Beantwoord

Roaming in het buitenland werkt praktisch niet. Hellupp?

Reputatie 3
beste TMobile NL community,

door middel van dit post zou ik graag meer duidelijkheid c.q. help krijgen met het gebruik van de internet verbinding in het buitenland.

In de afgelopen 3-4 maanden was ik naar o.a. Italie, Belgie, Duitsland, en Praag geweest. In alle genoemde landen was me niet mogelijk om de data roaming te gebruiken desondanks dat ik een Travel&Surf had gekocht. De laatste ontwikkeling van 'neem je (100) MB mee' was in Praag meegemaakt, rond 26 mei. Bij het 'aanmeldproces' tot de gastnetwerk wederom ik werd gevraagd om me aan te melden (sign in) bij het netwerk. Deze sign in is net alsof ik een WiFi verbinding wil leggen (je weet wel, bijv. op Schiphol daar kan men gebruik maken van de wifi, maar moeten ze wel eerst akkoord gaan met de terms & condition). Gek, want de WiFi staat gewoon uit. Wat nog gekker is, dat ik toch Travel&Surf had gekocht (in begin mei 2016 --@TMobile medewerker: zie factuur 901269886905), kreeg ik de aanbodscherm van Travel&Surf.
Deze sign in scherm(en) vind ik uiterst raar, had me nooit voorgekomen.

Ik had op 16 mei contact gehad met Jacob, Mike, en Michiel via Twitter, maar helaas leverde het niks op: https://twitter.com/tmobile_webcare/status/733287679392133120

Verder op 30 mei weer via Twitter met Peter, ook niks 😢 https://twitter.com/maebs/status/736294402600144896

-. WiFi uit, data roaming aan, no go.
-. Sign in negeren en 'use network as is', no go.
-. Ik heb ter controle ook de lijst van netwerkpartners van TMobile bestudeerd en deze geselecteerd, no go.

Wat echt vreemd is (was) : kruistest met andere toestel (Xperia Z3, simlockvrij, stock ROM) ging ook verkeerd. MAAR andere SIM-kaart van andere provider, zowel in de Z3 en mijne, ging gewoon foutloos. Dezelfde kruistest met Samsung S7 (stock ROM, simlockvrij) heeft ook dezelfde resultaat opgeleverd: mijn SIM-kaart van TMobileNL was een no go, maar andere provider in mijne was OK.

Ik zou graag willen aanmoedigen om de screenshots te kijken.

De bovenstaande scenarios waren bij de volgende roamingpartners van TMobile meegemaakt:
-. Frankrijk : Orange, Bouygues, SFR
-. Italie : TIM, Vodafone
-. Tsjechië: TMobile CZ (surprise suprise...)
-. Duitsland : Telekom.de

Toch even benadrukken: het gaat dus alléén voor het maken van data verbinding. Bellen en gebeld worden was niks aan de hand.

Ik heb geprobeerd paar keer om wat assistentie te krijgen via Twitter, maar met 140 chars per keer is het toch wat aan de moeilijke kant om uitgebreid uit te leggen. Ik hoop dat ik via deze weg iets meer duidelijkheid kan krijgen, vooral dat ik vrijdag naar Noorwegen ga.

Toestel info: OnePlus One 64GB, CM 13 Release 1 (Android 6.0.1 Marshmallow)

Abonnement en andere prive gegevens (abonnee nr. etc.) zijn volgens mij gewoon voor de medewerkers van TMobile gewoon te zien?

Dus... ik zout echt super vinden als iemand (wellicht van TMNL) dit kan oplossen? Please?

Bij voorbaat mijn dank!
icon

Beste antwoord door David 21 juni 2016, 10:40

Hey Glassessmurf,

Bedankt voor jouw uitgebreide toelichting op het probleem! Jammer dat het met de hulp van mijn collega's via Twitter nog niet opgelost is, maar 140 tekens is inderdaad wel lastig om je probleem uit te leggen.

Als ik jouw verhaal lees hink ik op 2 gedachten qua oorzaak van het probleem. Het lijkt mis te gaan bij het activeren van de Travel & Surfpas of ergens dieper in het systeem, bijvoorbeeld koppeling roaming en jouw simkaart. Voor de zekerheid wil ik dan even wat meer uitleg over het activeren van de pas. Je geeft aan dat je een inlogscherm krijgt, wat lijkt alsof je met WiFi wilt verbinden. De pagina waar je op belandt heeft hier inderdaad wat van weg en je WiFi moet hier inderdaad voor uitgeschakeld zijn. Uit jouw bericht wordt me niet geheel duidelijk of je de Travel & Surfpas dan ook daadwerkelijk geactiveerd hebt of bent afgehaakt bij het inlogscherm?

