[FAQ] Alles over gebruik binnen de EU

Reputatie 6
Badge +17
  • T-Mobile Moderator
  • 3339 reacties

Als je naar het buitenland gaat voor bijvoorbeeld een vakantie of werktrip, wil je van te voren precies weten of je in het buitenland net zo bereikbaar bent als in Nederland. Lees hieronder alle veelgestelde vragen rondom gebruik buiten Nederland, maar binnen de EU! Ben je op zoek naar informatie rondom gebruik buiten de EU, ga dan snel naar [faq] Alles over internetten buiten de EU met Travel & Surf.

Wat is dataroaming en hoe zet ik het aan?
Internetten in het buitenland kan alleen via het netwerk van het land waarin je bent. Dataroaming heet dat en vaak is dit geblokkeerd in je telefooninstellingen. Zo zet je dataroaming aan:
Android
  • Ga naar 'Instellingen'
  • Kies 'Meer instellingen'
  • Kies 'Mobiele netwerken'
  • Vink 'Roaming' aan of verzet het schuifje
iPhone
  • Ga naar 'Instellingen'
  • Kies 'Mobiel netwerk'
  • Kies 'Opties mobiele data'
  • Zet 'Dataroaming' aan (zet het schuifje op groen).
  • Let op: bij een iOS ouder dan versie 10 moet je ook 'EU Internet' uitzetten (zet het schuifje op grijs).

Welke netwerken zijn beschikbaar in het buitenland?
Houd er rekening mee dat T-Mobile de dekking van buitenlandse providers niet kan garanderen. Niet alle landen en providers bieden een stabiel 4G- of 3G-netwerk aan. Ook zijn er landen waarbij internetverbinding helemaal niet mogelijk is. Op onze website is per land terug te vinden met welke providers T-Mobile een overeenkomst heeft en welke netwerken gebruikt kunnen worden.

Hoe kan ik verbinding maken met een netwerk in het buitenland?
Als je verbinding wilt maken met een netwerk in het buitenland, zorg dan dat je dataroaming aanstaat. Je kan je netwerkselectie op automatisch zetten en dan krijg je de providers en netwerken te zien waarmee T-Mobile een overeenkomst heeft. Als dat niet werkt dan kun je handmatig het netwerk selecteren. Je kunt op de website controleren welke netwerken beschikbaar zijn. Via de instellingen van je toestel kun je handmatig een netwerk selecteren.

Kan ik mijn bundels ook gewoon in de EU gebruiken?
Jazeker. Met je abonnement of PrePaid kun je jouw internetbundel gebruiken in de EU , IJsland en Noorwegen, zonder extra kosten. Zijn je GB’s op? Kies dan voor beperkt verder internetten op lage snelheid (zonder extra kosten) of koop een aanvuller voor direct weer snel internet. De aanvuller is geldig in Nederland en de EU.

Ik heb onbeperkt internet in Nederland. Kan ik nu ook onbeperkt internetten in de EU?
Nee, hiervoor is een aparte regel in de EU regulering opgenomen (fair use policy). Je mag, afhankelijk van je bundel, een aantal GB in de EU gebruiken.

- iPlan’08: Je mag maandelijks 10 GB internetten in de EU.
- Stel Samen & Stel Bij met Oneindig Online: je mag maandelijks 27 GB internetten in zone EU.
- Go Unlimited EU / Go Unlimited EU + USA (verkocht tot 1 mei 2017): Je kunt 60 dagen per jaar onbeperkt internetten in de EU, daarna krijg je een vast aantal GB's per maand. Bekijk hiervoor je verbruikstatus in My T-Mobile.
- Go Unlimited GB + bellen / Go Unlimited GB + bellen versie USA (verkocht vanaf 1 mei 2017): Je kunt 14 GB per maand internetten in de EU en in de USA (op het netwerk van T-Mobile USA)
- Heb je geen internetbundel, maar onbeperkt internet op lage snelheid in Nederland? Dan kun je per maand 4 GB in de EU gebruiken, natuurlijk wel op lage snelheid.

Zijn deze GB's op? Dan kun je niet verder internetten op lage snelheid. Wel kun je een GB-aanvuller kopen of kiezen voor Betalen per MB.

