Beantwoord

Internetten in Europa uit je nationale internetbundel!

Reputatie 7
Badge +15
  • Oud-Moderator
  • 4690 reacties
Update: In juni is er van alles veranderd en is onderstaande informatie ook verouderd. We verwijzen je voor meer informatie graag naar de nieuwe regels in onze FAQ in dit topic.

Vorig jaar introduceerden we 'Bellen zoals thuis' waarmee je 120 minuten kunt bellen vanuit je eigen bundel in de EU. Vanaf 4 april bieden we ook 'data mee op reis' aan.

Met 'data mee op reis' kunnen T-Mobile klanten met een Stel Samen & Stel Bij abonnement in de hele EU (zone 1) tot maximaal 2 GB per maand mobiel internetten uit hun nationale databundel zonder extra kosten. Zo kun je zonder datastress de grens over!

Mobiel internetten in de EU vanuit je bundel is een standaard onderdeel van alle internetbundels in combinatie met een Stel Samen & Stel Bij abonnement. Dit geldt voor alle klanten met dit abonnement, zowel voor de nieuwe als de bestaande klanten. Maak je nog geen gebruik van Stel Samen & Stel Bij en wil je hier wel gebruik van maken? Kijk dan in dit topic of je hiervoor in aanmerking komt.

Wijzigingen tarieven in de EU in juni
Er is al veel over gezegd en geschreven: de wijzigingen van de tarieven in de EU in juni 2017. Dit betekent dat er van alles zal veranderen voor onze abonnementen. In dit topic is er al veel gediscussieerd over deze wijzigingen. Eind mei zal er een algemene update komen met de details van de wijzigingen bij T-Mobile. Houd dit forum dus goed in de gaten!
icon

Beste antwoord door Amy 4 april 2016, 08:47

Veelgestelde vragen
Update: 9 december 2016

Hoeveel MB's kan ik in de EU gebruiken?
Het is afhankelijk van je internetbundel en van het resterende aantal MB's in je internetbundel op het moment dat je in de EU bent hoeveel MB's je in de EU kunt gebruiken:

Alleen Startabonnement - Geen MB's in Europa
Internet XS 500 MB - 50 MB in Europa
Internet S 1 GB - 50 MB in Europa
Internet M 3 GB - 100 MB in Europa
Internet L 6GB - 250 MB in Europa
Internet XL 20 GB - 250 MB in Europa
Oneindig Online - 2 GB in Europa

Wanneer de MB's uit je bundel verbruikt zijn ontvang je een sms en stopt dataroaming automatisch. Je kunt dan zelf kiezen of je verder wilt internetten met een Travel & Surf-pas. Zo maak je nooit extra kosten zonder dat je dit zelf wilt. :)

In welke landen kan ik de MB's uit mijn bundel gebruiken?
De MB's zijn geldig in zone 1. Hieronder valt de gehele EU en Noorwegen, IJsland en Zwitserland.

Hoe en wanneer kan ik de MB's binnen de EU gaan gebruiken?
Alle klanten die gebruik maken van een Stel Samen & Stel Bij abonnement met internetbundel zullen in de eerste week van april in een sms ontvangen per wanneer zij hun MB's binnen de EU kunnen gaan gebruiken. Om gebruik te maken van je MB's binnen de EU zet je dataroaming aan in je instellingen. Wanneer je gebruik maakt van een iPhone, zet de knop 'EU Internet' uit.

Sinds 13 september ontvang je de MB's tegelijkertijd met jouw bundel, dus niet meer op de 1e van de maand.

Hoe lang zijn mijn MB's binnen de EU geldig?
De MB's voor het gebruik binnen de EU zijn een maand geldig. Als je in de EU bent op het moment dat een nieuwe maand ingaat dan kun je de EU MB's van de volgende maand ook gebruiken. MB's die je in de EU niet gebruikt hebt kun je niet meenemen naar de volgende maand.

Je ziet de MB's voor in de EU alleen wanneer je in het buitenland bent. Je kunt dit altijd gratis checken met de My T-Mobile App.

Ik heb Altijd EU Internet of Altijd Wereld internet Geldt data meenemen ook voor mij?
Wanneer je gebruik maakt van Altijd EU Internet of Altijd Wereld Internet kun je natuurlijk ook gebruik maken van je data op reis. Je gebruikt eerst de MB's uit je Altijd EU Internet of Altijd Wereld Internetbundel. Daarna ga je over op de EU MB's uit je Stel Samen & Stel Bij abonnement.

