Ten eerste (b)lijkt het probleem met de sms-jes bij het bereiken van een bepaald verbruik / het volledig opgebruikt zijn van de databundel in ieder geval in Duitsland nog niet opgelost te zijn.
Ten tweede (b)lijkt het probleem met de data-aanvuller voor mijn EU Internet altijd bundel nog niet opgelost te zijn, aangezien ik geen aanvullende data kon bijkopen.
Beide problemen, zowel bij mij (EU Internet altijd) als mijn vriendin (Travel&Surf 500 Mb), werden veroorzaakt door een buitensporig dataverbruik, zoals dat kennelijk door T-Mobile gemeten werd, met name op de eerste dag dat wij in Duitsland waren.
Bij mijn vriendin was in het eerste uur in Duitsland al meer dan 100Mb van de 500 Mb verbruikt, terwijl zij niet bezig was met foto's / filmpjes versturen. Bovendien staat het updaten vanuit de AppStore via mobiele data standaard uit. Na dit eerste uur normaliseerde het verbruik weer, voor zover wij dit konden volgen, maar ondanks dat alle "data-intensieve" handelingen werden beperkt tot plekken waar wij wifi hadden, volstond de 500 Mb niet voor 1 week.
Omdat ik al ruim 2 jaar in Duitsland werk, heb ik ruime ervaring met EU Internet altijd. De databundel van 1 Gb is altijd ruim voldoende voor de hele maand.
Maar nu was ook deze bundel op de eerste dag vrijwel volledig verbruikt. Zonder dat ik mijn iPhone anders gebruikt heb dan anders.
En ook hier het vreemde geval dat mijn 100 Mb data uit mijn Data op reis bundel vervolgens bijna een hele week heeft nodig gehad om op te raken.
Naar mijn idee is er bij Data in het Buitenland dus meer misgegaan dan de opsomming van "opgeloste problemen" die T-Mobile zelf geeft.
Zijn er meer mensen die dit vreemde verloop in hun dataverbruik in het buitenland hebben ervaren de afgelopen week/weken?
Overigens blijft het een vreemde zaak dat wij in het moederland van T-Mobile, Duitsland, meer dan 50% van de tijd niet eens 3G dekking hadden (laat staan 4G).
Terwijl T-Mobile voor deze "niet-optimale" dienstverlening wel de volle mep berekent.
Tenslotte valt het mij op dat hoewel T-Mobile erkent dat er ontzettend veel is misgegaan met data in het buitenland, er nergens met ook maar 1 woord wordt gerept over compensatie voor de klanten.......
Beste antwoord door Amy
Lastig dat jullie problemen hebben met het internetten in het buitenland John! Ik zie wel dat je op 14 oktober een SMS van ons hebt gehad over het verbruik van je databundel. Kwam deze veel te laat? In dat geval vermoed ik dat je op het moment van sturen geen stabiele netwerkdekking had waardoor je de SMS later hebt gekregen. Zoals je aangeeft kon je meer dan de helft van de tijd ook geen gebruik maken van 3G. Van welk netwerk maakte je gebruik daar? Alleen met het 'Telekom' netwerk kan je 4G halen in Duitsland. Op deze pagina kun je terugzien van welke netwerken je het beste gebruik kunt maken daar. In je instellingen kun je handmatig een netwerk selecteren wanneer je met een netwerk geen goede ontvangst hebt.
Wat het snelle opgaan van je tegoed betreft: Wegens de privacywetgeving kunnen en mogen wij niet inzien waar jouw tegoed precies aan op is gegaan. Meer informatie hierover vind je in dit forumtopic. Je leest daar ook allerlei tips om je dataverbuik in de hand te houden. Omdat je aangeeft dat je databundel dit keer wel héél snel op is gegaan heb ik jouw vragen doorgezet naar onze technische specialisten. Zij hebben meer inzicht in het dataverbruik en kunnen wel zien wanneer, hoeveel MB verbruikt is. Zij nemen dit nu in onderzoek en zodra er meer informatie over bekend is nemen we weer contact met je op hierover. Het data op reis tegoed hebben we trouwens inderdaad samen getrokken met je bundeldatum zodat dit nu ook gelijk loopt.. ik heb het net nog even gecheckt maar er stond echt gen minnetje voor 😉. Ik ga er vanuit dat mijn collega's kunnen achterhalen wat er precies gebeurd is.
Verder zie ik dat je jouw nationale databundel inderdaad maar weinig gebruikt. Wist je dat je deze bundel via My T-Mobile ook naar beneden kunt bijstellen? Het is natuurlijk zonde als je voor iets betaalt waar je geen gebruik van maakt. Ik zie overigens ook dat je contractstermijn verlopen is. Mocht je hulp nodig hebben bij het verlengen.. let me know! 🙂
Ik moet je nu verder even vragen om geduld.. mijn collega's hebben jouw vragen nu in onderzoek. Mocht je in de tussentijd nog vragen hebben dan weet je ons te vinden hier!