Beantwoord

Dataverbruik in het buitenland

  • 19 oktober 2016
  • 4 reacties
  • 108 Bekeken

Heb een abonnement met 600 mb buitenland. Ben in België en krijg een melding dat mijn bundel op is terwijl ik bijna niets heb verbruikt en zeker niet op de dag zelf. Wel in NL maar daar heb ik 3 gig. Mijn toestel registreert dik 400 mb die ik voor 98% in NL heb verbruikt dus dat ik het dataverkeer buitenland opgesoupeerd zou hebben kan niet kloppen. Graag een verklaring. (vraag 1)
Kreeg wel twee maal een melding "simkaart vernieuwen" in beeld gisteren in België. De betekenis daarvan ontgaat me ook. Heeft dat met bovenstaande vraag te maken? (vraag 2)
icon

Beste antwoord door Thalina 20 oktober 2016, 15:10

Hoi Hendrik,

Het is natuurlijk nooit fijn als je internet sneller gaat dan je had gedacht! Ik heb gelijk in het systeem gekeken en ik zie inderdaad dat de MB's van jouw Internet Europa bundel allemaal zijn verbruikt. Op dit moment heb je nog ongeveer 97MB over van jouw EU MB's, dus de MB's die bij jouw nationale internetbundel zitten. De 600MB waar je het over hebt, zijn van 28/09 tot en met 27/10 geldig. Je ontvangt namelijk altijd op de 28ste van de maand jouw nieuwe bundels.

Ik heb een netwerkspecialist gevraagd om verder in het systeem te kijken naar jouw verbindingen. Op 18/10 heb je ongeveer 15MB verbruikt aan dataroaming. Hij ziet wel dat de geregistreerde MB's overeenkomen met de 500MB die is verbruikt. Hij ziet namelijk vanaf 8/10 verschillende roamingsessies terug. Dus vanaf 8/10 tot en met 18/10 heb je ongeveer 500MB verbruikt in het buitenland. Mogelijk heb je eerder deze maand onbewust op het buitenlandse netwerk gezeten, omdat je bijvoorbeeld dicht bij de grens zat. Op 18/10 ziet hij van ongeveer 08:50 tot 14:25 uur dat je in de omgeving van Vessem & Reusel was. Daarbij is vrij veel data gebruikt en er worden alleen maar stabiele verbindingen gemaakt. Hij ziet daarna vanaf ongeveer 14:30 tot 22:05 uur een dataroaming verbinding, dit is één continue verbinding. Vanaf 22:30 uur ziet hij weer verbindingen in de omgeving van Reusel.

Vanwege de wet op Privacy mogen wij niet naar de inhoud van jouw dataverkeer kijken. T-Mobile registreert alleen het aantal MB’s dat je verbruikt. Heb je een datateller op jouw telefoon? In dit topic vind je nog meer tips om hoog verbruik te voorkomen.

Wat betreft de melding 'simkaart vernieuwen': heb je deze melding ook wel eens in Nederland gekregen? Had je op dat moment slecht of geen bereik? Ik zie dat je op dit moment een vrij oude simkaart hebt, mogelijk komt het hierdoor. Ik heb je kosteloos een nieuwe simkaart toegestuurd. Vergeet 'm niet eerst te activeren voordat je de simkaart gaat gebruiken.

Het is een vrij lang verhaal geworden 😉 Maar ik hoop dat het meer duidelijkheid geeft. Als je nog aanvullende vragen hebt, laat het gerust weten!
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Badge +17
Hoi Hendrik,

Het is natuurlijk nooit fijn als je internet sneller gaat dan je had gedacht! Ik heb gelijk in het systeem gekeken en ik zie inderdaad dat de MB's van jouw Internet Europa bundel allemaal zijn verbruikt. Op dit moment heb je nog ongeveer 97MB over van jouw EU MB's, dus de MB's die bij jouw nationale internetbundel zitten. De 600MB waar je het over hebt, zijn van 28/09 tot en met 27/10 geldig. Je ontvangt namelijk altijd op de 28ste van de maand jouw nieuwe bundels.