Wat als ik door mijn databundel heen ben en ik wil verder internetten?
De Nederlandse internetbundel geldt ook in de EU. Is de internetbundel op? Dan stopt de internetverbinding en kun je kiezen hoe je verder wilt internetten in de EU:
1) via een GB-aanvuller
2) gratis op lage snelheid: 64 Kbps downloaden/uploaden. Wel zit hier een limiet aan: in de EU kun je maximaal 6 GB op lage snelheid verbruiken.

Maak je normaal gebruik van onbeperkt internet, dan kun je na verbruik van jou bundel kiezen voor:
1) Een GB-aanvuller
2) Betalen per MB

Kom ik straks niet voor onverwacht hoge kosten te staan?
Als je je aan de aanvullende voorwaarden houdt hoef je je geen zorgen te maken over onverwachte datakosten. We laten het weten als je bijna door je databundel heen bent. Daarna kun je ervoor kiezen om de verbinding uit te laten of een aanvuller aan te schaffen. Mocht het zo zijn dat je gebruik niet overeenkomstig is met de aanvullende voorwaarden, dan sturen we je hier ook een bericht over met het verzoek jouw roamgedrag aan te passen en welke consequenties hier nog eventueel aan verbonden zitten.

Wat houdt Roam like at Home in?
Vanaf 13 juni 2017 worden er door T-Mobile in de EU geen extra roamingkosten meer in rekening gebracht en zijn de kosten gelijk aan het nationale tarief. Het uitgangspunt van de roaming regulering is om periodiek reizen te ondersteunen maar niet om permanent roaming mogelijk te maken. De Europese Commissie heeft daarom voorzorgsmaatregelen opgesteld voor mobiele operators om onredelijk gebruik te voorkomen. T-Mobile kan onredelijk gebruik vaststellen op basis van de verhouding tussen nationaal- en internationaal (roaming) aanwezigheid en verbruik. Het uitgangspunt is dat je meer tijd in Nederland moet besteden dan in het buitenland, of je de dienst(en) meer in Nederland moet gebruiken dan in het buitenland. In dit geval is er sprake van redelijk gebruik. Er is sprake van onredelijk gebruik van de dienst(en) als je gedurende een periode van minimaal vier maanden méér tijd buiten Nederland, maar in de EU doorbrengt en méér verbruik vertoont in de EU dan in Nederland. Elke dag waarop je je aanmeldt op het netwerk van T-Mobile in Nederland geldt als een dag in Nederland. Lees hier de aanvullende voorwaarden.

Waarom valt Zwitserland niet binnen de EU-regulering?
Zwitserland is net als Noorwegen en IJsland geen EU-lidstaat. Anders dan deze twee landen hanteert Zwitserland eigen, duurdere tarieven. We willen jouw abonnement betaalbaar houden. Daarom nemen we Zwitserland niet mee in onze EU-zone en blijven voor Zwitserland de huidige tarieven gelden.

Ik zit lang op zee en wil graag internetten, kan dat?
Dat kan! Maar dit valt buiten de EU-regeling, dus je hebt hiervoor een Travel & Surf-pas voor Zone 4 nodig. Zie dit topic voor meer informatie!

Vallen servicenummers ook onder de nieuwe regulering?
Nee, een gratis servicenummer is alleen maar gratis voor mensen uit datzelfde land. Bij een gratis servicenummer is het zo geregeld dat de ontvanger van het gesprek het gesprek gefactureerd krijgt en betaald. Op het moment dat een inwoner van dat land belt naar het gratis servicenummer wordt deze herkent dat deze vanaf het nationale landcodenummer belt en zo wordt het in rekening gebracht bij de aanbieder van het servicenummer. Echter, als je naar een gratis servicenummer belt in een ander land. Dan heeft jouw telefoonnummer een andere landcode, deze wordt niet door het (gratis servicenummer) systeem herkend. Vervolgens wordt het gesprek dus als servicenummer gesprek berekend aan de klant. Houd er dus rekening mee dat hier kosten voor gemaakt kunnen worden!

Heb je na het lezen van dit topic nog meer vragen over internetten binnen de EU? Stel je vraag dan gerust hieronder en dan helpen wij je zo snel mogelijk met jouw vraag!

