Vraag

[FAQ / Veelgestelde vragen] 4G-roaming

Reputatie 2
  • Oud-medewerker T-Mobile
  • 203 reacties
De vragen spookten al een tijdje rond op onze sociale kanalen en op het Forum; ‘wanneer krijgen we meer duidelijkheid over 4G-roaming?
Daar kunnen wij nu een antwoord op geven! In dit forumtopic vind je de veelgestelde vragen terug over 4G-roaming.

T-Mobile biedt vanaf deze zomer ook internet op 4G aan in verschillende landen. Dit noemen we 4G-roaming.

Wat is roaming?
Roaming is het gastgebruik van een buitenlands netwerk voor zowel bellen als mobiel internetten. Zodra je in het buitenland bent, schakelt je mobiele telefoon automatisch over op een buitenlands 2G, 3G of 4G-netwerk.

In welke landen kan ik gebruik maken van 4G-roaming?
Je kunt gebruik maken van 4G-roaming in België, Duitsland, Hongarije, Polen, Frankrijk en Kroatië. In dit forumtopic kun je op de hoogte blijven van de landen waar 4G-roaming ook actief gaat worden.

Zijn er (extra) kosten verbonden aan het gebruik van 4G in het buitenland?
Je betaalt niets extra voor het gebruik van internet op 4G in het buitenland. De tarieven die je betaalt zijn hetzelfde als voor 2G en 3G; net zoals in Nederland. Het is wel handig om te weten wat de kosten zijn voor het gebruik van mobiel internet in het buitenland. Op deze pagina kun je de mobiele internet tarieven bekijken van het land waar jij binnenkort naar toe gaat.

Maak je liever tijdelijk gebruik van internet dan is Travel & Surf misschien iets voor jou!

Welke voordelen heeft 4G in het buitenland voor mij?
4G is snel en stabiel mobiel internet, net zoals je gewend bent in Nederland. Om gebruik te maken van 4G in het buitenland heb je wel een geschikt 4G-geschikt toestel, abonnement en 4G-dekking nodig.

Ik ben Prepaid klant, heb ik straks ook 4G-internet in Duitsland en België?
Ja, 4G-roaming geldt ook voor onze PrePaid klanten!

Vanaf welke datum kan ik gebruikmaken van internet op 4G in een willekeurig ander land / stad?
De komende maanden zal in verschillende landen 4G-roaming mogelijk gemaakt worden. Wanneer dit in verschillende landen mogelijk gaat worden is nog niet bekend. Dit is afhankelijk van de uitkomst van de onderhandelingen met buitenlandse mobiele operators. De duur van die onderhandelingen verschilt van land tot land. Daarom kunnen we geen exacte datum geven per land. Natuurlijk willen we graag zo snel mogelijk in de meest populaire (vakantie)bestemmingen internet op 4G aanbieden. Hier wordt hard aan gewerkt!

Heb je vragen over 4G-roaming? Stel ze gerust! En lees ook de blog van Cecile Ladan over dataroaming en internet in het buitenland.

12 reacties

Reputatie 5
Badge +11
Kijk, dat is nieuws waar we blij van worden!
Voor veel mensen zal het nog niet eens zo zeer om de snelheid van het 4G netwerk gaan, maar de stabiliteit die het netwerk brengt. In sommige landen is de 3G verbinding bijvoorbeeld zo instabiel dat hij bijna onbruikbaar is. Mooie ontwikkeling! 🙂
Reputatie 7
Badge +9
4G in Gronau! 🙂 (Duitsland, obviously) (Ik had alleen geen T&S pas gekocht, was boodschappen aan 't doen :P)

Reputatie 2
@ShadowLea

Wat tof!

Dat maakt het boodschappen doen wel eventjes leuker! 😉
Reputatie 6
In Herzogenrath ook 4g. Niet stabiel, maar wel beschikbaar.
Betekend dit dat ik mijn huidige abonnement (3gb internet per maand) kosteloos kan gebruiken in Duitsland? gezien ik binnekort richting Kroatië ga, dan hoef ik geen travel en surf in Duitsland
Reputatie 6
RinusVDleur schreef:

Betekend dit dat ik mijn huidige abonnement (3gb internet per maand) kosteloos kan gebruiken in Duitsland? gezien ik binnekort richting Kroatië ga, dan hoef ik geen travel en surf in Duitsland

Hoi Rinus,

Helaas, je dient gewoon nog een bundel aan te schaffen om in het buitenland te kunnen internetten.
Hoi Rinus,

Nee dit betekent dat je kan verbinden met een heel goed netwerk. Voor data verbruik in het buitenland heb je wel een Travel&Surf pas nodig én je belminuten gaan van je Europa bundel af (120 min in NL&EU of onb.NL&120minEU) tenzij je onbeperkt Europa bellen hebt.

Alvast veel plezier met je vakantie 😉
Reputatie 7
Badge +9
RinusVDleur schreef:

Pas na 2017. Tot die tijd zul je een Travel&Surf pas moeten aanschaffen om gebruik te maken van Internet in het buitenland.

4G is een type netwerk, het heeft niets te maken met de MB bundel zelf.
Reputatie 5
Klopt helemaal wat ShadowLea zegt! Heeeeeel veel plezier in Kroatië toegewenst Rinus!
Ze mogen het wel doen ja in Spanje was het er nog niet jammer!
Reputatie 5
Badge +11
Afgelopen zaterdag in België al 4G! Gaat de goede kant op 😃
Reputatie 6
Badge +13
DennisAmeling schreef:

Afgelopen zaterdag in België al 4G! Gaat de goede kant op :D

Ssst, moest nog geheim blijven. Hihi 😛
Ja, hopelijk volgt de rest van de EU snel.

Reageer