Beantwoord

Internetten in Europa uit je nationale internetbundel!

Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

113 reacties

Ik lees dat dit per kalendermaand geld, maar mijn nieuwe tegoeden krijg ik altijd per tweede van elke maand, is het dan zo dat je de tweede dan ook de nieuwe "gratis" te gebruiken mb`s in het buitenland ingaan of echt per eerste tot eerste? het zou wel vreemd zijn als dit niet gelijk loopt met je huidige bel/internet bundel aangezien het ook daaruit afgeschreven word en niet als extra gezien word!

Scherp van jou! De hoeveelheid MB's die je in de EU kunt gebruiken lopen op dit moment inderdaad per kalendermaand. Eigenlijk is dit een 'schoonheidsfoutje' wat we binnenkort wegpoetsen. Vanaf dan zal het wel gelijk lopen met je nationale tegoeden. Zolang het nog niet 'synchroon' loopt is er een voordeel en een nadeel. Het nadeel is dat als je in Nederland bent je niet ziet hoeveel roaming MB's je nog in de EU kunt gebruiken (zodra je in het buitenland bent uiteraard wel). Het voordeel is dat de MB's nog niet uit je nationale bundel worden afgerekend. Dit verwachten we na de zomervakantie te hebben verholpen.
Het zou overigens al een hele grote stap zijn om alle travel & surf passen 30 dagen geldig te maken 🙂.

Genoteerd 🙂
Reputatie 1
Het zou overigens al een hele grote stap zijn om alle travel & surf passen 30 dagen geldig te maken 🙂.
Ik heb ook het dode-mus-gevoel; waarom maar 250MB voor een hele maand? Is dat zodat klanten mogen ruiken aan 'lekker internetten in het buitenland" en zodra ze na een week 250MB hebben verbruikt kopen ze een T&S-pas voor een onevenredig hoge prijs. Het wordt tijd voor een Europees abonnement zodat ik ook in het buitenland van mijn 12500MB kan genieten. Daar betaal ik immers voor.

Hi rogiermaas,

Ik ben de aanstichter en bedenker van dit idee. Jammer dat je dat gevoel hebt! Het is het maximale wat we voor nu konden doen als T-Mobile. Een eerste stap in de goede richting waarmee we hopelijk barrières voor jou als klant wegnemen. Wij hadden ook graag gewild dat iedere klant ruim voldoende MB’s in het buitenland zou kunnen gebruiken zonder extra kosten. Dit kunnen we alleen op dit moment nog niet waarmaken financieel gezien.

Zodra je in het buitenland bent en je mobiel wilt gebruiken krijg je te maken met ‘roaming’. Het is een veelbesproken onderwerp op Europees niveau en een best gek begrip. Providers hebben alleen in eigen land een netwerk. Als je als klant je mobiel wilt gebruiken in het buitenland gebruik je als ‘gast’ het netwerk van buitenlandse providers. Dit heet roaming en hier zijn soms hoge kosten aan verbonden. Deze kosten worden doorberekend aan jouw provider en deze berekent dit weer door aan jou in de vorm van bijv. een Travel & Surf pas met een bepaalde prijs.

Op dit moment kost het ons helaas nog teveel geld wat wij afdragen aan buitenlandse providers als jij als klant je bundel in het buitenland gebruikt. Wij hopen dat die tarieven die buitenlandse providers aan elkaar vragen dalen door ontwikkelingen zoals de regulering maar zover zijn wij nog niet. Zo zijn er buiten Nederland wel voorbeelden van providers die klanten ruimere roaming hoeveelheden uit hun bundel laten gebruiken. Waarschijnlijk hebben deze providers betere tariefafspraken met buitenlandse providers waardoor zij deze grotere hoeveelheden mogelijk kunnen maken. Nogmaals, dit is de eerste stap en hopelijk volgt er snel meer!
ik krijg een beetje het "dode mus gevoel"

ik zit met een contract van 1,5 jaar oud en kom dus niet in aanmerking voor deze actie. Waarom wordt dit niet op alle actieve klanten toegepast?

