Als je naar het buitenland gaat voor bijvoorbeeld een vakantie of werktrip, wil je van te voren precies weten of je in het buitenland net zo bereikbaar bent als in Nederland. Lees hieronder alle veelgestelde vragen rondom gebruik buiten Nederland, maar binnen de EU! Ben je op zoek naar informatie rondom gebruik buiten de EU, ga dan snel naar [faq] Alles over internetten buiten de EU met Travel & Surf.
[Update 1 december 2020]
De databundels voor het gebruik in de EU zijn weer verhoogd. Klik onderstaande banner open om te zien wat dit voor jouw abonnement precies betekent.
Wijziging Go abonnementen:
- Go Unlimited: van 18 GB naar 21 GB
- Go Unlimited Plus: van 18 GB naar 22 GB
- Go Tablet Unlimited: van 18 GB naar 21 GB
- Go Limited: interenet op lage snelheid in EU van 8 GB naar 9.3 GB
- Unlimited Data for a day bundel: van 1.6 GB naar 2 GB
- Data vrije muziek in combinatie met Go 10 GB: van 12 GB naar 14 GB
Alleen voor Go Unlimited (Plus) in de EU: In de EU kan de klant 21 GB per maand gebruiken en met Unlimited Plus zelfs 22 GB. Daarna kan de klant een MB-aanvuller kopen of kiezen voor Betalen per MB.
Betalen per MB tarief gaat van € 4,24 per GB naar € 3,63 per GB.
Wijziging @Work abonnementen:
- @Work Unlimited ('18) van 20 GB naar 21 GB
- @Work Unlimited Plus ('18) van 25 GB naar 41 GB
- @Work Tablet Unlimited ('18) van 20 GB naar 21 GB
- @Work Unlimited ('17) van 18 GB naar 21 GB
- @Work Unlimited Plus ('17) van 18 GB naar 41 GB
- Huidige versie van @Work Unlimited (Plus) en @Work Tablet Unlimited blijft ongewijzigd.
Wat is dataroaming en hoe zet ik het aan?
Internetten in het buitenland kan alleen via het netwerk van het land waarin je bent. Dataroaming heet dat en vaak is dit geblokkeerd in je telefooninstellingen. Zo zet je dataroaming aan:
Android
- Ga naar 'Instellingen'
- Kies 'Meer instellingen'
- Kies 'Mobiele netwerken'
- Vink 'Roaming' aan of verzet het schuifje
iPhone
- Ga naar 'Instellingen'
- Kies 'Mobiel netwerk'
- Kies 'Opties mobiele data'
- Zet 'Dataroaming' aan (zet het schuifje op groen).
- Let op: bij een iOS ouder dan versie 10 moet je ook 'EU Internet' uitzetten (zet het schuifje op grijs).
Welke netwerken zijn beschikbaar in het buitenland?
Houd er rekening mee dat T-Mobile de dekking van buitenlandse providers niet kan garanderen. Niet alle landen en providers bieden een stabiel 4G- of 3G-netwerk aan. Ook zijn er landen waarbij internetverbinding helemaal niet mogelijk is. Op onze website is per land terug te vinden met welke providers T-Mobile een overeenkomst heeft en welke netwerken gebruikt kunnen worden.
Hoe kan ik verbinding maken met een netwerk in het buitenland?
Als je verbinding wilt maken met een netwerk in het buitenland, zorg dan dat je dataroaming aanstaat. Je kan je netwerkselectie op automatisch zetten en dan krijg je de providers en netwerken te zien waarmee T-Mobile een overeenkomst heeft. Als dat niet werkt dan kun je handmatig het netwerk selecteren. Je kunt op de website controleren welke netwerken beschikbaar zijn. Via de instellingen van je toestel kun je handmatig een netwerk selecteren.
Kan ik mijn bundels ook gewoon in de EU gebruiken?
Jazeker. Met je abonnement of PrePaid kun je jouw internetbundel gebruiken in de EU , IJsland en Noorwegen, zonder extra kosten. Zijn je GB’s op? Kies dan voor beperkt verder internetten op lage snelheid (zonder extra kosten) of koop een aanvuller voor direct weer snel internet. De aanvuller is geldig in Nederland en de EU.
Ik heb onbeperkt internet in Nederland. Kan ik nu ook onbeperkt internetten in de EU?
Nee, hiervoor is een aparte regel in de EU regulering opgenomen (fair use policy). Je mag, afhankelijk van je bundel, een aantal GB in de EU gebruiken.
- iPlan’08: Je mag maandelijks 10 GB internetten in de EU.
- Stel Samen & Stel Bij met Oneindig Online: je mag maandelijks 27 GB internetten in zone EU.
