Beantwoord

Internetten in Europa uit je nationale internetbundel!



Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

113 reacties

Reputatie 7
Badge +15
Hoi allemaal,

Bedankt voor alle reacties, we zijn blij met zowel de positieve als negatieve reacties, de feedback die we krijgen gaat zeker verder de organisatie in. Bedankt hiervoor!

In de eerste reactie in dit topic vind je de veelgestelde vragen. Daarin lees je onder andere hoeveel MB's je daadwerkelijk kunt gaan gebruiken. Dit is tussen de 50 en 250 MB en verschilt per bundel die je gebruikt. Verder geldt dit nu inderdaad alleen voor particuliere klanten. Later dit jaar zal dit ook geïntroduceerd worden voor onze zakelijke klanten. In de veelgestelde vragen hierboven lees je hier ook meer informatie over.

Verder weten wij nog niet hoe het er precies vanaf 1 mei uit gaat zien. Zodra we hier meer informatie over hebben delen we dat uiteraard met jullie. Wel is het zo dat je eerst de MB's uit je databundel verbruikt voordat je kan kiezen voor een Travel & Surf-pas of betalen per MB. Het voordeel van een Travel & Surf pas kan zijn dat je bundel stopt wanneer hij op is. Wanneer je gebruik maakt van betalen per MB heb je de kosten wat minder in de hand.

Als jullie nog vragen of opmerkingen hebben dan zien we die hier graag tegemoet! Hopelijk gaan jullie in ieder geval met wat minder datastress op vakantie in Europa! 😉
Reputatie 7
Badge +15
Great idea;I am in UK and tried to use the free 250 mb but it doesn't work...can anyone assist with this?

@Mand77,

This week you will receive a text message with more information about when and how you can start using your data in Europe. 🙂
Klopt het dan dat ik met mijn abonnement, afgesloten op 26 februari 2015, geen gebruik hiervan kan maken en dus verplicht ben dure passen aan te schaffen wanneer ikbuiten Wifi in het buitenland op internet wil?
Nu snap ik dat het toestel dat ik heb (Samsung S5), inmiddels goedkoper is geworden, maar met onbeperkt bellen en 3 gb internet en Deezer betaal ik nu dus bijna 52,00 terwijl een zelfde abonnement met zelfde toestel nu 10,00 in de maand minder is en wel internet uit de bundel heeft in de eu en het duurdere, oude abonnement niet.
Kan iemand deze, in mijn ogen, scheve verhouding uitleggen?
Reputatie 1
Klopt het dan dat ik met mijn abonnement, afgesloten op 26 februari 2015, geen gebruik hiervan kan maken en dus verplicht ben dure passen aan te schaffen wanneer ikbuiten Wifi in het buitenland op internet wil?
Nu snap ik dat het toestel dat ik heb (Samsung S5), inmiddels goedkoper is geworden, maar met onbeperkt bellen en 3 gb internet en Deezer betaal ik nu dus bijna 52,00 terwijl een zelfde abonnement met zelfde toestel nu 10,00 in de maand minder is en wel internet uit de bundel heeft in de eu en het duurdere, oude abonnement niet.
Kan iemand deze, in mijn ogen, scheve verhouding uitleggen?


Stel Samen & Stel Bij abonnementen worden sinds januari 2015 verkocht. Ik neem dus aan dat jij zo'n abonnement hebt met 3gb internet? In dat geval krijg jij 100mb Europa internet.
Badge +5
Je zal het goede abonnement inderdaad hebben, de mijne is ook van eind februari 2015 en ik heb ook een Stel Samen & Stel Bij.
Reputatie 6
Badge +17
@JMA82,

Allereerst welkom op het forum!

Goed dat je het even navraagt, want ik begrijp dat je hier duidelijkheid over wilt hebben. Ik heb gelijk in het systeem gekeken en ik zie dat je je huidige abonnement op 26/10/2014 hebt afgesloten en dat het helaas niet gaat om een Stel Samen & Stel Bij abonnement. Ik begrijp dat je graag gebruik zou willen maken van de MB's die je in de EU kunt gebruiken. Het is mogelijk om over te stappen naar Stel Samen & Stel Bij als bestaande klant. In dit topic lees je er meer over.

Als je nog aanvullende vragen hebt, hoor ik het graag.
Bravo T-mobile! Bravo!
Heel mooi, hier zaten we op te wachten!

