Beantwoord

Traag internet in het buitenland

Toon eerste reactie

238 reacties

Net nog geprobeerd in België om via Mobistar/Orange een speedtest te doen, guess what het internet werkte er helemaal niet. Kon de speedtest app niet eens openen een een test zelf was helemaal niet mogelijk. Ook andere internet sites werkten na meermaals proberen niet. Geen idee of het iets tijdelijks of lokaals is (Regio Maasmechelen) maar vorige week op Tomorrowland werkte 4G van Mobistar toch vrij stabiel, niet altijd mega snelheid maar tijdens zo'n piekmoment was het wel bruikbaar. Misschien toch ook even meechecken als het kan.
Paar uur van te voren in Duitsland (ookal was het hier 3G) geen problemen gemerkt al is 3G sowieso een stuk trager met duidelijk hogere ping, internet werkte wel.
Reputatie 2
@DaveMobile check mijn post boven jou.
Zeker kun je handmatig netwerk selecteren en switchen.. al doe je dat niet altijd als je onderweg bent. Ik vind dat het aan T-Mobile is om dit te "sturen", heeft Mobistar overbelasting, dan moeten ze me vanaf de volgende zendmast naar BASE overzetten als dit beter zou werken. Net zoals in NL ook gebruik gemaakt wordt van 4G/3G switch.. doen andere providers in het buitenland ook. Wanneer 4G niet bruikbaar is en 3G wel heb ik er ook geen probleem mee automatisch omgezet te worden.
We gaan het de volgende x eens handmatig bij een ander netwerk proberen 😉 tnx!
Reputatie 2
Dave middels de link die ik heb gepost zie ik dat Proximus en Base niet aan te raden zijn. Voor een ervaring zoals in Nederland met supersnel 4G, kies voor Orange in België.

De automatisch selecteren switch is echt af te raden.
Ik heb juist Orange (heet in mijn telefoon nog steeds Mobistar (bij vrienden met een iPhone al Orange), why??) gekozen. Dit is altijd al het partnernetwerk geweest van T-Mobile in België, dus dit netwerk wordt ook altijd automatisch gezocht wanneer ik België binnenkom...

Anyway... ik ga er eigenlijk vanuit dat alle netwerken nog aanpassingen moeten doen in hun netwerk etc. Geen enkel netwerk kon van te voren weten hoe t nu allemaal ging uitpakken nu iedereen ineens overal mobiel is.
We zullen het wel zien, ik hoop iets van tijdelijke aard 🙂
@Applehead
Thx voor je mogelijke oplossing.
Ik heb het netwerk orange F handmatig geselecteerd, toen naar algemeen en info maar er gebeurde helaas niets.
Toen naar het netwerk van F bouygess en ook weer naar algemeen en info , kreeg toen wel een melding voor een update, helaas gaf dat geen verbetering van de snelheid, nog steeds < 1 mbps🙁
Reputatie 2
Welk toestel heb je? Tmobile heeft geen volledige ondersteuning/afspraken gemaakt met Mobistar en BASE, dus verder dan 3G kom je niet.

Maak geen automatisch maar handmatig verbinding met Orange, eenmaal gedaan, vliegtuigmodus aan, 30 seconden wachten en weer activeren. Gaan met die banaan.
Reputatie 2
Additionele info, laat je toestel ook op het geselecteerde netwerk staan. Duurt hooguit enkele minuten voordat het geoptimaliseerd is.
Applehead:
Orange IS Mobistar, Mobistar is de oude naam want het is dit jaar ergens omgedoopt tot Orange België.
Dus T-Mobile heeft wel volledige ondersteuning met ze.
Alleen met Proximus en BASE-Telenet niet dus hier zou alleen 3G Roaming mogelijk kunnen zijn ja.

Iedereen een goede nacht hiero!
Applehead het downloaden voor “lokaal gebruik” is echt onzin.. Die instellingen had je al veel eerder kunnen downloaden in Nederland;) verder goed stappenplan hoor!
Reputatie 7
Badge +20
Hi all,

Allereerst dank voor jullie meldingen, alertheid en gedetailleerde feedback over jullie roaming ervaringen. Wordt zeer gewaardeerd! Ik geef jullie graag meer achtergrond over de huidige situatie. Deze zomer is er vanwege de nieuwe EU-regelgeving een forse groei in het roaming verkeer zichtbaar op alle internationale mobiele netwerken. Het gaat om piekbelastingen die vier tot vijf keer hoger liggen dan vorige zomer. Met die achtergrond hebben we de netwerkcapaciteit aan onze eigen zijde ook verder uitgebreid, zodat de kwaliteit van het roaming verkeer kan worden gewaarborgd.