Hi JRC85,

Ik ben Lisanne, de aanstichter en bedenker van deze dienst bij T-Mobile. Vervelend dat je met dat dode mus gevoel zit en ik begrijp je goed! Om vernieuwingen snel naar de markt te kunnen brengen hebben wij ervoor gekozen om deze door te voeren op de meest recente abonnementen die op dit moment ook daadwerkelijk worden verkocht. Dat is momenteel het Stel Samen & Stel Bij abonnement. We begrijpen dat het teleurstellend is omdat jij in jouw geval op een ouder abonnement zit en dat je dan ook wil profiteren van onze vernieuwingen. Daarom is er ook een mogelijkheid als klant om over te stappen naar het nieuwste abonnement zodat je ook kunt profiteren van alle voordelen hiervan. Dit kun je dan ook doen. Mocht je nog een toestelbetaling open hebben staan dan kan het zijn dat je die bij de overstap naar het Stel Samen & Stel Bij abonnement wel in een keer moet afbetalen. Het voordeel is dan wel dat je maandlasten mogelijk lager worden omdat je maandelijkse toestelbetaling wegvalt.

Ik vind dat gevoel wat je hebt trouwens helemaal logisch hoor. Daarom zijn we gestopt met het alsmaar ontwikkelen van nieuwe abonnementen zodat jij hier in de toekomst geen last meer van hebt. Alle vernieuwingen en verbeteringen voeren we alsmaar door op het Stel Samen & Stel Bij abonnement dus als je daar zit, zit je goed en dan gaan we je daarna niet meer teleurstellen met dode mussen.
Heel mooi, hier zaten we op te wachten!

Maar wat gebeurt er met de huidige travel & surf passen? Wordt er ook nog aan deze gesleuteld? Deze zijn namelijk relatief duur ten opzichte van bijvoorbeeld KPN en tele2.

Hi GertjanB96,

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben Lisanne, de aanstichter en bedenker van deze dienst bij T-Mobile. Wij hebben er als T-Mobile voor gekozen om een andere weg in te slaan zodat klanten zonder extra kosten hun nationale MB’s in de EU kunnen gebruiken. Andere providers hebben ervoor gekozen hun buitenlandbundels te verbeteren. Wij begrijpen dat Travel & Surf passen er in de vergelijking nu duurder uitkomen. Om heel eerlijk te zijn hebben wij ons de afgelopen periode vooral gefocust om ervoor te zorgen dat jij je nationale bundel in de EU kunt gebruiken waardoor het aanpassen van Travel & Surf minder aandacht heeft gehad. Bovendien weten wij natuurlijk niet van tevoren wat onze concullega ’s doen dus dat was de afgelopen week ook een verrassing 🙂. We laten jullie feedback in ieder geval niet ongehoord en gaan hiermee aan de slag.
Bravo T-mobile! Bravo!
Reputatie 6
Badge +17
@JMA82,

Allereerst welkom op het forum!

Goed dat je het even navraagt, want ik begrijp dat je hier duidelijkheid over wilt hebben. Ik heb gelijk in het systeem gekeken en ik zie dat je je huidige abonnement op 26/10/2014 hebt afgesloten en dat het helaas niet gaat om een Stel Samen & Stel Bij abonnement. Ik begrijp dat je graag gebruik zou willen maken van de MB's die je in de EU kunt gebruiken. Het is mogelijk om over te stappen naar Stel Samen & Stel Bij als bestaande klant. In dit topic lees je er meer over.

