Beantwoord

Traag internet in het buitenland

Reputatie 1
Hoe kan dit? Traag internet met je T-mobile-sim in Italië? Getest met een Italiaanse sim op hetzelfde netwerk, dan veel hogere snelheden.

https://twitter.com/renzomobiel/status/888498560580427776

Heel apart.
icon

Beste antwoord door Hajar 30 juli 2017, 10:18

Hi all,

Allereerst dank voor jullie meldingen, alertheid en gedetailleerde feedback over jullie roaming ervaringen. Wordt zeer gewaardeerd! Ik geef jullie graag meer achtergrond over de huidige situatie. Deze zomer is er vanwege de nieuwe EU-regelgeving een forse groei in het roaming verkeer zichtbaar op alle internationale mobiele netwerken. Het gaat om piekbelastingen die vier tot vijf keer hoger liggen dan vorige zomer. Met die achtergrond hebben we de netwerkcapaciteit aan onze eigen zijde ook verder uitgebreid, zodat de kwaliteit van het roaming verkeer kan worden gewaarborgd.

Het netwerk van T-Mobile is geoptimaliseerd om vanuit Nederland goede datasnelheden voor roaming te verzorgen. We willen jullie immers ook buiten Nederland voorzien van een optimale netwerkervaring. Buitenlandse netwerken zijn echter niet altijd even goed toegerust op de datapieken waarvan deze zomer sprake is. We zien nu dan ook terug dat sommige buitenlandse netwerken overbelast raken door de drukte die wordt veroorzaakt door toerisme, met als gevolg een vertraagde datasnelheid voor een deel van onze klanten.

Onze klanten die op dit moment roamen, maken dus gebruik van zowel het mobiele netwerk van de buitenlandse roaming provider als van ons eigen T-Mobile netwerk. Deze netwerken zijn onderling verbonden via een internationaal datanetwerk. Ondanks dat we geen directe invloed kunnen uitoefenen op het netwerk van de buitenlandse providers, wordt er tussen de netwerken gewerkt aan verbeteringen. We monitoren de situatie constant met grote zorg en onze technici hebben contact gelegd met partners op het internationale netwerk.

Als je zelf trage roaming snelheden hebt, dan adviseren we je om in ieder geval 1x per dag je telefoon opnieuw uit en aan te zetten.

Wanneer er nieuws is, zorgen we er vanzelfsprekend voor dat jullie updates ontvangen en we houden jullie via dit topic op de hoogte. Keep you posted!
Bekijk origineel

238 reacties

Beste T-Mobile,

Ik zit nu weer in Amsterdam en merk dat het 4G-netwerk letterlijk tien keer sneller is dan in Berlijn.
Nu besef ik ook wel dat sinds de roamingregels die in juni zijn ingevoerd, jullie tig keer meer roamingdata moeten verwerken dan anders. Vooral omdat het nu vakantietijd is en half Nederland ergens in het buitenland op het strand ligt te Netflixxen. En dat is balen, want T-Mobile moet al die buitenlandse providers betalen voor dat dataverkeer. Dat snap ik ook.

Maar laten we het daarom even bij de naam noemen: T-Mobile heeft dit probleem wél, andere Nederlandse providers op exact dezelfde Europese locaties overduidelijk niet. Dus het is overduidelijk niet een gebrek aan *technische* capaciteit. Leg daarom eindelijk eens concreet uit: waar zit het probleem dan?
Hebben jullie simpelweg te weinig capaciteit ingekocht bij de buitenlandse providers?
Zijn er contracten gesloten met buitenlandse providers die een maximale datasnelheid vastleggen?
Hebben jullie het roamingverkeer onderschat? Maar waarom krijg ik dan dezelfde magere prestaties als ik midden in de nacht een speedtestje doe? Er zitten dan echt geen duizenden Nederlanders op dezelfde mast als ik massaal dingen te downloaden.
En waarom is ineens de keuze aan 4G-netwerken beperkt? Tot juni had ik in Duitsland 4G op Vodafone en E-Plus, nu ineens niet meer, het staat zelfs op jullie website. Waarom is dat?
Ik denk dat veel klanten het zeer waarderen als jullie gewoon openheid van zaken geven. Aan overstappen denk ik sowieso niet, want elke provider heeft momenten waarop ’t grandioos misgaat, dus dat is zinloos. Ik hoop alleen dat jullie een eerlijk antwoord geven en geen vage verhalen á la “Achter de schermen werken we hard om het op te lossen”.
Reputatie 7
Badge +20
Hoi allemaal,

Bedankt voor alle vragen, opmerkingen en andere input! Op dit moment zien we dat het probleem zo goed als wegblijft, maar we willen natuurlijk ook nog graag vervolgstappen nemen om dit soort issues in de toekomst te voorkomen. We gaan er ook zeker vanuit dat dit een incident was en het in het vervolg gewoon goed verloopt!

