[FAQ] EU Roaming Regulering vanaf 13 juni 2017

Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

171 reacties

Ja, ik ben ook een stel samen en stel bij klant. Ik verwacht dat ik ook in andere europese landen dezelfde service krijg als in Nederland.
@Erik en @a.vddool

De EU verordening gaat niet over extra diensten, uitsluitend over hoe data, sms en minuten in het buitenland moeten worden behandeld. Onbeperkt of enige 'service' zit hier niet in, noch laat die mogelijkheid zich toe in enige vrije interpretatie. Het maakt niet uit wat je mening is, feit is dit:

Je hebt volgens de EU verordening recht op een X data die wordt bepaald op basis van de bruto Y contractwaarde. Y maal een rekenfactor levert je X data op.

Hier wordt een databundel op wat je minimaal moet krijgen bepaald, maar de bovengrens is nog steeds aan de providers. Zo ook zijn de voorwaarden daarover duidelijk gecommuniceerd (60dagen en later uitsluitend 10gb/mnd). Er is geen enkele regel die stelt dat alle services nu in het buitenland dienen te gelden, hoe vrij de media ook termen gebruikt....

De reden is ook vrij simpel, dat zou betekenen dat de EU verordening met al die services rekening had moeten houden... Dat betekent dat ze die allemaal hadden moeten doornemen en dan was er nog steeds geen verordening geweest (want elke provider, van elk land, moet dan bekeken worden).

Bellen, SMS en Databundels, meer is er niet geleverd... Bellen naar buitenland kost nog steeds geld en services buiten de databundel die de EU eist (zoals de basissnelheid) hoeven dus niet als de bundel op is... oftewel, die is er dus niet.
Reputatie 3
Badge +2
@Poco_Loco
Helaas zitten er een paar foutjes in je verhaal. Deels vanwege een duidelijk foute interpretatie, deels omdat je niet volledig bent.

Je hebt volgens de EU verordening recht op een X data die wordt bepaald op basis van de bruto Y contractwaarde. Y maal een rekenfactor levert je X data op.
Dat is op zich correct, maar niet volledig. De grens die je hier aangeeft is de hoeveelheid data die de provider je minimaal moet geven terwijl je aan het roamen bent binnen het gebied waar de verordening geldt.

https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/faq/frequently-asked-questions-roam-home
If at home you have unlimited mobile data or very cheap mobile data, your operator may apply a safeguard (fair use) limit on data use while roaming.
De EU verordening gaat niet over extra diensten, uitsluitend over hoe data, sms en minuten in het buitenland moeten worden behandeld. Onbeperkt of enige 'service' zit hier niet in, noch laat die mogelijkheid zich toe in enige vrije interpretatie.
Conclusie : het maakt niet uit of de provider z'n data 'bundel', 'tegoed' of 'internetvreugde' noemt, de verordening is van toepassing. En dat is maar goed ook, anders zou het wel heel simpel worden voor een provider om buiten de verordening te vallen : geef je bundel een andere naam en je hoeft roaming niks meer te leveren. Helaas voor de provider : zo werkt het dus niet.

Er is geen enkele regel die stelt dat alle services nu in het buitenland dienen te gelden, hoe vrij de media ook termen gebruikt....
En hier ga je dus de mist in. Kennelijk denk je dat een provider die z'n data 'service' gaat noemen opeens niet meer onder de verordening zou vallen. Vreemd want het gaat nog steeds om data, en dat is (zoals je zelf terecht vaststelde) het enige waar het in de verordening om gaat.

De reden is ook vrij simpel, dat zou betekenen dat de EU verordening met al die services rekening had moeten houden...
Nee, de reden is dat het niet uit maakt hoe de provider z'n data noemt. Data is data en valt onder de verordening.

De regeling is eigenlijk heel simpel. Je hebt in de landen waar de regeling geldt recht op hetzelfde als in Nederland, met als enige grens een maximale hoeveelheid data in het buitenland die berekend wordt aan de hand van je abonnementsprijs en een GB-tarief dat in de regeling is opgenomen.
In mijn geval heb ik een abonnement met eerst 10 Gb op volle snelheid en daarna onbeperkt internet op 384 kbps. Als ik die 10 GB in Nederland op maak in een periode en dus in het onbeperkte 384 kbs deel van mijn abonnement kom en naar het (EU-) buitenland ga dan heb ik daar volgens de verordening dus nog recht op de hoeveelheid data zonder toeslag te verbruiken die uit de door jou genoemde berekening volgt.

