Beantwoord

Traag internet in het buitenland


Reputatie 1
Hoe kan dit? Traag internet met je T-mobile-sim in Italië? Getest met een Italiaanse sim op hetzelfde netwerk, dan veel hogere snelheden.

https://twitter.com/renzomobiel/status/888498560580427776

Heel apart.
icon

Beste antwoord door Hajar 30 juli 2017, 10:18

Hi all,

Allereerst dank voor jullie meldingen, alertheid en gedetailleerde feedback over jullie roaming ervaringen. Wordt zeer gewaardeerd! Ik geef jullie graag meer achtergrond over de huidige situatie. Deze zomer is er vanwege de nieuwe EU-regelgeving een forse groei in het roaming verkeer zichtbaar op alle internationale mobiele netwerken. Het gaat om piekbelastingen die vier tot vijf keer hoger liggen dan vorige zomer. Met die achtergrond hebben we de netwerkcapaciteit aan onze eigen zijde ook verder uitgebreid, zodat de kwaliteit van het roaming verkeer kan worden gewaarborgd.

Het netwerk van T-Mobile is geoptimaliseerd om vanuit Nederland goede datasnelheden voor roaming te verzorgen. We willen jullie immers ook buiten Nederland voorzien van een optimale netwerkervaring. Buitenlandse netwerken zijn echter niet altijd even goed toegerust op de datapieken waarvan deze zomer sprake is. We zien nu dan ook terug dat sommige buitenlandse netwerken overbelast raken door de drukte die wordt veroorzaakt door toerisme, met als gevolg een vertraagde datasnelheid voor een deel van onze klanten.

Onze klanten die op dit moment roamen, maken dus gebruik van zowel het mobiele netwerk van de buitenlandse roaming provider als van ons eigen T-Mobile netwerk. Deze netwerken zijn onderling verbonden via een internationaal datanetwerk. Ondanks dat we geen directe invloed kunnen uitoefenen op het netwerk van de buitenlandse providers, wordt er tussen de netwerken gewerkt aan verbeteringen. We monitoren de situatie constant met grote zorg en onze technici hebben contact gelegd met partners op het internationale netwerk.

Als je zelf trage roaming snelheden hebt, dan adviseren we je om in ieder geval 1x per dag je telefoon opnieuw uit en aan te zetten.

Wanneer er nieuws is, zorgen we er vanzelfsprekend voor dat jullie updates ontvangen en we houden jullie via dit topic op de hoogte. Keep you posted!
Bekijk origineel

238 reacties

Reputatie 4
Badge +1
Ik denk dat TIM tmobile knijpt, om hun eigen abonnees voorrang te geven. Gebeurt in Nederland ook. Toen in nog Joemobile had kneep vodafone de snelheid van Joemobile in nederland.
Vorig jaar had ik vodafoneprepaid (vanwege de actie van vodafone) en daar waren ook grote verschillen in snelheid tussen vodafone en orange, terwijl ze beiden op het netwerk van orange zaten.
Bij KPN waren de verschillen minder groot.
Dus wat precies de reden is weet ik niet.
Reputatie 1
Je zou gelijk kunnen hebben. Maar het blijft gissen naar de reden.
Deze ochtend is de snelheid weer goed.
Reputatie 2
Badge +7
Hi Stoerebink,

Ik kan 1 ding met zekerheid vertellen T-Mobile Nederland heeft hierop geen invloed.
De lokale provider bepaalt van welk netwerk je gebruik mag maken en dat bepaald weer de maximale snelheid die je kunt halen. In iedere europese land heeft T-Mobile contracten met de lokale providers zodat je het netwerk kunt gebruiken. Sommige staan gebruik 4G toe en sommige niet. 4G netwerk heb je nodig voor de hoogste internetsnelheid. Heb je geen 4G is het maximum dat je kunt halen drastisch lager.

groeten,
Robert
Reputatie 1
Beste Robert,

Dank voor je antwoord. De test was echter in beide gevallen op het 4G netwerk gedaan, zelfde toestel, zelfde locatie, met 2 minuten ertussen.

Overigens zou T-mobile in theorie het verkeer wél kunnen knijpen, door alle roaming-data via eigen servers te routeren. Dan kan je de snelheid wel degelijk terugschroeven.

