Beantwoord

Traag internet in het buitenland



Toon eerste reactie

238 reacties

Reputatie 6
Badge +17
Hallo Imco1 en Sandermm,

Balen dat ook jullie hier last van hebben. We zetten dit graag voor jullie door naar de afdeling die hierover gaat zodat het ook voor jullie zo snel mogelijk wordt opgelosten.

Zouden jullie mij in een privébericht je 06-nummer, adres en geboortedatum willen sturen? Doe in de tussentijd ook een speedtest en laat me weten welke down- en upload snelheden je behaalt!

Ik wacht jullie reactie af. 🙂
@Hajar, ik kan niet via mijn T-mobile inloggen omdat daar nog een andere naam aangekoppeld zit(mail over gestuurd nooit antwoord op gekregen..)

Ik heb met iedere aanbieder de trage snelheid, of het nu 4G of 3G is.. In de carrier - update zitten ook de instellingen voor roaming netwerken etc vreemd dat mn iPhone liever een 3G netwerk pakt dan een 4G netwerk, lijkt me dus ook niet goed te gaan.
Omgeving Cecina zeer traag internet en is niet vooruit te branden. Heb mijn toestel al opnieuw opgestart en verschillende netwerken geprobeerd maar alles is traag zelfs met 4g verbinding. Voorgaande jaren nooit geen problemen gehad. Heb een simkaart prepaid van Tim in een mifi en die snelheid is gewoon snel. Dus lijkt erop dat er een probleem ligt met de roaming instellingen van T-Mobile. Graag snel oplossen.
Reputatie 1
Top Hajar! Fijn dat jullie het zo snel oppakken.

For the record: misschien het "gemarkeerd als antwoord" topic losmaken. Want: die klopt dus echt niet, wat ik al vermoedde. Hoorde van je collega al dat t probleem waarschijnlijk echt bij jullie ligt. En dat maakt dat dat antwoord dus niet klopt.
Reputatie 7
Badge +20
Hi Stoerebink,

Om met de deur in huis te vallen: Nee, wij knijpen zeker de internetsnelheid niet voor onze klanten in het buitenland! Snel internet is iets wat we het liefst overal aanbieden, dus ook over de grens!

Op dit moment krijgen wij verschillende meldingen binnen over trage snelheid in o.a Italië. Wij zijn bezig om de oorzaak te achterhalen en hopelijk zal dit snel opgelost worden. Ik heb jouw nummer in ieder geval doorgezet naar de technische afdeling zodat ze dit verder kunnen onderzoeken.

@Sander;

Je bent niet ingelogd met je My T-Mobile account en dus kan ik niet bij je gegevens. Heb je jouw toestel al opnieuw gestart? Ervaar je trage snelheid met alle Spaanse netwerken?

Zou je willen inloggen met My T-Mobile zodat ik ook jouw nummer kan doorzetten naar de technische afdeling voor verdere onderzoek.
Reputatie 6
Badge +11
@Sandermm
Voor zover ik weet is met voorbereiding op VoLTE een software update gedaan. De APN settings worden als basis in eerste instantie van de SIMkaart gelezen en is een gebruikers instelling die je zelf kan aanpassen. Standaard gebruikt T-Mobile NL de APN smartsites.t-mobile en je kan e.v.t. zelf een andere/extra APN profiel toevoegen als je wilt en als dat nut zou hebben. Je kan wel controleren ergens bij mobile netwerkinstellingen menu wat de daadwerkelijke actieve APN is.
In Spanje kom ik ook op vergelijkbare snelheden.. Met automatisch naar een netwerk zoeken gaat hij ook steeds op Movistar waar T-Mobile geen overeenkomst mee heeft en als je hem dan op Orange zet krijg je wel volle 4G(met een lage snelheid). Zou het met de APN instellingen niet goed gegaan zijn die ter voorbereiding op VoLTE gestuurd werden?
Reputatie 1
Hoi tmoesel!

Dank voor je enorm deskundige antwoord. T-mobile zelf is er nu ook mee aan de slag, want er klopt iets niet in Italië. Met een Oostenrijkse sim getest: supersnel. Met een Italiaanse sim getest: supersnel. Met twee Nederlandse T-mobile-sims: tergend traag. En datzelfde effect op alle vier de Italiaanse netwerken.

"We" worden dus doelbewust geknepen tot een heel traag niveau. Want dat de Italianen afknijpen, lijkt bewezen: met de Italiaanse sim rond de 75mb down, met de Oostenrijkse ongeveer 25 MB down en met de T-mobile-sims rond de 0,95mb.