Overigens is de ACM inmiddels een onderzoek begonnen waarbij onder andere deze T-Mobile regeling de aandacht heeft.

De regeling is eigenlijk heel simpel. Je hebt in de landen waar de regeling geldt recht op hetzelfde als in Nederland, met als enige grens een maximale hoeveelheid data in het buitenland die berekend wordt aan de hand van je abonnementsprijs en een GB-tarief dat in de regeling is opgenomen.

Gefeliciteerd, een heel lang verhaal met als eindconclusie de bevestiging dat je na die EU-bundel geen extra data krijgt... Dus ook niet in 64/384kbps variant.

En dat laatste wil men niet begrijpen, einde bundel is met deze regeling einde bundel. Je hebt geen recht op een extra onbeperkt service... Je hebt recht op een data-bundel die berekend is.

Hoe je het ook wil keren, mijn antwoord is dus correct.
- Je eerste punt?... oh nee, geen term roaming in een expliciet roaming topic.
- Bedankt voor die 'conclusie', dat zei ik dus ja.
- En nee, jij gaat de mist in... Je neemt aan en gaat daarmee direct zelf de mist in met wat ik zeg. Prijzen en minimale data-bundels zijn gedefinieerd, verder niets. Geen diensten, klantenservice opties, apps, Deezer of Veilig Online of wat er nog meer aan meuk is... Uitsluitend prijzen en bundels van bel/sms/data, zoals ik heb gezegd, nota bene door jou geciteerd.
De EU verordening gaat niet over extra diensten, uitsluitend over hoe data, sms en minuten in het buitenland moeten worden behandeld.

Dus leuke reactie, wat is je punt nu precies?

Dat je twee keer data wil zien?
1x voor alles in NL en daarna 1x in het buitenland, want de EU verordening zegt dat je X gb daar moet hebben? Tja... dat staat er dus exact niet:
and gigabytes of data that you consume abroad in the EU will be charged or deducted from the volumes of your national tariff plan
Dus als jouw thuisbundel al op is... dan is jouw bundel op... De enige variant die ik kan bedenken waarbij je nog wel 'EU-data' zou hebben, is als jouw NL bundel kleiner is dan de EU bundel waar je recht op hebt.

Maar nogmaals, in geen enkel geval zal je een rest-verbinding overhouden.
Reputatie 3
Badge +2
Dus als jouw thuisbundel al op is...
Mijn thuisbundel gaat *nooit* op want onbeperkte data na 10 GB op maximum snelheid.
Moeilijk hoor...
In mijn geval heb ik een abonnement met eerst 10 Gb op volle snelheid en daarna onbeperkt internet op 384 kbps.
Je hebt dus geen onbeperkte data-bundel, je hebt een 10gb bundel. Dat is je data-bundel, het vrij interpreteren van die basissnelheid na bundel als een uitbreiding op je data-bundel is een vrije interpretatie. Het staat nota bene niet zo gedefinieerd in de voorwaarden:
Na het bereiken van de limiet van uw data wordt de internetsnelheid in Nederland bij het abonnement T-Mobile Go Up in plaats van 64 Kbps/64 Kbps teruggebracht naar 384Kbps/64Kbps.

Het zit dus niet in de EU verorderning, je data-limiet is bepaald op 10gb en daarmee is gewoon keurig een bundel bepaald waaruit jouw EU ook gaat. Je bent nu gewoon aan het vissen naar extra data die zelfs het Unlimited abo niet heeft (want ook die is op 10gb gedefinieerd).

Je zou ook blij kunnen zijn dat je ondanks totale verbruik van je data-bundel in NL nog wel een rest-verbinding krijgt aangeboden... als een service... bovenop je data-bundel.... moeilijk hoor...
Reputatie 3
Badge +2
Je hebt dus geen onbeperkte data-bundel, je hebt een 10gb bundel.
Als dat zo zou zijn dan zou ik na 10 GB geen data meer ontvangen binnen mijn abonnement. Dat is niet het geval.

