Beantwoord

Geen netwerk in Australië

• 13 november 2016
  • 11 reacties
  • 814 Bekeken

Ik ben vandaag in Australië aangekomen en heb geen netwerk. Ik heb prepaid. Tijdens mijn overstap in Dubai kreeg ik wel een sms van t-mobile dat ik op het netwerk daar kon bellen/smsen etc. Ik moet bereikbaar zijn op dit nummer via sms voor zaken uit Nederland.

Opnieuw opstarten hielp niet.
Handmatig een netwerk selecteren gaf alleen YES Optus 3G en YES Optus 2G aan als beschikbaar, maar als ik daar op klikte om te verbinden kreeg ik "kan geen verbinding maken, probeer later nog eens" (mijn telefoon gaf zelf aan dat het geselecteerde netwerk niet beschikbaar was).

Dit waren alle opties/antwoorden die gegeven waren in eerdere forums (behalve op een andere locatie proberen, maar ik zit nou eenmaal vast op deze locatie).

Wat kan ik nu doen? Ik moet echt bereikbaar zijn via sms minstens.
icon

Beste antwoord door Amy 14 november 2016, 11:24

Hey Jessicavs13,

Heel fijn om te zien dat MichelD4 je al van een uitgebreid antwoord voorzien heeft. Ik kan mij goed voorstellen dat het onhandig is dat je nu niet bereikbaar bent.

Met een T-Mobile PrePaid aansluiting heb je in Australië te maken met beperkingen voor het gebruik. Dit is ook afhankelijk van het gekozen netwerk. Je zou daar wel gebruik moeten kunnen maken van Optus. De andere netwerken werken niet met een PrePaid aansluiting. Pakt jouw toestel Opus helemaal niet? Zou je kunnen laten weten van welk type toestel je gebruik maakt? Er zijn namelijk ook geen blokkades actief die dit tegenhouden.

Ik ben benieuwd naar je reactie!
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 3
Beste Jessicavs13,

Als eerste van harte welkom op het forum van T-Mobile.
En ten tweede is het uiteraard heel vervelend, dat je met jouw T-Mobile Prepaid niet per SMS bereikbaar bent in Australië, terwijl dat voor jouw belangrijk is.

Na een extra controle voor jouw, kun je in Australië alleen via YES/Optus gebruik maken van je T-Mobile Prepaid, en dus niet via de overige beschikbare netwerken.
Je zou dus via YES/Optus gewoon gebruik moeten kunnen maken van je prepaid, zowel om te kunnen bellen als gebeld te kunnen worden, maar ook om zelf een sms te kunnen sturen of te ontvangen (vanuit Nederland).
Je zit in elk geval binnen het bereik van het YES/Optus netwerk, aangezien je anders deze keuzes niet had gehad bij het handmatig instellen van een mobiel netwerk.

Mijn eerste vraag is ook, heb je wel voldoende beltegoed op je prepaid kaart staan?
En staat roaming ook goed aan in je toestel?

Probeer het volgende eens:

> Zet je toestel helemaal uit.
> Haal je simkaart en de batterij (mist mogelijk) voor 10 minuten uit je toestel.
> Stop na deze 10 minuten, je simkaart en batterij terug in het toestel.
> Zet je toestel op de gebruikelijk wijze weer aan, en voer je pincode in.
> Laat je simkaart even goed aanmelden op het YES/Optus netwerk.
> Test nu of je kunt bellen en/of een sms kunt sturen.
> Lukt dat, dan zou je ook sms berichten moeten kunnen ontvangen.

Zo niet, dan kan het ook zijn dat het signaal van het YES/Optus te zwak is op jouw locatie, om je goed te kunnen aanmelden op het netwerk.
Probeer het in dat geval eens in een dorp of stad in de buurt, waar de dekking vaak goed is.

