[FAQ] EU Roaming Regulering vanaf 13 juni 2017

Reputatie 6
Badge +17
  • Oud T-Mobile Moderator
  • 1877 reacties
[UPDATE 7 december 2018]

De info uit dit topic was verouderd en er is een nieuw topic over aangemaakt. Ga gauw naar '[faq] Alles over gebruik binnen de EU' voor de meest actuele en relevante informatie.

Dit topic gaat op slot.

This topic has been closed for comments

171 reacties

Reputatie 3
Badge +2
Vanaf 13 juni kunnen alle T-Mobile klanten hun bel- data- en sms-bundel gebruiken in de EU, zonder extra kosten!
En dan krijg ik net een mail van T-Mobile met "Vanaf 15 juni verandert de manier waarop bellen, sms’en en internetten in de EU in rekening wordt gebracht."....
13 juni ? 15 juni ??
De pagina waar die mail naar verwijst zegt dan wel weer 13 juni.

Overigens blijf ik me afvragen of T-Mobile bij de Go abonnementen het buiten-de-bundel internet mag blokkeren binnen de EU-regeling, zeker als de normale bundel in Nederland is opgemaakt. Dat 384 kbps internet maakt expliciet deel uit van het abonnement dat ik heb afgesloten immers...
Reputatie 1
@David, je mist het punt, je praat net als de andere T-Mobile representatieven om de issue heen.

Overigens heb ik nog geen maand geleden nog alles vergeleken in de webshop en stond er nog NIKS over dit alles. Sterker nog, je kunt via de website nog steeds Travel & Surf passen kopen voor de EU en nergens staat op die pagina dat je dat binnenkort niet meer nodig hebt.

Het gaat er om dat jullie het niet kunnen maken om, terwijl je prima weet dat je per juni de roamingkosten gaat afschaffen (omdat je dat MOET, is niet eens afweging oid), dat je dan nog snel even een paar abonnementen gaat introduceren die redelijk wat duurder zijn dan de "normale" abonnenten, waarbij het verkoopargument dan is dat je in de EU je bundel mag gebruiken.

De mensen die deze abonnementen hebben aangeschaft hebben daar een paar maanden "plezier" van gehad en nu betalen ze alleen maar extra zonder dat ze er iets voor terugkrijgen. Dat vind ik dus niet kunnen.

Om een idee te geven waar ik het over heb, dat het echt geen flauwekul is: ik heb een sim-only abbo model 2015 met 500 Mb internet. Ik betaal daar maandelijks € 7,39 voor, dat vind ik wel een mooi bedrag. Een abonnement van "Go" met "Europabundel" zou mij € 12,50 kosten, da's 70% extra, per maand, zonder dat het mij iets extra's oplevert.

Stel je voor dat je net aan verlenging toe zou zijn. Bij mij aan de orde toevallig. Niet verlengen is 30% meer betalen, dus wel iets wat je even in de gaten moet houden. T-Mobile informeert je (tot gisteren) NIET over het feit dat je met je simpele SIM-only (basis-sim, etc.) abonnement net zo goed in de EU "inclusief" kunt internetten en bellen. Ik heb enkele maanden geleden die vraag zelfs expliciet gesteld en er is nooit een afdoend antwoord op gekomen.

Stel dat je dan niet zo sceptisch bent als ik, zou je zo kunnen denken dat je niet onder een "Go" abonnement uit komt voor je EU-inclusief, je gaat verlengen, en vervolgens zit je 24 maanden vast aan € 12,50 ipv € 7,39, dat is dus € 122 onvrijwillig aan T-Mobile te doneren. Ketsjing!!! Ik weet wel een paar leuke dingen die ik kan doen voor dat geld.
Reputatie 2
Begrijp ik het goed dat ik met mijn abonnement (nu nog stel bij en stel samen, straks Go met allebei onbeperkt bellen) in Nederland 120 minuten heb om naar Europese nummers te bellen. Maar als ik in bijvoorbeeld Frankrijk ben onbeperkt naar alle nummers in Europa kan bellen?
Ik ga Augustus dit jaar voor mijn studie 5 maanden naar het buitenland (Zweden). Hoe gaat dit in z'n werk met mijn Go 10GB + onbeperkt streamen? Streamen kan volgensmij niet onbeperkt (logisch), maar hoe kan ik alsnog gebruik maken van mijn abonnement zonder onredelijk gebruik te vertonen? Kan ik hiervoor contact opnemen met de klantenservice? Of voor die maanden upgraden naar unlimited + 10gb eu? Thanks alvast!