Je zou ook blij kunnen zijn dat je ondanks totale verbruik van je data-bundel in NL nog wel een rest-verbinding krijgt aangeboden... als een service... bovenop je data-bundel.... moeilijk hoor...
Die verbinding van 384 kbps met onbeperkte data is mij expliciet aangeboden als onderdeel van het abonnement dat ik heb afgesloten. Geen sprake dus van 'een service' of een aardigheidje van T-Mobile. Sterker nog, zoals uit bijgaand screenshot blijkt werd daarbij géén onderscheid gemaakt tussen NL en EU...

En laat de verordening nou stellen dat alles wat in het binnenlandse abonnement (in EU termen : tariefplan) onder het 'roaming like home' principe valt :
In Verordening (EU) nr. 531/2012 is bepaald dat elk beleid inzake redelijk gebruik de klanten van roamingaanbieders in staat moet stellen volumes gereguleerde retailroamingdiensten tegen de toepasselijke binnenlandse retailprijs te verbruiken die in overeenstemming zijn met hun respectievelijke binnenlandse tariefplannen.
Met als uitzondering de cap bij roaming (volgens de berekening die je aangehaald hebt) bij zogenaamde 'open databundels'.

Lees een en ander gerust na http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32016R2286
Misschien moet je zelf even nalezen... en ophouden met negeren wat je niet wil horen.

Zoals de geciteerde tariefvoorwaarden die een expliciete limiet definiëren
Zoals de door jou nu geciteerde "inzake redelijk gebruik" term die de cap verklaart
Zoals het feit dat je een 10gb bundel weigert te lezen als 10gb bundel, maar met jouw vrije interpretatie als onbeperkt wenst te zien.... wat niet eens uitmaakt, je blijft een 10gb cap houden in de EU.

Want dit komt dus niet over... jouw bundel in de EU eindigt na 10Gb naar de verorderning én deze wordt uit jouw data-bundel, expliciet gedefinieerd op 10Gb, gehaald.

Dit mag uit je NL bundel, zoals eerder geciteerd, en dit is ook niet in strijd met enige 'onbeperkt' opvattingen.

Die EU-teller blijft hetzelfde en deze wordt in een teller gewoon inzichtelijk gehanteerd. Je hebt een NL+EU-bundel teller en als die op is... is het op... omdat die cap gewoon onderdeel is van het verhaal en daarmee dat 'oneindige deel' afkapt.

Dus weet je... ik maak je blij!

Je hebt inderdaad een 64/384kbps verbinding in de hele EU!!!!
Hij wordt alleen in de rest van de EU op basis van fair use policy/redelijk gebruik afgesloten na verbruik van 10gb (ergens in de EU).
Reputatie 3
Badge +2
Zoals de geciteerde tariefvoorwaarden die een expliciete limiet definiëren
Zoals de door jou nu geciteerde "inzake redelijk gebruik" term die de cap verklaart

De cap die zoals al eerder vastgesteld geldt voor gebruik tijdens het roamen.

Zoals het feit dat je een 10gb bundel weigert te lezen als 10gb bundel, maar met jouw vrije interpretatie als onbeperkt wenst te zien....
Die 'vrije interpretatie' lijkt me redelijk onderbouwd. Maar vertel eens :

Ga je volhouden dat er geen data meer komt binnen het abonnement na 10 GB ? Is niet zo...

Of dat dit geen onderdeel van het abonnement (tariefplan) uit maakt ? Kijk dan nog eens naar het screenshot (en de voorwaarden die je zelf quote).

Of wil je zeggen dat de regeling gebaseerd is op de term 'databundel' ? Lees dan de regeling en in het bijzonder het aangehaalde artikel nog eens : het gaat om het tariefplan.

Want andere opties zie ik eerlijk gezegd niet.

Want dit komt dus niet over...
Nope. Omdat het niet klopt wat je beweert. En dat zeg ik niet zomaar maar dat onderbouw ik met een screenshot en verwijzingen naar - en quotes uit de betreffende regeling. Dat is iets wat ik van jou nog niet gezien heb...

Maar goed, ik ga er hier verder geen woorden aan vuil maken. Ik weet dat de ACM er mee bezig is, en mocht ik er ooit zelf mee te maken krijg dan weet ik de T-Mobile klantenservice te vinden 😃
En weer nieuwe verklaringen en verdraaiingen...