Maar wat gebeurt er met de huidige travel & surf passen? Wordt er ook nog aan deze gesleuteld? Deze zijn namelijk relatief duur ten opzichte van bijvoorbeeld KPN en tele2.


Hi GertjanB96,

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben Lisanne, de aanstichter en bedenker van deze dienst bij T-Mobile. Wij hebben er als T-Mobile voor gekozen om een andere weg in te slaan zodat klanten zonder extra kosten hun nationale MB’s in de EU kunnen gebruiken. Andere providers hebben ervoor gekozen hun buitenlandbundels te verbeteren. Wij begrijpen dat Travel & Surf passen er in de vergelijking nu duurder uitkomen. Om heel eerlijk te zijn hebben wij ons de afgelopen periode vooral gefocust om ervoor te zorgen dat jij je nationale bundel in de EU kunt gebruiken waardoor het aanpassen van Travel & Surf minder aandacht heeft gehad. Bovendien weten wij natuurlijk niet van tevoren wat onze concullega ’s doen dus dat was de afgelopen week ook een verrassing 🙂. We laten jullie feedback in ieder geval niet ongehoord en gaan hiermee aan de slag.
ik krijg een beetje het "dode mus gevoel"

ik zit met een contract van 1,5 jaar oud en kom dus niet in aanmerking voor deze actie. Waarom wordt dit niet op alle actieve klanten toegepast?


Hi JRC85,

Ik ben Lisanne, de aanstichter en bedenker van deze dienst bij T-Mobile. Vervelend dat je met dat dode mus gevoel zit en ik begrijp je goed! Om vernieuwingen snel naar de markt te kunnen brengen hebben wij ervoor gekozen om deze door te voeren op de meest recente abonnementen die op dit moment ook daadwerkelijk worden verkocht. Dat is momenteel het Stel Samen & Stel Bij abonnement. We begrijpen dat het teleurstellend is omdat jij in jouw geval op een ouder abonnement zit en dat je dan ook wil profiteren van onze vernieuwingen. Daarom is er ook een mogelijkheid als klant om over te stappen naar het nieuwste abonnement zodat je ook kunt profiteren van alle voordelen hiervan. Dit kun je dan ook doen. Mocht je nog een toestelbetaling open hebben staan dan kan het zijn dat je die bij de overstap naar het Stel Samen & Stel Bij abonnement wel in een keer moet afbetalen. Het voordeel is dan wel dat je maandlasten mogelijk lager worden omdat je maandelijkse toestelbetaling wegvalt.

Ik vind dat gevoel wat je hebt trouwens helemaal logisch hoor. Daarom zijn we gestopt met het alsmaar ontwikkelen van nieuwe abonnementen zodat jij hier in de toekomst geen last meer van hebt. Alle vernieuwingen en verbeteringen voeren we alsmaar door op het Stel Samen & Stel Bij abonnement dus als je daar zit, zit je goed en dan gaan we je daarna niet meer teleurstellen met dode mussen.
Ik heb ook het dode-mus-gevoel; waarom maar 250MB voor een hele maand? Is dat zodat klanten mogen ruiken aan 'lekker internetten in het buitenland" en zodra ze na een week 250MB hebben verbruikt kopen ze een T&S-pas voor een onevenredig hoge prijs. Het wordt tijd voor een Europees abonnement zodat ik ook in het buitenland van mijn 12500MB kan genieten. Daar betaal ik immers voor.

Hi rogiermaas,

Ik ben de aanstichter en bedenker van dit idee. Jammer dat je dat gevoel hebt! Het is het maximale wat we voor nu konden doen als T-Mobile. Een eerste stap in de goede richting waarmee we hopelijk barrières voor jou als klant wegnemen. Wij hadden ook graag gewild dat iedere klant ruim voldoende MB’s in het buitenland zou kunnen gebruiken zonder extra kosten. Dit kunnen we alleen op dit moment nog niet waarmaken financieel gezien.

Zodra je in het buitenland bent en je mobiel wilt gebruiken krijg je te maken met ‘roaming’. Het is een veelbesproken onderwerp op Europees niveau en een best gek begrip. Providers hebben alleen in eigen land een netwerk. Als je als klant je mobiel wilt gebruiken in het buitenland gebruik je als ‘gast’ het netwerk van buitenlandse providers. Dit heet roaming en hier zijn soms hoge kosten aan verbonden. Deze kosten worden doorberekend aan jouw provider en deze berekent dit weer door aan jou in de vorm van bijv. een Travel & Surf pas met een bepaalde prijs.