Ik heb een netwerkspecialist gevraagd om verder in het systeem te kijken naar jouw verbindingen. Op 18/10 heb je ongeveer 15MB verbruikt aan dataroaming. Hij ziet wel dat de geregistreerde MB's overeenkomen met de 500MB die is verbruikt. Hij ziet namelijk vanaf 8/10 verschillende roamingsessies terug. Dus vanaf 8/10 tot en met 18/10 heb je ongeveer 500MB verbruikt in het buitenland. Mogelijk heb je eerder deze maand onbewust op het buitenlandse netwerk gezeten, omdat je bijvoorbeeld dicht bij de grens zat. Op 18/10 ziet hij van ongeveer 08:50 tot 14:25 uur dat je in de omgeving van Vessem & Reusel was. Daarbij is vrij veel data gebruikt en er worden alleen maar stabiele verbindingen gemaakt. Hij ziet daarna vanaf ongeveer 14:30 tot 22:05 uur een dataroaming verbinding, dit is één continue verbinding. Vanaf 22:30 uur ziet hij weer verbindingen in de omgeving van Reusel.

Vanwege de wet op Privacy mogen wij niet naar de inhoud van jouw dataverkeer kijken. T-Mobile registreert alleen het aantal MB’s dat je verbruikt. Heb je een datateller op jouw telefoon? In dit topic vind je nog meer tips om hoog verbruik te voorkomen.

Wat betreft de melding 'simkaart vernieuwen': heb je deze melding ook wel eens in Nederland gekregen? Had je op dat moment slecht of geen bereik? Ik zie dat je op dit moment een vrij oude simkaart hebt, mogelijk komt het hierdoor. Ik heb je kosteloos een nieuwe simkaart toegestuurd. Vergeet 'm niet eerst te activeren voordat je de simkaart gaat gebruiken.

Het is een vrij lang verhaal geworden 😉 Maar ik hoop dat het meer duidelijkheid geeft. Als je nog aanvullende vragen hebt, laat het gerust weten!
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Thalina. Het verklaart veel. En ik heb inderdaad een aanvullende vraag/opmerking.
Op de 18e ben ik naar België geweest vanaf de tijd die wordt genoemd, dus dit klopt wel. Ook de tijd dat ik weer in Nederland ben. Het gekke is nu dat ik geen internet heb geopend in België. Wel heb ik enkele sms-jes verstuurt.
Hoe is het nu mogelijk dat er wel een continue verbinding is geregistreerd waardoor in één middag en avond al mijn mb's voor één maand voor het buitenland in rook zijn opgegaan.
Ik heb wel een vertaalsite geopend toen ik net België in ben gereden schiet me nu te binnen. Is die verbinding blijven bestaan. Is dat mogelijk? Dit, terwijl mijn gewone startscherm telkens in beeld kwam bij het verzenden van een sms. Als ik verbinding zou hebben met internet had ik dit toch moeten zien? Snap je wat ik bedoel?
Bedankt voor het toesturen van een nieuwe simkaart overigens....Groet, Hendrik.
Reputatie 3
Hoi Hendrik
Het lijkt er verdacht veel op dat jouw spookverbruik dezelfde achtergrond heeft wat mijn vriendin en mij is overkomen in Duitsland, zo'n anderhalve week geleden.
Zie mijn topic hierover.
Ook bij mij geen enkele inhoudelijke reactie van T-Mobile over de oorzaken en eventuele compensatie.
Maar héél toevallig wordt er ook aan mij gratis en voor niets een nieuwe simkaart opgestuurd.
Dan vraag ik mij dus af: wat is er aan de hand wat men ons niet vertellen wil?
Reputatie 6
Badge +15
Hey Hendrik,

Fijn dat de uitleg van Thalina wat duidelijkheid heeft gegeven. Wanneer je dataroaming aan hebt staan en er nog apps actief zijn op de achtergrond gebruiken deze gewoon data. We zien dus dat je op 18 oktober 15MB verbruikt hebt (de rest van de bundel is al in de maand ervoor verbruikt). Dat is natuurlijk niet heel veel en dit zou door apps op de achtergrond kunnen komen. Zoals Thalina al aangaf kunnen we wegens de privacywetgeving niet inzien waar jouw data precies aan op is gegaan. Aangezien je de vertaalsite aan hebt laten staan is de kans groot dat de MB's daar aan op zijn gegaan. Apps kunnen namelijk ook op de achtergrond verversen zonder dat je dat eigenlijk direct door hebt. Mocht je de volgende keer in het buitenland zijn en helemaal geen gebruik willen maken van mobiel internet kun je dit het beste volledig uitzetten in je instellingen.

@John63,

Jij had inderdaad te maken met een soortgelijk issue. Wat de simkaarten betreft.. dat is in dit geval echt toevallig! :)

Trekken jullie aan de bel als er nog vragen zijn?

Reageer