Handige tips voor als WhatsApp of Skype geblokkeerd is in het buitenland

• 8 maart 2017
  • 12 reacties
  • 20783 Bekeken

Op aanraden van Moderator Hajar deel ik in dit topic wat tips met jullie over bellen en internetten in het buitenland. Onlangs ondervond ik zelf namelijk grote problemen om contact te leggen met een vriendin van mij die op reis was in Egypte. Het lukte alsmaar niet om te bellen via WhatsApp of Skype, ook niet als ze op WiFi zat. Uiteindelijk zijn we erachter gekomen waar het aan lag. Egypte, en ook veel andere landen (zoals Turkije, China) blokkeren namelijk 'online bellen'. Dat betekent concreet dat bellen via WhatsApp, Skype en andere soortgelijke diensten niet werkt.

De reden dat online bellen niet werkt is niet altijd even duidelijk, maar hangt waarschijnlijk samen met het feit dat providers in die landen meer geld kunnen verdienen als mensen gedwongen zijn het normale telefoonnetwerk te gebruiken. Ook kan het blokkeren van WhatsApp/Skype het werk zijn van de overheid. Het lijken over het algemeen niet de meest vrije landen te zijn waar deze blokkades gelden.

Oplossing: Toch WhatsApp bellen of Skypen in het buitenland

Na wat zoeken hebben we een oplossing gevonden. Als Whatsapp of Skype niet werkt door zo'n blokkade, dan kan je deze blokkade namelijk omzeilen. Mijn vriendin heeft een vpn-programma'tje op haar iPhone gezet waarmee ze kon internetten via een Nederlandse server in plaats van een Egyptische server. Haar internetverkeer werd daarmee omgeleid via Nederland. Dan was het net alsof ze vanuit Nederland op het internet zat, en hierdoor kon ze plots gewoon WhatsAppen en Skypen zonder problemen.

Wij hebben de informatie die hier staat gebruikt om te ontdekken hoe het precies werkt. Het is wel een beetje een technisch verhaal, maar daar moet je je niet door laten afschrikken. Het programma'tje dat mijn vriendin gekozen heeft is de bovenste van het lijstje, en het is heel simpel te gebruiken als ik mijn vriendin moet geloven. Zodra je het aanzet kan je gewoon alles doen met je telefoon wat je in Nederland ook kan doen. Ik vond het in elk geval heel fijn dat ik haar toch kon spreken tijdens haar reis.

Deze oplossing helpt trouwens ook om bijvoorbeeld op websites te kunnen die geblokkeerd zijn in sommige landen, zoals Facebook, Instagram en Youtube. En het werkt ook op computer en tablet (dus niet alleen op je telefoon). Wellicht een handige tip voor mensen die tegen dezelfde problemen aanlopen 😃

12 reacties

En misschien niet onbelangrijk om te melden: Met een VPN kan je ook TV kijken in het buitenland (dus gewoon je eigen T-Mobile Thuis app of je Ziggo app). Kan je gewoon naar het journaal kijken, of grote fans onder ons naar GTST (zelf geen fan van hoor, echt niet!).

En VPN is ook handig voor als je in Nederland een openbaar WiFi netwerk wil gebruiken. Deze zijn nooit 100% safe maar als je een VPN dienst gebruikt dan zit je altijd goed en veilig! Wij gebruiken al jaren Private Internetaccess. Snelle, multi-gigabit VPN-tunnelgateways, wereldwijd, van de betrouwbaarste naam op het gebied van anonieme VPN-diensten.

Goede topic overigens!
Reputatie 7
Badge +20
Super tof dat je dit met ons deelt! Hier zullen klanten die graag gebruik maken van Whatsapp en Skype heel blij mee zijn! 😃
Reputatie 7
Badge +9
Hou er wel rekening mee dat in dat soort landen waar 'mensenrechten' niet in het woordenboek staat, het ook vaak illegaal is om een VPN te gebruiken. Ook je eigen VPN servertje.

Je kan dus worden opgepakt voor het gebruik van een VPN.

Zoals gewoonlijk betreffen de wetten iedereen, dus ook toeristen, en niet alleen de lokale bevolking.

De meeste van die landen leven niet in deze eeuw, en beschouwen een VPN dan ook als criminele activiteiten.

In sommige landen valt het zelfs onder de terrorismewet.

Turkije, bijvoorbeeld. Erdogan heeft het in zijn botte hoofd gekregen dat alle VPN gebruikers verantwoordelijk waren voor de mislukte coup poging, en duizenden VPN gebruikers zijn opgepakt, waaronder ook toeristen en buitenlandse journalisten. Het gebruik van een VPN is dus verboden!