Als je nog aanvullende vragen hebt, hoor ik het graag.
Badge +5
Je zal het goede abonnement inderdaad hebben, de mijne is ook van eind februari 2015 en ik heb ook een Stel Samen & Stel Bij.
Reputatie 1
Klopt het dan dat ik met mijn abonnement, afgesloten op 26 februari 2015, geen gebruik hiervan kan maken en dus verplicht ben dure passen aan te schaffen wanneer ikbuiten Wifi in het buitenland op internet wil?
Nu snap ik dat het toestel dat ik heb (Samsung S5), inmiddels goedkoper is geworden, maar met onbeperkt bellen en 3 gb internet en Deezer betaal ik nu dus bijna 52,00 terwijl een zelfde abonnement met zelfde toestel nu 10,00 in de maand minder is en wel internet uit de bundel heeft in de eu en het duurdere, oude abonnement niet.
Kan iemand deze, in mijn ogen, scheve verhouding uitleggen?

Stel Samen & Stel Bij abonnementen worden sinds januari 2015 verkocht. Ik neem dus aan dat jij zo'n abonnement hebt met 3gb internet? In dat geval krijg jij 100mb Europa internet.
Klopt het dan dat ik met mijn abonnement, afgesloten op 26 februari 2015, geen gebruik hiervan kan maken en dus verplicht ben dure passen aan te schaffen wanneer ikbuiten Wifi in het buitenland op internet wil?
Nu snap ik dat het toestel dat ik heb (Samsung S5), inmiddels goedkoper is geworden, maar met onbeperkt bellen en 3 gb internet en Deezer betaal ik nu dus bijna 52,00 terwijl een zelfde abonnement met zelfde toestel nu 10,00 in de maand minder is en wel internet uit de bundel heeft in de eu en het duurdere, oude abonnement niet.
Kan iemand deze, in mijn ogen, scheve verhouding uitleggen?
Reputatie 7
Badge +15
Great idea;I am in UK and tried to use the free 250 mb but it doesn't work...can anyone assist with this?

@Mand77,

This week you will receive a text message with more information about when and how you can start using your data in Europe. 🙂
Reputatie 7
Badge +15
Hoi allemaal,

Bedankt voor alle reacties, we zijn blij met zowel de positieve als negatieve reacties, de feedback die we krijgen gaat zeker verder de organisatie in. Bedankt hiervoor!

In de eerste reactie in dit topic vind je de veelgestelde vragen. Daarin lees je onder andere hoeveel MB's je daadwerkelijk kunt gaan gebruiken. Dit is tussen de 50 en 250 MB en verschilt per bundel die je gebruikt. Verder geldt dit nu inderdaad alleen voor particuliere klanten. Later dit jaar zal dit ook geïntroduceerd worden voor onze zakelijke klanten. In de veelgestelde vragen hierboven lees je hier ook meer informatie over.

Verder weten wij nog niet hoe het er precies vanaf 1 mei uit gaat zien. Zodra we hier meer informatie over hebben delen we dat uiteraard met jullie. Wel is het zo dat je eerst de MB's uit je databundel verbruikt voordat je kan kiezen voor een Travel & Surf-pas of betalen per MB. Het voordeel van een Travel & Surf pas kan zijn dat je bundel stopt wanneer hij op is. Wanneer je gebruik maakt van betalen per MB heb je de kosten wat minder in de hand.

Als jullie nog vragen of opmerkingen hebben dan zien we die hier graag tegemoet! Hopelijk gaan jullie in ieder geval met wat minder datastress op vakantie in Europa! 😉
Ben toch wel teleurgesteld in dit 'grote nieuws'. Vinden jullie het zelf ook niet een beetje erg lachwekkend? Ik heb 3 GB databundel en zou dus 100mb gratis krijgen... Dat is toch net niks? :? Hier kun je toch geen reclame voor gaan maken?!?!

En de bundels mogen ook stukken goedkoper, want ook hier is het echt absurd wat er betaald moet worden voor iets wat tegenwoordig normaler is als bellen en smsen...

