Beantwoord

Permanent roaming toeslag

• 8 maart 2019
  • 10 reacties
  • 810 Bekeken

Voor ons YouTube-kanaal over het camperleven zijn wij voor het eerst (zoals vele Nederlanders jaarlijks doen) gaan overwinteren in Zuid-Europa. Vertrokken in oktober en na 4 maanden ontvingen wij de standaard SMS van T-Mobile om ons gedrag aan te passen. Dit hebben we een maand lang gedaan door lokale internetkaartjes te kopen en dus extra kosten te maken bovenop ons abonnement van 35 euro voor 14 GB Europa. Maar blijkbaar mogen wij de 14 GB Europa niet eens aanraken zonder extra roaming toeslag in rekening gebracht te krijgen. Dus waar betalen wij nu 35 euro voor als we de data niet eens mogen aanspreken? Wij hadden destijds zorgeloos internet in de EU en dat was onbeperkt voor 95 euro per maand. Nu worden wij gestraft financieel door de extra toeslag voor permanent roaming, terwijl de 14 GB eigenlijk binnen ons abonnement valt. Waarom straft T-Mobile ons op de lengte van ons verblijf in het buitenland en niet op echt unfair gebruik van de data. Het is een beetje vreemd dat T-Mobile wil dicteren hoe lang wij in het buitenland zouden mogen blijven, dat voelt een beetje als politie spelen. Nadat wij ons gedrag hadden aangepast door de 14 GB niet te gebruiken een maand lang (maar er wel voor hebben betaald!) vinden wij het zeer ongepast dat wij -dit keer zonder waarschuwing (!) - gelijk een toeslag in ons gezicht krijgen geworpen, terwijl wij ons netjes menen te hebben gedragen. Wij zullen hierover dan ook berichten in onze YouTube Vlog, die wordt gevolgd door meer dan 1000 abonnees, waarvan er velen ook T-Mobile abonnementen hebben afgesloten (nota bene op ons aanraden!). Wij schamen ons daarvoor nu zeer richting deze mensen en vinden het op zijn minst een rare zaak dat er anno 2019 zo moeilijk over wordt gedaan door T-Mobile terwijl er geadverteerd wordt met Roam like at Home. Voor zover wij weten zijn jullie de enige provider die deze financiële straf uitdelen. Het lijkt alsof jullie niet zitten te wachten op klanten die daadwerkelijk zorgeloos in de EU willen internetten. Zorgeloos is er voor ons niet bij, met deze extra kosten... Wij zitten nu in Spanje en gaan maar weer op zoek naar een lokaal internet-kaartje. Precies wat wij ons niet hadden voorgesteld door dit zorgeloze abonnement af te sluiten.
icon

Beste antwoord door stefan.1997 8 maart 2019, 19:08

Best @RVLISCIOUS on YouTube,

Ik kan mij voorstellen dat je dit niet had verwacht en dat je er behoorlijk van staat te kijken dat je opeens op je vingers wordt getikt.

Toch houd T-Mobile Netherlands zich volledig aan de Europese wet. De nieuwe Europese wet die in 2017 van kracht werd is bedoeld voor mensen die af en toe reizen naar landen binnen de EU. Gebruik je het abonnement voor langere tijd in het buitenland dan kan de provider kosten in rekening brengen, of zelfs het abonnement stop zetten. Overigens doet niet alleen T-Mobile dit. Ook andere Europese providers houden zich aan deze zogenoemde Fair use policy.

Je kunt dit hier nalezen.
https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/mobile-roaming-costs/index_nl.htm
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 5
Badge +3
Best @RVLISCIOUS on YouTube,

Ik kan mij voorstellen dat je dit niet had verwacht en dat je er behoorlijk van staat te kijken dat je opeens op je vingers wordt getikt.

Toch houd T-Mobile Netherlands zich volledig aan de Europese wet. De nieuwe Europese wet die in 2017 van kracht werd is bedoeld voor mensen die af en toe reizen naar landen binnen de EU. Gebruik je het abonnement voor langere tijd in het buitenland dan kan de provider kosten in rekening brengen, of zelfs het abonnement stop zetten. Overigens doet niet alleen T-Mobile dit. Ook andere Europese providers houden zich aan deze zogenoemde Fair use policy.