Mocht niets helpen, en heb je voldoende beltegoed op je prepaid kaart hebben staan, dan zou een moderator even naar je instellingen kunnen kijken.
Dus laat even weten of één van mijn adviezen heeft geholpen.
Beste MichelD4,

Dankuwel voor uw reactie. Ja natuurlijk heb ik genoeg beltegoed (dit wordt ook bevestigd door de t-Mobile website als ik inlog).
Ik had inderdaad van tevoren opgezocht dat Optus het enige netwerk was waar ik gebruik van kon maken.

Uw suggestie van simkaart eruit halen heeft helaas niet gewerkt.

Over uw vraag over het roamen: Ik durf niet te zeggen of het goed aanstaat. Ik kan nergens vinden waar dat in mijn toestel aangezet kan worden (niet bij mobiel netwerken, zoals veel sites laten zien bij veel telefoons). Ik roaming ook niet gerelateerd aan internet in het buitenland? Dat wil ik absoluut niet met mijn Nederlandse simkaart.
Mocht het zo zijn dat roaming in het buitenland aan moet staan en dat niet zo is, dan zou ik het raar vinden dat mijn telefoon wel in Dubai een netwerkverbinding had (dat was mijn tussenstop).

Ik heb op My t-mobile website gekeken of bellen/smsen in het buitendland aanstaat en alles staat op "Toestaan". Dit was zoals verwacht aangezien ik in de zomer nog netwerk had in twee landen op vakantie en ik gedurende mijn overstap in Dubai ook netwerkverbinding had.

Ik heb op drie locaties in Sydney (waar ik ben) geprobeerd verbinding te maken, maar dat lukt allemaal niet. Het lijkt me ook onlogisch dat de hoofdstad een zwak signaal heeft, maar mocht het zo zijn dan is verhuizen naar een andere locatie toch geen mogelijkheid.

Ik had inderdaad gehoopt dat een moderator zou reageren, aangezien ik zsm sms optie nodig heb. Helaas is de klantenservice pas (door tijdverschil) maandagavond te bereiken en heb ik beperkt internationaal bellen met mijn Australische telefoon.
Reputatie 6
Badge +15
Hey Jessicavs13,

Heel fijn om te zien dat MichelD4 je al van een uitgebreid antwoord voorzien heeft. Ik kan mij goed voorstellen dat het onhandig is dat je nu niet bereikbaar bent.

Met een T-Mobile PrePaid aansluiting heb je in Australië te maken met beperkingen voor het gebruik. Dit is ook afhankelijk van het gekozen netwerk. Je zou daar wel gebruik moeten kunnen maken van Optus. De andere netwerken werken niet met een PrePaid aansluiting. Pakt jouw toestel Opus helemaal niet? Zou je kunnen laten weten van welk type toestel je gebruik maakt? Er zijn namelijk ook geen blokkades actief die dit tegenhouden.

Ik ben benieuwd naar je reactie!
Ja, het uitgebreide antwoord was helaas niet behulpzaam 😞 .

Ik krijg de hele tijd te horen dat ik gebruik zou moeten kunnen maken van Optus, dat weet ik, maar dat doet mijn telefoon dus niet. Ik weet dat de andere netwerken niet werken. De website laat dat goed zien. Die zijn ook niet als "beschikbaar" aangegeven door mijn telefoon (zoals het optus netwerk) maar als "verboden". Echter als ik wil verbinden met optus staat er "Netwerk niet beschikbaar, probeer later nog eens".

Mijn toestel pakt Optus helemaal niet.

Ik gebruik een Huawei Y360.
Reputatie 7
Badge +20
Hi Jessica,

Jammer dat het nog steeds niet werk met Optus. Heb je inmiddels al de mogelijkheid gehad om een kruistest uit te voeren? Zo kunnen wij controleren of het probleem bij je toestel of simkaart ligt. Zoals Amy ook heeft aangegeven is het gebruik met een PrePaid aansluiting beperkt. Mocht dit echt niet werken dan wil ik je adviseren om een lokale simkaart te kopen zodat je in ieder geval wel bereikbaar bent.

Laat je even weten of het is gelukt?
Het is gelukt om een kruistest te doen en nog steeds geen netwerk. Ik zou het raar vinden dat mijn simkaart kapot is gegaan tussen Dubai en Australie.