Op dit moment zijn we bezig om de oorzaak te achterhalen en hier passende actie voor te ondernemen. We zullen onze bevindingen dan ook zeker hier in het topic melden, dus zodra er iets bekend is, dan plaatsen we hier direct een update! Houd dit topic dus in het oog, we komen er op terug!

Mochten er nog verdere vragen zijn, laat het dan ook weten en geniet (als je er nog bent) van de vakantie!
Pff kan nog erger zit in Luxemburg met 2G... Is wel een 3G netwerk (helaas geen 4G te herkennen) van Tango alleen hier kom ik niet op, maar hun 2G netwerk wel.
Kan T-mobile wel mooi zeggen je kunt hier je HELE bundel op maken. Hoe dan met 2G en 30 dagen in de maand is dat onmogelijk 😉.
Internetsnelheid in Duitsland is ook weer ok. 122 Mb/s up en 40 Mb/s down.

Alleen dat herstellen van de netwerkinstellingen doe ik echt nooit meer. Al m'n wifi wachtwoorden weg, VPN instellingen weg, bankieren apps werkten niet meer omdat het toestel opnieuw geregistreerd moest worden, RSA tokens die niet meer werkten. Wat een drama. Dan maar met de hand de APN instellingen doorlopen T-Mobile.
Reputatie 6
Badge +13
Ik was begin juli in Italië (rond Milaan) en toen merkte ik dat sommige applicaties al traag reageerden. Echter werd er niet geknepen, maar wel enorme omwegen gemaakt.

Mijn internetverbinding wordt vanaf Italië doorgesluisd naar Nederland ergens in Amsterdam en weer teruggestuurd. Ik had Italianen naast me met TIM, die haalden ongeveer dezelfde downloadsnelheid, maar wel een ping van rond de 30 ms.

Hieronder wat speedtestjes die ik in die tijd heb uitgevoerd:

Het knijpen van de internetsnelheid in Italië was 17 dagen geleden nog niet ter sprake. Mij lijkt dat het probleem in Nederland speelt, want je internetverbinding wordt via Nederland terug gesluisd. Als heel veel gebruikers internetten, dan loopt zo'n server vol die al dat verkeer moet managen. Dat verklaart ook waarom het op rustigere tijdstippen het internet stukken beter is.
Reputatie 4
Badge +1
Ik heb het al een keer naar de oorzaak van de storingen gevraagd, maar geen antwoord gekregen van tmobile. Ik heb een mogelijke oorzaak van een tweaker van tweakers.net die ik heel aannemelijk vind klinken.
De lijnen die van NL naar het buitenland liggen hebben niet voldoende capaciteit voor de sterk vergrote databehoefte in het buitenland. Roaming gaat namelijk via een soort VPN naar Nederland toe voordat het het internet op gaat. Daardoor hebben een aantal mensen zeer langzaam internet in de EU.
Engelse provider O2 kampt met soortgelijke problemen als tmobile.
http://www.androidauthori...ta-for-eu-roaming-790036/
En als dit niet de oorzaak is zou ik graag van tmobile horen wat de oorzaak wel is en hoe ze denken het zo snel mogelijk oplossen.
Reputatie 4
Badge +1
@Bedankt Dennis dat je nog zo laat een antwoord geeft! Dat wordt gewaardeerd!
Reputatie 7
Badge +20
Hey allemaal,

Bedankt voor alle berichten en Dennis voor zijn input! Om nog even duidelijk te zijn: Wij willen jullie zeker niet knijpen qua datasnelheid en doen dit dan ook niet. We gunnen iedereen razendsnel internet, waar dan ook! ;)

Onze collega's hebben keihard doorgewerkt en het lijkt dan ook zijn vruchten afgeworpen te hebben! Er is een oorzaak voor dit probleem gevonden en dit is ook ondertussen verholpen. Het zou dus weer goed moeten gaan werken!

