Beantwoord

Traag internet in het buitenland

Toon eerste reactie

238 reacties

Maar we zien dat verschillende mensen in verschillende netwerken goede snelheden halen. Dus de capaciteit aan T-Mobile zijde is voldoende! Slechte snelheden zijn dus het gevolg van te krappe verbindingen buiten het T-Mobile netwerk en dus waar T-Mobile dan ook geen invloed heeft. Dat bijv KPN of Vodafone in sommige gevallen beter scoren heeft dan ook te maken met dat er in de hele keten niet hetzelfde capaciteitsprobleem optreedt. Ook al ga je bijv in alle gevallen van Frankrijk naar NL, dan nog kunnen heel andere koppelingen gebruikt worden en andere koppelnetwerken tussen alle netwerken (er is een veelheid aan interconnectienetwerken) en zal het ene traject beter scoren dan het andere en mag je dus eigenlijk niet één op één vergelijken.

Dank voor je uitgebreide post. Maar je maakt wel 1 gedachtenfout: je schrijft dat je de situaties niet 1-op-1 mag vergelijken. Maar dat mag je natuurlijk wel. Als gebruiker kijk je naar een black box (je kunt niet kijken naar de exacte routes) en kijk je naar de beleving (daarom is ping ook belangrijker dan mbit/s trouwens).

Welnu: als ik als gebruiker naar de beleving kijk en zie dat een KPN-SIM op hetzelfde netwerk sneller werkt dan een T-mobile SIM op hetzelfde netwerk, dan kan ik de volgende conclusies trekken: blijkbaar heeft KPN iets beter 'geregeld' met een locale provider(s) en de tussenliggende netwerken dan T-mobile, of heeft enorme overcapaciteit.

Laat even het argument 'appels en peren vergelijken' achterwege, want ik kijk niet naar de onderdelen van interconnects etc, maar naar end-to-end-beleving. Dus vergelijk ik appels met appels.

Het geeft ook niks als T-mobile zou zeggen: sorry, we hebben inderdaad afspraken gemaakt met partijen die blijkbaar slechter performen dan de partijen waar KPN afspraken mee heeft gemaakt. Alleen nu zeggen ze: het ligt aan de locale providers. Die zouden dan Tmobile knijpen en KPN niet? Waarom niet? Betaalt KPN meer? Dan is dat het probleem, en is het (wederom) het probleem van T-mobile.

Dus: laat een techneut van T-mobile gewoon uitleggen waar het hier om gaat. Dat mag best technisch (je zou verbaasd zijn hoeveel techneuten er hier meelezen :)

Ik denk echter dat ze dat niet gaan doen omdat de gebruikers dan een terechte claim zouden hebben als ze abonnementsgeld terug zouden vragen.... 🆒
Goedenavond, ook in Duitsland aan de Edersee geen internet, ik zie het 4g logo staan maar ik kan niets openen. Geen site, geen app, helemaal niets. Ook een sim van KPN bij me en geen probleem. Hetzelfde netwerk.. rara. Onbeperkt internet, jaja geen internet zul je bedoelen. Iedere dag wordt het toestel opnieuw opgestart, dat werkt dus ook niet.
Goedenavond, ook in Duitsland aan de Edersee geen internet, ik zie het 4g logo staan maar ik kan niets openen. Geen site, geen app, helemaal niets. Ook een sim van KPN bij me en geen probleem. Hetzelfde netwerk.. rara. Onbeperkt internet, jaja geen internet zul je bedoelen. Iedere dag wordt het toestel opnieuw opgestart, dat werkt dus ook niet.
Als er helemaal geen data door komt klinkt het eerder als dat je dataroaming uit staat en/of een onjuist APN gebruikt wordt.
Hallo Ruben,. Het kaartje werkt wel in mijn Galaxy S7 en niet in mijn tp link mifi. De mifi werkt in Nederland wel goed. Het ko
kpn kaartje werkt in beide goed.
Hallo Ruben,. Het kaartje werkt wel in mijn Galaxy S7 en niet in mijn tp link mifi. De mifi werkt in Nederland wel goed. Het ko
kpn kaartje werkt in beide goed.