- Go Unlimited EU / Go Unlimited EU + USA (verkocht tot 1 mei 2017): Je kunt 60 dagen per jaar onbeperkt internetten in de EU, daarna krijg je een vast aantal GB's per maand. Bekijk hiervoor je verbruikstatus in My T-Mobile.
- Go Unlimited GB + bellen / Go Unlimited GB + bellen versie USA (verkocht vanaf 1 mei 2017): Je kunt 18 GB per maand internetten in de EU en in de USA (op het netwerk van T-Mobile USA)
- Heb je geen internetbundel, maar onbeperkt internet op lage snelheid in Nederland? Dan kun je per maand 4 GB in de EU gebruiken, natuurlijk wel op lage snelheid.
Zijn deze GB's op? Dan kun je niet verder internetten op lage snelheid. Wel kun je een GB-aanvuller kopen of kiezen voor Betalen per MB.
Wat als ik door mijn databundel heen ben en ik wil verder internetten?
De Nederlandse internetbundel geldt ook in de EU. Is de internetbundel op? Dan stopt de internetverbinding en kun je kiezen hoe je verder wilt internetten in de EU:
1) via een GB-aanvuller
2) gratis op lage snelheid: 64 Kbps downloaden/uploaden. Wel zit hier een limiet aan: in de EU kun je maximaal 6 GB op lage snelheid verbruiken.
Maak je normaal gebruik van onbeperkt internet, dan kun je na verbruik van jou bundel kiezen voor:
1) Een GB-aanvuller
2) Betalen per MB
Als je je aan de aanvullende voorwaarden houdt hoef je je geen zorgen te maken over onverwachte datakosten. We laten het weten als je bijna door je databundel heen bent. Daarna kun je ervoor kiezen om de verbinding uit te laten of een aanvuller aan te schaffen. Mocht het zo zijn dat je gebruik niet overeenkomstig is met de aanvullende voorwaarden, dan sturen we je hier ook een bericht over met het verzoek jouw roamgedrag aan te passen en welke consequenties hier nog eventueel aan verbonden zitten.
Wat houdt Roam like at Home in?
Vanaf 13 juni 2017 worden er door T-Mobile in de EU geen extra roamingkosten meer in rekening gebracht en zijn de kosten gelijk aan het nationale tarief. Het uitgangspunt van de roaming regulering is om periodiek reizen te ondersteunen maar niet om permanent roaming mogelijk te maken. De Europese Commissie heeft daarom voorzorgsmaatregelen opgesteld voor mobiele operators om onredelijk gebruik te voorkomen. T-Mobile kan onredelijk gebruik vaststellen op basis van de verhouding tussen nationaal- en internationaal (roaming) aanwezigheid en verbruik. Het uitgangspunt is dat je meer tijd in Nederland moet besteden dan in het buitenland, of je de dienst(en) meer in Nederland moet gebruiken dan in het buitenland. In dit geval is er sprake van redelijk gebruik. Er is sprake van onredelijk gebruik van de dienst(en) als je gedurende een periode van minimaal vier maanden méér tijd buiten Nederland, maar in de EU doorbrengt en méér verbruik vertoont in de EU dan in Nederland. Elke dag waarop je je aanmeldt op het netwerk van T-Mobile in Nederland geldt als een dag in Nederland. Lees hier de aanvullende voorwaarden.
Zwitserland is net als Noorwegen en IJsland geen EU-lidstaat. Anders dan deze twee landen hanteert Zwitserland eigen, duurdere tarieven. We willen jouw abonnement betaalbaar houden. Daarom nemen we Zwitserland niet mee in onze EU-zone en blijven voor Zwitserland de huidige tarieven gelden.
Ik zit lang op zee en wil graag internetten, kan dat?
Dat kan! Maar dit valt buiten de EU-regeling, dus je hebt hiervoor een Travel & Surf-pas voor Zone 4 nodig. Zie dit topic voor meer informatie!
Vallen servicenummers ook onder de nieuwe regulering?
Nee, een gratis servicenummer is alleen maar gratis voor mensen uit datzelfde land. Bij een gratis servicenummer is het zo geregeld dat de ontvanger van het gesprek het gesprek gefactureerd krijgt en betaald. Op het moment dat een inwoner van dat land belt naar het gratis servicenummer wordt deze herkent dat deze vanaf het nationale landcodenummer belt en zo wordt het in rekening gebracht bij de aanbieder van het servicenummer. Echter, als je naar een gratis servicenummer belt in een ander land. Dan heeft jouw telefoonnummer een andere landcode, deze wordt niet door het (gratis servicenummer) systeem herkend. Vervolgens wordt het gesprek dus als servicenummer gesprek berekend aan de klant. Houd er dus rekening mee dat hier kosten voor gemaakt kunnen worden!
Heb je na het lezen van dit topic nog meer vragen over internetten binnen de EU? Stel je vraag dan gerust hieronder en dan helpen wij je zo snel mogelijk met jouw vraag!