Op dit moment kost het ons helaas nog teveel geld wat wij afdragen aan buitenlandse providers als jij als klant je bundel in het buitenland gebruikt. Wij hopen dat die tarieven die buitenlandse providers aan elkaar vragen dalen door ontwikkelingen zoals de regulering maar zover zijn wij nog niet. Zo zijn er buiten Nederland wel voorbeelden van providers die klanten ruimere roaming hoeveelheden uit hun bundel laten gebruiken. Waarschijnlijk hebben deze providers betere tariefafspraken met buitenlandse providers waardoor zij deze grotere hoeveelheden mogelijk kunnen maken. Nogmaals, dit is de eerste stap en hopelijk volgt er snel meer!
Reputatie 1
Het zou overigens al een hele grote stap zijn om alle travel & surf passen 30 dagen geldig te maken 🙂.
Het zou overigens al een hele grote stap zijn om alle travel & surf passen 30 dagen geldig te maken 🙂.

Genoteerd 🙂
Ik lees dat dit per kalendermaand geld, maar mijn nieuwe tegoeden krijg ik altijd per tweede van elke maand, is het dan zo dat je de tweede dan ook de nieuwe "gratis" te gebruiken mb`s in het buitenland ingaan of echt per eerste tot eerste? het zou wel vreemd zijn als dit niet gelijk loopt met je huidige bel/internet bundel aangezien het ook daaruit afgeschreven word en niet als extra gezien word!

Scherp van jou! De hoeveelheid MB's die je in de EU kunt gebruiken lopen op dit moment inderdaad per kalendermaand. Eigenlijk is dit een 'schoonheidsfoutje' wat we binnenkort wegpoetsen. Vanaf dan zal het wel gelijk lopen met je nationale tegoeden. Zolang het nog niet 'synchroon' loopt is er een voordeel en een nadeel. Het nadeel is dat als je in Nederland bent je niet ziet hoeveel roaming MB's je nog in de EU kunt gebruiken (zodra je in het buitenland bent uiteraard wel). Het voordeel is dat de MB's nog niet uit je nationale bundel worden afgerekend. Dit verwachten we na de zomervakantie te hebben verholpen.
Badge +5
Is het niet mogelijk om het andersom te gaan doen? Dus de nationale tegoeden ook per kalendermaand doen in plaats van op een willekeurige dag? Stuk overzichtelijker en dan loopt het mooi synchroon ook met andere zaken. Voor zover ik weet is T-Mobile echt het enige bedrijf wat de diensten niet berekend vanaf de 1e t/m de laatste dag van de maand. Kan me niet herinneren dat ik ooit een abonnement of dienst heb gehad in welke sector dan ook die maandelijks gefactureerd wordt wat niet van de 1e t/m de laatste dag van de maand is.
Is het niet mogelijk om het andersom te gaan doen? Dus de nationale tegoeden ook per kalendermaand doen in plaats van op een willekeurige dag? Stuk overzichtelijker en dan loopt het mooi synchroon ook met andere zaken. Voor zover ik weet is T-Mobile echt het enige bedrijf wat de diensten niet berekend vanaf de 1e t/m de laatste dag van de maand. Kan me niet herinneren dat ik ooit een abonnement of dienst heb gehad in welke sector dan ook die maandelijks gefactureerd wordt wat niet van de 1e t/m de laatste dag van de maand is.

Hi HugoB,

Dat zou inderdaad wel logischer zijn 🙂 Het is een beetje een technisch verhaal waarom het zo werkt. Omdat we bij T-Mobile een paar miljoen klanten hebben is het eigenlijk niet te doen om iedere klant op exact dezelfde datum nieuwe maandbundels te geven en te factureren. Dan lopen we het risico dat de systemen eruit klappen. Ik weet dat dit in ieder geval vroeger de reden was waarom het voor verschillende klantgroepen is verspreid over verschillende data per maand. Of dit nog steeds noodzakelijk is en of wij de enige provider zijn die dit doen weet ik niet. Ik zal het eens navragen.
Badge +9
Ik heb ook het dode-mus-gevoel; waarom maar 250MB voor een hele maand? Is dat zodat klanten mogen ruiken aan 'lekker internetten in het buitenland" en zodra ze na een week 250MB hebben verbruikt kopen ze een T&S-pas voor een onevenredig hoge prijs. Het wordt tijd voor een Europees abonnement zodat ik ook in het buitenland van mijn 12500MB kan genieten. Daar betaal ik immers voor.
Zodra je in het buitenland bent en je mobiel wilt gebruiken krijg je te maken met ‘roaming’. Het is een veelbesproken onderwerp op Europees niveau en een best gek begrip. Providers hebben alleen in eigen land een netwerk. Als je als klant je mobiel wilt gebruiken in het buitenland gebruik je als ‘gast’ het netwerk van buitenlandse providers. Dit heet roaming en hier zijn soms hoge kosten aan verbonden. Deze kosten worden doorberekend aan jouw provider en deze berekent dit weer door aan jou in de vorm van bijv. een Travel & Surf pas met een bepaalde prijs.

