Vraag

Toch kosten mobiel internet bij gebruik van een App in het buitenland?

• 29 augustus 2011
  • 7 reacties
  • 1580 Bekeken

Reputatie 3
Zojuist teruggekomen van een ochtendje touren over de grens tussen Nederland & Duitsland.
Het was mogelijk om daar gebruik te maken van Google Navigatie op je Android Smartphone.

Ik weet niet of er automatisch was ingelogd op het Duitse mobiele netwerk.

Via Google Mail constateerde ik dat er vanaf een buitenlands IP-adres contact was gelegd.
IMAP Duitsland (195.124.9.245)

http://www.ip-adress.com/whois/195.124.9.246
195.124.9.246 Server Details

IP address: 195.124.9.246
Server Location: Frankfurt Am Main, Hessen in Germany
ISP: Verizon Deutschland GmbH

http://www.t-mobile.nl/service-en-contact/buitenland/internet-in-het-buitenland
Travel & Surf zijn voordelige internetpassen voor het buitenland.
Voordat je gaat internetten koop je voor een vast bedrag een internetpas in MB’s.
Als het internetvolume is verbruikt dan koop je gewoon weer een nieuwe internetpas.
Je hebt dus nooit verrassingen achteraf.

Mijn abonnement is na 1 juli 2011 ingegaan.
Krijg ik dan toch te maken met kosten internet,
ondanks dat ik géénTravel & Surf Pas heb gekocht?

7 reacties

Reputatie 7
@i-300_juli2011
Ik heb je gegevens erbij gepakt en ik zie dat Travel & Surf is geactiveerd. Zonder Travel & Surf pas kun je geen gebruik maken van mobiel internet in Duitsland dus ik ga er van uit dat je geen mobiel internet hebt gebruikt via een Duitse provider. Ik zie bij je belstatus ook geen overige kosten staan.

Voor een betere leesbaarheid van je bericht heb ik onnodig schuingedrukte en vetgedrukte tekst aangepast.
Reputatie 3
Fijn om te horen dat ik me vergist heb :-)

Conclusie is dus, dat zolang ik geen Travel & Surf heb aangeschaft ik ook geen kosten voor mobiel internet in het buitenland zal krijgen, ook al gebruik ik mijn APPS, zoals google navigatie, op mijn telefoon.

Overigens kwam ik er zojuist achter dat, terwijl ik gewoon thuis in Nederland ben, mijn APP Google Mail nog steeds contact legt met buitenlandse IP Adressen 195.124.9.241; 195.124.9.242; 195.124.9.243; 195.124.9.244; 195.124.9.245; 195.124.9.246; 195.124.9.247 & 195.124.9.248 ofwel een aantal (Google) mailservers in Duitsland.

M.a.w.: ik heb mij voor niets zorgen gemaakt dat er internetkosten in rekening zijn gebracht tijdens een tourtochtje door Duitsland ...

Reputatie 4
@i-300_juli2011

waar kan je die IP adressen zien in Google Mail (is dit hetzelfde als Gmail?)?
Reputatie 3
Wanneer je in je Gmail rechts onder op de link klikt op "Laatste Accountactiviteit" krijg je een overzicht van je activiteiten in Gmail

https://mail.google.com/support/bin/answer.py?ctx=gmail&answer=45938&hl=nl

Wat is 'Laatste accountactiviteit'?Laatste accountactiviteit geeft informatie over recente activiteit in je e-mail. Recente activiteit is ieder tijdstip waarop je e-mail is geopend met een gewone webbrowser, via een POP-client, vanaf een mobiel apparaat, enzovoort. Naast het IP-adres (pagina alleen in het Engels) waarmee je e-mail is geopend, tonen we ook de locatie, het tijdstip en de datum waarop dit is gebeurd.
Als je je accountactiviteit wilt zien, klik je op de link Details naast de regel met de Laatste accountactiviteit onder aan een Gmail-pagina.
Reputatie 4
Dank voor je antwoord; ik neem aan dat dat alleen op de pc kan; ik vind tenminste "laatste accountactiviteit" niet in mijn Gmail op de mobiele telefoon.Wat ik zie staat op de pc en is b.v. onderstaande activiteiten. De "Gmail voor mobiel Verenigde Staten" verwijst dan naar activiteit van Google richting mijn mobiel?