APN handmatig al ingesteld op de TP-Link?
Helaas ontbreekt mij daar de kennis. Heb je een tip?
Ik heb het gevonden , ik heb een 097 nummer en die heeft andere inlog gegevens dan wanneer je inlogt met een 06 nummer. Hij draait nu goed. Probleem opgelost.
Mijn internet is ook niet te gebruiken. Nu in Slovenie via 4G verbonden. Ik kan geen enkele website laden. Belachelijke situatie en nog een meer debielere "uitleg" van T-Mobile dat zij zogenaamd het slachtoffer zijn van de instellingen van hun roaming partners. Als je als dienstverlener je zaken niet op orde hebt mag je naar je klant toe in je communicatie NOOIT de schuld leggen bij een van je partners in het buitenland. Amaterisme op en top dit. Vreemd dat andere providers dit probleem niet hebben. We worden hier keihard in de maling genomen kwa communicatie door T-Mobile.
Gistermiddag was ik in de rimboe ten noorden van Berlijn. Er was goede 4G-dekking en omdat er in die buurt geen campings, autosnelwegen, drukke spoorlijnen, stranden, hotels of grote evenementen zijn, was ik er definitief zo'n beetje de enige roamende gebruiker.

Download 5,35 Mbit, upload 0,2 Mbit... Tweede test werd afgebroken, helemaal geen upload mogelijk.

Da's toch vreemd?
Helaas op div. Plekken inderdaad langzaam internet of zelfs gen internet gehad in frankrijk. Behoorlijk frustrerend.
Reputatie 6
Badge +16
Hallo Allen,

We danken jullie voor jullie begrip en geduld! Achter de schermen wordt er hard gewerkt aan een oplossing voor iedereen. Het netwerk van T-Mobile is inmiddels geoptimaliseerd om vanuit Nederland goede datasnelheden voor roaming te verzorgen. Helaas kunnen we zelf geen directe invloed uitoefenen op het netwerk van de buitenlandse providers. We monitoren de situatie continu en met grote zorg.

Wanneer je zelf trage roaming snelheden ervaart, adviseren wij om in ieder geval 1x per dag je telefoon opnieuw uit en aan te zetten. Ook kun je handmatig overschakelen naar een ander roaming netwerk.

Kan je helemaal geen verbinding maken met één van de beschikbare providers in het buitenland, dan kan je een kijkje nemen in dit topic. Hier vind je tips en instructies omtrent het netwerk in het buitenland!
Zaterdag vanuit midden Frankrijk naar huis gereden. Gedurende de terugreis door Frankrijk geen enkele dataverbinding gehad, gewoon geen data binnen te krijgen. Daardoor navigatie (Waze) onbruikbaar. Kinderen met Simpel abo hetzelfde probleem. Vriendin met goedkoop Hollandsnieuwe abo geen probleem. Na binnen rijden België ging alles plots werken. Tijdens verblijf in Frankrijk een hele trage dataverbinding gehad. Toestel dagelijks meerdere malen herstart. Dit was toch wel een zeer teleurstellende ervaring en het is niet iets wat ik verwacht van mijn duur betaalde T-Mobile abo.
Reputatie 6
Badge +16
Hallo allen,

Als jullie nog problemen ervaren dan onderzoeken wij dit natuurlijk graag. We willen hier per geval naar kijken. Heb je dus nog ergens last van, laat in dit topic dan de volgende gegevens achter:

- In welk land ben je?
- Met welke provider ben je verbonden?
- Welke snelheid haal je met een speedtest?
- Op welke datum en tijdstip heb je deze speedtest gedaan? (Max 2 dagen oud)

Wij zetten dit dan door naar de afdeling die hierover gaat zodat het verder onderzocht kan worden!
Beste T-Mobile,

Ik zit nu weer in Amsterdam en merk dat het 4G-netwerk letterlijk tien keer sneller is dan in Berlijn.
Nu besef ik ook wel dat sinds de roamingregels die in juni zijn ingevoerd, jullie tig keer meer roamingdata moeten verwerken dan anders. Vooral omdat het nu vakantietijd is en half Nederland ergens in het buitenland op het strand ligt te Netflixxen. En dat is balen, want T-Mobile moet al die buitenlandse providers betalen voor dat dataverkeer. Dat snap ik ook.