Erg jammer T-Mobile ik had echt meer verwacht...:(:(
Badge +5
Scherp! Had ik overheen gelezen.
Reputatie 4
Badge +7
In de eerste week van april krijg je een sms per wanneer je er gebruik van kunt maken.
Badge +5
Bundels zijn tevens nog niet operationeel, net even geprobeerd toen ik in de buurt van de grens was. Maar je eindigt meteen in de pagina om een Travel & Surf pas aan te moeten schaffen. Nog even afwachten dus.
Als je bij 500mb nationaal 50mb krijgt is het wel een beetje heel raar dat je bij 3000mb maar 100mb krijgt. Imo moet dat dan ook 10%zijn. 300mb. En dat geldt dan ook voor de andere internetbundels.

500mb - 50mb = 10%
1000mb - 50mb = 5%
3000mb - 100mb = 3,3%
6000mb - 250mb = 4,2%
12000mb - 250mb = 2,1%

Tja wie krijgt hier nu het meest???
Badge +5
Uitstekend! 100 MB per maand erbij in mijn geval, precies wat ik nodig heb die paar keer per maand dat ik net even de grens over ben.

Hoe komt dat vanaf 1 mei eruit te zien? Aangezien dat vanuit de EU bepaalt wordt dat je gewoon je NL internetbundel in de EU moet kunnen gebruiken met een toeslag van 6 cent per MB. Als je kiest voor betalen per MB nadat je de gratis MB's verbruikt hebt, blijft dan je Nederlandse internetbundel aangesproken worden met een toeslag van 6 cent per MB? Handig als je een heel klein beetje internet nodig hebt, hoewel de travel & surf passen goedkoper zijn.

Straks ben ik nog even in de buurt waar ik Belgisch netwerk kan opvangen, dan zal ik even testen of het werkt.
Reputatie 5
Badge +14
Was vanmorgen nog blij toen ik het las op twitter , maar nu ik de voorwaarde lees niet zo meer ! . krijg maar 50mb
Reputatie 1
@Vermoeiend ik zat me ook af te vragen wat nu het juiste is, maar het blijkt dat afhankelijk is van hoe groot je bundel is, toch?

Klopt.
50 mb voor de 500 en de 1000 bundel;
100 mb voor de 3000 bundel; en
250 mb voor de 6000 en de 12000 bundel.
Reputatie 4
Badge +7
@Vermoeiend ik zat me ook af te vragen wat nu het juiste is, maar het blijkt dat afhankelijk is van hoe groot je bundel is, toch?
Goed bezig tmoblie. Lekker verwarrend. Briljante communicatie. Gelukkig is medio 2017 dit roaming monopolie voor de providers verledentijd.
Reputatie 6
Hoe ben jij van plan dan een abonnement af te sluiten in bv Frankrijk of Spanje? Heb je daar een woonadres? Dat is namelijk vereist om een abonnement af te sluiten.

Wellicht dat de EU het in de toekomst gaat verplichten. Maar wellicht dat er opeens op Europees niveau providers zijn die de concurrentie aan willen gaan met buitenlandse providers. Ik zie mogelijkheden.

Natuurlijk is het koffiedik kijken. Mijn mening is dat providers beter kunnen samenwerken (roamen) dan elkaar gaan beconcurreren. Daarnaast heeft elke provider wel 'zusjes en broertjes' in het buitenland Zoals Tmobile in diverse landen actief is en VF ook) .

Het Europa dat 'wij' graag willen zien betreffende gelijke kosten, diensten en wetten zal er nooit komen, maar nu dwalen we te ver af 🙂
Reputatie 1
Hoe ben jij van plan dan een abonnement af te sluiten in bv Frankrijk of Spanje? Heb je daar een woonadres? Dat is namelijk vereist om een abonnement af te sluiten.

Wellicht dat de EU het in de toekomst gaat verplichten. Maar wellicht dat er opeens op Europees niveau providers zijn die de concurrentie aan willen gaan met buitenlandse providers. Ik zie mogelijkheden.