- De cap geldt op je data in de EU... grappig genoeg indirect ook in je thuisland omdat het uit je nationale bundel gaat, want je thuisland is ook EU... Addertje, bedank de EU maar, die ik geciteerd heb voor je.
- Of er meer data in NL binnenkomt na je databundel heb ik nergens tegen gesproken, je krijgt alleen niet meer in het buitenland... naar EU cap. Zelfs het voorbeeld van onbeperkt heb ik voor je verduidelijkt. Tweede addertje, dankzij de 'redelijkheid' beperkingen.
- Het tariefplan, niet jouw screenshot, maar de werkelijk geldende tarieven, benadrukt expliciet dat jij een eindige bundel hebt en dat je 'lage snelheid' apart is van je data-bundel Na het bereiken van de limiet van uw data.

De data-bundel is dus gedefinieerd en de 10gb voor EU roaming wordt daaruit verrekend....

Daarmee mag je blij zijn dat T-Mobile binnen NL je gratis nog meer data geeft, maar het geeft je geen recht op meer data ergens anders.

Wat ik zeg klopt dus en is niet meer dan een kwestie van lezen... en niet lezen wat je wil lezen, maar lezen wat er staat. Er is geen mogelijkheid om jouw interpretatie in noch de geldende tarieven (dus niet een screenshot van de webshop), noch de EU verordening te lezen. Beter gesteld, de EU verordening spreekt jouw verhaal expliciet tegen (met het verrekenen van data uit je nationale bundel en de daarna gelden cap op data).
Ik heb nog een voucher voor 1 Travel & Surf S-pas met 100MB tegoed. Wat kan ik daar mee nu ik dat zeker niet meer ga gebruiken? Mijn eerstvolgende vakantie ligt namelijk na de datum waarop deze regeling in gaat.

Helaas heb ik geen vervolgantwoord meer mogen ontvangen hierop. Vandaar dat ik deze vraag opnieuw onder de aandacht breng.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Tommy,

Mijn lieve collega Hajar heeft jou diezelfde dag al beantwoord. Heb je dit misschien over het hoofd gezien? Kan natuurlijk gebeuren! Zij heeft toen gevraagd tot wanneer jouw voucher geldig is en jou verteld dat zij bijvoorbeeld een MB-aanvuller kan activeren ter compensatie van de voucher.

Je kunt dus gerust even een berichtje sturen zodra je op vakantie gaat, zodat we iets voor je kunnen regelen!
Hoi Tommy,

Mijn lieve collega Hajar heeft jou diezelfde dag al beantwoord. Heb je dit misschien over het hoofd gezien? Kan natuurlijk gebeuren! Zij heeft toen gevraagd tot wanneer jouw voucher geldig is en jou verteld dat zij bijvoorbeeld een MB-aanvuller kan activeren ter compensatie van de voucher.

Je kunt dus gerust even een berichtje sturen zodra je op vakantie gaat, zodat we iets voor je kunnen regelen!

Klopt,

Daar heb ik destijds op geantwoord (privebericht) met het volgende;

Nav
https://forum.t-mobile.nl/nieuws-345/faq-eu-roaming-regulering-vanaf-13-juni-2017-279515/index4.html#post1386553
https://forum.t-mobile.nl/nieuws-345/faq-eu-roaming-regulering-vanaf-13-juni-2017-279515/index4.html#post1386577

Het gaat om;
Deze voucher is geldig voor: 1 Travel & Surf S-pas met 100MB tegoed
Te verzilveren tot: 18-04-2020
Unieke code: 03925[xxxxxx]03475

Deze heb ik een maand geleden aangeschaft met het idee deze voor de volgende vakantie gebruiken.

Maar vervolgens niets meer op mogen ontvangen. Ik was in de veronderstelling dat ze inderdaad de MB-aanvuller zou activeren.

Ik wilde overigens opnieuw een privebericht sturen naar Hajar maar dat was op dat moment niet mogelijk. Nu wel zie ik, maar vandaar dat ik hier nogmaals postte. Het was niet mijn intentie om Hajar op welke manier dan ook in een negatief daglicht te zetten, excuses als dat wel zo overkwam.

Bedankt beide voor de hulp 🙂
Reputatie 4
Hi Tommy,

Dat is helemaal niet erg. Je moet het altijd aangeven als je een vraag hebt!