6 reacties

Voor ik vertrok geprobeerd duidelijkheid te krijgen in Tmobile winkels en via telefoon.
Winkels weten ze dat niet en telefonisch bereik van Tmobile is helaas niet mogelijk voor een normaal mens.
Ik zit in zelfde situatie. In Portugal weliswaar. Ik heb dataroaming uitgezet en internet met een Portugees dataabbonnement.
Toch krijg ik berichten van T mobile dat ik langer in buitenland zit etc etc. En rekening moet houden met ....
Reputatie 7
Badge +16
Beste Bjorn,

In dit topic heb je dezelfde vraag gesteld, dat is tegen de huisregels. Morgen reageert er een moderator die kan e.e.a. voor jou nakijken.
Hallo,
ik heb een abonnement met 35 gb in de eu maar nu kijk ik op mijn factuur en zie ik dat ik al 1,5 jaar 12,39 betaal voor altijd internet eu terwijl ik toch al internet in heel de eu heb hoe komt dit? En hoe kan ik dit veranderen want voor mijn gevoel betaal ik nu elke maand 12,39 extra voor niks
Reputatie 7
Badge +16
@skylord

1) Dat trucje gaat niet werken denk ik, het idee is dat je een duurzame relatie met Nederland hebt en je daarom niet meer dan 4 maanden van het jaar buiten NL gebruik maakt van jouw abonnement.

2) Tijdens verblijf in NL telt het aantal Mb's / Gb's dat je verbruikt via jouw simkaart.

3) Dat kan niet, T-Mobile is niet actief in die landen en bovendien heb je meestal een contract voor 1 of 2 jaar.

4) Durf ik geen uitspraak over te doen.

5) Ik vind geen 50% in de voorwaarden. Wat bedoel je daarmee?

6) Als je TM abonnement nog binnen de 1 of 2 jaar periode zit na afsluiten dan kun je het abonnement afkopen. Eventueel toestelkrediet moet eerst afgelost worden, verder betaal je 50% van de nog overblijvende maandtermijnen zonder kortingen.
Als je al na de 1 of 2 jaar periode zit kun je maandelijks opzeggen.

Ik kan je alvast vertellen dat alle andere providers dezelfde regels hebben qua roam like at home dus waarschijnlijk schiet je er niks mee op. Dit alles is om te voorkomen dat er goedkope abonnementen in het buitenland afgesloten worden die permanent voor roaming gebruikt worden.
Gegevens:
a) Wij verblijven 6 maanden in de EU (Spanje en Frankrijk) en 6 maanden in Nederland (ons hoofdverblijf is Nederland en hebben een nederlands T-Mobile abonnement zie aanhangsel).

b) Wij hebben in Nederland een heel snelle vezel verbinding en gebruiken de telefoon niet of nauwelijks om te internetten.

Wij hebben de volgende vragen:

1) In de voorwaarden “Roam like at Home” wordt gesproken over een verblijf van "4 (aaneengesloten) maanden". Betekent dit dat als wij na 3 maanden even op en neer naar Nederland gaan, de 4 maanden opnieuw beginnen te tellen?

2) Moeten we gedurende ons verblijf in Nederland de telefoon gebruiken of alleen de chip?

3) Kunnen wij gedurende ons verblijf in Spanje of Frankrijk ons T-Mobile abonnement overzetten naar een Spaans of Frans T-Mobile abonnement?

4) Volgens ons abonnenment kunnen we 10 GB per maand vrij internetten in de EU. Als we, na 4 maanden, gebruik maken van internet moeten we dan € 7,260 tevens betalen over de vrije 10 GB of alleen over de GB's meer dan 10 GB?

5) In de voorwaarden “Roam like at Home” wordt gesproken over meer dan 50% gebruik. In Nederland is ons gebruik praktisch 0% en dus verbruiken we in de EU steeds meer dan in Nederland. Wij ervaren dit dit als NIET REDELIJK! Hoe gebruikt T-Mobile deze regel?

6) Zoals is voldoet ons T-Mobile abonnement niet aan onze wensen. Hoe en wanneer kunnen wij dit T-Mobile abonnement opzeggen of aanpassen?

Reageer