verwezen werd om data bij te kopen kon meerdere malen niet laden. Ook vanwege slechte dekking?

Als je gezien hebt dat ik op het moment weinig data binnen Nederland verbruik, heb je waarschijnlijk ook gezien dat ik nog t/m maart korting op mijn databundel heb. Korting die ik kwijt ben zodra ik de bundel wijzig. Dat heeft dus weinig zin.
Overigens, doordat ik gemiddeld 3 dagen per week in Nederland ben en 4 dagen in Duitsland geeft dit ook wel en indicatie dat er bij het dataverbruik vorige week iets heel vreemds is gebeurt.

Verlengen doe ik sowieso pas als ik meer duidelijkheid heb over mijn werk in Duitsland.
Als zzp-er heb ik er mee te maken dat een opdracht nog maanden door kan lopen, maar ook volgende maand afgelopen kan zijn.
En aangezien bij jullie om onduidelijke redenen de bundel EU Internet Altijd niet gestopt kan worden zolang mijn contract loopt, blijf ik in mijn afgelopen contract hangen, omdat ik dan wel het EU Internet Altijd per maand op kan zeggen.
Waarom heet die bundel trouwens nog steeds "altijd"? Dat "altijd" is er al een poosje vanaf......

Inmiddels zit ik dus weer in Duitsland en moet ik dus maar geduldig afwachten, zonder data, tot dat jullie niet kunnen vinden wat er gebeurt is.
Of ik moet voor de komende 3 weken data bijkopen die 5x (!!!) zo duur is als mijn Nederlandse data, met maar de halve houdbaarheid. Waarvan ik, onder normale omstandigheden, weer meer dan de helft niet gebruik....

Overigens, zoals al aangekondigd, inderdaad vanmiddag het welkom in Duitsland sms-je ontvangen, terwijl ik toch echt zondag rond 5 uur al bij Venlo de grens over ging..... :?
Reputatie 6
Badge +15
Hi John,

Goed dat je daar gebruik maakt van Telekom, daar zou je in principe wel de beste dekking mee moeten hebben daar. Helaas hebben wij verder geen invloed op de dekking van aanbieders in het Buitenland. Je zou, als je weer in het buitenland bent, in dat geval bij de provider waar je op dat moment gebruik van maakt kunnen checken of er toevallig een storing is.

Voor de zekerheid heb ik kosteloos een nieuwe simkaart voor je aangevraagd. Hopelijk helpt deze met het verkrijgen van een stabieler netwerk. Je ontvangt deze binnen 3 werkdagen en je kunt hem vervolgens gemakkelijk zelf activeren.

Verder heeft een van mijn collega's van de netwerkafdeling geprobeerd je te bellen om je meer informatie te geven over het netwerk en je nog een aantal vragen te stellen. Je hebt hier ook een SMS over ontvangen. Mijn collega zal een deze dagen nogmaals proberen om je te bellen. Let op, het kan zijn dat hij met een onbekend/afgeschermd nummer belt. :)

Ik snap dat je met het verlengen nog even wilt wachten tot je meer informatie hebt over het netwerk in Duitsland. Hopelijk maakt de nieuwe simkaart ook al een verschil in dekking.

Als je nog vragen hebt.. let me know!
Reputatie 3
Beste Amy,

De nieuwe sim-kaart maakt, na uitgebreid testen, helemaal geen enkel verschil in de (non) kwaliteit van de dekking in Duitsland (nota bene jullie Heimat!)
Nog steeds voornamelijk E.

Het enige effect dat de nieuwe simkaart heeft gehad, is dat de dataverbruik historie (zie boven) is gereset en ik dus geen bewijs meer heb dat er destijds bij T-Mobile iets gruwelijk is misgegaan.
Maar misschien was dit ook wel de bedoeling van die nieuwe simkaart......
Reputatie 7
Badge +20
Hi John,

Onze technische specialisten hebben in oktober nog meerdere malen geprobeerd om contact met je te leggen, aangezien zij wel actieve datasessies zagen. Zij hebben je echter nooit aan de lijn gekregen, jammer, want zij hadden direct met je kunnen bespreken wat zij in onze systemen zagen.

Jammer dat je denkt dat de nieuwe simkaart verstuurd is om jouw historie te wissen, terwijl Amy hiermee een logische vervolgstap in dit probleem heeft genomen. Jouw bewijs staat ook nog in dit topic, dus daar hoef je je verder geen zorgen om te maken. Zou je kunnen aangeven in welke gebieden je bent in Duitsland en hier misschien direct wat concrete voorbeelden van geven? We kunnen dit dan laten controleren door onze netwerkspecialisten. Er is echter ook al aangekaart dat wij geen directe invloed hebben op de masten, het netwerk en andere omstandigheden over de grens, het is dus de vraag wat uiteindelijk de oplossing in dat geval kan zijn. We gaan er in ieder geval verder achteraan!

Overigens ben ik wel blij om te zien dat je besloten hebt jouw abonnement toch te verlengen, met het nieuwe Go-abonnement. Dit wilde ik je ook al aanraden aangezien je zo vaak in het buitenland verblijft. :)

We zien jouw reactie graag tegemoet en helpen je weer verder!

Reageer