Maar laten we het daarom even bij de naam noemen: T-Mobile heeft dit probleem wél, andere Nederlandse providers op exact dezelfde Europese locaties overduidelijk niet. Dus het is overduidelijk niet een gebrek aan *technische* capaciteit. Leg daarom eindelijk eens concreet uit: waar zit het probleem dan?
Hebben jullie simpelweg te weinig capaciteit ingekocht bij de buitenlandse providers?
Zijn er contracten gesloten met buitenlandse providers die een maximale datasnelheid vastleggen?
Hebben jullie het roamingverkeer onderschat? Maar waarom krijg ik dan dezelfde magere prestaties als ik midden in de nacht een speedtestje doe? Er zitten dan echt geen duizenden Nederlanders op dezelfde mast als ik massaal dingen te downloaden.
En waarom is ineens de keuze aan 4G-netwerken beperkt? Tot juni had ik in Duitsland 4G op Vodafone en E-Plus, nu ineens niet meer, het staat zelfs op jullie website. Waarom is dat?
Ik denk dat veel klanten het zeer waarderen als jullie gewoon openheid van zaken geven. Aan overstappen denk ik sowieso niet, want elke provider heeft momenten waarop ’t grandioos misgaat, dus dat is zinloos. Ik hoop alleen dat jullie een eerlijk antwoord geven en geen vage verhalen á la “Achter de schermen werken we hard om het op te lossen”.
-Frankrijk (drome rond de plaats die)
- verbonden met bouygeus (Orange geeft geen 4g en sfr is nog minder betrouwbaar gebleken)
-om 17.45: ping 267, down 1.24, up 6.74
Om 19.55: ping 596, down 0.38, up 3.37
- beide testen vandaag uitgevoerd.
Sorry voor het taalgebruik maar de opmerking dat buitenlandse netwerken overbelast zijn is echt bullshit. Waarom hebben gebruikers van andere providers er dan geen last van. Die zouden toch ook last moeten hebben van het zelfde overbelaste netwerk? Misschien moet T-Mobile bij zichzelf te rade gaan en kijken wat ze hebben ingekocht. Wellicht nog even terug naar de onderhandelingstafel met de buitenlandse partijen. Aangegeven dat er achter de schermen hard gewerkt wordt lost niks op. Dat is alleen maar een zoethoudertje volgens mij.

Hi all,

Allereerst dank voor jullie meldingen, alertheid en gedetailleerde feedback over jullie roaming ervaringen. Wordt zeer gewaardeerd! Ik geef jullie graag meer achtergrond over de huidige situatie. Deze zomer is er vanwege de nieuwe EU-regelgeving een forse groei in het roaming verkeer zichtbaar op alle internationale mobiele netwerken. Het gaat om piekbelastingen die vier tot vijf keer hoger liggen dan vorige zomer. Met die achtergrond hebben we de netwerkcapaciteit aan onze eigen zijde ook verder uitgebreid, zodat de kwaliteit van het roaming verkeer kan worden gewaarborgd.

Het netwerk van T-Mobile is geoptimaliseerd om vanuit Nederland goede datasnelheden voor roaming te verzorgen. We willen jullie immers ook buiten Nederland voorzien van een optimale netwerkervaring. Buitenlandse netwerken zijn echter niet altijd even goed toegerust op de datapieken waarvan deze zomer sprake is. We zien nu dan ook terug dat sommige buitenlandse netwerken overbelast raken door de drukte die wordt veroorzaakt door toerisme, met als gevolg een vertraagde datasnelheid voor een deel van onze klanten.

Onze klanten die op dit moment roamen, maken dus gebruik van zowel het mobiele netwerk van de buitenlandse roaming provider als van ons eigen T-Mobile netwerk. Deze netwerken zijn onderling verbonden via een internationaal datanetwerk. Ondanks dat we geen directe invloed kunnen uitoefenen op het netwerk van de buitenlandse providers, wordt er tussen de netwerken gewerkt aan verbeteringen. We monitoren de situatie constant met grote zorg en onze technici hebben contact gelegd met partners op het internationale netwerk.

Als je zelf trage roaming snelheden hebt, dan adviseren we je om in ieder geval 1x per dag je telefoon opnieuw uit en aan te zetten.

