Vraag

Hotspot werkt niet in Buitenland

• 5 augustus 2020
  • 6 reacties
  • 420 Bekeken

Mijn hotspot werkt niet in het buitenland. Als ik in Nederland verbinding te maken met mijn MacBook dan kan ik zonder problemen interneten. Momenteel zit in in België en probeer ik verbinding te maken via mijn hotspot, maar krijg het niet werkend.

Vorig jaar zat ik in Finland regelmatig mijn hotspot te gebruiken en kon ik verbinden zonder problemen.

Ik maak gebruik van een iPhone Xs met esim.

Als ik in mijn instellingen kijken van mijn MacBook krijg ik de melding te zien:

Self-Assigned IP

Probeer ik dit weer in Nederland krijg ik via DHCP een IP adres toegewezen.

Wat moet ik doen zodat ik wel mijn hotspot kan gebruiken in België?

Internet op mijn mobiel via 4G werkt wel.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @ianvanwijk 

Je kunt kijken of hier een oplossing tussen staat :

https://www.iculture.nl/tips/persoonlijke-hotspot-problemen-oplossingen/

Probeer ook de netwerkinstellingen eens te resetten.

Ik vermoed dat het dan gewoon komt door een contract wat T-Mobile hebt met providers in België.

Mijn collega heeft namelijk Vodafone. Die kan zonder problemen hotspot / tethering gebruiken.

Omdat mijn hotspot wel werkt in Nederland / Finland blijf de enige optie over dat de provider het niet toe laat.

#2 Persoonlijke Hotspot werkt niet

Controleer of je provider wel tethering ondersteunt. De meeste Nederlandse providers staan dit wel toe, maar het is ook mogelijk dat je (bijvoorbeeld in het buitenland) te maken krijgt met providers die dit geblokkeerd hebben. Je zult in dat geval een andere provider moeten zoeken of je databundel moeten wijzigen. Bij prepaid kan het mogelijk zijn dat je geen tethering kunt gebruiken.

Ik heb handmatig gewisseld tussen:

Orange 

Proximus

BASE

Bij alle 3 kan ik geen verbinding krijgen.

Reputatie 7
Badge +17

@ianvanwijk

Je hebt het over mobiele hotspot? Ik woon in Zeeland en ik ga regelmatig naar België, hotspot werkt altijd zonder problemen (Galaxy S9). Er zijn wel meerdere mensen waarbij hun mobiele hotspot prima werkt in Nederland en niet in Duitsland ofzo.

Heb je ook de netwerkinstellingen gereset?

Je geeft wat aan met statische ip en via DHCP, daar gaat het mogelijk fout.

Kijk ook eens of het met een andere telefoon wel werkt die je instelt als hotspot, bekijk het ook op een android telefoon indien je die hebt.

Ik heb DHCP aanstaan. Ik krijg alleen na enige tijd een timeout dat hij geen IP adres heeft kunnen configuren. Ik heb het vandaag geprobeerd omdat wij dicht bij de grens zitten. Ik heb mijn Personal Hotspot aan proberen te zetten in België. Kreeg het niet werkend.

MacBook gewoon aangelaten, over de grens gereden totdat ik voldoende bereik had met T Mobile en kreeg zonder problemen verbinding met mijn Hotspot.

Dit ligt duidelijk niet aan instellingen om mijn iPhone / MacBook. Dit zijn instellingen waar ik zelf niet bij kan. Het lijkt er op dat tethering niet word aangeboden in mijn pakket.

Ik was vorige week ook in Duitsland, maar daar krijg ik mijn hotspot niet werkend. Totdat ik weer in Nederland ben, dan werkt alles weer zoals het hoort.

Reputatie 7
Badge +20

@ianvanwijk    Waar het probleem zit weet ik niet, maar ik ben nu in Kell am See (duitsland) en heb zojuist voor de zekerheid mijn hotspot even getest

“IPhone XS Max  en IPad Pro 2020”.

Hotspot werkt bij mij prima. 
Ik heb Tmobile privé abonnement 5 gig en onbeperkt bellen.

Kan het aan de e-Sim liggen? Ik maak gebruik  van een normale simkaart 

Reageer