Het activeringsproces vind je ook terug op onze pagina over tijdelijk internet in het buitenland. Wellicht zou je deze ook nog even kunnen doornemen om te kijken of je hier misschien een stap van hebt overgeslagen of iets dergelijks.

We horen het graag van je! Als het allemaal niet werkt, dan zetten we het door naar de technische afdeling, die kunnen in het systeem nagaan of er misschien iets verkeerd staat.

@Robertverstegen

Bij jou was de oorzaak een stuk simpeler; er stond namelijk een actieve blokkade op roaming in het buitenland. Mijn collega heeft deze vanochtend voor je verwijderd, alles zou het nu dus weer moeten doen! 🙂
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 3
addendum : ik had rond een jaar terug ook een probleem met de sim-kaart (zie : https://forum.t-mobile.nl/simkaart-451/geen-verbinding-maken-toestel-registreren-op-netwerk-253373).

Maar dit was (technisch gezien) een andere onderwerp, denk ik ?
Ik zit sinds vandaag in Italië en heb volgens mij hetzelfde probleem! Ik heb een Travel en surf pas aangeschaft maar krijg geen internet.
Reputatie 7
Badge +20
Hey Glassessmurf,

Bedankt voor jouw uitgebreide toelichting op het probleem! Jammer dat het met de hulp van mijn collega's via Twitter nog niet opgelost is, maar 140 tekens is inderdaad wel lastig om je probleem uit te leggen.

Als ik jouw verhaal lees hink ik op 2 gedachten qua oorzaak van het probleem. Het lijkt mis te gaan bij het activeren van de Travel & Surfpas of ergens dieper in het systeem, bijvoorbeeld koppeling roaming en jouw simkaart. Voor de zekerheid wil ik dan even wat meer uitleg over het activeren van de pas. Je geeft aan dat je een inlogscherm krijgt, wat lijkt alsof je met WiFi wilt verbinden. De pagina waar je op belandt heeft hier inderdaad wat van weg en je WiFi moet hier inderdaad voor uitgeschakeld zijn. Uit jouw bericht wordt me niet geheel duidelijk of je de Travel & Surfpas dan ook daadwerkelijk geactiveerd hebt of bent afgehaakt bij het inlogscherm?

Het activeringsproces vind je ook terug op onze pagina over tijdelijk internet in het buitenland. Wellicht zou je deze ook nog even kunnen doornemen om te kijken of je hier misschien een stap van hebt overgeslagen of iets dergelijks.

We horen het graag van je! Als het allemaal niet werkt, dan zetten we het door naar de technische afdeling, die kunnen in het systeem nagaan of er misschien iets verkeerd staat.

@Robertverstegen

Bij jou was de oorzaak een stuk simpeler; er stond namelijk een actieve blokkade op roaming in het buitenland. Mijn collega heeft deze vanochtend voor je verwijderd, alles zou het nu dus weer moeten doen! 🙂
Reputatie 3
@David,

bedankt voor de response. Bij deze mijn reactie :
-. Zou het zijn dat ik hetzelfde 'issue' meemaken als @Robertverstegen ?
-. Het activatie process ging(en) zoals het werd beschreven in de pagina. Dus er is ergens wat toch in het systeem is gewijzigd / aangepast die me dus 'verbiedt' om bij de gastnetwerk me aan te sluiten, lijkt me.
Misschien wel handig als ik erbij zet: het was me zeker wel ooit gelukt (zeker nog in jaar 2015) om de L-pas aan te schaffen en gebruiken.

De inlogscherm kreeg ik continu; alhoewel, zolang dat ik aan het proberen om aan te melden voor data roaming.

Maar over het algemeen, al heb ik (nog) geen Travel&Surf-pas, ik zou toch gewoon X MB's kunnen roamen? In mijn geval dus 100MB.

Zou u deze als een issue bij de technische afdeling doorspelen?

mvg, en met dank.
Reputatie 7
Badge +15
Hey GlassesSmurf,

Super onhandig dat het nog niet lukt. Je hebt niet hetzelfde probleem als Rovertverstegen. En je simkaart is ook nog vrij nieuw dus ik verwacht niet dat het probleem daar vandaan komt.

Heb je dataroaming wel aan staan? Kun je helemaal geen netwerkverbinding maken daar? Je zou namelijk inderdaad met jouw 3 GB bundel 100 MB moeten kunnen gebruiken in Europa uit je nationale bundel. Pas wanneer dit op is is het mogelijk om een Travel & Surf-pas aan te schaffen. Kan het misschien zo zijn dat je de 100 MB nog niet hebt verbruikt? :8
Reputatie 3
Beste @Amy,

dank voor de response.

