[FAQ] EU Roaming Regulering vanaf 13 juni 2017

Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

171 reacties

Canarische eilanden horen bij Spanje, valt dit per 13 juni ook onder deze regeling (m.a.w. ook EU?)
Vraagje

Ik heb een stel samen stel bij abo.
Nu heb ik de 6GB data bundel.
Deze kan ik dus na 13 juni in het buitenland gebruiken.
Ik heb aan 6 GB niet genoeg.
Dus ik stel hem voor de maand dat ik in het buitenland zit bij maar 20GB.
Dit is 5 euro duurder.
Heb ik dan ook de volledige beschikbaarheid van die 20 GB in het buitenland??
Hoe zit het met de Faeröer eilanden?
Deze horen bij Denemarken en liggen schuin boven Schotland voor Ijsland.

Ijsland en Denemarken is het geldig en Schotland ook (valt toch onder Verenigd Koninkrijk). Dan zou je verwachten dat het ook op de Faeröer geldig zou moeten zijn.

Graag een reactie van T-Mobile.
Ben wel benieuwd of er bij een Stel Samen en Stel Bij 6gb ook nog 250 mb beschikbaar blijft om in Zwitserland te gebruiken.
Een antwoord op die vraag heb ik nog niet gevonden.
Ik heb een Nederlands nummer met een t-mobile abonnement, maar ik studeer in het buitenland (wel binnen EU).
Volgens de voorwaarden van de nieuwe regeling: Er is sprake van onredelijk gebruik van de dienst(en) als je gedurende een periode van vier maanden méér tijd buiten Nederland, maar in de EU doorbrengt en méér verbruik vertoont in de EU dan in Nederland.
Ik ga dus sowieso meer tijd doorbrengen in de EU dan in NL. Wat houd dit in voor mijn abonnement?
Wanneer kunnen we nu eindelijk zien hoeveel van de 60 dagen al gebruikt zijn?
Ik kan het niet zien op mijn facturen, ik zie het niet in de app en ik zie het niet in mijn T-mobile ...
Het abo wordt al sinds januari aangeboden.... Het wordt eens tijd.
Reputatie 5
Badge +14
@Leo van doorn , ja die valt daar onder !
Ik woon in Oostenrijk maar Mn abo loopt nog lang door, dus vind het geweldig. Maar hoe zit het met de misbruik/4 maanden regeling? Ik gebruik mijn telefoon logischerwijs alleen maar hier..
Reputatie 1
Het is mij nog niet helemaal duidelijk omtrent roaming in de EU :?. Bij een Stel Samen & Stel Bij abonnement heb je ook een Travel & Surf pas, komt deze dan ook per 13/06 te vervallen en geld dan onderstaand verhaal?

"Zijn je MB's op? Dan kun je direct een aanvuller kopen. De aanvuller is geldig in Nederland én de EU. Je internetverbinding stopt tot je gekozen hebt voor een aanvuller. Hiermee voorkomen we onverwachte kosten voor je." :8

Of stopt dan het internet en dan moet je alsnog een Travel & Surf pas aanschaffen?
@PSA: binnen de EU kun je de MB aanvuller kopen, net als nu in NL. Dit is goedkoper dan Travel and Surf overigens.
Buiten de EU val je terug op Travel and Surf. Bijvoorbeeld in Zwitserland.
Dat bundeltje van max 250 mb lijkt er niet meer te zijn voor gebruik in bijvoorbeeld Zwitserland.
Vreemd dat jullie KPN en Vodafone niet volgen!
Geeft toch stof tot nadenken
Reputatie 4
Hoi allemaal!

@Snkz,

Dat kan je meteen regelen door naar deze speciale pagina te gaan! :D

@Leo van Doorn,

De Canarische Eilanden vallen ook in Zone EU! Dus na 13 juni kan je met jouw internetbundel lekker gaan genieten op het strand! 🆒

@Marita.dijkstra,

Dat klopt helemaal! Je kunt gerust jouw internetbundel verhogen naar 20 GB en dat kan je dan volledig gebruiken in de EU. Op het moment dat de 20 GB op is kan je een MB-aanvuller & GB-aanvuller aanschaffen zodat je op volle snelheid kan blijven surfen tijdens jouw vakantie!