Het netwerk van T-Mobile is geoptimaliseerd om vanuit Nederland goede datasnelheden voor roaming te verzorgen. We willen jullie immers ook buiten Nederland voorzien van een optimale netwerkervaring. Buitenlandse netwerken zijn echter niet altijd even goed toegerust op de datapieken waarvan deze zomer sprake is. We zien nu dan ook terug dat sommige buitenlandse netwerken overbelast raken door de drukte die wordt veroorzaakt door toerisme, met als gevolg een vertraagde datasnelheid voor een deel van onze klanten.

Onze klanten die op dit moment roamen, maken dus gebruik van zowel het mobiele netwerk van de buitenlandse roaming provider als van ons eigen T-Mobile netwerk. Deze netwerken zijn onderling verbonden via een internationaal datanetwerk. Ondanks dat we geen directe invloed kunnen uitoefenen op het netwerk van de buitenlandse providers, wordt er tussen de netwerken gewerkt aan verbeteringen. We monitoren de situatie constant met grote zorg en onze technici hebben contact gelegd met partners op het internationale netwerk.

Als je zelf trage roaming snelheden hebt, dan adviseren we je om in ieder geval 1x per dag je telefoon opnieuw uit en aan te zetten.

Wanneer er nieuws is, zorgen we er vanzelfsprekend voor dat jullie updates ontvangen en we houden jullie via dit topic op de hoogte. Keep you posted!
Hier ook waardeloos internet. Gaat vreselijk traag.zk een camping zoeken kost veel tijd en exstra data want je verspilt veel en vind niks met deze snelheid. Opnieuw opstarten e.d werk natuurlijk niet. Ik zit op corsica. Ik heb nu 6.00 Mbps normaal heb ik 63.00 Mbps.
Dat mag wel zo zijn, maar hoe kan het dan dat alleen klanten van T-mobile er last van hebben?? Hoe kan het dat kpn klanten hier dan geen last van hebben? Ik vindt het maar verbazingwekkend. Dit had je namelijk van te voren kunnen zien aankomen. Blijkbaar zitten er bij kpn en vodafone wel een paar slimme mensen die dit voorzien hadden en bij t-mobile niet. Erg jammer.
Hajar, hoe verklaren julllie dan dat mensen die bijv. op TIM in Italie met een Italiaanse sim wel 40 Mbit/s halen, maar zodra ze de sim van T-mobile weer in hun toestel doen, dit terugvalt naar 0.8 Mbit/s ? Dat klopt toch niet met wat jij schrijft? Jij zegt dat het aan het buitenlandse netwerk ligt, maar dan zouden de gewone locale gebruikers toch ook last moeten hebben? Dan zouden de Franse, Duitse, Spaanse en Italiaanse gebruikers toch de barricaden opgaan? Dan zou er toch een volksopstand plaatsvinden omdat het hele mobiele netwerk ineenstort vanwege al die toeristen, waardoor iedereen in die landen (locale gebruikers, toeristen, bedrijven, politiediensten) huilend door de straten zouden lopen?

Ik geloof dat je naar de andere berichten hier moet kijken, Hajar. Toeristen gaan naar diverse landen en verspreiden zich lekker zo. Maar hun dataverkeer komt uiteindelijk via Nederland tot stand. Jullie 'pijp' kan al dat inkomende verkeer niet aan. Dat is het probleem. Ga het nu niet bij de andere landen neerleggen.

Of zie ik het helemaal verkeerd?
En dan wordt er ook nog gemeld dat je danmaar handmatig moet overschakelen naar een andere roaming provider. Mooi verhaal, maar als je naar bv Oostenrijk gaat is T-mobile de enige die 4g aanbiedt (voor t-mobile klanten dan). Sowieso zou het daar toch helemaal niet uit moeten maken aangezien ik er vanuit mag gaan (maar blijkbaar niet) dat T-mobile nl onbeperkt toegang zou moeten hebben op het netwerk van t-mobile oostenrijk.

Ik vind het ook een raar verhaal dat je als je in het buitenland op je 4g zit dat je dan een nederlands IP nummer zou hebben. Dit is toch compleet niet handig. Je zou je toch gewoon moeten kunnen aanmelden met een ip nummer van dat land / van dat netwerk.
Nou vandaag aangekomen in Spanje. Zeer goed internet via 4G. Wat een verademing! Merk niets van traagheid of snelheid dat geknepen wordt. Een kort stappenplan voor Apple iPhone gebruikers:

Open de onderstaande link:

https://www.t-mobile.nl/mobiel-abonnement/buitenland/dekking-buitenland

Kies het land waar je naartoe gaat of bent en kijk welke provider(s) alle diensten (2G, 3G en LTE(4G)) aanbieden.