Op dit moment kost het ons helaas nog teveel geld wat wij afdragen aan buitenlandse providers als jij als klant je bundel in het buitenland gebruikt.

Hoi Lisanne,

Hier heb ik nog een vraag over. Ik begrijp dit punt heel goed als je vanuit T-Mobile NL verbinding maakt met het netwerk van Three in de UK. Dit zijn namelijk 2 compleet verschillende bedrijven. Echter begrijp ik dit niet als dit bijvoorbeeld EE of T-Mobile Polen is. Dit valt beiden onder DT/T-Mobile.

Een tijd terug (ik weet niet of dit nog steeds zo werkt) kon je al je abbo kostenloos vervroegd stopzetten (als er geen toestelbetaling aan vast zat) als je voor een langere periode naar het buitenland verhuisde en een gelijkwaardig T-Mobile abbo afsloot bij een T-Mobile provider in het desbetreffende land. Dit betekent dat er dus wel een soort goede relatie is met die T-Mobile vestigingen in dat land :)

Het is wel interessant om dit vanuit die kant te horen 🙂
Ik heb ook het dode-mus-gevoel; waarom maar 250MB voor een hele maand? Is dat zodat klanten mogen ruiken aan 'lekker internetten in het buitenland" en zodra ze na een week 250MB hebben verbruikt kopen ze een T&S-pas voor een onevenredig hoge prijs. Het wordt tijd voor een Europees abonnement zodat ik ook in het buitenland van mijn 12500MB kan genieten. Daar betaal ik immers voor.
Zodra je in het buitenland bent en je mobiel wilt gebruiken krijg je te maken met ‘roaming’. Het is een veelbesproken onderwerp op Europees niveau en een best gek begrip. Providers hebben alleen in eigen land een netwerk. Als je als klant je mobiel wilt gebruiken in het buitenland gebruik je als ‘gast’ het netwerk van buitenlandse providers. Dit heet roaming en hier zijn soms hoge kosten aan verbonden. Deze kosten worden doorberekend aan jouw provider en deze berekent dit weer door aan jou in de vorm van bijv. een Travel & Surf pas met een bepaalde prijs.

Op dit moment kost het ons helaas nog teveel geld wat wij afdragen aan buitenlandse providers als jij als klant je bundel in het buitenland gebruikt.

Hoi Lisanne,

Hier heb ik nog een vraag over. Ik begrijp dit punt heel goed als je vanuit T-Mobile NL verbinding maakt met het netwerk van Three in de UK. Dit zijn namelijk 2 compleet verschillende bedrijven. Echter begrijp ik dit niet als dit bijvoorbeeld EE of T-Mobile Polen is. Dit valt beiden onder DT/T-Mobile.

Een tijd terug (ik weet niet of dit nog steeds zo werkt) kon je al je abbo kostenloos vervroegd stopzetten (als er geen toestelbetaling aan vast zat) als je voor een langere periode naar het buitenland verhuisde en een gelijkwaardig T-Mobile abbo afsloot bij een T-Mobile provider in het desbetreffende land. Dit betekent dat er dus wel een soort goede relatie is met die T-Mobile vestigingen in dat land :)

Het is wel interessant om dit vanuit die kant te horen :)