Ik heb de MB-aanvuller voor je geactiveerd. Dat zul je ook terugzien in jouw My T-Mobile. De 100 MB's zijn direct aan jouw databundel toegevoegd. Geniet er lekker van en ik wens je een heel fijn weekend toe. 😃
Ik heb dit nagevraagd bij www.consuwijzer.nl en dit is volens idd het geval, je hebt er recht op.
Je kunt dit altijd bij hun neerleggen en als je geluk hebt wordt dit door een commissie opgepakt en nagekeken bij T-Mobile. verder rest alleen een klacht indienen bij T-Mobile

Sinds kort en zonder er ruchtbaarheid aan te geven krijgen T-mobile klanten met Stel Samen Stel Bij abonnement -ook als ze geen aanvullende internetbundels hebben- inmiddels 2500 MB EU roamingbundel (voor traag internet) in aanvulling op onbeperkt traag internet in Nederland.

Vraag is nu of T-mobile de klanten ook gaat compenseren voor het feit dat ze de EU verordening bij dit abonnement pas maanden na 15 juni implementeren. Veel klanten hebben nu tijdens zomervakantie of weekendje over de grens kosten gemaakt via aankoop aanvullende bundels of via vervangend internet (wifi kaart in hotel voor mail checken, lokale prepaid) of geen kosten gemaakt maar wel onterecht verstoken gezeten van internet.

Een financiële compensatie bij de Stel Samen Stel Bij klanten, van minstens 30 euro voor de misgelopen 2500 MB per maand EU roamingbundel gedurende drie maanden ONDANKS vele achteraf volledig terechte klachten op dit forum en verzoeken (velen zelfs al van vóór 15 juni 2017) aan T-mobile om haar juristen nog eens goed de EU verordening over roaming per 15 juni ten aanzien van Stel Samen Stel Bij met basisinternet na te laten kijken.
En we hebben er weer een... compensatie.

Laten we heel duidelijk zijn dat de discussie over de 'ik heb recht op traag internet in de EU' niet overeenkomt met een bundel die je krijgt op basis van de abonnementswaarde naar EU verordening.

Dat die bundel er moest komen en er mogelijke vergoedingen door ontbreken uit voort kunnen komen, sta ik wel achter. Bouw alleen niet de illusie dat 'iedereen' met een vergelijkbaar abonnement een vast bedrag zal krijgen... hooguit heb je enig recht van spreken als je kosten hebt gemaakt. Ik ben benieuwd wie er hier dan nog recht van spreken heeft over die specifieke compensatie, als die al uitgesproken zal moeten worden voor die hele kleine groep die geen internetbundel had.

Echter, bovenstaande discussie ging over de trage verbinding en dat die door moest lopen. Daar is dus nog steeds niets aan veranderd en ook deze bundel verandert niets aan het feit dat je geen recht hebt op een doorlopende trage verbinding.
En we hebben er weer een... compensatie.

Laten we heel duidelijk zijn dat de discussie over de 'ik heb recht op traag internet in de EU' niet overeenkomt met een bundel die je krijgt op basis van de abonnementswaarde naar EU verordening.

Dat die bundel er moest komen en er mogelijke vergoedingen door ontbreken uit voort kunnen komen, sta ik wel achter. Bouw alleen niet de illusie dat 'iedereen' met een vergelijkbaar abonnement een vast bedrag zal krijgen... hooguit heb je enig recht van spreken als je kosten hebt gemaakt. Ik ben benieuwd wie er hier dan nog recht van spreken heeft over die specifieke compensatie, als die al uitgesproken zal moeten worden voor die hele kleine groep die geen internetbundel had.

Echter, bovenstaande discussie ging over de trage verbinding en dat die door moest lopen. Daar is dus nog steeds niets aan veranderd en ook deze bundel verandert niets aan het feit dat je geen recht hebt op een doorlopende trage verbinding.

Wat betreft minimale compensatie: T-mobile heeft tegen alle waarschuwingen vóór 15 juni 2017 toch niet de 2500 MB EU (traag) internet roaming geboden conform EU verordening, tot ze heel recent naar aanleiding van aangekondigde procedures van klanten via Geschillencommissie en contacten met ACM/Consuwijzer alsnog het licht zagen.