Ik zeg niet dat het gebeurt (geen idee) maar dat lijkt me prima te kunnen.
Reputatie 6
Badge +11
@stoerebink
Beide gevallen 4G, zelfde toestel, zelfde locatie en ook aan screenshot te zien zelfde speedtest host server (Bolzano) kan nog steeds inhouden dat je toestel niet op hetzelfde Cell-ID en/of 4G frequentieband ('mast') zit, wat tot verschillen kan leiden, maar erg waarschijnlijk is dat niet als je dicht bij een bepaalde mast staat.

Je gebruikt ook sowieso een verschillende APN en je toestel zal daardoor ook verschillend IP, DNS en routing/gateway hebben. Hoe- en of er een omweg is tussen jouw toestel en de speedtestserver/Bolzano is niet duidelijk. Maar het is duidelijk dat de configuratie verre van optimaal is. Of T-Mobile NL hier wat aan kan en/of wil doen op korte termijn lijkt nogal een retorische vraag.

Ik heb onlangs vlakbij een Vodafone mast in NL met zowel VodafoneNL als VodafoneGmbH SIMkaart een speedtest gedaan (met 4G+ router via kabel aan laptop). Niet expliciet de speedtestserver gezet, maar wel gezien dat Cell-ID dezelfde was en ook dat de signal kwaliteit prima was (RSRP van -66dBm).
Met de NL SIMkaart ook veelvouden aan snelheid:
Binnenlandse SIMkaart: ping 39 DL 24 UL 47
Buitenlandse SIMkaart: ping 57 DL 3.78 UL 1.44
Ook op andere locaties in zelfde gemeente hetzelde effect, tijd rond 18 uur.

Wat betreft routing/gateway: er is de volgende FAQ:
https://forum.t-mobile.nl/nieuws-345/faq-t-mobile-introduceert-datavrije-muziek-271874
Q: Is Datavrije Muziek ook geldig in het buitenland?
A: Jazeker, vanaf 5 april is het mogelijk om 6 GB per maand aan Datavrije Muziek te gebruiken in de EU. Daarbuiten is het niet mogelijk.

Op de 1 of andere manier moet TMO-NL dus een metadata scanner op IP of datapakket niveau actief hebben die accounting kan aanpassen (op zijn minst voor bepaalde subscribers). Het verkeer van jouw als individuele subscriber moet dus bekeken worden en een selectie gedaan worden op grond van de lijst van sites met datavrije muziek. Dit process zal 'on-the-fly' gaan en geautomatiseerd, afgaande op de berichten dat TMO-NL de rechtbank heeft weten te overtuigen dat dit niet in strijd is met de EU privacy regels.

In theorie met alleen 4G en moderne snelle IP backbone etc zou je die selectie al 'aan de voet van de mast' kunnen doen maar dat is utopie, alleen al gezien het feit dat er overal in de EU ook 2G en 3G actief is met andere infrastructuur en datadragers.

Zolang het tegendeel niet bewezen is of aannemelijk gemaakt is, ga ik er van uit dat onder de omstandigheden zoals in deze post, het individuele internetverkeer enorme omwegen maakt en daardoor lage performance het gevolg is.
Reputatie 1
Hoi tmoesel!

Dank voor je enorm deskundige antwoord. T-mobile zelf is er nu ook mee aan de slag, want er klopt iets niet in Italië. Met een Oostenrijkse sim getest: supersnel. Met een Italiaanse sim getest: supersnel. Met twee Nederlandse T-mobile-sims: tergend traag. En datzelfde effect op alle vier de Italiaanse netwerken.

"We" worden dus doelbewust geknepen tot een heel traag niveau. Want dat de Italianen afknijpen, lijkt bewezen: met de Italiaanse sim rond de 75mb down, met de Oostenrijkse ongeveer 25 MB down en met de T-mobile-sims rond de 0,95mb.

Dat kan geen toeval zijn, ergens zit er iets niet goed. Dat vindt T-mobile ook, en ze schijnen het nu uit te zoeken.
In Spanje kom ik ook op vergelijkbare snelheden.. Met automatisch naar een netwerk zoeken gaat hij ook steeds op Movistar waar T-Mobile geen overeenkomst mee heeft en als je hem dan op Orange zet krijg je wel volle 4G(met een lage snelheid). Zou het met de APN instellingen niet goed gegaan zijn die ter voorbereiding op VoLTE gestuurd werden?
Reputatie 6
Badge +11
@Sandermm
Voor zover ik weet is met voorbereiding op VoLTE een software update gedaan. De APN settings worden als basis in eerste instantie van de SIMkaart gelezen en is een gebruikers instelling die je zelf kan aanpassen. Standaard gebruikt T-Mobile NL de APN smartsites.t-mobile en je kan e.v.t. zelf een andere/extra APN profiel toevoegen als je wilt en als dat nut zou hebben. Je kan wel controleren ergens bij mobile netwerkinstellingen menu wat de daadwerkelijke actieve APN is.
Reputatie 7
Badge +20
Hi Stoerebink,

