Beantwoord

Fup overschrijding

Hoi,
Ik kreeg een sms van t mobile dat ik doordat ik langer dan 4 maanden in het buitenland ben, ik op het punt sta de fair use policy te overschrijden. Ik kan dat tegenhouden door in nederland te zijn. Maar aangezien dat niet gaat gebeuren moet ik straks 7 eur per gb gaan betalen. Ik betaal nu al bijna 50 eur voor mijn abo, en sta nu op het punt door deze mastregel mijn abo op te zeggen. Hoe groot is de kans dat t mobile die 7 euro per gbbook daadwerkelijk in rekening gaat brengen? Ik kan mij toch zo voorstellen dat se me liever als goedbetalende klant willen houden dan dat ik mijn abo opzeg?
icon

Beste antwoord door David 12 mei 2018, 12:21

Hoi Jlmg,

We zijn natuurlijk blij met jou als onze klant, dat staat buiten kijf! Deze voorwaarden staan daar ook los van, maar ik snap dat je hier nog vragen over hebt.

Er zitten bepaalde voorwaarden aan onze contracten, waaronder de voorwaarden voor 'Roam like home'. Het SMS'je gaat over een onderzoek wat uitgevoerd is en waaruit blijkt dat je niet aan de voorwaarden voldoet. Wanneer je meer in de EU bent dan in Nederland en meer data verbruikt over de grens dan in Nederland, dan voldoe je niet aan de voorwaarden en volgen er dus inderdaad consequenties. Deze kosten worden ook zeker in rekening gebracht wanneer het roamgedrag niet wordt aangepast. Houd er dus rekening mee dat, als je inderdaad voorlopig niet in Nederland bent, er dus kosten in rekening worden gebracht. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent en is het wellicht handiger het mobiele internet uit te schakelen, om deze extra kosten te voorkomen.

Hopelijk is de uitleg zo duidelijk. Als je nog aanvullende vragen hebt, horen we dat graag!
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hoi Jlmg,

We zijn natuurlijk blij met jou als onze klant, dat staat buiten kijf! Deze voorwaarden staan daar ook los van, maar ik snap dat je hier nog vragen over hebt.

Er zitten bepaalde voorwaarden aan onze contracten, waaronder de voorwaarden voor 'Roam like home'. Het SMS'je gaat over een onderzoek wat uitgevoerd is en waaruit blijkt dat je niet aan de voorwaarden voldoet. Wanneer je meer in de EU bent dan in Nederland en meer data verbruikt over de grens dan in Nederland, dan voldoe je niet aan de voorwaarden en volgen er dus inderdaad consequenties. Deze kosten worden ook zeker in rekening gebracht wanneer het roamgedrag niet wordt aangepast. Houd er dus rekening mee dat, als je inderdaad voorlopig niet in Nederland bent, er dus kosten in rekening worden gebracht. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent en is het wellicht handiger het mobiele internet uit te schakelen, om deze extra kosten te voorkomen.

Hopelijk is de uitleg zo duidelijk. Als je nog aanvullende vragen hebt, horen we dat graag!
Hoi,
Dank je voor de duidelijkheid. Ik heb inderdaad nog een aanvullende vraag. Als ik nu niet mijn gedrag aanpas (omdat ik nog steeds in het buitenland ben), hoe lang duurt het dan nog voordat de toeslag per gb geheven wordt? Is dat direct, of pas aan de eind van de huidige factuurperiode. Maw kan ik nu nog even roamen, of moet ik direct een oplossing zoeken?
En die toeslag, kan die zelfs met terugwerkende kracht geheven worden, of wordt ik daarvan vantevoren op de hoogte gebracht?
Reputatie 7
Badge +20
Hi Jlmg,

Dankjewel voor je reactie. Nadat je een waarschuwingssms ontvangt heb je nog een maand de tijd om je dataverbruik aan te passen. Als wij na die maand zien dat je nog steeds meer verbruikt in het buitenland dan in Nederland dan worden er kosten in rekening gebracht. Je kan je kosten ten alle tijden in de gaten houden via My T-Mobile bij Verbruikstatus. Controleer ook voor de zekerheid je factuur voor meer inzicht in je kosten. Nog een tip; als je deze maand in het buitenland de mogelijkheid hebt om wifi te gebruiken, maak er dan zeker gebruik van. Zo voorkom je in ieder geval extra kosten!