Ik baseer mijn 'minimaal 30 euro compensatie' op het feit dat T-mobile niet heeft geleverd wat zij op basis van EU recht had moeten leveren binnen het Stel Samen Stel Bij abonnement bij startonderdeel à 10 euro per maand. Je kan het een beetje zien als een pro-rato ontbinding van de koopovereenkomst voor de periode dat ze in gebreke bleven.

Er zullen klanten zijn die per maand wel 25 keer een 100 MB internetbundel à 2,50 hebben gekocht (2500 MB) om te kunnen e-mailen en chatten, misschien wel de drie maanden dat T-mobile in gebreke bleef, en dat zou tot wel 187,50 euro (3x 62,50 euro) compensatie op basis van werkelijk geleden schade op kunnen leveren.

Ik heb nooit gesteld dat klanten buiten NL, binnen EU recht hebben op onbeperkt (traag, 64 Kbps) internet bij het Stel Samen Stel Bij abonnement, maar wel op minstens 2,6 GB (na afronding 2500 MB) roaming bundel in aanvulling op onbeperkt (traag, 64 Kbps) internet in Nederland!

Dit zou bij diegenen met een Stel Samen Stel Bij abonnement die tevens ook nog een databundel afnemen, bovenop hun snelle internetbundel voor gebruik in NL/EU moeten komen en voor het gemak pas ingaan nadat deze bundel in NL/EU helemaal verbruikt is.

Klanten met de snelle 6 GB, 10 GB databundel behouden in Nederland na overschrijding van hun bundel recht op onbeperkt traag internet met een snelheid van 384 Kbps voor gebruik in Nederland, maar deze hogere trage internetsnelheid (vergeleken met de 64 Kbps bij diegenen zonder bundel) hoeft volgens mij niet geboden te worden bij deze klanten buiten NL, binnen EU nadat de snelle NL/EU databundel op is, 2500 MB met 64 Kbps volstaat.

Alles conform mijn analyses reeds eind mei 2017 gecommuniceerd via dit forum oftewel: niets meer, niets minder.
Buiten twee aannames klopt je verhaal:
- klanten zonder data-bundel in NL verbruiken spontaan wel in het buitenland
- 2,5 Gb na je snelle bundel is dus niet correct.

Er zullen klanten zijn die per maand wel 25 keer een 100 MB internetbundel à 2,50 hebben gekocht (2500 MB) om te kunnen e-mailen en chatten, misschien wel de drie maanden dat T-mobile in gebreke bleef, en dat zou tot wel 187,50 euro (3x 62,50 euro) compensatie op basis van werkelijk geleden schade op kunnen leveren.
Dit kan je toch niet serieus gaan gebruiken als argument als mensen in NL met 64 kbps tevreden zijn. Sorry, dit is gewoon onrealistisch, onredelijk en niet in verhouding waadoor het nooit zal worden toegekend als je dit ooit zou willen afdwingen in een rechtszaal.

EU zou ongeveer 1,07 2,14 Gb verplicht stellen op basis van de basis abo waarde (10 euro inc / 8,26 ex BTW)... Pas bij toevoegen van andere bundels en zaken stijgt dat naar meer, maar daar is de SS&SB wel een wat moeilijke gezien de slechte definiëring van 'waarde contract'. Helemaal als je 'contract' bij afsluiten een andere waarde heeft.

Klanten met de snelle 6 GB, 10 GB databundel behouden in Nederland na overschrijding van hun bundel recht op onbeperkt traag internet met een snelheid van 384 Kbps voor gebruik in Nederland, maar deze hogere trage internetsnelheid (vergeleken met de 64 Kbps bij diegenen zonder bundel) hoeft volgens mij niet geboden te worden bij deze klanten buiten NL, binnen EU nadat de snelle NL/EU databundel op is, 2500 MB met 64 Kbps volstaat.

Nee dus... Nadat je snelle bundel op is, is het op omdat naar EU verorderning het verbruik uit dezelfde bundel wordt gehaald, zie ook alles hierboven... Je hebt recht op 1 2 Gb per 7,70 ex BTW op basis van contract, maar waar in de EU (NL of niet NL) je dat opmaakt is niet relevant... klaar, geen 2,5 Gb en ook niet met trage snelheid.

