Beantwoord

Roaming, keuze provider?

• 28 februari 2018
  • 4 reacties
  • 2508 Bekeken

Wanneer je in het buitenland bent en je smartphone staat op “automatisch”, dan wordt er automatisch verbinding gemaakt met een provider. Het blijkt dat het niet altijd de snelste/beste provider te zijn.
Mijn vraag is of de volgorde door T-mobile wordt bepaald of dat het op toeval berust. En dan volgt de vraag of je zelf een voorkeur kunt aangeven omdat niet elk apparaat geschikt is om alle ter plaatse bekende providers te zien?
icon

Beste antwoord door David 1 maart 2018, 11:46

Hey Batyka1,

Hele goede en interessante vraag! :)

Om gelijk het korte antwoord te geven (wat ik natuurlijk daarna toelicht): Nee, wij bepalen niet de volgorde waarop toestellen worden aangemeld op het netwerk in het desbetreffende land. Het aanmelden op het netwerk gebeurt allereerst op basis van beschikbaarheid. In Nederland zijn we behoorlijk verwend met het netwerk en de dekking die geboden wordt. Er zijn natuurlijk nog altijd "vlekken" in de dekking, maar voor bijna heel het land is er een goede netwerkervaring beschikbaar. In andere landen is dit niet altijd het geval, dus het kan zo zijn dat een bepaalde provider in jouw omgeving wél dekking heeft, waar de ander dat niet heeft. Op andere plekken kan het natuurlijk weer net andersom zijn en dan zoekt het toestel automatisch naar het sterkste signaal in de omgeving. Als dan blijkt dat er geen signaal in de omgeving is, dan heb je logischerwijs ook geen netwerk, maar dat lijkt me een open deur. 😉

Wanneer er meerdere providers beschikbaar zijn in jouw omgeving, dan maakt het toestel zelf een keuze op basis van het sterkste signaal. Dit kan natuurlijk ook regelmatig veranderen. Dit signaal gaat namelijk ook op basis van jouw positie ten opzichte van de mast waarop je bent aangemeld en hoe druk het op deze mast is. Jouw toestel wisselt dan niet automatisch naar een andere provider, indien beschikbaar, omdat je anders continu zonder signaal zou zitten wanneer het toestel een ander signaal oppikt.

Je kunt sowieso ook handmatig een andere provider selecteren. Het ligt aan jouw toestel waar dit precies staat, maar in de regel is het nagenoeg gelijk. Bij mijn Samsung Galaxy S8 is dit bijvoorbeeld 'Instellingen' > 'Verbindingen' > 'Mobiele netwerken' en daar kun je dan de instellingen wijzigen. Bij iPhone is dit ongeveer hetzelfde stappenplan.

Hopelijk heb ik je zo van alle antwoorden voorzien? 🙂 Als je nog vragen hebt, let us know!
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hey Batyka1,

Hele goede en interessante vraag! :)

Om gelijk het korte antwoord te geven (wat ik natuurlijk daarna toelicht): Nee, wij bepalen niet de volgorde waarop toestellen worden aangemeld op het netwerk in het desbetreffende land. Het aanmelden op het netwerk gebeurt allereerst op basis van beschikbaarheid. In Nederland zijn we behoorlijk verwend met het netwerk en de dekking die geboden wordt. Er zijn natuurlijk nog altijd "vlekken" in de dekking, maar voor bijna heel het land is er een goede netwerkervaring beschikbaar. In andere landen is dit niet altijd het geval, dus het kan zo zijn dat een bepaalde provider in jouw omgeving wél dekking heeft, waar de ander dat niet heeft. Op andere plekken kan het natuurlijk weer net andersom zijn en dan zoekt het toestel automatisch naar het sterkste signaal in de omgeving. Als dan blijkt dat er geen signaal in de omgeving is, dan heb je logischerwijs ook geen netwerk, maar dat lijkt me een open deur. 😉

Wanneer er meerdere providers beschikbaar zijn in jouw omgeving, dan maakt het toestel zelf een keuze op basis van het sterkste signaal. Dit kan natuurlijk ook regelmatig veranderen. Dit signaal gaat namelijk ook op basis van jouw positie ten opzichte van de mast waarop je bent aangemeld en hoe druk het op deze mast is. Jouw toestel wisselt dan niet automatisch naar een andere provider, indien beschikbaar, omdat je anders continu zonder signaal zou zitten wanneer het toestel een ander signaal oppikt.

Je kunt sowieso ook handmatig een andere provider selecteren. Het ligt aan jouw toestel waar dit precies staat, maar in de regel is het nagenoeg gelijk. Bij mijn Samsung Galaxy S8 is dit bijvoorbeeld 'Instellingen' > 'Verbindingen' > 'Mobiele netwerken' en daar kun je dan de instellingen wijzigen. Bij iPhone is dit ongeveer hetzelfde stappenplan.

Hopelijk heb ik je zo van alle antwoorden voorzien? 🙂 Als je nog vragen hebt, let us know!
Hallo David,

Bedankt voor het uitvoerige antwoord, het is duidelijk.
Ik hoopte echter dat er een mogelijkheid was een voorkeur aan te geven. Nu zit ik steeds op Orange, terwijl ik hier in huis zie, dat Bouygues een veel sterker signaal afgeeft. Een nadeel om niet automatisch te kiezen maar zelf een keuze te maken is dat wanneer je van huis gaat je in een situatie terecht kunt komen dat Bouygues minder goed of niet te ontvangen is.
Hallo David,
Nog een aanvulling,
Het lijkt er op dat Orange het signaal afknijpt.
Omdat we hier langer zijn en de 10GB van T-mobile lang niet voldoende zijn. Hebben we een simkaart van provider Free aangeschaft. Zeer goedkoop 100GB voor €20,-/mnd. Maar hier is duidelijk alle waar naar zijn geld. Free maakt hier gebruik van het netwerk van Orange maar via Free is de signaalsterkte zeer veel slechter dan de signaalsterkte tbv het Tmobile abonnement, op hetzelfde moment gemeten, hoewel ik ook daar niet enthousiast over ben zoals ik eerder schreef. Het zou me dus niet verbazen dat ook het signaal van Tmobile wordt afgeknepen ten voordele van hun eigen klanten. Het kan niet aan de drukte op het netwerk liggen omdat hier zomers 10x zoveel mensen zijn dan in de winter en het netwerk dan ook functioneert.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Batyka1,

Fijn dat het antwoord van David duidelijk was. :)

Verder wil ik je bedanken voor je feedback over het signaal. Wij werken continue aan de verbetering van de netwerkervaring, in zowel binnen- als buitenland, dus met dit soort meldingen kunnen wij zeker iets.

Mocht je meer vragen hebben, stel ze gerust. Voor nu wens ik je alvast een heel fijn weekend!

Reageer