Om met de deur in huis te vallen: Nee, wij knijpen zeker de internetsnelheid niet voor onze klanten in het buitenland! Snel internet is iets wat we het liefst overal aanbieden, dus ook over de grens!

Op dit moment krijgen wij verschillende meldingen binnen over trage snelheid in o.a Italië. Wij zijn bezig om de oorzaak te achterhalen en hopelijk zal dit snel opgelost worden. Ik heb jouw nummer in ieder geval doorgezet naar de technische afdeling zodat ze dit verder kunnen onderzoeken.

@Sander;

Je bent niet ingelogd met je My T-Mobile account en dus kan ik niet bij je gegevens. Heb je jouw toestel al opnieuw gestart? Ervaar je trage snelheid met alle Spaanse netwerken?

Zou je willen inloggen met My T-Mobile zodat ik ook jouw nummer kan doorzetten naar de technische afdeling voor verdere onderzoek.
Reputatie 1
Top Hajar! Fijn dat jullie het zo snel oppakken.

For the record: misschien het "gemarkeerd als antwoord" topic losmaken. Want: die klopt dus echt niet, wat ik al vermoedde. Hoorde van je collega al dat t probleem waarschijnlijk echt bij jullie ligt. En dat maakt dat dat antwoord dus niet klopt.
Omgeving Cecina zeer traag internet en is niet vooruit te branden. Heb mijn toestel al opnieuw opgestart en verschillende netwerken geprobeerd maar alles is traag zelfs met 4g verbinding. Voorgaande jaren nooit geen problemen gehad. Heb een simkaart prepaid van Tim in een mifi en die snelheid is gewoon snel. Dus lijkt erop dat er een probleem ligt met de roaming instellingen van T-Mobile. Graag snel oplossen.
@Hajar, ik kan niet via mijn T-mobile inloggen omdat daar nog een andere naam aangekoppeld zit(mail over gestuurd nooit antwoord op gekregen..)

Ik heb met iedere aanbieder de trage snelheid, of het nu 4G of 3G is.. In de carrier - update zitten ook de instellingen voor roaming netwerken etc vreemd dat mn iPhone liever een 3G netwerk pakt dan een 4G netwerk, lijkt me dus ook niet goed te gaan.
Reputatie 6
Badge +16
Hallo Imco1 en Sandermm,

Balen dat ook jullie hier last van hebben. We zetten dit graag voor jullie door naar de afdeling die hierover gaat zodat het ook voor jullie zo snel mogelijk wordt opgelosten.

Zouden jullie mij in een privébericht je 06-nummer, adres en geboortedatum willen sturen? Doe in de tussentijd ook een speedtest en laat me weten welke down- en upload snelheden je behaalt!

Ik wacht jullie reactie af. 🙂
Dit was gisteren gemeten.
Reputatie 7
Badge +20
Hi Imco1,

Heb je jouw gegevens al naar Issam verstuurd? Hij werkt vandaag en morgen namelijk niet meer, dus hij kan dit nu niet voor je oppakken. Is het op dit moment nog altijd zo langzaam, ook na switchen van provider en keer opnieuw opstarten? Zou je mij anders de gevraagde gegevens kunnen sturen? Dan ga ik het voor je oppakken!
Ook in Duitsland is het internet zeer traag.
Reputatie 7
Badge +20
Hey JelleL,

Goed dat je dit even aangeeft bij ons!

Zou je kunnen aangeven met welke provider je dit hebt en welke providers je al getest hebt? In Duitsland kun je Telekom, E-Plus, Vodafone en Telefonica kiezen als providers. Heb je toevallig ook al een speedtest gedaan op de locatie en zou je kunnen aangeven wanneer je dit gedaan hebt? Ook ben ik benieuwd of je het toestel al eens opnieuw hebt gestart?

Ik zie jouw bevindingen graag tegemoet, dan helpen we je graag verder!
Reputatie 6
Badge +13
Ik was begin juli in Italië (rond Milaan) en toen merkte ik dat sommige applicaties al traag reageerden. Echter werd er niet geknepen, maar wel enorme omwegen gemaakt.