Wanneer er nieuws is, zorgen we er vanzelfsprekend voor dat jullie updates ontvangen en we houden jullie via dit topic op de hoogte. Keep you posted!
Hier in Spanje wordt je automatisch aangemeld bij movistar. Die bied echter geen 4G netwerk aan en op 3G is het ook traag. Met de hand aangemeld bij Orange wel een 4G verbinding alleen zo traag dat zelfs aanmelden bij deze site een melding geeft van verbindingsfout vanwege uitblijvend antwoord. Dataroaming valt dus vies tegen biuten Nederland met T mobile Hollandnieuwe geeft aangemeld op dezelfde netwerken wel snelle verbinding op hetzelfde tijdstip. Ergens klopt het dus niet bij T-Mobile Moet je toch weer een WiFi bundel kopen op de camping met een groot databundel ongebruikt op je toestel.
Wat ik jammer vind is dat tmobile zich verschuilt achter een technisch probleem of de schuld geeft aan de buitenlands peoviders en netwerken. Wees gewoon eerlijk en geef toe dat je de slag gemist hebt en niet goed hebt onderhandeld zoals andere providers wel hebben gedaan. Het kan toch niet zo zijn, en dat wil je als tmobile volgens mij ook niet, dat iemand met een abo van hollandse nieuwe, met alle respect een zeer kleine speler op de markt, een tien kee betere verbinding heeft in het buitenland dan je eigen klant, een klant van "grote" tmobile.
Ik zit in Italië bij Imperia en krijg nu wel redelijk internet via TIM 4G. Ping is traag met 100ms. Down 9Mb Up 1Mb. Dit zijn geen 4G-snelheden maar ik kan tenminste weer wat. In Frankrijk bij Castellane was er overdag niets te beginnen door time-outs. Geen idee waar het mis gaat, maar het is waardeloos. Mijn duur betaalde bundel heb ik deze vakantie voor nog geen kwart kunnen gebruiken. Ik verwacht wel een tegemoetkoming van Tmobile voor deze misser.
Reputatie 4
Badge +1
Waarschijnlijk geeft tmobile niet toe dat de fout voor een groot deel bij hen ligt vanwege claims op een tegemoetkoming. Ik zelf zou dat niet gaan claimen of dreigen weg te gaan, maar ik vind wel dat tmobile openheid van zaken moet geven en wat ze eraan gaan doe. Niet we werken er dag en nacht aan.
En ja op een overvolle camping kan het netwerk van een buitenlandse provider tijdelijk overbelast raken, dat had ik in Nederland een tijdje geleden ook op de Coolsingel met T-Mobile.
Het feit blijft dat KPN en Vodafone weinig problemen hebben in het buitenland.
Ik had overigens in mei en juni een goede mobiel internet verbinding in heel Frankrijk ( zelfs op een drukke camping).
Zijn er mensen die afgelopen dagen verbeteringen hebben gemerkt?
Reputatie 1
Tot juni had ik in Duitsland 4G op Vodafone en E-Plus, nu ineens niet meer, het staat zelfs op jullie website. Waarom is dat?

Dit puntje is eigenlijk heel logisch uit te leggen. Denk namelijk ook aan de bundel die T-Mobile aanbied voor Amerika. Hierbij kun je je unlimited (of 10GB voor de abbo's afgesloten na 1 Mei) ook in de USA gebruiken, maar alleen op het netwerk van T-Mobile US.

Telekom.DE is zover ik weet nog altijd het grote moederbedrijf achter alle T-Mobile netwerken wereldwijd (Dus ook T-Mobile Tsjechië, Polen, Hongarije, etc.)

Het goedkoopste voor Telekom.DE (en dus ook voor T-Mobile NL) is om het roamingverkeer binnen eigen netwerken te houden. Als ze roamingafspraken moeten gaan hanteren met concurrent Vodafone, gaat dit minder kosten. Ja er is een limiet op wat de providers elkaar mogen vragen (€7,70/GB als ik me niet vergis), maar het zou me niets verbazen als de T-Mobile netwerken onder elkaar met het bedrag veel lager zitten dan wat ze kunnen regelen met andere netwerken.
Reputatie 3
Hi all,

Allereerst dank voor jullie meldingen, alertheid en gedetailleerde feedback over jullie roaming ervaringen. Wordt zeer gewaardeerd! Ik geef jullie graag meer achtergrond over de huidige situatie. Deze zomer is er vanwege de nieuwe EU-regelgeving een forse groei in het roaming verkeer zichtbaar op alle internationale mobiele netwerken. Het gaat om piekbelastingen die vier tot vijf keer hoger liggen dan vorige zomer. Met die achtergrond hebben we de netwerkcapaciteit aan onze eigen zijde ook verder uitgebreid, zodat de kwaliteit van het roaming verkeer kan worden gewaarborgd.

Het netwerk van T-Mobile is geoptimaliseerd om vanuit Nederland goede datasnelheden voor roaming te verzorgen. We willen jullie immers ook buiten Nederland voorzien van een optimale netwerkervaring. Buitenlandse netwerken zijn echter niet altijd even goed toegerust op de datapieken waarvan deze zomer sprake is. We zien nu dan ook terug dat sommige buitenlandse netwerken overbelast raken door de drukte die wordt veroorzaakt door toerisme, met als gevolg een vertraagde datasnelheid voor een deel van onze klanten.

Onze klanten die op dit moment roamen, maken dus gebruik van zowel het mobiele netwerk van de buitenlandse roaming provider als van ons eigen T-Mobile netwerk. Deze netwerken zijn onderling verbonden via een internationaal datanetwerk. Ondanks dat we geen directe invloed kunnen uitoefenen op het netwerk van de buitenlandse providers, wordt er tussen de netwerken gewerkt aan verbeteringen. We monitoren de situatie constant met grote zorg en onze technici hebben contact gelegd met partners op het internationale netwerk.

