Beantwoord

Tarieven buitenland

• 14 december 2018
  • 7 reacties
  • 982 Bekeken

Onder “Hoe werkt bellen naar het buitenland?” staat op de website het volgende :

“Bellen van Nederland naar het buitenland valt in de meeste gevallen buiten je bundel.”

En daaronder:

“Je belt vanuit Nederland naar een Nederlands nummer
Bijvoorbeeld wanneer je moeder op vakantie is in Frankrijk. Je betaalt standaard het Nederlandse tarief voor bellen en sms'en naar een Nederlands nummer in het buitenland.”

Mijn vraag is of ik in dit concrete voorbeeld van bellen naar een Nederlands mobiel nummer (+316xxxxxxxxx) dat zich op dat moment ergens buiten Nederland in de EU-Zone bevindt ook eerst mijn bundel opgebruik en pas daarna het tarief (€ 0,30) voor bellen in Nederland per minuut ga betalen?
icon

Beste antwoord door Seccie 14 december 2018, 14:04

Hoi @imcp,

Welkom bij de T-Mobile community.
Dit zijn de tarieven van de meest recente bundels:

Go-abonnement:
  • Bellen binnen de EU: gratis
  • Gebeld worden in de EU: gratis
  • Bellen naar de EU: € 0,23 per minuut (120 minuten gratis)
  • Sms’en: gratis
  • Internet: blijf beperkt internetten op lagere snelheid, of neem direct snel internet via een GB-aanvuller.
  • Heb je Go Unlimited GB + bellen? Dan kun je kiezen tussen een GB-aanvuller of betalen per MB voor € 0,06 per MB. Je kunt niet op lagere snelheid verder internetten.
Basis Sim-abonnement:
  • Bellen binnen de EU: € 0,30 per minuut
  • Bellen naar de EU: € 0,51 per minuut
  • Sms’en: € 0,30 per sms
  • Internet: via MB-aanvuller
Stel Samen & Stel Bij-abonnement:
  • Bellen binnen de EU: € 0,23 per minuut
  • Bellen naar de EU: € 0,23 per minuut
  • Internet: blijf beperkt internetten op lagere snelheid, of neem direct snel internet via een MB-aanvuller
T-Mobile PrePaid:
  • Bellen binnen de EU: € 0,20 per minuut
  • Bellen naar de EU: € 0,76 per minuut
  • Sms’en: € 0,15 per sms
  • Internet: € 0,10 per MB of via internetbundel
Kijk voor de buiten-de-bundel-tarieven van oudere abonnementen en PrePaid in de prijslijst.

Zoals je kan zien zijn er nogal wat verschillen tussen de verschillende bundels.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
Badge +7
Hoi @imcp,

Welkom bij de T-Mobile community.
Dit zijn de tarieven van de meest recente bundels:

Go-abonnement:
  • Bellen binnen de EU: gratis
  • Bellen naar de EU: € 0,23 per minuut (120 minuten gratis)
  • Internet: blijf beperkt internetten op lagere snelheid, of neem direct snel internet via een GB-aanvuller.
  • Heb je Go Unlimited GB + bellen? Dan kun je kiezen tussen een GB-aanvuller of betalen per MB voor € 0,06 per MB. Je kunt niet op lagere snelheid verder internetten.
Basis Sim-abonnement:
  • Bellen binnen de EU: € 0,30 per minuut
  • Bellen naar de EU: € 0,51 per minuut
  • Sms’en: € 0,30 per sms
  • Internet: via MB-aanvuller
Stel Samen & Stel Bij-abonnement:
  • Bellen binnen de EU: € 0,23 per minuut
  • Bellen naar de EU: € 0,23 per minuut
  • Internet: blijf beperkt internetten op lagere snelheid, of neem direct snel internet via een MB-aanvuller
T-Mobile PrePaid:
  • Bellen binnen de EU: € 0,20 per minuut
  • Bellen naar de EU: € 0,76 per minuut
  • Sms’en: € 0,15 per sms
  • Internet: € 0,10 per MB of via internetbundel
Kijk voor de buiten-de-bundel-tarieven van oudere abonnementen en PrePaid in de prijslijst.