Wanneer je gebruikt maakt van Internet Europa is het niet mogelijk om je data mee op reis te nemen. Wanneer je wel gebruik wilt maken van je MB's binnen de EU kun je overstappen naar Altijd EU Internet of Altijd Wereld Internet.

Ik ben een zakelijke klant, kan ik hier ook gebruik van maken?
Sinds 22 augustus 2016 is het voor zakelijke klanten ook mogelijk om hier gebruik van te maken. Meer informatie hierover vind je in dit forumtopic.

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

113 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Graag gedaan! 🙂
Reputatie 1
Hoi David, dank voor de uitleg. Beste Antwoord!
Reputatie 7
Badge +20
Hey EFT,

Je bedoelt hiermee de optie voor roaming neem ik aan? Deze optie is sinds iOS 9 verwijderd, omdat het nogal wat verwarring opleverde. De iPhone 7 heeft deze functie dus niet meer op het toestel zitten.

Als je nog vragen hebt, let us know! 🙂
Reputatie 1
Kan 'EU Internet' niet vinden op mijn iPhone 7. Kan dit kloppen?
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Says72,

Ik heb jouw vraag inmiddels beantwoord in jouw andere topic. Had je daar al naar kunnen kijken? Ik wil je vragen om niet in meerdere topics dezelfde vraag te stellen, op die manier houden we het forum overzichtelijk. Dankjewel! 🙂
Nu zijn er al concurrenten die het aanbieden anno oktober 2016 .. vrije roaming in de EU.. waarom Tmobile niet?
Reputatie 7
Badge +20
Hey Dave,

Graag gedaan en top dat je gewoon kon internetten! 🙂
Hey David!
Ik ben nu idd weer terug in Nederland.
Toen ik op zondagmorgen nog eens de T-Mobile app opende, zag ik idd dat ik weer meer internet had. Geen idee waar het aan lag maar ik heb dus gewoon kunnen doorinternetten. Bedankt voor het uitzoeken!
Reputatie 7
Badge +20
@MrTenCats

Heel vreemd dat je dit te zien krijgt, want ik zie dat je een databundel van 6 GB hebt, geen Oneindig Online. Dit heb ik ook doorgezet naar degene die verantwoordelijk is voor My T-Mobile. Hopelijk heeft hij een idee waar dit door ontstaat!

Overigens snap ik je punt over de databundel, maar het wordt overal toch duidelijk aangegeven dat het 'tót 2 GB' is, niet standaard 2 GB bij elke bundel. Dit staat ook in de uitleg over MB's in de EU bij Stel Samen & Stel Bij.

Als ik iets hoor over je My T-Mobile, dan laat ik het weten!

@DaveMobile

Volgens ons systeem ben je op dit moment in Nederland, maar dat klopt dus niet? Heb je wel een verbinding daar of helemaal niet meer? Ik zie dat je nog 102 MB's over hebt op dit moment, voor gebruik in de EU.

Ik hoor graag van je waar je je op dit moment bevindt, hopelijk kunnen we het dan voor je oplossen!
Hoi T-Mobile Team.
Mijn EU Internet is nu (bijna) op, 250MB, maar mijn telefoon geeft aan dat ik pas 147 MB verbruikt heb sinds mijn nieuwe bundel is ingegaan op 13 oktober.
Waar kan dit verschil inzitten? Ik kan morgen niet meer internetten terwijl ik nog in het buitenland ben... een paar MB afwijking kan wel gebeuren maar dit is toch wel een groot verschil! Graag jullie reactie hierop. Bedankt!
Ik had er wellicht een screenprint van moeten maken, maar tijdens m'n verblijf in Frankrijk wilde ik even checken hoe het was gesteld met m'n EU internet maar ik kon op dat moment niet de app Travel & Surf openen, maar kreeg de melding dat deze was vervallen en dat ik de app My T-Mobile moest gebruiken. Aldaar zag ik, met m'n eigen ogen dus geen flauwekul(!), een EU internetbundel van 6GB.

Terug in NL heb ik de site nagekeken en aldaar kwam ik op:
https://www.t-mobile.nl/mobiel-abonnement/buitenland/data-mee-op-reis
de door mij genoemde 2GB tegen. Op die pagina, weet ik nu, zetten jullie de klanten op het verkeerde been door daar niet te aan te geven dat de 2GB afhankelijk is van de eigen binnenlandse internet bundel. Er staat simpelweg "Met een Stel Samen & Stel Bij abonnement kun je nu standaard elke maand tot 2 GB binnen de EU uit je eigen internetbundel gebruiken, zonder extra kosten."
En dat is een beetje zoals het oud hollands gezegde: Veel beloven, weinig geven, doet een gek in vreugde leven.
Desalniettemin, de 6GB EU internet werd als zodanig wel degelijk vermeld dus ik vermoed dat e.e.a. te maken had met de wisseling van de apps. Mijn vakantie was van 20 t/m 28 augustus 2016 dus e.e.a. moet nog wel te controleren zijn. Aan mijn faktuur kon ik het overigens niet zien want die vermeld sowieso niets van het EU internet verbruik.