Ga naar de instellingen app en klik op 'aanbieder'. Je zet 'automatisch' uit en wacht totdat de lijst met providers geladen is. In Spanje heb ik gekozen voor "Yoigo".

Daarna ga je terug naar het instellingen menu, kies je voor "algemeen", dan "info" en de iPhone download de laatste software voor lokaal gebruik.

Voila!

Bedankt voor de link!
Reputatie 2

Ik vind het ook een raar verhaal dat je als je in het buitenland op je 4g zit dat je dan een nederlands IP nummer zou hebben. Dit is toch compleet niet handig. Je zou je toch gewoon moeten kunnen aanmelden met een ip nummer van dat land / van dat netwerk.

Nederlands IP-adres is wel handig! Ik kan nu overal in EU zonder problemen ZiggoSportTotaal, FoxSports en Netflix (met Nederlandse ondertitels voor de kinderen) kijken.
Reputatie 2
@TALENPALET: graag gedaan!

@JapieJapie: klopt, T-Mobile is inderdaad de enige optie waar T-Mobile Nederland afspraken mee heeft gemaakt. Als jouw toestel automatisch verbinding daarmee heeft gemaakt moet het goed werken.

De link en het manueel selecteren van een roaming provider is enkel bedoeld om te dubbelchecken of jouw toestel het juiste netwerk heeft gepakt.

Het is altijd handig om te kijken welke middelen je hebt om toch een goed opgezette verbinding te krijgen. Daar is deze Community voor. Ik heb nu in Spanje een supersnelle LTE verbinding en altijd een goed bereik. 😁
Omdat ik veel boze reacties zie die niet allemaal gebaseerd zijn op goede technische kennis maar vaak op verkeerde aannames wil ik even uitleggen hoe roaming in het algemeen werkt. Ik wil niemand te niet doen en zeker niet frustraties veroordelen (ik snap ze maar al te goed). Maar ik wil gewoon de technische feiten op een rijtje zetten. Het is een lang verhaal dat je gewoon mag overslaan als het je niet boeit.
Hoe werkt roaming nou precies? T-Mobile gebruik ik als voorbeeld omdat dit het T-Mobile forum is.
T-Mobile heeft contracten met netwerken in andere landen. Dat is altijd 2G en 3G en steeds vaker 4G. 4G is overigens geen vanzelfsprekendheid als ook 2G en 3G aangeboden wordt. Het ligt niet aan T-Mobile als er geen 4G is. Al het verkeer van T-Mobile klanten wordt via NL verstuurd. Dat moet om het verbruik te kunnen tellen en om NL IP adressen uit te geven. Dat laatste oa ook om bijv Google en andere sites in het NL te krijgen ipv in de lokale taal. Ook om niet de lokale Internet toegang van het gast netwerk te belasten (vindt het gastnetwerk niet leuk want dat kost hun geld). Er is bij mijn weten geen (misschien enkele uitzondering) netwerk in de wereld dat dit anders doet; verkeer gaat altijd via het thuisnetwerk! De mogelijkheid om in het gastnetwerk naar Internet te gaan (local breakout) bestaat technisch wel (de EU heeft daar zelfs wat voor geregeld) maar dat wordt niet gebruikt (staat buiten T-Mobile omdat het lokaal is in het gastnetwerk; T-Mobile is bij wetgeving verplicht dit voor hun klanten mogelijk te maken en ze zullen dat ook zeker doen). Klagen over het feit dat alle verkeer via NL gaat heeft dus geen zin. Zo werkt een mobiel netwerk nu eenmaal en dat gaat niet anders worden. Local breakout kun gewoon je proberen binnen de EU door APN euinternet te gebruiken. Krijg je een service, dan gebruik je dat (tegen betaling natuurlijk van het bijbehorende tarief van de lokale provider).