@Dolphino,

Dat is een goede vraag, want de Faeröer eilanden zijn officieel een autonoom gebied binnen het Koninkrijk Denemarken, maar het is niet meteen duidelijk of het binnen de EU-zone valt. Ik moet je nog even antwoord schuldig blijven. Ik ga dit direct voor je navragen en zodra ik meer weet zal ik je dat laten weten!

@Kroetone,

Het antwoord is: 100% ja! 🆒 De 250 MB blijft beschikbaar voor de Stel Samen & Stel Bij abonnementen. Hier hebben wij speciaal een uitzondering voor gemaakt, omdat jullie moeten blijven genieten van onze extra voordelen. So get your roaming on! :D

@Lisannene,

Wat gaaf dat je in het buitenland studeert! 🙂 Aangezien je voor een langere periode naar het buitenland gaat moet je wel rekening houden met het volgende: het uitgangspunt is dat je meer tijd in Nederland moet besteden dan in het buitenland, of je de dienst(en) meer in Nederland moet gebruiken dan in het buitenland. In dit geval is er sprake van redelijk gebruik. Er is sprake van onredelijk gebruik van de dienst(en) als je gedurende een periode van vier maanden méér tijd in het buitenland doorbrengt dan in Nederland en méér verbruik vertoont in het buitenland dan in Nederland. Indien er sprake is van onredelijk gebruik van de dienst(en) verzoekt T-Mobile je om je (roaming) gedrag aan te passen. Wanneer je gedrag na 14 dagen niet aantoonbaar is veranderd kan er vanaf dat moment een toeslag op je roaming verbruik in rekening worden gebracht. Dit is natuurlijk niet leuk voor jou om te horen. Alleen dit zijn de EU-regels, dus wij kunnen dat helaas niet veranderen. Hoelang blijf je in het buitenland?

@ Daggobert,

Ik snap dat je dat graag wilt kunnen inzien. Wij zijn nog hard bezig om dat te kunnen realiseren. Hopelijk wordt het snel beschikbaar. Zodra er meer bekend is zullen wij dit met jullie delen. :)

@Caressavh,

De bedoeling achter de roaming regulering is om periodiek reizen te ondersteunen maar niet om permanent roaming mogelijk te maken. De Europese Commissie heeft daarom voorzorgsmaatregelen opgesteld voor mobiele operators om onredelijk gebruik te voorkomen. T-Mobile kan onredelijk gebruik vaststellen op basis van de verhouding tussen nationaal- en internationaal (roaming) aanwezigheid en verbruik. Het uitgangspunt is dat je meer tijd in Nederland moet besteden dan in het buitenland, of je de dienst(en) meer in Nederland moet gebruiken dan in het buitenland. In dit geval is er sprake van redelijk gebruik. Er is sprake van onredelijk gebruik van de dienst(en) als je gedurende een periode van vier maanden méér tijd buiten Nederland, maar in de EU doorbrengt en méér verbruik vertoont in de EU dan in Nederland.

@PSA,

Vanaf 13 juni komt de Travel & Surf pas (alleen voor binnen de EU) inderdaad te vervallen. Op het moment dat je jouw databundel hebt verbruikt in de EU kan je dat meteen oplossen door een MB-aanvuller & GB-aanvuller aan te schaffen. Zodra de MB's van jouw bundel op zijn stopt het internet automatisch zodat je geen extra kosten krijgt. Op dat moment kan je MB-aanvuller & GB-aanvuller kopen en lekker blijven internetten tijdens jouw reis. Hiermee krijg je een vast aantal MB's voor een vaste prijs en je krijgt een waarschuwing per sms wanneer je 80% van de aanvuller hebt gebruikt. En om nog even in te haken op het antwoord van @Kroetone, de 250 MB blijf wel beschikbaar voor Zwitserland, speciaal voor de Stel Samen & Stel Bij abonnementen. :)

@Sturk,

De wettelijk bepaalde datum is 15 juni, wij hebben gekozen voor 13 juni! Elke provider mag het zelf bepalen. 😃
Vraagje: Ik heb 4g voor thuis (40GB). Het is zo dat dit een DATA abbo is en dus in principe onder dezelfde regels valt.
Ik wil dus het modem + sim meenemen op vakantie in Oostenrijk, volgens mij zou dat dus zonder meer mogelijk moeten zijn, (uiteraard kan ik me voorstellen dat het onbeperkt downloaden 's nachts niet geld.