1. Ja, zoals ik had geschreven: de dataroaming staat wel aan.
2. En nee, kan niks qua data binnenhalen met uitzondering van de pagina roaming.t-mobile.nl/home zoals in de attachment staan.
3. Ik had gedacht dat ik inderdaad alvast met de 100MB quota aan data zou kunnen verbinden, maar het gebleken dat het niet zo was geweest. Zie hieronder nog 2 screenshots van hetzelfde probleem met Telekom.de dd. 31 mei 2016 om 15:31/15:40 (misschien handig voor de technische afdeling voor in de log te kijken?). Ik had wel een SMS binnen gekregen met daarin de 100MB informatie, maar het gebruiken daarvan was een heel ander verhaal geweest 😞 .
Reputatie 7
Badge +20
Hey GlassesSmurf,

Zou je misschien nog een screenshot van de instellingen van 'Mobiele netwerken' onder 'Instellingen' kunnen sturen? Er is namelijk zo te zien niets dat een verbinding met een buitenlands netwerk in de weg zou moeten staan.

Ik een XS-pas kosteloos voor je aangezet om het te testen, dit is maar 35 MB, dus niet heel lang houdbaad, maar het geeft wel meer inzicht in roaming en het verbruik van data in het buitenland. Wat zie je nu als je naar deze website gaat: http://www.roaming.t-mobile.nl/

Hopelijk werkt het en anders zien we je reactie graag binnenkomen!
Reputatie 3
Hoi David,

Ik wou het net vragen, wat the eff is dit de XS pas hahaha...
Dat kwam van jou dus. Duidelijk.

Screenshots zie beneden.

De URL http://www.roaming.t-mobile.nl/ levert de onderstaande screens op.
Ik zit nog in NL voor de komende 24 uur (= geldigheid van XS-pas), dus ik denk dat ik je hier niet veel kan betekenen.

Uitleg van National data roaming: ik had in het verleden deze telefoon gebruikt om bij een andere MVNO die op de netwerk van KPN opereert. Na veel geklooi gebleken dat er is iets niet klopte in hun instellingen van de combi in de IMSI (van landcode en netwerkcode); door national data roaming aan te schakelen kon ik dus ook data trafficgebruiken bij hun.

Ik heb gedurende de hele verhaal zoals boven geschreven aan deze optie gedacht en geprobeerd (aan en uit, aan en uit, aan, uit, enz ad infinitum) maar heeft niks opgeleverd.

Als ik deze nu uitzet, zit ik (zolang ik in NL zit) zowieso steeds verbonden met TMNL. Dus de drie andere screenshots blijven hetzelfde, national data roaming aan of uit.
-einde uitleg-

Gaarne advies?
Reputatie 7
Badge +20
Hey GlassesSmurf,

Zou je kunnen aangeven wanneer, waar en hoe lang je in het buitenland bent? Dan kunnen we het nogmaals testen.

Wanneer je in Nederland bent dan heb je niet veel aan de roamingpagina. Door je verhaal en screenshots was ik in de veronderstelling dat je in het buitenland was. Zou je ook je voorkeursnetwerk nog kunnen proberen te switchen?

Horen het graag van je!
Reputatie 3
Hoi David.

De screenshots waren gemaakt (muv. de laatste) tijdens mijn reis in buitenland, dat wel.

Ik vertrek morgen naar Noorwegen voor 10 dagen t/m 3 juli.

Ik ga morgen nog proberen om tussen Telia en Telenor te switchen (namen gebaseerd op https://www.t-mobile.nl/mobiel-abonnement/buitenland/tarieven-in-buitenland/tarieven-detail). Mocht er WiFi verbinding is, ga ik proberen deze thread te updaten, maar kans is miniem.

Ik had gehoopt dat voor mijn vertrek deze issue opgelost kan krijgen, omdat ik daar wel van plan om de L-pas aan te schaffen. Maar het lijkt me dus niet verstandig.

Gaarne advies?
Reputatie 7
Badge +15
Hey GlassesSmurf,

Fijn dat je weer naar het buitenland gaat, dat maakt het voor onze technische jongens makkelijker om het probleem op te lossen. Wil je aan ons laten weten of je weer problemen hebt daar? Dan zetten wij het direct voor je door. Ik hoop dat je daarvoor even Wi-FI kunt gebruiken! 🙂
Reputatie 3
beste allen,

pardon de late reactie. Het was dus gelukt geweest om de data roaming aan te schakelen in Noorwegen. Ik weet dus niet waar het aan ligt, ik heb op mijn telefoon niks gewijzigd sinds het originele verhaal; durf ik te gokken dat de technische afdeling e.e.a. iets heeft gedaan?

Meer info volgt binnen een week tijd (België).
Reputatie 7
Badge +15
Hey GlassesSmurf,

Thanks voor de update. Fijn om te horen dat het wel werkte dit maal in Noorwegen. Er is in de tussentijd niets aangepast dus ik vermoed dat het de vorige keer met het netwerk op die locatie te maken had. Laat je ons weten hoe het in België er aan toe gaat? :8

Reageer