In de Verenigde Arabische Emiraten levert het gebruik van een VPN je een gevangenis straf en $545,000 boete op. Dus ook in Dubai!

China heeft net een wet ingevoerd waarbij zowel het gebruik als het aanbieden van een VPN(dus ook je eigen!) ter strengste verboden is, en je een gevangenis straf en een boete oplevert.

Iran verbied actief alle diensten die gebruikers toe staan hun activiteiten op het internet te verbergen en/of om blokkades te omzeilen. Dus ook VPN's.

Rusland heeft het gebruik van VPN's verboden, en jaagt actief op gebruikers van VPN diensten. Er staat een celstraf van meerdere jaren op.

Saudi Arabië verbied het gebruik van VPN's, en er staat meerdere jaren celstraf op. Maar waarom je überhaupt naar een land wil waar 'niet geloven in een god' een officiële per wet gedefinieerde terreur daad is, en de doodstraf staat op Atheïsme, is mij een raadsel.

Noord Korea verbied het obviously ook, maar daar heb je zowiezo geen internet.

En er komen elk jaar meer landen bij. Hou er maar rekening mee dat die oranje aardappel in de VS ook nog wel een VPN verbod in gaat voeren. Je moet immers per wet de douane al toegang geven tot al je social media accounts, wetenschappers mogen niet meer met de media praten, en er wordt op grote schaal censuur toegepast nu de republikeinen aan de macht zijn.
Tja, heel mooi allemaal, maar er zijn legio legitieme redenen om een VPN te gebruiken. Zo heb ik het nodig om bij klanten in te kunnen loggen bijvoorbeeld.

Echter, tot nu toe lijkt het erop alsof T-Mobile alle IPSec-verbindingen blokkeert. Voor jezelf niet erg, want je kan OpenVPN gebruiken en over poortje 443, 80 of 53 gaan.

Maar de klanten bij wie ik in moet loggen gebruiken bijna allemaal IPSec, L2TP of PPTP, allemaal protocollen die standaard door een Android toestel worden ondersteund.

--> Heeft met T-Mobile over 3G en 4G echter sinds 2012 nooit gewerkt.(voor 2012 wel). Betekent dat ook je Fritzboxje met standaard firmware niet is te benaderen op die manier :-(

Overigens ken ik aardig wat Russen in de advocatuur in Rusland. VPN is er -op zichzelf- niet per sé verboden.

Wel het adverteren ervan en het uitleggen van het gebruik, omdat je daarmee mensen kan leren hoe men de IP-blokkades in Rusland kan omzeilen (je kan er bijvoorbeeld niet bij LinkedIn komen etc, dus dan moet je VPN of Tor of socks of vergelijkbare methoden gebruiken).
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Johnny,

Welkom op het forum!

ik zie dat je ook in dit topic hebt gereageerd. Één van de Klant-Experts heeft ook gereageerd na jouw reactie. Zou je het gesprek daar voort willen zetten zodat we het overzichtelijk houden en er geen verschillende discussies ontstaan? Alvast bedankt hiervoor!
hmm ik gebruik open vpn in het buitenland 3 g naar mijn ziggo router in nl dus als ik vraag watismijn ip via mob spanje is het ziggo😊 asus router port 1194 open vpn app en gaan
Thanks, Appwondertje! Ik kwam er met je link niet helemaal uit maar ben uiteindelijk geholpen door de live chat van https://vpnservice.nl/ om alles werkend te krijgen.

M'n Whatsapp werkt nu overal, tenzij je de VPN uitzet. Dan is de buitenlandse blokkade er meteen weer.
Reputatie 3
Als je het maar uitzet als je in landen bent waar VPN verboden is. Anders kan je in die landen bestraft worden. En dat kan heel vervelend aflopen!
Het enige probleem daarmee is dat je een VPN het hardste nodig hebt in landen waar ze verboden zijn. 🙂
Reputatie 3
En adviseer je om in die landen dus toch maar VPN te gebruiken? Lijkt mij een slecht advies ...
Dat zou ik iedereen afraden. Er hangen in bepaalde landen nogal ernsite straffen op het gebruik van een VPN.

Alleen als je echt niet anders kan, bijvoorbeeld in een noodsituatie kan een VPN erg handig zijn (met alle risico's van dien).
Reputatie 3
Dus naast dat dit topic “een handige tip” is, lijkt het ook verstandig hier een “handige waarschuwing” bij te plaatsen.

Is “een handige waarschuwing” misschien “een handige tip” voor jullie T-Mobile?

Reageer