Graag even een reactie of dit klopt.
Jammer dat bij T-Mobile Zwitserland er niet bij zit, bij KPN doet Zwitserland gewoon wel mee...

Dat wordt dus zsm overstappen!
Muberra, Dankje voor je antwoord, maar wat betekend dit nu voor mij? Moet ik na 4 maanden mijn toestel maar uitschakelen en de rest van mijn abonnement niet meer gebruiken?
Aanvulling.. ik weet dat ik mijn abo om kan zetten naar t-mobile Nederland, maar dit is geen optie.
Ik heb nog een voucher voor 1 Travel & Surf S-pas met 100MB tegoed. Wat kan ik daar mee nu ik dat zeker niet meer ga gebruiken? Mijn eerstvolgende vakantie ligt namelijk na de datum waarop deze regeling in gaat.
Er is een fundamenteel verschil tussen Go abonnementen en Stel Samen Stel Bij abonnementen: bij laatstgenoemde zit ook als je geen hoge snelheid internetbundels afneemt al standaard onbeperkt internet tegen lage snelheid (64 Kbps) bij inbegrepen (evenals SMS-en en gebeld worden in regio 1).

Het Stel Samen Stel Bij abonnement heeft als het ware standaard een onbeperkt lage (64 Kbps) internetbundel integraal inbegrepen met als optie te upgraden en een hogere snelheid internetbundel af te nemen, dat is een wezenlijk verschil met het Go abonnementen.

Voor de berekening bij Stel Samen Stel Bij "startabonnement" (dus zonder eventuele afgesloten aanvullende hoge snelheid internetbundel in ogenschouw te nemen) dient dezelfde vaststellingsmethodiek voor berekening van minimale grootte van toegekende EU bundel te worden toegepast als bij iPlan '08, Stel Samen Stel Bij Unlimited en Go Unlimited, met dien verstande dat EU bundel voor gebruik buiten Nederland kleiner zal uitpakken door lagere abonnementsprijs van 10 euro per maand (exclusief optionele extra bundels voor bellen/hoge snelheid internet)... volgens mijn berekeningen per 15 juni 2017 moet dat 2,6 GB zijn en dat met een datasnelheid in gehele EU die net zo laag mag zijn als in Nederland, dus 64 Kbps maar ter keuze van T-mobile hoger.

Nergens in de de EU reguleringsregels ter implementering per uiterlijk 15 juni 2017 kan ik ergens een onderscheid vinden in de 'fair use' behandeling tussen abonnementen die nationaal onbeperkt internet bieden tegen hoge versus lage snelheid onbeperkt internet wat betreft toepassing van de regel voor toekenning EU data zonder meerprijs die gebruik in gehele EU gelijk moet stellen aan gebruik in Nederland.

Dit is een onderdeel waar de juristen en deskundigen van T-mobile echt nogmaals goed naar moeten kijken.

(Bij Stel Samen Stel Bij klanten die ook nog een hoge snelheidsbundel hebben afgesloten moet dezelfde 2,6 GB bovenop de reeds door T-mobile per 13 juni 2017 aangekondigde NL/EU bundel komen)

David, T-Mobile Moderator schreef:

"Hey Jeroen,

Een terechte vraag en goede onderbouwing ook, ik geef hier graag meer uitleg over!

Het internetten op basissnelheid bij Stel Samen & Stel Bij en Go is niet een onderdeel van de nieuwe regels in de EU die vanaf 13 juni gaan gelden. Deze snelheid is een extra voordeel dat wij zelf aanbieden bij deze prijsplannen voor het gebruik in Nederland en dit staat los van de nieuwe regulering in de EU. Het wordt dus ook niet gezien als het onbeperkte internet, zoals Go Unlimited is, omdat het internet op lage snelheid is. Bij Go Unlimited en de bundels in de EU gaat het om internet op hoge snelheid.