Oh ja, hoezo is mijn internetbundel slechts 6GB? Bij mijn status wordt " Oneindig" vermeld? Dat is ook weer zoiets 😉
Reputatie 6
Badge +17
Hallo MrTenCats,

Leuk om je weer op het forum te zien. Welkom terug!

Het is begrijpelijk dat je duidelijkheid wilt over de situatie. Ik ben daarom gelijk voor je gaan kijken welke internet bundel je actief hebt en hoeveel MB's je in de EU tot je beschikking hebt maandelijks.

Je maakt op dit moment gebruik van het de 6GB bundel. Deze bundel is alleen te gebruiken binnen Nederland. Voor in Zone 1 landen krijg je elke maand 250 MB tot je beschikking. Je geeft aan dat je de volledige 6GB bundel tot je beschikking had in het buitenland, waar zag je deze informatie staan? Dit zou namelijk niet mogelijk moeten zijn.

Daarnaast krijg je bij de 6GB bundel geen 2GB in Zone 1 landen maar 250 MB zoals ik eerder benoemde. Wanneer je gebruik maakt van de 20GB bundel dan krijg je wel 2GB tot je beschikking voor in Zone 1 landen. Is dit toevallig het geen wat je op onze website hebt gezien?

Ik hoop dat hiermee je vraag is beantwoord. Als je aanvullende vragen hebt dan horen we het graag.
Ik ben regelmatig in het buitenland en de voorlaatste keer, in augustus 2016, zag ik bij het checken van m'n 250EU MB's dat deze waren verdwenen maar dat ik putte uit mijn volledig beschikbare 6GB mobiele data. Dat is mooi vooruit lopend op volgend jaar. Later nog de T-Mobile site nagekeken en daar kwam ik een artikel tegen dat "slechts" 2GB uit m'n binnenlandse bundel beschikbaar was gesteld voor EU internet zone 1. Ook mooi dacht ik nog....moet genoeg zijn
Nu ben ik net weer terug uit Frankrijk en tot m'n verbazing was mijn EU internet weer terug op het oude niveau van 250MB.

Dus mijn vraag is, waar is mijn initiële 6GB EU internet gebleven of waar de beloofde 2GB voor zone 1?
Reputatie 7
Badge +20
Hey Tjaf,

Ik begrijp je vraag inderdaad heel goed! Dat is in principe het eerste gedeelte van mijn antwoord. Als de pas en MB's in EU elkaar kruisen krijgen de MB's "voorrang". Op dit moment heb je dus wel 2 keer die MB's gekregen, maar door de pas tussendoor heb je inderdaad op de 3e weer MB's gebruikt.

Ga je voor 3 november naar het buitenland? Dan moeten we daar inderdaad iets op vinden als je veel MB's gebruikt wanneer je over de grens bent. We kunnen dan eventueel een pas activeren of iets in die richting. In de toekomst weet je dan in ieder geval dat de MB's uit je bundel voorrang hebben op de pas. 😉

Als we nog ergens bij kunnen helpen, laat het ons weten!
Hey Tjaf,

Goed opgemerkt inderdaad, eigenlijk geef je zelf het antwoord al.

Als je Travel & Surf en MB's in het buitenland elkaar kruisen krijgen je MB's in de EU voorrang op je pas. In jouw geval is er echter een uitzondering van toepassing. Onlangs hebben we de dag waarop je jouw MB's voor in de EU ontvangt gewijzigd. Dit was eerst op de 1e van de kalendermaand, nu is dat op de dag waarop je jouw nieuwe tegoed ontvangt.

Aangezien deze wijziging in eerste instantie zou betekenen dat je benadeeld zou worden, hebben we het voor deze maand iets aangepast. Als je jouw tegoed ontving vóór 13 september krijg je EU MB's op 1 oktober én de dag waarop je in oktober je een nieuwe tegoed ontvangt. Je hebt dus dubbel MB's ontvangen en bent dus geen MB's misgelopen, maar juist het tegenovergestelde. ;)

In het vervolg kun je er dus rekening mee houden dat je elke maand je MB's bij je tegoed ontvangt. Daar kun je dan ook weer op aanpassen welke Travel & Surf-pas nodig hebt.