Je kunt dit hier nalezen.
https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/mobile-roaming-costs/index_nl.htm
Andere grote providers doen dit niet op deze manier. Ik heb nog 2 abonnementen bij 2 grote providers. En alleen tmobile brengt al mijn data gebruik in rekening. Ik betaal wel iedere maand maar mag daar niets van gebruiken. Hier hebben ze een wordt voor, namelijk: diefstal.
Om die reden ga ik na ruim 10 jaar weg bij deze provider.

Zonder waarschuwing mag je niets in rekening brengen.

https://europa-eu.cdn.ampproject.org/v/s/europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/mobile-roaming-costs/indexamp_nl.htm?amp_js_v=a2&_gsa=1&usqp=mq331AQCCAE%3D#referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&_tf=From%20%251%24s&share=https%3A%2F%2Feuropa.eu%2Fyoureurope%2Fcitizens%2Fconsumers%2Finternet-telecoms%2Fmobile-roaming-costs%2Findex_nl.htm

Helaas doen ze dit wel bij tmobile. Les is dus niet met tmobile in zee te gaan.
Reputatie 3
Raar dat dit allemaal zo rigide gaat in Nederland (inderdaad andere providers dan T-Mobile doen dit ook, maar aarzelen vaker om meteen boetes op te leggen. T-Mobile is wat dat betreft de snelste van de klas -je kent ze wel die irritante types- van vroeger ...

Waarom gaat dit allemaal zo? Er staat toch kunnen opleggen en niet moeten opleggen van boetes?
Waarom niet gewoon even contact opnemen met de klant en vragen hoe het zit? Omdat dat eng is? Omdat klanten toch altijd liegen? Omdat de mensheid niet te vertrouwen is? En klanten altijd misbruik maken? Tenslotte: omdat het veiliger is om regeltjes toe te passen, ook al zijn ze absurd?

De menselijke maat is tegenwoordig vaak zoek: dit rigide gedrag van providers bij vaststellen van redelijke gebruik bij af en toe buitenland is daar weer een voorbeeld van!
Wees eens flink, neem in voorkomende gevallen gewoon contact op met je klant en stel onderling vast wat je beiden redelijk vind ...
Raar dat dit allemaal zo rigide gaat in Nederland (inderdaad andere providers dan T-Mobile doen dit ook, maar aarzelen vaker om meteen boetes op te leggen. T-Mobile is wat dat betreft de snelste van de klas -je kent ze wel die irritante types- van vroeger ...

Waarom gaat dit allemaal zo? Er staat toch kunnen opleggen en niet moeten opleggen van boetes?
Waarom niet gewoon even contact opnemen met de klant en vragen hoe het zit? Omdat dat eng is? Omdat klanten toch altijd liegen? Omdat de mensheid niet te vertrouwen is? En klanten altijd misbruik maken? Tenslotte: omdat het veiliger is om regeltjes toe te passen, ook al zijn ze absurd?

De menselijke maat is tegenwoordig vaak zoek: dit rigide gedrag van providers bij vaststellen van redelijke gebruik bij af en toe buitenland is daar weer een voorbeeld van!Wees eens flink, neem in voorkomende gevallen gewoon contact op met je klant en stel onderling vast wat je beiden redelijk vind ...

Was dat maar zo. Andere grote providers doen dit niet. Nogmaals ik zit nu een half jaar in spanje en tmobile is de enige die moeilijk doet.
Op 1 abo heb ik in Nederland 20 gig na 4 maanden in spanje 10 gig. OP het ander abo heb ik 3 gig en na een half jaar gewoon nog steeds 3 gig. Geen moeilijke maitjes geen rekeningen niets.
T-mobile geeft niet aan hoeveel ik dan wel zou mogen gebruiken wat ze volgens de europ regelgeving wel dienen te doen.
Sterker nog. In Nederland had ik 5 gig. Na 4 maanden spanje niets meer. Ik krijg iedere kb doorbelast. Ik betaal dus voor 5 gig en daar doet tmobile nog alles wat ik gebruik dubbel belasten.
Dit is dus diefstal.