Ik hoop dat mijn uitleg zo helder is, maar als je nog vragen hebt, dan kun je die in het algemene topic stellen. Aangezien we al een algemeen topic houden, gaat dit topic op slot om het forum overzichtelijk te houden. Voor verdere vragen verwijs ik je naar het algemene topic."
Hoe komt het dat Turkije hier niet onder valt bij Tmobile maar wel bij Vodafone?? Ik ben gewoon verkeerd voorgelicht dit is niet leuk! Kan ik mijn onbeperkt data abonnement omzetten naar een goedkoper abonnement? Het is sim only??
Dat internetten en bellen in NL én de rest van Europa is heel handig, daarom ben ik ook recentelijk overgestapt naar Go. Daar betaalde ik wel iets meer voor mijn 1GB data, maar dan heb je ook wat; Europese data. Fijne service. Speciaal. Mijn vrienden waren zelfs een beetje jaloers, zo handig. Maaarr nu is deze service voor iedereen toegankelijk en betaal ik nog steeds hetzelfde, iets duurdere bedrag voor mijn 1GB.. Ik heb het idee dat de nieuwe Europese data regelgeving voor iedereen gunstig is, behalve voor Go abonnementhouders. Ik heb het gevoel er te zijn 'ingestonken' in februari door over te stappen van Stel samen&Stel bij naar Go, want nu heb ik minder internet, maar betaal méér.. Voor een bundel die nu niet meer zo speciaal is..
Er is een fundamenteel verschil tussen Go abonnementen en Stel Samen Stel Bij abonnementen: bij laatstgenoemde zit ook als je geen hoge snelheid internetbundels afneemt al standaard onbeperkt internet tegen lage snelheid (64 Kbps) bij inbegrepen (evenals SMS-en en gebeld worden in regio 1).

Het Stel Samen Stel Bij abonnement heeft als het ware standaard een onbeperkt lage (64 Kbps) internetbundel integraal inbegrepen met als optie te upgraden en een hogere snelheid internetbundel af te nemen, dat is een fundamenteel verschil met het Go abonnementen.

Voor de berekening bij Stel Samen Stel Bij "startabonnement" (dus zonder eventuele afgesloten aanvullende hoge snelheid internetbundel in ogenschouw te nemen) dient dezelfde vaststellingsmethodiek voor berekening van minimale grootte van toegekende EU bundel worden toegepast als bij iPlan '08, Stel Samen Stel Bij Unlimited en Go Unlimited, met dien verstande dat EU bundel voor gebruik buiten Nederland kleiner zal uitpakken door lagere abonnementsprijs... volgens mijn berekeningen per 15 juni 2017 2,6 GB en dat datasnelheid in EU net zo laag mag zijn als in Nederland, dus 64 Kbps.

Nergens in de de EU reguleringsregels ter implementering per uiterlijk 15 juni 2017 kan ik ergens een onderscheid vinden in de 'fair use' behandeling tussen tussen abonnementen die nationaal onbeperkt internet bieden tegen hoge versus lage snelheid onbeperkt internet wat betreft toepassing van de regel voor toekenning EU data zonder meerprijs die gebruik in gehele EU gelijk moet stellen aan gebruik in Nederland.

(Bij klanten met een aanvullende hoge snelheid internetbundel moet de 2,6 GB beschikbaar gesteld worden voor gebruik in EU buiten Nederland nadat toegekende EU bundel met hoge snelheid reeds opgesoepeerd is)

David, T-Mobile Moderator schreef:

"Hey Jeroen,

Een terechte vraag en goede onderbouwing ook, ik geef hier graag meer uitleg over!

Het internetten op basissnelheid bij Stel Samen & Stel Bij en Go is niet een onderdeel van de nieuwe regels in de EU die vanaf 13 juni gaan gelden. Deze snelheid is een extra voordeel dat wij zelf aanbieden bij deze prijsplannen voor het gebruik in Nederland en dit staat los van de nieuwe regulering in de EU. Het wordt dus ook niet gezien als het onbeperkte internet, zoals Go Unlimited is, omdat het internet op lage snelheid is. Bij Go Unlimited en de bundels in de EU gaat het om internet op hoge snelheid.