Mijn internetverbinding wordt vanaf Italië doorgesluisd naar Nederland ergens in Amsterdam en weer teruggestuurd. Ik had Italianen naast me met TIM, die haalden ongeveer dezelfde downloadsnelheid, maar wel een ping van rond de 30 ms.

Hieronder wat speedtestjes die ik in die tijd heb uitgevoerd:



Het knijpen van de internetsnelheid in Italië was 17 dagen geleden nog niet ter sprake. Mij lijkt dat het probleem in Nederland speelt, want je internetverbinding wordt via Nederland terug gesluisd. Als heel veel gebruikers internetten, dan loopt zo'n server vol die al dat verkeer moet managen. Dat verklaart ook waarom het op rustigere tijdstippen het internet stukken beter is.
Reputatie 7
Badge +20
Hi Leroy,

Thanks voor je reactie en het meedenken. Wij zijn ook bezig om de oorzaak te achterhalen.
Reputatie 4
Badge +1
Ik heb het al een keer naar de oorzaak van de storingen gevraagd, maar geen antwoord gekregen van tmobile. Ik heb een mogelijke oorzaak van een tweaker van tweakers.net die ik heel aannemelijk vind klinken.
De lijnen die van NL naar het buitenland liggen hebben niet voldoende capaciteit voor de sterk vergrote databehoefte in het buitenland. Roaming gaat namelijk via een soort VPN naar Nederland toe voordat het het internet op gaat. Daardoor hebben een aantal mensen zeer langzaam internet in de EU.
Engelse provider O2 kampt met soortgelijke problemen als tmobile.
http://www.androidauthori...ta-for-eu-roaming-790036/
En als dit niet de oorzaak is zou ik graag van tmobile horen wat de oorzaak wel is en hoe ze denken het zo snel mogelijk oplossen.
Om maar even op de discussie in haken. In Polen is bij elke provider ook maar max 1.5mbps te behalen (meestal 750kbps). Handmatig met twee iPhone 7's hetzelfde netwerk getest, naast elkaar gelegd en speedtest gedaan. Elk netwerk is met de KPN sim 3-10x sneller...
Het woord compensatie klinkt min steeds beter in de oren.. Ik wilde eigenlijk ook precies dat artikel gaan plaatsen en dit is niet alleen een storing maar moedwillig het “roam like home” tegenwerken!
Reputatie 6
Badge +13
Het woord compensatie klinkt min steeds beter in de oren.. Ik wilde eigenlijk ook precies dat artikel gaan plaatsen en dit is niet alleen een storing maar moedwillig het “roam like home” tegenwerken!

Het lijkt mij niet dat T-Mobile dit moedwillig doet. Twee weken geleden kon ik in Italië snelheden van over de 200 Mbit/s halen. Nu begint het op een capaciteitsprobleem te lijken. Alle internetverbindingen van T-Mobile NL gebruikers in het buitenland worden naar Nederland omgeleid en weer teruggestuurd naar de gebruiker. Nu is het zo dat je vanuit je eigen bundel mag internetten, dus is het drukker op de route tussen Nederland en het buitenland waar de gebruikers roamen. Het is ook opmerkelijker dat je 's ochtends vroeg een hogere snelheid haalt dan 's middags en 's avonds. Dit komt puur door het aantal gebruikers die gebruik maken van de verbinding tussen het buitenland en NL. T-Mobile zal achter de schermen er echt wel mee bezig zijn hoor. 🙂
Reputatie 4
Badge +1
Ik denk dat je gelijk hebt en dat tmobile dit ook niet moedwillig doet en dat het een capaciteitsprobleem is. In juni had ik in Frankrijk nog prima internet.
Wat je tmobile eventueel kan verwijten is dat ze het capaciteitprobleem niet hebben zien aankomen en dat ze er niet open over communiseren.
Hier hetzelfde verhaal. Vandaag zowel T-mobile netwerk in Duitsland als TIM en Wind in Italië. Met de telefoon van mijn vriendin er meer dan een uur over gedaan om de tmobile app binnen te halen. Een beetje met fatsoenlijke kwaliteit Netflix kijken zit er op dit moment ook niet in. Snelheid varieert van 300kbs tot max 1.5 mbit. Verder krijg ik ook in 4G gebied maar 3G ontvangst.

Reageer