Ik wens je nog een fijne tijd!
Ik wil graag reageren op de fair use policy buitenland.
Ik ben vaak in Frankrijk waar ik deels woon en werk.Ik ben heel zuinig met Internet gebruik overigens zowel in Nederland als in Frankrijk.
Ik gebruik enkele tientallen MB's per maand van de 4GB die ik maandelijks krijg toegewezen ook in Nederland minder dan een paar MB.
Het is ECHT NIET FAIR om dan een sms te sturen dat ik 7 Euro moet gaan betalen omdat ik wat meer data heb verbruikt in Frankrijk dan in Nederland.
Ik kan weer mijn 2 jarig contract verlengen met T-mobile en ben al jaren vaste klant maar door deze UNFAIRE policy wil ik ermee ophouden. Ook irriteer ik mij dat er geen goed mail contact met T-mobile mogelijk is. Dat vind men er te duur, we kunnen alleen nog maar aankruisen en aanvinken om verwezen te worden naar machinerieën.
Als ik echt mijn limiet in het buitenland zou op gebruiken dan lijkt mij logisch maar dit is typisch een ingestelde automatische algoritme en dat hoort niet bij de term Fair Use.
Wie kan ik erover contacten? Wie kan mij geruststellen en zeggen: U bent al jaren vaste klant en die paar tientallen MB's die u verbruikt is de moeite niet. Dat is pas Fair.
Zonde want als ik vertrek vertrekken mijn familieleden ook. Deze policy kan beter heten IN DE EIGEN VOET SCHIETEN.
Groet Bert Mussig XXXXXXXXXX🤔
Reputatie 7
Badge +10
Hallo balansje,

Het is niet de bedoeling om je telefoon nummer te plaatsen op het publieke deel van het forum.
Het telefoon nummer heb ik voor je aangepast zodat je niet word lastiggevallen door vreemden.
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Bert,

Afwisselen tussen Frankrijk en Nederland, lijkt me heerlijk! 🙂 Ik snap goed dat je hier vragen over hebt en ik help je hier graag bij verder. Als je vervolgens nog met vraagtekens zit, laat het gerust weten!

Om misbruik van de abonnementen tegen te gaan zijn er inderdaad voorwaarden en restricties verbonden aan het gebruik in het buitenland. Dit houdt in dat er over een periode van vier maanden wordt gemeten of je meer dan de helft van de tijd in Nederland verblijft én of je dan ook meer MB's in Nederland verbruikt dan in Frankrijk. Als je hieraan voldoet, dan hoef je je nergens zorgen om te maken. De abonnementen zijn echter niet bedoeld om meer in het buitenland te gebruiken dan in Nederland. Aan de hand van jouw bericht maak ik op dat je én meer in Frankrijk bent én meer MB's daar verbruikt dan in Nederland. In dit geval voldoe je dan inderdaad niet aan de voorwaarden en daar mogen wij extra kosten voor in rekening brengen.

Ik zou in jouw situatie aan willen raden om meer data te gaan gebruiken in Nederland. Dit komt wellicht wat raar over, maar op die manier voldoe je wel aan de gestelde voorwaarden en is er niets aan de hand.

