Beantwoord

Onduidelijke kosten 0800 servicenummer buitenland

• 15 februari 2018
  • 3 reacties
  • 602 Bekeken

Ik ben momenteel voor mijn studie in het VK en moest twee keer het storingsnummer van British Telecom bellen omdat mijn internet het niet deed.

Tot mijn verbazing zag ik dat voor het bellen van dit gratis nummer flink moest betalen (hoeveel dit hoort te zijn kan ik nergens vinden, in het VK staat dat dit voor iedereen gratis moet zijn (http://home.bt.com/tech-gadgets/tech-news/freephone-finally-means-free-0800-calls-to-cost-nothing-from-mobile-phones-11363977946306).

Wat mij nog meer verbaasd is dat ik hele andere tarieven ben berekend. Ik heb twee keer gebeld, in dezelfde week. Een gesprek van 15 minuten kostte mij ruim 10 euro, een gesprek van 29 minuten slechts een euro. Dit ondanks het feit dat ik hetzelfde nummer belde!

Ik heb dit met t-mobile chat besproken, daar werd mij verteld dat ik mogelijk over de 120 minuten balbundel was geraakt. Dit leek mij niet plausibel, gezien die niet geldt vanuit het buitenland (vanuit de EU naar EU bellen is onbeperkt, https://www.t-mobile.nl/Consumer/media/pdf/klantenservice/bestelling-en-abonnement/tarieven/2017/t-mobile-go-310717.pdf). Ik zit dus nog steeds met de vraag waarom de bedragen zo ver uit elkaar lopen, en wat dit tarief hoort te zijn. Dit is nergens te vinden.

Groeten,

Sander
icon

Beste antwoord door Hajar 16 februari 2018, 09:44

Hi Sander,

Ik geef je graag meer duidelijkheid over je factuur. Ik begrijp de verwarring namelijk wel. Als een storingsnummer in de VK gratis is voor VK bewoners dan wil dat niet zeggen dat het ook gratis is voor bezoekers. Een gratis servicenummer is namelijk alleen maar gratis voor mensen uit datzelfde land. Bij een gratis servicenummer is het zo geregeld dat de ontvanger van het gesprek het gesprek gefactureerd krijgt en betaalt. Op het moment dat een inwoner van dat land belt naar het gratis servicenummer wordt er herkend dat deze vanaf het nationale landcodenummer belt en zo wordt het in rekening gebracht bij de aanbieder van het servicenummer. Echter, als je naar een gratis servicenummer belt in een ander land, dan heeft jouw telefoonnummer een andere landcode, deze wordt niet door het (gratis servicenummer) systeem herkend. Vervolgens wordt het gesprek dus als servicenummer gesprek berekend aan de klant. Vandaar dat er dus wel kosten zijn verrekend. Op deze pagina vind je een overzicht van je prijslijst. Voor buitenlandse service nummers gelden andere tarieven en deze worden apart afgerekend.

Ik hoop dat je nu meer duidelijkheid hebt.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hi Sander,

Ik geef je graag meer duidelijkheid over je factuur. Ik begrijp de verwarring namelijk wel. Als een storingsnummer in de VK gratis is voor VK bewoners dan wil dat niet zeggen dat het ook gratis is voor bezoekers. Een gratis servicenummer is namelijk alleen maar gratis voor mensen uit datzelfde land. Bij een gratis servicenummer is het zo geregeld dat de ontvanger van het gesprek het gesprek gefactureerd krijgt en betaalt. Op het moment dat een inwoner van dat land belt naar het gratis servicenummer wordt er herkend dat deze vanaf het nationale landcodenummer belt en zo wordt het in rekening gebracht bij de aanbieder van het servicenummer. Echter, als je naar een gratis servicenummer belt in een ander land, dan heeft jouw telefoonnummer een andere landcode, deze wordt niet door het (gratis servicenummer) systeem herkend. Vervolgens wordt het gesprek dus als servicenummer gesprek berekend aan de klant. Vandaar dat er dus wel kosten zijn verrekend. Op deze pagina vind je een overzicht van je prijslijst. Voor buitenlandse service nummers gelden andere tarieven en deze worden apart afgerekend.

Ik hoop dat je nu meer duidelijkheid hebt.
Dag Hajar,

Tot zover begrijp ik het, wat ik echter niet begrijp is dat ik voor de twee gesprekken een totaal ander tarief (20x verschil) ben berekend.
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Sander,

Het is inderdaad een heel vreemd verschil! :S

Ik kan er niet direct de vinger op leggen, omdat wij de gegevens doorgestuurd krijgen van de telecomprovider, vanuit het land waar je bent. Daar wordt verder niet echt een specificatie aan gekoppeld, we krijgen alleen de gegevens door die jij ook op jouw factuur vindt. Het enige wat ik op de servicepagina van BT nog kon ontdekken was deze voorwaarde: * The cost of the call depends on the country and network you're calling from.
Het is wellicht mogelijk dat je de 2 gesprekken met een ander netwerk de oproep deed en dat daar het verschil vandaan komt. Dit is slechts een gok, maar zou een mogelijke verklaring van het verschil kunnen zijn. Om hier meer informatie over te krijgen raad ik je aan om contact op te nemen met BT zelf. Zij kunnen je hier meer uitleg over geven en hopelijk hebben zij het verlossende antwoord voor je!

Ik ben benieuwd of zij de oorzaak van het verschil weten te achterhalen! Als wij nog iets voor je kunnen doen, dan horen we dat graag!

Reageer