Ik hoop dat mijn uitleg zo helder is, maar als je nog vragen hebt, dan kun je die in het algemene topic stellen. Aangezien we al een algemeen topic houden, gaat dit topic op slot om het forum overzichtelijk te houden. Voor verdere vragen verwijs ik je naar het algemene topic."
Dat -conform EU regelgeving- eventueel afgesloten hoge snelheid internetbundels bij Stel Samen Stel Bij per 13 juni 2017 geheel te gebruiken zijn in NL/EU, in plaats van slechts een klein deel van de bundel in Regio 1 is positief, maar dat het aantal landen wordt beperkt tot EU en niet meer totaal Regio 1 bevat is een verslechtering voor de klant.

Waarom niet ten minste de 50-250 MB voor gebruik in Zwitserland gehandhaaft om die verslechtering te voorkomen en toch excessief gebruik in zonder meerprijs uit te sluiten?

E.e.a. is des te opvallender omdat onder andere KPN en Vodafone alle andere Europese niet EU landen zoals Zwitserland wel gewoon meenemen als ware het gewoon EU landen, en dan zelfs voor de gehele bundel.
Reputatie 7
Badge +20
Hi allemaal.

Ik zie weer een aantal vragen voorbij komen waar ik graag antwoord op geef. 🙂

@Goofyhome: Goed dat je dit navraagt. Deze regeling is niet geldig voor het 4G voor thuis abonnement. Dit abonnement is namelijk alleen bedoeld voor Nederland.

@@Caressavh; Als je langer dan 4 maanden in het buitenland zit en je verbruik groter is dan in Nederland, dan zul je hier bericht van krijgen. Daarin zal vermeld worden wat de gevolgen zijn. Ik stuur je ook even een privébericht met meer informatie.

@TommyvanExtel: Tot wanneer is je voucher geldig? Je kan anders ook tegen die tijd mij een bericht sturen en dan kan ik kijken hoe we dat het beste kunnen oplossen. Ik kan bijvoorbeeld een MB-aanvuller activeren ter compensatie van de voucher.

@Gulkaya: Turkije is geen EU-lid en dus valt Turkije niet onder de EU regeling. Je kan in Turkije een Travel & Surf pas activeren.

@Cisl: Jammer dat je er zo over denkt. Na 13 juni ontvang je met je Go abonnement ook nog eens Onbeperkt bellen in de EU. Dat is een wijziging die wij speciaal voor Go Up en Next hebben doorgevoerd. Als je gebruik wilt maken van meer MB's dan kun je jouw databundel verhogen via My T-Mobile. Zo heb je meer data beschikbaar in zowel Nederland als de EU.
Reputatie 1
Dat internetten en bellen in NL én de rest van Europa is heel handig, daarom ben ik ook recentelijk overgestapt naar Go. Daar betaalde ik wel iets meer voor mijn 1GB data, maar dan heb je ook wat; Europese data. Fijne service. Speciaal. Mijn vrienden waren zelfs een beetje jaloers, zo handig. Maaarr nu is deze service voor iedereen toegankelijk en betaal ik nog steeds hetzelfde, iets duurdere bedrag voor mijn 1GB..

Precies, jij heb 'm door.

Deze regeling is al iets van een jaar bekend. Ook T-Mobile kent deze regeling al die tijd en weten prima dat ze er niet onderuitkomen, simpel. Ondertussen weigeren ze al die tijd inhoudelijk antwoord te geven op alle vragen die hier aan gerelateerd zijn (terwijl ze dat uiteraard best zouden kunnen doen, de smoezen waar ze mee komen raken kant noch wal).

In de tussentijd worden er nog even een paar "mooie" abonnementen gelanceerd met "leuke" EU-internet bundels, waarbij vooral NIET wordt gemeld dat zoiets binnen afzienlijke tijd helemaal niet meer nodig is. Binnen = binnen!

Andere mensen zullen dit waarschijnlijk slimme marketing noemen, ik noem het oplichterij.
Even voor alle duidelijkheid, in een eerder antwoord geven jullie aan dat er als ingangsdatum voor 13 juni gekozen is. Maar er staat vanaf 13 juni. Is 13 juni nu de datum waarop de regeling ingaat of is het vanaf en is dus 14 juni de eerste dag.
Jullie raden het all, ik zit in die periode in het buitenland.