T mobile is de enige die dit doet.
Jij zeg ze doen het allemaal en dat is dus niet waar.
Reden genoeg om te kiezen voor een andere provider.
Het gaat in dit geval om een bedrag van 8 euro. Maar een principe is een principe en dus zeg ik dag tegen tmobile.

Als ze mij oplichten en van mij stelen, dan doen ze dat bij iedereen. Laat ik het goede voorbeeld geven door te laten zien wat we met de snelste van de klas. Ze doodzwijgen en in de sop gaar laten koken.

Fatsoenlijk contact opnemen dat is niet het beleid van tmobile. Dat is zakken vullen en stelen.
Reputatie 7
Badge +20
TM geeft wel aan wat de regels zijn(klik op de link)
Ook bij Vodafone enz. Hebben ze dezelfde regels.
Veel succes! En lezen voor dat je een abonnement afsluit is altijd handig.
Reputatie 3
Regels, regels, regels ... iedereen blijft binnen de wetten! Dat bestrijdt niemand hier. Daar zijn we het niet over oneens toch?

De wet schrijft echter niet voor dat een provider een boete MOET opleggen, maar alleen dat hij het KAN. En T-Mobile is dus haantje-de-voorste hierbij en dat vinden wij een slechte beleidskeuze van T-Mobile: dat is de discussie ...

Daarom mijn pleidooi nog een keer:
De menselijke maat is tegenwoordig vaak zoek: dit rigide gedrag van providers bij vaststellen van redelijke gebruik bij af en toe buitenland is daar weer een voorbeeld van! Wees eens flink, neem in voorkomende gevallen gewoon contact op met je klant en stel onderling vast wat je beiden redelijk vind ...
TM geeft wel aan wat de regels zijn(klik op de link)
Ook bij Vodafone enz. Hebben ze dezelfde regels.
Veel succes! En lezen voor dat je een abonnement afsluit is altijd handig.

Beste CrisTien,

Je kan ook lezen wat ik geschreven heb. Ik ben al ruim 10 jaar klant bij T-mobile. Toen was er nog geen roaming in het buitenland in je bundel dus ook geen regels.

Je eigen regels verzinnen en de klant er voor laten tekenen maakt het nog niet goed.
Zoiets noemen ze juridish een grijs of een zwart beding.
Europa schrijft de regels voor en daar houd t-mobile zich eenvoudig niet aan.

Dus eerst lezen naar wat ik zeg en dan reageren is ook altijd handig.

En eerst contact opnemen met iemand is gewoon klantgericht denken. Hopelijk komt de arrogantie hun nog eens zwaar te staan.
Reputatie 7
Badge +10
Uw provider moet u van tevoren informeren over deze limiet en u waarschuwen als u de limiet bereikt.

dat hebben ze toch gedaan ?
en na 4 maanden ontvingen wij de standaard SMS van T-Mobile om ons gedrag aan te passen.

wellicht moet er weer een zorgeloos internet eu komen voor de beroeps roamers.
Wij hadden destijds zorgeloos internet in de EU en dat was onbeperkt voor 95 euro per maand.
Weet je, het kan me eigenlijk niet zoveel schelen hoeveel regeltjes jullie bij elkaar googlen ik zeg gewoon T-mobile mag beter met haar klanten omgaan.

Ik zeg je ook dat andere providers deze regels niet zo stringent hanteren. Dit heb ik niet van horen zeggen dit weet ik uit ervaring.

Over 2 weken ben ik weer terug en dan ga ik over naar een klantgerichte provider.
Hebben jullie weer een ietwat sneller netwerk omdat ik er geen gebruik meer van maak.
Reputatie 3
Zie ook https://community.t-mobile.nl/buitenland-423/roam-like-home-309933

Reageer