Beantwoord

Traag internet in het buitenland

Toon eerste reactie

238 reacties

Reputatie 6
Badge +11
T-Mobile NL is niet zoals b.v. VodafoneGmbH vooruitgelopen op de EU roaming regels van afgelopen juni. VodafoneGmbH had dit al een jaar eerder effectief. In 2016 heeft T-Mobile NL in NL flink capaciteit toegevoegd, begin 2017 unlimited abo's, maar ja dan nu ook roaming... Het 'buitenland' is blijkbaar niet echt meegedimensioneerd en blijkbaar is er geen tijd gepland om al die interconnecties / configuraties / contracten? te optimaliseren.
Zelfde probleem in Belgie. Duidelijk verschil in snelheid sinds de EU roaming verandering. Beetje raar, want ik dacht dat het idee was dat je noujuist je mobiel op dezelfde manier zou moeten kunnen gebruiken in EU als in Nederland... lijkt niet helemaal te werken.
Ik zit nu in Duitsland en heb T-Mobile Unlimited NL + EU. Heb hier 1 streepje 4G bij Telekom of vol bereik, 5 streepjes, 3G bij O2. Bij beide kom ik niet hoger dan ongeveer 0,75 Mbit/s. En of de boel dus afgeknepen wordt. Dacht eerst dat het aan mijn locatie lag (camping afgelegen) maar in Trier had ik vol bereik 4G en dezelfde lage snelheid. Nu lees ik dus dat er meer mensen met dezelfde problemen zijn.
Reputatie 5
Badge +11
Zoals Leroy en Hakuin al aangaven, worden verbindingen van T-Mobile klanten in het buitenland altijd via Nederland gestuurd. Of je nu in Spanje, Frankrijk, Italië, etc. zit, je internetverbinding gaat altijd via het Nederlandse T-Mobile netwerk en je hebt dus een Nederlands IP adres in het buitenland. Hoe verder je dus fysiek van het Nederlandse T-Mobile netwerk verwijderd bent, hoe langzamer je verbinding zal zijn.

Ook geldt dus, wanneer veel Nederlanders in het buitenland het internet op gaan via mobiele netwerken (2G, 3G, 4G), dat je afhankelijk bent van de capaciteit die T-Mobile naar buitenlandse providers heeft, én van de capaciteit die de buitenlandse provider op die locatie heeft. Dit maakt het probleem van "traag internet in het buitenland" dus extra complex, omdat zowel T-Mobile NL als de buitenlandse provider hier een rol spelen. Hopelijk helpt deze visualisatie:

N.B. deze afbeelding is niet afkomstig van T-Mobile NL zelf, maar heb ik gemaakt ter illustratie voor dit topic.

Gegeven het feit dat de meldingen uit diverse (Europese) landen komen, en T-Mobile klanten op verschillende netwerken proberen verbinding te maken met internet, lijkt het inderdaad op een capaciteitsprobleem van T-Mobile naar het buitenland toe. Het zou dan gaan om nummer 2 en 3 in bovenstaande plaatje waar het probleem zit. Dit is mijn redenering, maar de technici bij T-Mobile zijn nu aan het uitzoeken waar het probleem zit.

To be continued 🙂
Ik ervaar precies hetzelfde zoals hierboven is weergegeven. Zowel in Italie als (nu) in Oostenrijk. Ik vermoed ook dat de redenering van @DennisAmeling klopt.

Gisteren hen ik contact gehad met de klantenservice (keurig te woord gestaan overigens) en ook daar werd aangegeven dat er "een soort storing" was waar hard aan werd gewerkt. Of deze "storing" ook werkelijk de oorzaak van mijn trage verbinding kon niet direct worden gezegd, maar alle gegevens zijn doorgezet naar de technische dienst.

Ik weet het niet zeker, maar er lijkt afgelopen nacht iets te zijn gedaan, want mijn router herkende mijn simkaart ineens niet meer vanochtend. Pas na een harde reset maakte hij weer verbinding. De snelheid is nu wel beter, maar het is dan ook nog wel vroeg. Eens zien hoe het vanavond gaat....
@Bedankt Dennis dat je nog zo laat een antwoord geeft! Dat wordt gewaardeerd!
De hier genoemde problemen herken ik van mijn reis op 1 en 2 juli naar frankrijk en belgië. In beide landen en op beide dagen een onbruikbare internetverbinding, net ruim genoeg om te kunnen whatsappen.
Ik denk niet dat toen al grote groepen nederlanders op vakantie waren, dus ik heb mijn twijfels over de stelling dat het hier een gebrek aan capaciteit betreft aan de kant van T-Mobile. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar wanneer het opgelost is. Zelf was ik liever in het oude systeem mét een verbinding gebleven, dan nu in het nieuwe systeem zónder verbinding 😞
Reputatie 7
Badge +20
Hey allemaal,

Bedankt voor alle berichten en Dennis voor zijn input! Om nog even duidelijk te zijn: Wij willen jullie zeker niet knijpen qua datasnelheid en doen dit dan ook niet. We gunnen iedereen razendsnel internet, waar dan ook! ;)

Onze collega's hebben keihard doorgewerkt en het lijkt dan ook zijn vruchten afgeworpen te hebben! Er is een oorzaak voor dit probleem gevonden en dit is ook ondertussen verholpen. Het zou dus weer goed moeten gaan werken!