Browser * Nederland (212.123.158.239) 18:53 (0 minuten geleden)
Google Toolbar * Nederland (212.123.158.239) 18:52 (0 minuten geleden)
POP3 Verenigde Staten (65.55.41.160) 18:51 (1 minuut geleden)
POP3 Nederland (212.123.158.239) 18:49 (4 minuten geleden)
Gmail voor mobiel Verenigde Staten (65.55.41.80) 18:26 (26 minuten geleden)
POP3 Verenigde Staten (65.55.41.15) 18:20 (32 minuten geleden)
Gmail voor mobiel Verenigde Staten (65.55.41.27) 17:56 (57 minuten geleden)
POP3 Verenigde Staten (65.55.41.40) 17:50 (1 uur geleden)
Gmail voor mobiel Verenigde Staten (65.55.41.154) 17:25 (1 uur geleden)
POP3 Verenigde Staten (65.55.41.96) 17:20 (1,5 uren geleden)
Reputatie 4
En als ik het goed interpreteer, betekent bovenstaande activiteit dan dat Gmail wel erg vaak controleert of er post is?
Reputatie 3
In de vereenvoudigde Gmail-APP zijn inderdaad niet alle functies beschikbaar.
Op mijn eigen Samsung Galaxy S II Android telefoon heb ik meerdere mail-APPS draaien.
Elke APP is blijkbaar zo geconfigureerd dat deze via een specifieke
(buitenlandse) mailserver controleert of er e-mail is ontvangen.

Afhankelijk van je instellingen gebeurt dat soms of vaak (denk aan je batterij).
Ook lijkt het erop, dat op de momenten dat jij je telefoon minder gebruikt,
er ook minder vaak wordt gepolled naar deze mailserver.

Elke keer dat er door deze mailserver wordt ingelogd op jouw e-mailaccount,
zal GMAIL dit beschouwen als een accountactiviteit.

Wat de GMAIL-APP allemaal nog meer mag doen lees je hieronder.

https://market.android.com/details?id=com.google.android.gm

Machtigingen

DEZE APP HEEFT TOEGANG TOT:

UW ACCOUNTS
DE LIJST MET ACCOUNTS BEHEREN
Hiermee kan een app bewerkingen uitvoeren, zoals het toevoegen en verwijderen van accounts en het verwijderen van de bijbehorende wachtwoorden.
DE VERIFICATIEGEGEVENS VAN EEN ACCOUNT GEBRUIKEN
Hiermee kan een app verificatietokens aanvragen.
GOOGLE MAIL
Apps toestaan zich aan te melden bij e-mailservices van Google via de accounts die op deze telefoon zijn opgeslagen.

UW BERICHTEN
GMAIL LEZEN
Staat deze app toe uw Gmail te lezen.
GMAIL AANPASSEN
Staat deze app toe Gmail te wijzigen, inclusief het verzenden en verwijderen van e-mail.

NETWERKCOMMUNICATIE
VOLLEDIGE INTERNETTOEGANG
Hiermee kan een app netwerksockets maken.

UW PERSOONLIJKE GEGEVENS
CONTACTGEGEVENS LEZEN
Hiermee kan een app alle contactgegevens (adresgegevens) zien die op uw apparaat zijn opgeslagen. Schadelijke apps kunnen dit gebruiken om uw gegevens te verzenden naar andere personen.
CONTACTGEGEVENS SCHRIJVEN
Hiermee kan een app de op uw apparaat opgeslagen contactgegevens (adresgegevens) wijzigen. Schadelijke apps kunnen hiermee uw contactgegevens verwijderen of wijzigen.

OPSLAG
INHOUD VAN USB-OPSLAG AANPASSEN/VERWIJDEREN INHOUD OP DE SD-KAART AANPASSEN/VERWIJDEREN
Hiermee kan een app schrijven naar de USB-opslag. Hiermee kan een app schrijven naar de SD-kaart.

SYSTEEMHULPPROGRAMMA'S
GEABONNEERDE FEEDS SCHRIJVEN
Hiermee kan een app uw huidige gesynchroniseerde feeds wijzigen. Een schadelijke app kan op deze manier uw gesynchroniseerde feeds wijzigen.
VOORKOMEN DAT APPARAAT OVERSCHAKELT NAAR SLAAPMODUS
Hiermee kan een app voorkomen dat het apparaat overschakelt naar de slaapmodus.
SYNCHRONISATIE-INSTELLINGEN SCHRIJVEN
Hiermee kan een app uw synchronisatie-instellingen wijzigen, bijvoorbeeld of de synchronisatie van contacten is ingeschakeld.

Reageer