Het probleem is niet niet bereikbaar zijn (zoals ik al eerder zei heb ik al een Australische telefoon), het probleem is dat ik geen tancodes kan ontvangen en dus geen huur kan overmaken.

Helaas heb ik nu geld moeten vragen van anderen (voor zowel huur als leefkosten aangezien ik helemaal geen geld kan overmaken). Jammer genoeg stuurt t-mobile geen simkaarten naar Australie en als ze dat wel deden zou die hier waarschijnlijk te laat komen (en zou ik al uit mijn kamer gezet zijn).

Ik vind het jammer dat T-mobile mij niet kan helpen en ik ben benieuwd of mijn simkaar het wel weer doet als ik over een paar maanden in Nederland ben.
Reputatie 6
Hoi Jessica,

Vervelend dat het nog steeds niet lukt. Zou je het volgende eens willen proberen.

Zoek handmatig naar netwerken. Wanneer de telefoon klaar is en Optus dus laat zien, kies dan hiervoor en probeer verbinding te maken. Wanneer dit niet lukt, probeer het dan nog een keer. Hierin moet je even geduld hebben, maar blijf proberen. Zeker een keer of 6 tot 8 achter elkaar. Je ziet vaker (met name in ook in Frankrijk) dat roamende simkaarten eerder geweigerd worden.

Zou je dit eens willen proberen?

Lukt dat niet, kijken we verder!
Beste KoenM,

Bedankt voor uw reactie. Ik heb het geprobeerd, maar het heeft niet gewerkt.
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Jessica,

Het heeft er dan toch alle schijn van dat de simkaart geen verbinding kan maken met het netwerk Optus. Dit kan er ook mee te maken hebben dat jouw positie ten opzichte van de masten ongunstig is of dat het juist erg druk is op de masten en dat je daardoor geen verbinding kunt maken.

Net als jij betwijfel ik dat de simkaart kapot is gegaan in de reis van Dubai naar Australië. We zouden, om alles uit te sluiten, een nieuwe simkaart kunnen sturen naar je huisadres, als iemand de sim dan vanaf daar naar jou toe kan sturen? Het ligt er dan ook inderdaad maar aan hoe lang je nog Down Under bent. Je zou er overigens ook nog aan kunnen denken om een lokale simkaart aan te schaffen met een paar Australische dollar erop, dan ben je in ieder geval bereikbaar en kun jij ook weer even uit de voeten. Het is een omweg, maar in ieder geval een alternatieve oplossing.

Hopelijk vindt je simkaart toch alsnog een netwerk en anders hoop ik dat mijn suggesties je geholpen hebbe. Laat je het weten als je toch een nieuwe simkaart zou willen ontvangen? 🙂 Nog een mooie tijd in ieder geval in Australië!
Hoi David,

Het probleem was dat ik geen tancodes kon ontvangen (zoals ik al meerdere keren heb aangegeven in dit forum).

Die tancode heb ik nodig om geld over te maken voor belangrijke dingen zoals huur en leefkosten. Een andere sim naar een Nederlands adres sturen werkt niet, want tegen die tijd dat die hier was zou ik al mijn kamer uit gezet zijn. Een Australische sim kopen zou niet werken, want om je gegevens te wijzigen naar een nieuw nummer bij de bank moet je eerst een bevestigingscode via je oude mobiel nummer krijgen.

Dus nee, de suggesties hebben niet geholpen (ze zijn ook al meerdere keren geopperd in dit forum). Sorry.

Dankuwel voor uw poging (en in ieder geval luisteren dat ik het onwaarschijnlijk vind dat de simkaart tussen Dubai en Australie is kapot gegaan).
Reputatie 7
Badge +20
Erg jammer dat het uiteindelijk allemaal niets heeft opgeleverd. We hadden gehoopt dat we je hier nog bij hadden kunnen helpen, maar ik denk dat we toch op een mazzeltje moeten hopen met het Australische netwerk.

Als wij je echter toch nog ergens anders bij kunnen helpen, dan doen we dat natuurlijk graag!

Reageer