Hopelijk is alles zo duidelijk, maar als je nog vragen hebt, laat het ons weten!

Beste David, ik kan het nu niet meer controleren, aangezien ik nu niet meer in het buitenland ben. Zoals ik het zie, heb ik op 1 oktober (toen mijn Data mee op Reis op was), een S-Pas gekocht; maar toen heb ik op 3 oktober (dat is de dag voor mijn nieuwe tegoed) weer 100Mb van de Data mee op Reis gekregen. Toen is alle data die ik vanaf dat moment verbruikt heb, van de Data mee op Reis afgegaan, terwijl de S-Pas op 67 Mb bleef steken. Die 67 Mb zijn nu vervallen. Terwijl, als ik nu vóór 3 november weer naar het buitenland zou gaan, nog maar 37 Mb over heb van de Data mee op Reis. Maar dat zou dan nog 100Mb zijn geweest, als éérst de S-Pas was opgebruikt, en dan pas de (verse) Data mee op Reis. Dus volgens mijn redenering heb ik nu betaald voor data (de S-Pas) die ik niet heb kunnen gebruiken, omdat de Data mee op Reis eerst opgebruikt is.
Snap je mijn vraag?
Reputatie 7
Badge +20
Hey Tjaf,

Goed opgemerkt inderdaad, eigenlijk geef je zelf het antwoord al.

Als je Travel & Surf en MB's in het buitenland elkaar kruisen krijgen je MB's in de EU voorrang op je pas. In jouw geval is er echter een uitzondering van toepassing. Onlangs hebben we de dag waarop je jouw MB's voor in de EU ontvangt gewijzigd. Dit was eerst op de 1e van de kalendermaand, nu is dat op de dag waarop je jouw nieuwe tegoed ontvangt.

Aangezien deze wijziging in eerste instantie zou betekenen dat je benadeeld zou worden, hebben we het voor deze maand iets aangepast. Als je jouw tegoed ontving vóór 13 september krijg je EU MB's op 1 oktober én de dag waarop je in oktober je een nieuwe tegoed ontvangt. Je hebt dus dubbel MB's ontvangen en bent dus geen MB's misgelopen, maar juist het tegenovergestelde. ;)

In het vervolg kun je er dus rekening mee houden dat je elke maand je MB's bij je tegoed ontvangt. Daar kun je dan ook weer op aanpassen welke Travel & Surf-pas nodig hebt.

Hopelijk is alles zo duidelijk, maar als je nog vragen hebt, laat het ons weten!
Ik was vorige week in Griekenland, en heb daar de 100 Mb uit de Data mee op reis Zone 1 gebruikt, maar dat was op een paar dagen voordat ik weer terug zou gaan. Daarop heb ik een S-pas Zone 1 gekocht, dus nog eens 100 Mb. Tot zover alles goed. Maar op 3 oktober gaat de nieuwe bundel in, en krijg ik weer 100 Mb Data op reis. Maar tot mijn schrik wordt er éérst data gebruikt uit de nieuwe bundel, die nog tot 3 november geldig is, terwijl het saldo van de S-pas Zone 1 niet gebruikt wordt. terwijl die eerder begonnen is, én eerder zal verlopen. Nu ben ik terug, en de de data uit de S-pas die vervalt vandaag. Volgens mij ben ik nu 63 Mb aan data misgelopen, want als ik deze maand nog in het buitenland ben, dan heb ik nog maar 37 Mb over, terwijl dat 100 Mb zou kunnen zijn...
Zie ook de bijgaande afbeelding.

Reputatie 6
Badge +17
Hi mgr75,

Ik heb je in dit topic van een reactie voorzien. Zou je kunnen aangeven of je verbeteringen merkt na het opnieuw starten van je toestel? 🙂
Hallo Amy...
Ik hen een stel samen en bij met 3 gb. Data. Volgens mij kan ik dan toch 100 mb uit mijn bundel in de eu gebruiken?
Nu lijkt me dat lekker alleen krijg ik überhaupt geen internet te pakken hier...
Reputatie 7
Badge +15
Hey Martijn,

Lekker op vakantie? :8

Ik zie dat je wel verbinding hebt met internet maar je geen actieve internetbundel hebt. Via My T-Mobile kun je een Travel & Surf-pasaanschaffen. In Duitsland zou je wel gebruik moeten kunnen maken van 4G. Op deze pagina kun je de dekking bekijken en zien van welk netwerk je het beste gebruik kunt maken.