De verbinding tussen het gastnetwerk en het T-Mobile netwerk bestaat uit drie delen, te weten: 1. het gastnetwerk, 2. het internationale verbindingsnetwerk (dat weer uit meerdere gekoppelde netwerken kan bestaan) en 3. het thuis netwerk (T-Mobile). Al deze afzonderlijke netwerken hebben hun eigen "pijp" naar elkaar toe, met elk een eigen capaciteit. Als er ergens één is die te weinig capaciteit heeft, dan heeft dat invloed op alle verkeer op het hele interconnectieverkeer tussen dat gastnetwerk en T-Mobile in NL. Als nu bijvoorbeeld, zoals veel gezegd hier, T-Mobile te weinig capaciteit op die koppeling naar internationaal zou hebben, dan hebben alle gastnetwerken daar last van, zonder uitzondering. Maar we zien dat verschillende mensen in verschillende netwerken goede snelheden halen. Dus de capaciteit aan T-Mobile zijde is voldoende! Slechte snelheden zijn dus het gevolg van te krappe verbindingen buiten het T-Mobile netwerk en dus waar T-Mobile dan ook geen invloed heeft. Dat bijv KPN of Vodafone in sommige gevallen beter scoren heeft dan ook te maken met dat er in de hele keten niet hetzelfde capaciteitsprobleem optreedt. Ook al ga je bijv in alle gevallen van Frankrijk naar NL, dan nog kunnen heel andere koppelingen gebruikt worden en andere koppelnetwerken tussen alle netwerken (er is een veelheid aan interconnectienetwerken) en zal het ene traject beter scoren dan het andere en mag je dus eigenlijk niet één op één vergelijken.

Netwerksnelheid is verder afhankelijk van het gastnetwerk. Zelfs als alle interconnectie verbindingen ruim voldoende doorvoer hebben, dan nog kun je laag scoren in een netwerk. T-Mobile is niet verantwoordelijk voor, nog heeft enige invloed op, behaalde lokale snelheden. Gastnetwerken willen niet overbelast raken door gasten die maar tijdelijk aanwezig zijn en daarmee hun eigen klanten benadelen. Snelheden knijpen van gasten op het netwerk in geval van grote drukte is dan ook heel gebruikelijk en zelfs aan te raden. Dat is ook T-Mobile niet aan te rekenen.

Dat met een lokale SIM hogere snelheden worden gehaald dan met een T-Mobile SIM is hiermee ook verklaard. Lokale SIMs gaan direct het Internet op terwijl T-Mobile SIMs altijd de lange route naar NL moeten gebruiken. Je mag die twee dus niet met elkaar vergelijken.

Als laatste nog een opmerking over de speedtests. De problematiek is het gevolg van overbelaste netwerk koppelingen. Een speedtest verstookt een heel erg grote hoeveelheid data. Het lijkt me niet zo verstandig om veel speedtests te doen als het netwerk al verstopt is. Het voegt alleen extra ellende toe. Mijn advies is dan ook om speedtests zoveel mogelijk te beperken. Daar doe je ook anderen een plezier mee. Het voegt ook niets toe want als het slecht scoort wist je dat al, maar je hebt de ellende alleen helpen verergeren. Ik snap dan ook niet dat T-Mobile dat vraagt te doen...

Nogmaals sorry voor het lange verhaal, maar het leek me nodig het juiste perspectief neer te zetten.
Reputatie 2
@GWP Toppie!! Erg bedankt voor de technische uitleg. 👍
Sluit ik me helemaal bij aan. Ik ga er gewoon vanuit dat roaming in de komende weken nog gaat verbeteren.
Dank jullie wel!
We zijn allemaal slachtoffer van de vrijgegeven roaming kosten waarvan niemand de uiteindelijke gevolgen op datagebied kon voorspellen. Ik denk dat gast netwerken helemaal niet zoveel geïnvesteerd hebben in de netwerkkoppelingen omdat hun eigen klanten veel minder naar het buitenland gaan dan bijv Nederlanders en zo'n koppeling peperduur is. Daarbij zijn Nederlanders erg verwend voor wat betreft netwerkkwaliteit. Daar lopen andere landen nog ver achter. En als het dan plotseling erg druk wordt (vakantieseizoen) met hotspots (campings, boulevards, stranden, winkelcentra etc.) en het buitenland ook nog eens "onbeperkt" aanbiedt, dan vergt het veel vooruitziende blik om daar als gastnetwerk juist op te kunnen (en willen) anticiperen. Wij Nederlanders gaan ten onder aan ons eigen succes 😉.
Reputatie 2
Ofwel, we zijn positief verwend en mogen trots zijn op onze lokale verbinding!
Blijft bagger in oostenrijk. Locatie stumm tmobile a netwerk http://www.speedtest.net/my-result/a/3076939742 #oostenrijk #netwerkissues #traag #bundelweggegooid david kun je aub reactie geven.
Reputatie 6
Badge +11
@Ruud75
De Mbit/s is op zich nog wel hoog genoeg voor diverse toepassingen, echter de ping tijd (latency) maakt de websurf ervaring nogal belabberd voor de wat complexere websites.

Je kan proberen een 4G netwerk te selecteren en APN euinternet

Het kan zijn dat datavrije muziek principe daarmee niet werkt, maar misschien is dat voor jouw niet van belang.

Reageer