Groeten van Jan
Jammer dat bij T-Mobile Zwitserland er niet bij zit, bij KPN doet Zwitserland gewoon wel mee...
Ik snap het nog niet helemaal:
Ik heb nu een stel samen & stel bij abo, met een 3 gig databundel (in NL). Binnen die databundel is er 100 mb beschikbaar in de EU.

Snap ik nu goed dat na 15 juni die 100 mb vervalt en ik dan dus mijn volledige databundel (3 gig) kan gebruiken in de eu, zonder extra kosten?
Waarom geldt bij T-mobile Go en andere abonnementen met internet niet net als bij KPN dat na overschrijden bundel net als in Nederland onbeperkt internet met verlaagde snelheid in gehele EU (plus Liechtenstein, IJsland, Noorwegen en Zwitserland)

T-mobile USA biedt zelfs al gedurende vele jaren gratis wereldwijde internetroaming tegen lage snelheid, terwijl T-mobile Nederland zelfs binnen EU een slechter aanbod heeft dan KPN!

Waar is de innovatie en onderscheid van T-mobile Nederland ten opzichte van de concurrentie gebleven?
Reputatie 1
Omdat T-Mobile, ondanks dat ze met een grote fanfare komen, precies en alleen doen wat ze VERPLICHT zijn te doen. De andere providers geven je nog een paar weken extra. Niet dat dat zoveel zoden aan de dijk zet...
Nee maar je staat daar te vertellen hoe goed en de beste T mobile is ,en hun laten ze jou zien dat hun provider met een bericht laat weten dat ze in Duitsland gisteren al gebruik konden maken van hun bundel terwijl jij nog een extra pas moest kopen.
Ik heb stel samen bij met 6gb internet vervalt dan die 250mb limiet ?
Reputatie 3
Beste Ajaxdude,

Ja, die 250 MB uit je 6 GB data bundel voor in het buitenland (EU) komt dan helemaal te vervallen.
Vanaf 13 juni aanstaande, kun je dus gewoon jouw gehele 6 GB data bundel gebruiken in alle EU-landen.
En is jouw 6 GB bundel helemaal op, dan kun je die weer aanvullen met een GB/MB- aanvuller, die je ook gewoon kunt gebruiken binnen Nederland.
Hoi ajaxdude.

Ik heb nog wel een toevoeging op de info, het is een 'ja èn nee' antwoord voor de Stel Bij abonnementen. Hierbij een stukje uit deze post in dit FAQ-topic:
Als je een snelle internetbundel voor jouw Stel Samen & Stel Bij abonnement wilt aanschaffen na 13 juni dan blijf je nog steeds '50 tot 250 MB' ontvangen om te gebruiken in de zone 1. Dat is in dit geval alleen Zwitserland. Dus je blijft de extra MB's krijgen, maar je kan het alleen gebruiken in Zwitserland. Heel handig als je vaak in Zwitserland bent, juist omdat we deze uitzondering alleen hebben gemaakt voor de Stel Samen & Stel Bij abonnementen. We willen onze klanten blijven verwennen!

Voor de rest geldt het antwoord van Michel. 🙂
@Mascha70
Als de vakantie na 13 juni is, dan kun je inderdaad de hele internetbundel gebruiken in Spanje (en de rest van de EU). 🙂 Je kunt je abonnement eenmaal per maand wijzigen.
@Muberra, bedankt voor het antwoord. Dat ik er voor moet zorgen dat ik alleen maar verbonden ben met orange had ik al uitgevogeld maar ben nu blij met de zekerheid dat eu roaming van toepassing is bij gebruik van franse masten. En ik zal regelmatig de mytmobile app in de gaten houden We gaan zeker genieten 🙂
Reputatie 4
Badge +5
@Bijna

Nee dat is het niet het geval. De Unlimited data actie is alleen geldig in Nederland zij voorwaarden.
Datagebruik in het buitenland valt buiten deze Actie en wordt dus in rekening gebracht tegen de
reguliere tarieven.