Zoals gezegd; als je hier nog vragen over hebt, laat het gerust weten!
Reputatie 7
Badge +20
@Hidden.nld Bedankt voor de alertheid en het aanpassen! 🙂
Beste David,
Ik was vele vele jaren terug al klant bij T-mobile, even ertussenuit, maar met de gehele familie een grote fan van jullie. Een goed technisch netwerk, fijne dekking. Maar helaas,...een nare sms, een wantrouwende mededeling over misbruik en dreiging kosten te zullen gaan rekenen, hoezo? Genereer ik onredelijke kosten bij jullie? Welnee.
Klanten willen graag gehoord worden.
Dat betekend voor hen dat er met hun opmerkingen, vragen en aanwijzingen daadwerkelijk iets gebeurd.
Klanten willen best betalen voor service, maar ze willen heus niet in een labyrint van klikken terecht komen om aan het eind van de doorlopen matrix buiten te staan zonder iemand gesproken of geschreven te kunnen hebben.
Die mogelijkheid blijkt er alleen in de vorm van een forum met een gummi muur van moderators..
Er zijn providers die op het buitenland roaming beleid een soepelere policy hanteren. Bijvoorbeeld in de controleerbare sfeer van een duurzame band met het moederland. (adres, bankrekening, een terugkerend inloggen op Nederlandse masten).
T-mobile's management geeft sterk de indruk dat de klant gezien moet worden als een consument die in principe misbruik maakt van T-mobile.
Wat u/jij hierboven als 'oplossing' aangeeft betekend dat ik in de Nederland week dan maar structureel een film moet gaan downloaden of ander niet direct nodig MB gebruik moet gaan genereren om op deze wijze als gunst bij T-mobile dan klant te mogen blijven.
Het moet omgedraaid gaan werken. T-mobile moet bedenken dat elke klant telt en naar haar wenken, mits ze redelijk en uitvoerbaar zijn, bediend moet kunnen worden. Het was, in mijn naiviteit daarom dat ik mijn telefoonnummer vermelde met het idee dat T-mobile dan de gegevens erbij kan zoeken om te zien dat meneer maar weinig verbruikt, keurig zijn rekeningen betaald en dat er met gemak aan de instellingen van zijn account gedraaid kan worden om één en ander af te stemmen en mogelijk te maken.
Die spirit is helaas niet en steeds minder te bespeuren. Overigens is dat over de gehele providermarkt genomen steeds minder het geval. De klant wordt eerder gezien als een binnenkomende geldstroom die geautomatiseerd zo min mogelijk interactie moet kosten. Ik hoop dat deze boodschap bij het management aankomt in de verwachting dat zij er iets concreets mee gaan doen. Jullie hebben maar weinig aan opdringerige popende enquete's om tevredenheid te meten om te kunnen roepen hoe tevreden de statistieken wel niet zijn. Ik heb roaming buitenland maar uitgezet en heb nog een paar maanden tijd om de markt te verkennen naar een provider die ons beter kan bedienen, tenzij er natuurlijk een bruikbare respons bij jullie uitkomt.
groet Bert Mussig
Badge +13
@balansje Daar zal je ook bij andere providers tegen aanlopen het is namelijk iets wat bij allen zal gelden.

Roam Like Home
Reputatie 7
Badge +20
Hi Bert,

Ik begrijp dat je hier nog altijd vragen over hebt, maar ik heb geen ander antwoord dan wat ik hierboven al heb gegeven. We hebben bepaalde voorwaarden aan onze abonnementen gekoppeld om een eerlijke marktwerking in Europa te garanderen. De abonnementen zijn bedoeld voor gebruik in Nederland en niet over de grens. Als blijkt dat niet aan deze voorwaarden wordt voldaan, dan kunnen wij daar consequenties aan verbinden.

Om de extra toeslag te vermijden is het dus inderdaad van belang om meer data tev erbruiken óf meer dagen in Nederland te zijn.

Het telefoonnummer is bij ons bekend wanneer een klant is aangemeld via My T-Mobile. Het is dus puur voor je eigen bescherming dat we deze gegevens verwijderen.

Indien er nog andere vragen zijn, dan horen we dat graag van je.

PS: Rosan, bedankt voor jouw aanvulling! 🙂

Reageer