Dat kan geen toeval zijn, ergens zit er iets niet goed. Dat vindt T-mobile ook, en ze schijnen het nu uit te zoeken.
Reputatie 6
Badge +11
@stoerebink
Beide gevallen 4G, zelfde toestel, zelfde locatie en ook aan screenshot te zien zelfde speedtest host server (Bolzano) kan nog steeds inhouden dat je toestel niet op hetzelfde Cell-ID en/of 4G frequentieband ('mast') zit, wat tot verschillen kan leiden, maar erg waarschijnlijk is dat niet als je dicht bij een bepaalde mast staat.

Je gebruikt ook sowieso een verschillende APN en je toestel zal daardoor ook verschillend IP, DNS en routing/gateway hebben. Hoe- en of er een omweg is tussen jouw toestel en de speedtestserver/Bolzano is niet duidelijk. Maar het is duidelijk dat de configuratie verre van optimaal is. Of T-Mobile NL hier wat aan kan en/of wil doen op korte termijn lijkt nogal een retorische vraag.

Ik heb onlangs vlakbij een Vodafone mast in NL met zowel VodafoneNL als VodafoneGmbH SIMkaart een speedtest gedaan (met 4G+ router via kabel aan laptop). Niet expliciet de speedtestserver gezet, maar wel gezien dat Cell-ID dezelfde was en ook dat de signal kwaliteit prima was (RSRP van -66dBm).
Met de NL SIMkaart ook veelvouden aan snelheid:
Binnenlandse SIMkaart: ping 39 DL 24 UL 47
Buitenlandse SIMkaart: ping 57 DL 3.78 UL 1.44
Ook op andere locaties in zelfde gemeente hetzelde effect, tijd rond 18 uur.

Wat betreft routing/gateway: er is de volgende FAQ:
https://forum.t-mobile.nl/nieuws-345/faq-t-mobile-introduceert-datavrije-muziek-271874
Q: Is Datavrije Muziek ook geldig in het buitenland?
A: Jazeker, vanaf 5 april is het mogelijk om 6 GB per maand aan Datavrije Muziek te gebruiken in de EU. Daarbuiten is het niet mogelijk.

Op de 1 of andere manier moet TMO-NL dus een metadata scanner op IP of datapakket niveau actief hebben die accounting kan aanpassen (op zijn minst voor bepaalde subscribers). Het verkeer van jouw als individuele subscriber moet dus bekeken worden en een selectie gedaan worden op grond van de lijst van sites met datavrije muziek. Dit process zal 'on-the-fly' gaan en geautomatiseerd, afgaande op de berichten dat TMO-NL de rechtbank heeft weten te overtuigen dat dit niet in strijd is met de EU privacy regels.

In theorie met alleen 4G en moderne snelle IP backbone etc zou je die selectie al 'aan de voet van de mast' kunnen doen maar dat is utopie, alleen al gezien het feit dat er overal in de EU ook 2G en 3G actief is met andere infrastructuur en datadragers.

Zolang het tegendeel niet bewezen is of aannemelijk gemaakt is, ga ik er van uit dat onder de omstandigheden zoals in deze post, het individuele internetverkeer enorme omwegen maakt en daardoor lage performance het gevolg is.
Reputatie 1
Beste Robert,

Dank voor je antwoord. De test was echter in beide gevallen op het 4G netwerk gedaan, zelfde toestel, zelfde locatie, met 2 minuten ertussen.

Overigens zou T-mobile in theorie het verkeer wél kunnen knijpen, door alle roaming-data via eigen servers te routeren. Dan kan je de snelheid wel degelijk terugschroeven.

Ik zeg niet dat het gebeurt (geen idee) maar dat lijkt me prima te kunnen.
Badge +7
Hi Stoerebink,

Ik kan 1 ding met zekerheid vertellen T-Mobile Nederland heeft hierop geen invloed.
De lokale provider bepaalt van welk netwerk je gebruik mag maken en dat bepaald weer de maximale snelheid die je kunt halen. In iedere europese land heeft T-Mobile contracten met de lokale providers zodat je het netwerk kunt gebruiken. Sommige staan gebruik 4G toe en sommige niet. 4G netwerk heb je nodig voor de hoogste internetsnelheid. Heb je geen 4G is het maximum dat je kunt halen drastisch lager.

groeten,
Robert
Reputatie 1
Je zou gelijk kunnen hebben. Maar het blijft gissen naar de reden.
Deze ochtend is de snelheid weer goed.
Ik denk dat TIM tmobile knijpt, om hun eigen abonnees voorrang te geven. Gebeurt in Nederland ook. Toen in nog Joemobile had kneep vodafone de snelheid van Joemobile in nederland.
Vorig jaar had ik vodafoneprepaid (vanwege de actie van vodafone) en daar waren ook grote verschillen in snelheid tussen vodafone en orange, terwijl ze beiden op het netwerk van orange zaten.
Bij KPN waren de verschillen minder groot.
Dus wat precies de reden is weet ik niet.

Reageer