@Paul Guijt

Dat is zeker nodig! Dataroaming verzorgt er voor dat je gebruik kan gebruiken van netwerken van andere providers. Je thuisnetwerk is het T-Mobile NL netwerk. Als je roaming uitzet maakt je telefoon geen automatische verbinding met zendmasten uit het buitenland.
Reputatie 2
@Mark @Jolein

We hebben toevallig vandaag ook een website online gezet waar deze vragen worden beantwoord! Hier staan verschillende abonnementen als voorbeeld genoemd, om zo wat meer duidelijkheid te verschaffen. Je vindt http://[/url], zodat je de exacte kosten weet van jouw abonnement.

Daaruit maak ik op dat als ik in belgie, frankrijk of een ander EU land bel ik onbeperkt kan bellen naar andere landen in Europa en als ik in nederland ben dit is beperkt tot 120 minuten. Dat is wel gek dat ik in het buitenland meer met mijn abonnement kan dan in Nederland...
Reputatie 2
Is de weekendbundel (50 GB in het weekend) van T-mobile extra ook in het buitenland te gebruiken?
In de omschrijving staat "Of heb je een weekend geen toegang tot wifi? De T-Mobile Extra Weekendbundel gebruik je waar en wanneer je wilt, in Nederland"
Reputatie 2
Dus na 13 juni is je internet tegoed ook te gebruiken on het buitenland.
Maar hoe zit het met datavrij streamen van muziek?

Dat geldt alleen in Nederland.
Beste Jeroen, bedankt. Mijn geval is de eerste, dus ik moet eens nadenken wat ik ga doen.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Tommy,

Mijn lieve collega Hajar heeft jou diezelfde dag al beantwoord. Heb je dit misschien over het hoofd gezien? Kan natuurlijk gebeuren! Zij heeft toen gevraagd tot wanneer jouw voucher geldig is en jou verteld dat zij bijvoorbeeld een MB-aanvuller kan activeren ter compensatie van de voucher.

Je kunt dus gerust even een berichtje sturen zodra je op vakantie gaat, zodat we iets voor je kunnen regelen!
Reputatie 4
Hi Tommy,

Dat is helemaal niet erg. Je moet het altijd aangeven als je een vraag hebt!

Ik heb de MB-aanvuller voor je geactiveerd. Dat zul je ook terugzien in jouw My T-Mobile. De 100 MB's zijn direct aan jouw databundel toegevoegd. Geniet er lekker van en ik wens je een heel fijn weekend toe. 😃
Ik wil dan ook graag mijn eu bundel opzeggen......
Reputatie 1
wat word er gedaan bij een stel samen en bij ,abo met de max 250 mb in het buitenland .
verdwijnen die zomaar uit je abo .
wand daar heb je voor betaald in je abo ?
als dat zo is dan is het eenzijdige aanpassing van je abo dan zou het er op neer komen om je abo te stoppen of aan te passen klopt dat
Mogelijk ook een idee: blijft de max 250 Mb beschikbaar in Zwitserland? Dan blijft dat voordeel behouden en verdwijnt er niets uit je abonnement.
Het blijft bijzonder trouwens dat andere providers Zwitserland wel onder de EU regeling laten vallen.
Reputatie 1
@Janjanendekids, je krijgt jouw volledige bundel nu in het buitenland, dus niet alleen de 250 MB. Je gaat er dus alleen maar op vooruit! Dat had @DamianSelhorst goed gezien op de vraag van @Silliegirl!

dus als ik het goed begrijp komt die max 250mb bij je abo of verdwijnt die zomaar in het niets
dat er iets veranderd weet ik dat is regelgeving .
maar als ik iets abo koop en verandert iets tussen tijds en die max 250mb verdwijnt dan is dat toch een eenzijdige aanpassing dat is een aanpassing van je abo
Dat ik mijn mb in het buitenland kan gebruiken komt door eu regelgeving iets verwijderen is toch een aanpassing