Zoals je kan zien zijn er nogal wat verschillen tussen de verschillende bundels.
Hi Seccie,

Mijn vraag gaat niet zozeer over de hoogte van mijn tarief, dat ken ik, maar betreft verduidelijking van de op de website met de hierna volgende zin gegeven uitleg:

"Bijvoorbeeld wanneer je moeder op vakantie is in Frankrijk. Je betaalt standaard het Nederlandse tarief voor bellen en sms'en naar een Nederlands nummer in het buitenland.”

Er vanuit gaand dat de betreffende moeder beschikt over een Nederlands mobiel nummer (+316xxxxxxxxx), is mijn vraag of haar kind in eerste instantie met de belminuten vanuit zijn abonnementsbundel met haar belt en pas wanneer die verbruikt zijn het tarief per minuut (of sec) voor bellen in Nederland conform zijn abonnement gaat betalen?

Mijn verwarring schuilt er in dat onder “Hoe werkt bellen naar het buitenland?” op de website staat: “Bellen van Nederland naar het buitenland valt in de meeste gevallen buiten je bundel.”

Maar dat bij het voorbeeld van de moeder op vakantie in Frankrijk staat: "Je betaalt standaard het Nederlandse tarief voor bellen en sms'en" De bundel (binnen of buiten) wordt hier niet genoemd, maar standaard bij het Nederlandse tarief is toch dat je eerst de belminuten uit je abonnement gebruikt, dus in eerste instantie binnen je bundel belt, is 't niet?

Ik weet dat bellen vanuit Nederland naar een buitenlands nummer met mijn abonnement (Basis Sim Only 290617-290118) altijd buiten de bundel is, maar mijn vraag is of bellen vanuit Nederland naar een Nederlands nummer dat (tijdelijk) in het buitenland is dat ook is, of is dat net als bij het Nederlandse tarief binnen de (nog beschikbare) bundel?

Hopelijk ben ik nu iets duidelijker geweest. Ik ben benieuwd naar je antwoord.
Reputatie 6
Badge +7
Hi @imcp

Volgens mij valt dat gewoon binnen de bundel zoals ook te zien is in het tarieven overzicht ;-)
(gebeld worden in de EU)
Reputatie 7
Badge +18
Klopt wat @Seccie zegt. Het gaat er uitsluitend om naar wat voor nummer je belt. Bellen naar een NL nummer gaat dus altijd van je bundel, waar dat andere NL nummer zich ook bevind.
Hi Seccie,

Waar kan ik dat in welk tarievenoverzicht dan zien? In mijn Prijslijst Basis Sim Only (290617-290118) wordt er met geen woord over gerept.

Overigens gaat het niet over, zoals je schrijf 'gebeld worden in de EU', dat gaat meer de bewuste moeder aan. En dat is, als ze mijn abonnement zou hebben, en in de EU blijft, volgens de Prijslijst gratis.

Hi Folkert,

Helder!

Maar waar op de website of in de Prijslijst van het abonnement vermeldt T-Mobile dit dan?

Mij lijkt jouw samenvatting: "Bellen naar een NL nummer gaat dus altijd van je bundel, waar dat andere NL nummer zich ook bevind." een nuttige toevoeging aan het 'moeder in Frankrijk' voorbeeld op de website.
Reputatie 4
Badge +1
@imcp

Ik heb ook even meegezocht voor je. Je zat zelf al helemaal goed op deze pagina, onder de vraag "Hoe werkt het bellen naar het buitenland". Daarin wordt het volgende beschreven:

Je belt vanuit Nederland naar een Nederlands nummerBijvoorbeeld wanneer je moeder op vakantie is in Frankrijk. Je betaalt standaard het Nederlandse tarief voor bellen en sms'en naar een Nederlands nummer in het buitenland.
(Ben je in het buitenland en word je gebeld, dan gelden de tarieven voor ‘gebeld worden’)

Dit is echter een centrale pagina welke wordt gebruikt voor alle abonnementen van T-Mobile. In jouw geval betekent dit dus dat bij jouw abonnement, als jij bijvoorbeeld 300 minuten hebt, dat de eerste 300 minuten naar het Nederlandse nummer uit de bundel worden gehaald, ongeacht waar dit nummer zich in de wereld bevind. Al zit de eigenaar van het nummer dat je belt op de Noordpool, dan betaal jij nog steeds tot aan de grens van Nederland. Mocht jouw bundel van 300 minuten op zijn, dan wordt het standaard tarief voor bellen binnen de Nederlandse grens berekend.