Mocht je op het moment nog problemen hebben, zet de mobiele data op jouw toestel even uit en aan of start jouw toestel helemaal opnieuw op. Je wordt dan opnieuw aangemeld op het netwerk en dit zou het probleem op moeten lossen.

Als je daarna nog problemen ervaart, laat het dan in dit topic even weten en laat dan ook even weten waar je precies bent.
Ben benieuwd of gebruikers in de VS hier ook last van hebben, hier ga ik eind volgende maand naar toe nl.
Hoi iedereen,

Ik zat begin juli (3-6 juli) in Duitsland en had op het Telecom DE netwerk op 4G volle snelheid, 80Mbit down en 40Mbit up. Het zal een tijdelijk is zijn. Misschien wel iets bijschakelen van capaciteit, maar ik vertrouw erop dat T-Mobile het wel fixt, top provider.
Ha T-Mobile,

Dank voor de moeite die jullie hiervoor doen & de goede informatievoorziening in deze discussie.

In Duitsland (Berlijn) is er nog niets veranderd nu. Ook niet na opnieuw opstarten van mijn telefoon.

4G op Telekom/T-Mobile is nog wat langzamer dan gisteren: 9 Mbit down, 7 Mbit up.
Op Vodafone en E-Plus/O2 wordt 4G geweigerd. Alleen 3G beschikbaar.
Vodafone werkt nog wel, E-Plus is onbruikbaar, de Speedtest-meting wordt afgebroken.

Hoop dat 't jullie verder helpt...
Ik zit in Slowakije. En de internet snelheid hier is om te huilen. Ik kan hier helemaal niks mee.
Reputatie 2
Ik merk ook dat het in zuid-Italië beperkt internet is. Volledige ontvangt met 4G maar snelheid is zeer traag. Verschillende netwerken geprobeerd maar haalt weinig uit.
Maximale snelheid gemeten met Speedtest was 0,66 down & 1,07 up
Hi david hier in oostenrijk nog steeds problemen. Traag internet en instabiel. Verschillende providers getest en toestel herstart. 1 van mijn vrienden heeft kpn en haalt 10 tot 15x hogere snelheden. In zowel diverse plaatsen in oostenrijk. Hier een aantal speedtest resultaten. 25gb aan data genomen en ga na 2 weken met 24gb naar huis. Einde van de maand nabij. Heb niets aan mijm extra bundel gehad.
Zweden hier (Telia, 4G 4/5 bereik, iPhone 6S) vanmorgen 9,1 om 6,8 mbit.

Dat is het hoogste wat ik heb behaald tot nu toe, maar nog niet in de buurt van werkelijk 4G mogelijkheden uiteraard. Laatste dagen was het doorgaans 3,xmbit down en tussen de 3 en 7mbit up.
Hier in midden Frankrijk ook na herstart nog steeds dramatisch slecht dataverbinding. Krijg vrijwel geen data binnen. Dit forum bezoeken is al onmogelijk. Dus nu maar via de wifi.
https://www.mupload.nl/img/geufsq9abpimq.png

https://www.mupload.nl/img/obhybe8dmhrd8.png

Hier 2 speedtest afbeeldingen. Van oostenrijk
En hierbij het filmpje verschil tmobile vs kpn in oostenrijk. Meerdere beschikbaar op verzoek.

https://streamable.com/h9kvo
Reputatie 7
Badge +20
Hey allemaal,

Bedankt voor alle reacties en ook de speedtests! Er leek nog enige nasleep te zijn van de problemen, maar het oogt nu toch allemaal in orde. Ik wil dan nogmaals vragen om je toestel even opnieuw op te starten en eventueel handmatig een andere provider te selecteren.

Laat anders even weten welke snelheden je in welk land en bij welke provider haalt. We kunnen dit dan weer voor je doorzetten! Vergeet ook niet van je vakantie te genieten trouwens! 😃
Hi David, net getest na herstart en zelfde resultaat als vanochtend. 9/7mbit, Telia, Zweden, 4G 4/5 streepjes iPhone 6S.
Van 20 juni t/m 10 juli in noord Italie geweest en precies dezelfde klacht als hierboven beschreven.. Traag, heel traag internet en het maakt niet uit bij welke italiaanse provider.. wel opvallend dat net na het wegvallen van de roamingkosten het internet stukken trager is dan daarvoor...
Hierbij net getest. Herstart en op tmobile a1 http://www.speedtest.net/my-result/a/3071307428
Laten we het niet al teveel over snelheid hebben, maar meer over een ervaring. Als je bijvoorbeeld een mooie ping hebt en 10mbit snelheid is dat meer dan zat. Niet alle netwerken zijn in het buitenland zo modern als dat van ons hier in Nederland en dan bedoel ik niet alleen T-Mobile. Wij hebben over het algemeen goed onze zaakjes voor elkaar hier omdat Nederland niet zoveel masten nodig heeft als een ander gemiddeld EU land.
Netwerk oostenrijk a3 beide vanuit mayernhofen centrum oostenrijk http://www.speedtest.net/my-result/a/3071346761
Berlijn:

http://www.speedtest.net/my-result/6493049665

Reageer