Als je zelf trage roaming snelheden hebt, dan adviseren we je om in ieder geval 1x per dag je telefoon opnieuw uit en aan te zetten.

Wanneer er nieuws is, zorgen we er vanzelfsprekend voor dat jullie updates ontvangen en we houden jullie via dit topic op de hoogte. Keep you posted!
Wat een onzin als dit niet veranderd ben ik weg bij T-Mobile dan maar wat grotere bundel bij Kpn en wat meer betalen zie https://forum.t-mobile.nl/netwerk-347/buitenland-geen-stabiele-verbinding-281668

Van Basel tot Mannheim geen toegang tot telekom.de 4G alleen 3G 2G, terwijl Kpn vrolijk op telekom.de 4G zat, pas bij Mannheim toegang tot telekom.de 4G bij T-Mobile

Mag nu verlengen zie ik nu, weet niet of ik dat wel ga doen, straks zit ik met Unlimited NL + 10 GB EU waar ik in de EU geen normaal gebruik van kan maken
Kpn sim in de Note 4 gehad werkte prima, T-Mobile sim erin werkte waardeloos
Kpn sim in de Note 3 gehad werkte prima, T-Mobile sim erin werkte waardeloos

O en mij Familie in Pavia had er ook geen last met Wind 4G 49 mbit/sec, en met Tim 4G+ 184 mbit/sec
Het goedkoopste voor Telekom.DE (en dus ook voor T-Mobile NL) is om het roamingverkeer binnen eigen netwerken te houden. Als ze roamingafspraken moeten gaan hanteren met concurrent Vodafone, gaat dit minder kosten. Ja er is een limiet op wat de providers elkaar mogen vragen (€7,70/GB als ik me niet vergis), maar het zou me niets verbazen als de T-Mobile netwerken onder elkaar met het bedrag veel lager zitten dan wat ze kunnen regelen met andere netwerken.

Precies en daarmee zitten we volgens mij ook exact bij de oorzaak van dit gedoe.

Als je door deze discussie scrollt, zie je dat mensen vooral problemen hebben op netwerken die niet onder de T-Mobile-groep vallen (dus in Frankrijk, Italië, Spanje). In landen waar T-Mobile wél zit (zoals in Duitsland) is het nog steeds niet denderend, maar meestal ook niet erg dramatisch.

Ik vermoed dat T-Mobile in heel Europa vrij conservatief in de EU-roaming heeft geïnvesteerd: roaming binnen de eigen groep is mogelijk, maar tegen lagere snelheid dan thuis. Roaming buiten de eigen groep loopt nu krakend vast omdat het vakantieseizoen is en véél meer mensen roamen dan er aan capaciteit bij/met andere providers is ingekocht.

Ik snap deze beslissing best, uit bedrijfsoogpunt. Maar vind het een misser van formaat dat klanten niet vooraf worden geïnformeerd. Voor mij is roaming namelijk belangrijk, ik betaalde er jarenlang graag een extra bundel voor en nu merk ik ineens dat 't een stiefkindje in de dienstverlening wordt.

KPN heeft het makkelijker want die hebben veel meer eigen Europese netwerkcapaciteit uit andere diensten als vaste telefonie en internet.

Vodafone heeft het makkelijker omdat de groep veel groter is, het zit in veel meer Europese landen dan Telekom/T-Mobile.
Reputatie 7
Badge +20
Hoi allemaal,

Bedankt voor alle vragen, opmerkingen en andere input! Op dit moment zien we dat het probleem zo goed als wegblijft, maar we willen natuurlijk ook nog graag vervolgstappen nemen om dit soort issues in de toekomst te voorkomen. We gaan er ook zeker vanuit dat dit een incident was en het in het vervolg gewoon goed verloopt!

Op dit moment zijn we bezig om de oorzaak te achterhalen en hier passende actie voor te ondernemen. We zullen onze bevindingen dan ook zeker hier in het topic melden, dus zodra er iets bekend is, dan plaatsen we hier direct een update! Houd dit topic dus in het oog, we komen er op terug!

Mochten er nog verdere vragen zijn, laat het dan ook weten en geniet (als je er nog bent) van de vakantie!
Reputatie 4
Badge +1
Beetje vaag verhaal!" Het probleem is zo goed als opgelost. Op dit moment zijn we bezig om de oorzaak te achterhalen en hier is passende actie voor te ondernemen."
Om een probleem op te lossen moet je toch eerst de oorzaak weten, anders kan je niks oplossen.

Reageer