De enige wijziging die hier te zien is, is bij mensen zonder data-bundel die op basis van waarde contract wel een EU data-bundel zouden moeten krijgen. Om moeizaam rekenen per contract (en dus alle bundels etc.) lijkt er gewoon een 2,5 Gb te zijn toegekend.

-edit-
Inderdaad een foutje aan mijn zijde... je moet de contractwaarde eerst keer 2 doen (want 7.70 is nu zo logisch... 3.85 had niet uitgemaakt)
Buiten twee aannames klopt je verhaal:
- klanten zonder data-bundel in NL verbruiken spontaan wel in het buitenland
- 2,5 Gb na je snelle bundel is dus niet correct.

Dit kan je toch niet serieus gaan gebruiken als argument als mensen in NL met 64 kbps tevreden zijn. Sorry, dit is gewoon onrealistisch, onredelijk en niet in verhouding waadoor het nooit zal worden toegekend als je dit ooit zou willen afdwingen in een rechtszaal.

EU zou ongeveer 1,07 Gb verplicht stellen op basis van de basis abo waarde (10 euro inc / 8,26 ex BTW)... Pas bij toevoegen van andere bundels en zaken stijgt dat naar meer, maar daar is de SS&SB wel een wat moeilijke gezien de slechte definiëring van 'waarde contract'. Helemaal als je 'contract' bij afsluiten een andere waarde heeft.

Nee dus... Nadat je snelle bundel op is, is het op omdat naar EU verorderning het verbruik uit dezelfde bundel wordt gehaald, zie ook alles hierboven... Je hebt recht op 1 Gb per 7,70 ex BTW op basis van contract, maar waar in de EU (NL of niet NL) je dat opmaakt is niet relevant... klaar, geen 2,5 Gb en ook niet met trage snelheid.

De enige wijziging die hier te zien is, is bij mensen zonder data-bundel die op basis van waarde contract wel een EU data-bundel zouden moeten krijgen. Om moeizaam rekenen per contract (en dus alle bundels etc.) lijkt er gewoon een 2,5 Gb te zijn toegekend.

Stel Samen Stel Bij is een modulair opgebouwd abonnement, waarbij de basis gevormd wordt door een startmodule waarbij inbegrepen is onder andere een 06 nummer, onbeperkt traag internet 64 Kbps in Nederland èn sms in regio 1. Deze module kost 10 euro en op basis van de berekening volgens EU verordening geldt per 15 juni 2017 dat T-mobile bij dit abonnement een databundel in GB's voor EU roaming moet toevoegen ter grootte van tweemaal de abonnementskosten gedeeld door 7,70 euro. Dan kom je uit op mijn 2,6 GB, wat afgerond gelijk is aan de 2500 MB die T-mobile nu eindelijk toekent. Nadere recentere toelichting over BTW maakt dat het mogelijk afgerond 'slechts' minimaal 2,2 GB hoeft te zijn. Complicatie zou eerder zijn berekening bij klanten met naast de basis ook een belbundel, want als die als geheel mee wordt gerekend kom je juist weer iets hoger uit dan oorspronkelijk berekende 2,6 GB. Maar laten we ons niet blindstaren op een paar meer of minder MB's voor roaming buiten NL in EU (in de praktijk krijgt bijna geen enkele klant 2500 GB op gezien lage snelheid), maar het principe.

Bij klanten die in aanvulling op de basis van het Stel Samen Stel Bij abonnementen ook een snelle internetbundel afnemen geldt voor dat deel gewoon de één op één bepaling dat de nationale bundel bruikbaar moet zijn als EU bundel (met anti-misbruik bepaling overigens)

Met uitzondering van het trage internet bij Stel Samen Stel Bij heeft T-mobile de EU roaming regelgeving keurig geimplementeerd bij al haar abonnementen vóór 15 juni 2017, en inmiddels ook bij eerdergenoemde abonnement.

Eind goed, al goed dus en een applausje voor alle deelnemers van dit forum, en dan met name diegenen zoals ikzelf die niet alleen op dit forum eind mei en juni 2017, maar ook via een officiële klachtenbrief aan T-mobile, contact met ACM, Consuwijzer en procedure Geschillencommissie Telecom er voor hebben gezorgd dat alle klanten inmiddels de diensten krijgen waar ze recht op hebben.