Mocht je op het moment nog problemen hebben, zet de mobiele data op jouw toestel even uit en aan of start jouw toestel helemaal opnieuw op. Je wordt dan opnieuw aangemeld op het netwerk en dit zou het probleem op moeten lossen.

Als je daarna nog problemen ervaart, laat het dan in dit topic even weten en laat dan ook even weten waar je precies bent.
Reputatie 7
Badge +20
Hey allemaal,

Bedankt voor alle reacties en ook de speedtests! Er leek nog enige nasleep te zijn van de problemen, maar het oogt nu toch allemaal in orde. Ik wil dan nogmaals vragen om je toestel even opnieuw op te starten en eventueel handmatig een andere provider te selecteren.

Laat anders even weten welke snelheden je in welk land en bij welke provider haalt. We kunnen dit dan weer voor je doorzetten! Vergeet ook niet van je vakantie te genieten trouwens! 😃
Oostenrijk plaats stumm drama 4 http://www.speedtest.net/my-result/a/3072535057
In Duitsland net over de grens bij Kevelaar / Weeze 4G na uitzetten & handmatig netwerk te zoeken!
Reputatie 2
Nou vandaag aangekomen in Spanje. Zeer goed internet via 4G. Wat een verademing! Merk niets van traagheid of snelheid dat geknepen wordt. Een kort stappenplan voor Apple iPhone gebruikers:

Open de onderstaande link:

https://www.t-mobile.nl/mobiel-abonnement/buitenland/dekking-buitenland

Kies het land waar je naartoe gaat of bent en kijk welke provider(s) alle diensten (2G, 3G en LTE(4G)) aanbieden.

Ga naar de instellingen app en klik op 'aanbieder'. Je zet 'automatisch' uit en wacht totdat de lijst met providers geladen is. In Spanje heb ik gekozen voor "Yoigo".

Daarna ga je terug naar het instellingen menu, kies je voor "algemeen", dan "info" en de iPhone download de laatste software voor lokaal gebruik.

Voila!
Reputatie 7
Badge +20
Hi all,

Allereerst dank voor jullie meldingen, alertheid en gedetailleerde feedback over jullie roaming ervaringen. Wordt zeer gewaardeerd! Ik geef jullie graag meer achtergrond over de huidige situatie. Deze zomer is er vanwege de nieuwe EU-regelgeving een forse groei in het roaming verkeer zichtbaar op alle internationale mobiele netwerken. Het gaat om piekbelastingen die vier tot vijf keer hoger liggen dan vorige zomer. Met die achtergrond hebben we de netwerkcapaciteit aan onze eigen zijde ook verder uitgebreid, zodat de kwaliteit van het roaming verkeer kan worden gewaarborgd.

Het netwerk van T-Mobile is geoptimaliseerd om vanuit Nederland goede datasnelheden voor roaming te verzorgen. We willen jullie immers ook buiten Nederland voorzien van een optimale netwerkervaring. Buitenlandse netwerken zijn echter niet altijd even goed toegerust op de datapieken waarvan deze zomer sprake is. We zien nu dan ook terug dat sommige buitenlandse netwerken overbelast raken door de drukte die wordt veroorzaakt door toerisme, met als gevolg een vertraagde datasnelheid voor een deel van onze klanten.

Onze klanten die op dit moment roamen, maken dus gebruik van zowel het mobiele netwerk van de buitenlandse roaming provider als van ons eigen T-Mobile netwerk. Deze netwerken zijn onderling verbonden via een internationaal datanetwerk. Ondanks dat we geen directe invloed kunnen uitoefenen op het netwerk van de buitenlandse providers, wordt er tussen de netwerken gewerkt aan verbeteringen. We monitoren de situatie constant met grote zorg en onze technici hebben contact gelegd met partners op het internationale netwerk.

Als je zelf trage roaming snelheden hebt, dan adviseren we je om in ieder geval 1x per dag je telefoon opnieuw uit en aan te zetten.

Wanneer er nieuws is, zorgen we er vanzelfsprekend voor dat jullie updates ontvangen en we houden jullie via dit topic op de hoogte. Keep you posted!
Sorry voor het taalgebruik maar de opmerking dat buitenlandse netwerken overbelast zijn is echt bullshit. Waarom hebben gebruikers van andere providers er dan geen last van. Die zouden toch ook last moeten hebben van het zelfde overbelaste netwerk? Misschien moet T-Mobile bij zichzelf te rade gaan en kijken wat ze hebben ingekocht. Wellicht nog even terug naar de onderhandelingstafel met de buitenlandse partijen. Aangegeven dat er achter de schermen hard gewerkt wordt lost niks op. Dat is alleen maar een zoethoudertje volgens mij.