Laat je weten of het gelukt is?
Hallo t mobile.

Op dit ogenblik ben ik in Duitsland. Maar ik krijg met geen mogelijkheid internet via 4g te pakken hier. Data raming staat aan. Hebben jullie enig idee?
Gr. Martijn
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Schweppes,

Welkom op het forum! Wat heerlijk dat je momenteel in Frankrijk bent! Hopelijk aan het genieten van een welverdiende vakantie?

Begrijpelijk dat je dan ook gewoon gebruik wilt kunnen maken van deze EU MB's. Ik heb in het systeem gekeken en ik zie dat je op dit moment een goede verbinding hebt en dat je ook al een klein deel van jouw MB's hebt verbruikt. Je hebt op dit moment nog 235MB over. Klopt het dat alles nu werkt? Als er toch iets niet werkt, laat het dan even weten. Dan gaan we kijken naar een oplossing!

Voor nu in ieder geval een fijne tijd toegewenst in Frankrijk! Au revoir! 🆒
Beste,

Ik ben momenteel in Frankrijk en lees deze post, ik heb stel samen en stel bij en ik heb geprobeert te internetter via roaming maar ik kan hier nergens het gebruik van zien. De app kan ik niet downloaden omdat hij niet geschikt is voor mijn toestel.
Tevens krijg ik vaak de melding dat de verbinding niet veilig is, wat is hier aan de hand?
ik heb straks bij thuiskomst liever geen factuur van een paar 100 euro omdat ik iets verkeerd gelezen heb.

Bvd voor de reactie!

Gr
Reputatie 7
Badge +20
Hi remcobe,

Welkom op ons Forum!

Wat juammer om te lezen dat je er zo over denkt. Ik heb gelijk je gegevens erbij gepakt en zie dat je op 24-7 voor betalen per MB hebt gekozen. Ik snap dat de informatie die op My T-Mobile staat verwarrend is ''gebruik uit eigen bundel'', maar dat is dus betalen per MB. Dat is ook de reden waarom je kosten hebt gemaakt.

Het klopt dat je bij ons data uit je eigen bundel kan gebruiken, maar dat geldt alleen voor Stel Samen & Stel Bij klanten. En jij hebt een ouder prijsplan en dus is dat niet geldig. Meer informatie over data mee op reis vind je op deze pagina.

Je kan in het vervolg voordelig gebruik maken van data in het buitenland door een Travel & Surf pas te kopen. Je krijgt voor een vast bedrag een vast aantal MB's en zo kom je ook niet voor verrassingen te staan. Als je pas op is dan stopt je internet ook automatisch tenzij je voor een L-pas kiest. Daarmee kun je onbeperkt online blijven tegen een basissnelheid.

Het zou jammer zijn als je ons om deze reden verlaat. Als je straks je abonnement wilt verlengen dan kun je dat ons laten weten en dan zorgen wij ervoor dat je wordt gebeld. Je kan dan samen met een collega kijken naar een leuk aanbod. Je zal dan ook gebruik maken van Stel Samen & Stel Bij en met dit prijsplan kun je straks veel profiteren in het buitenland. Je kan MB's uit je nationale databundel gebruiken en je kan tot 120 min bellen in en naar de EU.

Ik hoor graag tegen die tijd weer van je. Als ik nu nog iets voor je kan doen, laat het mij dan weten.
Reputatie 2
Ik zat afgelopen weken in Italie op vakantie. Omdat ik toch graag surf op vakantie bekeken naar de mogelijkheden. De data bundels zijn echt schreeuwend duur bij T-Mobile. Mijn vriendin heeft Tele2 en betaald een derde van wat je bij T-Mobile betaald voor een vergelijkbare bundel.

Ik dus gekozen voor gebruik uit eigen bundel. Ik denk mooi maar op een gegeven moment zie ik toch kosten in rekening gebracht worden. Nog maar ff lezen owja 6 cent per mb. Waarom zou je dan uit eigen bundel gebruiken als er kosten in rekennig gebracht worden. Je hebt die mb's al een keer betaald!

Als je dan nog een goede verbinding hebt maar ook die was tergend langzaam in Italie.

In december kan ik weer kijken voor verlenging of vernieuwing. Na vele jaren, ik denk iets van 15 ofzo toch maar eens heel goed kijken naar andere want T-Mobile prijst zich zo langzamerhand wel uit de markt heb ik het gevoel.