Met "datavrij muziekstreamen" liet T-mobile zien dat ze niet alleen weleens een foutje maken of soms een verkeerde zienswijze hebben ten nadele van klanten maar ook bereid zijn hun nek uit te steken om niet minder maar juist meer te bieden, dus zeker als T-mobile coulant omspringt met klanten qua compensatie over de periode van een kleine drie maanden dat ze zoals achteraf blijkt inderdaad niet aan EU regelgeving voldeden èn van deze zaak hebben geleerd, net als ten aanzien van kwestie de omzetting van Flex abonnementen, dan kunnen we de negativiteit definitief achter ons laten en wens ik T-mobile het beste toe om klantvriendelijkheid en innovatie bij het bedrijf verder uit te bouwen.
T-mobile Go abonnementen lager dan Go Unlimited

Naar mijn interpretatie moet in dit geval op basis van de onbeperkt traag internet in Nederlands een trage EU roamingbundel voor gebruik buiten NL binnen EU ter beschikking worden gesteld in GB's ter grootte van tweemaal het abonnementsgeld gedeeld door 7,70, maar waarop in mindering wordt gebracht eventueel reeds gebruikte deel van de snelle internetbundel buiten NL binnen EU.

Problemen bij hybride vormen van internet in een abonnement (beperkt snel internet en onbeperkt traag internet) zijn makkelijk te voorkomen als telecomproviders het voorbeeld van KPN volgen en onbeperkt vertraagd internet in Nederland ook van toepassing laten zijn in de rest van de EU nadat de snelle internetbundel voor gebruik in NL/EU op is.
Sorry, foutje dat ik inderdaad niet eerst x2 heb gedaan (meest logische stap...) Heb mijn reactie bijgewerkt om geen foutieve informatie te laten staan, maar bij deze mijn excuses op die fout.

Voor de rest,
  • Wat ben je arrogant met je opmerking dat het dankzij mensen zoals jij is. Heb je door hoe zo'n opmerking overkomt? Het is dankzij mensen die stug niet de argumenten van anderen behandelen, veel dreigen met ACM en dergelijken, dat T-Mobile een onbeperkte basisverbinding aanbod, als eerste? Dat T-Mobile aan datavrije muziek doet?
  • "naar mijn interpretatie", een grove drogredenatie van expertise, doch je hebt nog steeds ongelijk zoals al uitgeled en je verzaakt enige onderbouwing hiertegen te geven. Einde bundel, is einde bundel, zoals expliciet benoemd door de EU... Dan eindigt dus ook je 'onbeperkt' trage verbinding (mooi he, zo'n paradoks). Dit is al herhaaldelijk uitgelegd, dus afsluiten of met een inhoudelijk argument hierna komen.
  • 2.14 Gb vanwege BTW en dat van de BTW staat er expliciet in. Het verschil tussen 2,6 en 2,14 afdoen als niet al te belangrijk is een mooie deflectie van je eigen onnauwkeurigheid. Iets wat jouw expertise wel beduidend verzwakt (net zoals de 2x fout bij mij doet)
  • Flex had T-Mobile helemaal gelijk en is de uitspraak van compensatie op hun gebrekkige communicatie betreffende de geheel terechte uitfasering geweest. Misschien even verdiepen, want die klagers zijn geheel op hun plek gezet én ook hier wederom niet nauwkeurig onderzoek aan jouw zijde.
  • Datavrije muziek heeft T-Mobile al ver voordat de ACM ook maar iets gedaan heeft (en ook die zaak verloren heeft) aangepast naar volledig correcte constructie (met 384kbps na einde bundel). Het volgende voorbeeld, vanuit jouw zijde, waar jij de nauwkeurigheid niet op orde hebt.

Gezien je verder alleen maar over compensatie doorgaat, er geen onderbouwing komt/is en je enige punt betreffende onbeperkt traag internet in de EU een interpratie is (waarbij jouw nauwkeurigheid herhaaldelijk niet bepaald expertise onderbouwd), acht ik deze discussie wel klaar.

Zou je in het vervolg willen beperken tot enkel te citeren wat je wil aanspreken en niet hele reacties lopen te herhalen? Dat valt onder spammen, is onoverzichtelijk en voegt niks toe.