Hi Lodan,

Goede vraag. Technisch maakt het het niet perse gemakkelijker dat we broertjes of zusjes in dezelfde groep zijn want iedere provider heeft van oudscher op een andere manier zijn netwerk opgebouwd en zijn systemen ingericht. Financieel zitten daar wel voordelen bij met gunstigere tariefsafspraken. T-Mobile is onderdeel van de Deutsche Telekom groep. Helaas is EE daar inmiddels geen onderdeel meer van want deze provider is verkocht. Onze 'moeder' heeft naast haar eigen Duitsland, diverse oost Europese landen in de groep zitten. Daar hebben we dus wel voordelen maar dat zijn niet zoveer de meest populaire vakantiebestemmingen van Nederlanders (als ik naar de cijfers kijk waar onze klanten het meeste roaming verkeer vertonen). Maar ook in de landen waar we actief zijn als groep zijn we afhankelijk van andere buitenlandse providers. In Nederland hebben we de luxe positie dat we een goede landelijke dekking hebben. In het buitenland is dat niet zo, daar is een dekking van 80% al zeer hoog. Op plekken waar de ene provider geen goede dekking heeft neemt je telefoon dus weer het netwerk van een andere provider over waar je dan weer hogere tarieven betaalt.

Vervroegd je abonnement stopzetten als je naar het buitenland verhuist en dan overstappen naar een broertje of zusje uit de T-Mobile groep, is een vraag die ik onlangs eerder heb gehad. Ik zou het ook wel mooi en logisch vinden als dat zou kunnen maar weet er verder helaas niets vanaf!
[Off-topic] Jongens, die quotebomen weer. 😛 [/Off-topic]

Vervroegd je abonnement stopzetten als je naar het buitenland verhuist en dan overstappen naar een broertje of zusje uit de T-Mobile groep, is een vraag die ik onlangs eerder heb gehad. Ik zou het ook wel mooi en logisch vinden als dat zou kunnen maar weet er verder helaas niets vanaf!

Hier haak ik even op in met een stukje info van de website:
Verhuis je naar een ander land waar T-Mobile actief is? Dan kun je gebruikmaken van een overstapmogelijkheid. Dit betekent dat je in het nieuwe land een T-Mobile contract afsluit, waarna wij het abonnement in Nederland beëindigen. Overstappen is mogelijk bij:

Duitsland Oostenrijk
Hongarije Polen
Kroatië Slowakije
Macedonië Tsjechië
Montenegro Verenigde Staten
In het Verenigd Koninkrijk mag je ook overstappen, naar provider EE (Everything Everywhere).

Bron.
Badge +5
Een sms is nog steeds niet binnen bij mij, maar inmiddels werkt deze dienst wel. Roaming in je toestel kun je vanaf nu gewoon aanzetten en dan blijf je automatisch op internet via het buitenlandse netwerk. Als je daarna My T-Mobile opent, zie je dat er een Travel en Surf pas actief is van 100 MB (in mijn geval) en daar wordt je data van afgehaald.
Reputatie 5
Badge +14
nu zie ik in de mail wat ik heb gekregen dat ik een sms ontvang wanneer het in gaat voor mij .
maar deze heb ik nog niet ontvangen ?


ha zie dat hugo ook geen sms heeft gehad , dan maar even afwachten ga binnenkort naar duitsland
Reputatie 6
Badge +17
@HugoB

Goed om te horen dat het werkt! 🙂 Hoe bevalt het tot nu toe?


@Jan Kelder,
Het klopt inderdaad dat je nog een sms van ons ontvangt, maar ik kan je vertellen dat de MB's voor in de EU al bij je abonnement zijn toegevoegd. Als je binnenkort in Duitsland bent kun je de MB's terugzien in de My T-Mobile app. Alvast veel plezier ermee! 🙂
Badge +5
@Thalina

Geen flauw idee, niet meer in het buitenland geweest nog. Maar ik woon vrij dicht bij de grens, als je in het zuiden van de stad bent kun je net een Belgisch netwerk opvangen. Dus vandaar even kunnen testen afgelopen zaterdagavond toen ik daar in de buurt was.
Reputatie 6
Badge +17
@HugoB

Ahha, hoe beviel het dan tijdens het testen? 😉 Binnenkort nog een leuk reisje binnen de EU op de planning?
Badge +5
@Thalina

Ik heb het niet heel uitgebreid getest, alleen 2G deed het omdat ik toch een km of 5 van de grens af was nog. Dus te kort voor een goed oordeel, maar het werkte in ieder geval :)

Nou in de zomer pas eigenlijk echt voor vakantie dus duurt nog eventjes om het wat langer te kunnen testen. Maar tussentijds misschien af en toe nog wel even over de grens dus ervaringen zullen volgen als ik die heb!
Reputatie 1
Ik woon in Dinxperlo, dat ligt voor een deel in Duitsland. Ik heb geen 4g verbinding gehad, maar 3g leek goed te werken. 🙂