In jouw prijsplan staat het volgende in de kleine letters:

Na verbruik van uw Bellen bundel bedraagt het beltarief € 0,30 per minuut. Gesprekken worden per seconde afgerekend met een minimum van een minuut. Op www.t-mobile.nl vindt u een overzicht van
welke landen tot de EU behoren. Voor bellen naar het buitenland of een Servicenummers gelden andere tarieven en deze worden apart afgerekend. Minuten zijn een maand houdbaar na aankoo

In jouw geval betekent dit dat je 150 of 300 minuten kan bellen binnen je bundel met Nederlandse nummers, ongeacht waar deze nummers zich op dat moment bevinden. Nadat deze minuten op zijn heb je het standaard tarief van 30 cent per minuut.

Even een voorbeeld ter illustratie. T-Mobile heeft abonnementen met onbeperkt bellen binnen Nederland en de EU (en 120 minuten naar de EU). Wanneer jij als klant vanuit Nederland naar een Nederlands nummer belt, valt dit binnen deze bundel. Jouw gesprekspartner kan in Europa zitten, in Africa of op de maan, als er service is blijft dat hetzelfde. Je partner heeft alleen een astronomisch hoge rekening vanaf de maan voor het inkomende deel van het gesprek, maar dat ter zijde. Jouw kosten blijven op dat moment binnen de voorwaarden van je bundel, aangezien jij enkel en alleen tot aan de Nederlandse grens hoeft te betalen op basis van de link aan het begin van deze post.

Nu is het wél zo dat er bijvoorbeeld tarieven benoemd worden voor Go Unlimited. Waarom? Je hebt vanuit Nederland naar een Europees nummer bij de nieuwe Go Unlimited (vanaf 29 januari afgesloten/verlengd) tot 120 minuten per maand aan bellen binnen de bundel. Als deze minuten op zijn dan worden de gebelde minuten per dat tarief afgerekend. Dit is alleen van toepassing als het telefoon nummer wat je belt, geen +316xxxxxxxx nummer is. De website is daar op zich vrij duidelijk in, al zou het inderdaad misschien explicieter in je prijsplan moeten worden opgenomen.

Ook even handig om misschien het makkelijk te maken, Bellen.Com heeft het volgende beschreven.

Je betaalt in principe vanaf de Nederlandse grens tot je toestel in het buitenland. Diegene die je vanuit Nederland belt, betaalt alleen de kosten voor bellen binnen Nederland. Op deze manier wordt de beller tegen ongewenst hoge belkosten beschermd. Immers, hij hoeft niet te weten of je in Tiel of Timboektoe bent! Wat de tarieven exact zijn om te bellen en/of gebeld te worden, is afhankelijk van het abonnement en het land - (bron)

Los van alles is het wel goed dat je heel even aandacht vestigt op de verwoording van dit soort onderwerpen, daar kan T-Mobile namelijk in de toekomst mogelijk nog verbetering aanbrengen.
Aelonius,

Een lang verhaal waarin ik eigenlijk niets kan vinden wat al genoemd is, en zo niet, relevant is voor de gestelde vraag, behalve dan dat meneer Woldring kennelijk meent 't antwoord te hebben.

Waar het om gaat is of de voortreffelijke samenvatting van Folkert:"Bellen naar een NL nummer gaat dus altijd van je bundel, waar dat andere NL nummer zich ook bevind[t].", ook op de website of in de prijslijsten van relevante abonnementen van T-mobile terug te vinden is en waar dan.

En als dat niet zo is, vind ik dat niet, zoals jij, iets wat in de toekomst mogelijk verbeterd kan worden, maar een ernstige tekortkoming in de beschrijving van T-mobile van de voorwaarden voor bellen met het buitenland. Het maakt in kosten immers nogal wat uit.

Is het niet een goed idee om de kundige samenvatting van Folkert aan de redactie van de website als vriendelijke doch dringende suggestie voor verbetering over te brengen?

Reageer