Hi all,

Ik zit in Italië bij Imperia en krijg nu wel redelijk internet via TIM 4G. Ping is traag met 100ms. Down 9Mb Up 1Mb. Dit zijn geen 4G-snelheden maar ik kan tenminste weer wat. In Frankrijk bij Castellane was er overdag niets te beginnen door time-outs. Geen idee waar het mis gaat, maar het is waardeloos. Mijn duur betaalde bundel heb ik deze vakantie voor nog geen kwart kunnen gebruiken. Ik verwacht wel een tegemoetkoming van Tmobile voor deze misser.
Reputatie 4
Badge +1
Waarschijnlijk geeft tmobile niet toe dat de fout voor een groot deel bij hen ligt vanwege claims op een tegemoetkoming. Ik zelf zou dat niet gaan claimen of dreigen weg te gaan, maar ik vind wel dat tmobile openheid van zaken moet geven en wat ze eraan gaan doe. Niet we werken er dag en nacht aan.
En ja op een overvolle camping kan het netwerk van een buitenlandse provider tijdelijk overbelast raken, dat had ik in Nederland een tijdje geleden ook op de Coolsingel met T-Mobile.
Het feit blijft dat KPN en Vodafone weinig problemen hebben in het buitenland.
Ik had overigens in mei en juni een goede mobiel internet verbinding in heel Frankrijk ( zelfs op een drukke camping).
Zijn er mensen die afgelopen dagen verbeteringen hebben gemerkt?
Reputatie 1
Tot juni had ik in Duitsland 4G op Vodafone en E-Plus, nu ineens niet meer, het staat zelfs op jullie website. Waarom is dat?

Dit puntje is eigenlijk heel logisch uit te leggen. Denk namelijk ook aan de bundel die T-Mobile aanbied voor Amerika. Hierbij kun je je unlimited (of 10GB voor de abbo's afgesloten na 1 Mei) ook in de USA gebruiken, maar alleen op het netwerk van T-Mobile US.

Telekom.DE is zover ik weet nog altijd het grote moederbedrijf achter alle T-Mobile netwerken wereldwijd (Dus ook T-Mobile Tsjechië, Polen, Hongarije, etc.)

Het goedkoopste voor Telekom.DE (en dus ook voor T-Mobile NL) is om het roamingverkeer binnen eigen netwerken te houden. Als ze roamingafspraken moeten gaan hanteren met concurrent Vodafone, gaat dit minder kosten. Ja er is een limiet op wat de providers elkaar mogen vragen (€7,70/GB als ik me niet vergis), maar het zou me niets verbazen als de T-Mobile netwerken onder elkaar met het bedrag veel lager zitten dan wat ze kunnen regelen met andere netwerken.
Reputatie 3
Hi all,

Wat een onzin als dit niet veranderd ben ik weg bij T-Mobile dan maar wat grotere bundel bij Kpn en wat meer betalen zie https://forum.t-mobile.nl/netwerk-347/buitenland-geen-stabiele-verbinding-281668

Van Basel tot Mannheim geen toegang tot telekom.de 4G alleen 3G 2G, terwijl Kpn vrolijk op telekom.de 4G zat, pas bij Mannheim toegang tot telekom.de 4G bij T-Mobile

Mag nu verlengen zie ik nu, weet niet of ik dat wel ga doen, straks zit ik met Unlimited NL + 10 GB EU waar ik in de EU geen normaal gebruik van kan maken
Kpn sim in de Note 4 gehad werkte prima, T-Mobile sim erin werkte waardeloos
Kpn sim in de Note 3 gehad werkte prima, T-Mobile sim erin werkte waardeloos

O en mij Familie in Pavia had er ook geen last met Wind 4G 49 mbit/sec, en met Tim 4G+ 184 mbit/sec
Het goedkoopste voor Telekom.DE (en dus ook voor T-Mobile NL) is om het roamingverkeer binnen eigen netwerken te houden. Als ze roamingafspraken moeten gaan hanteren met concurrent Vodafone, gaat dit minder kosten. Ja er is een limiet op wat de providers elkaar mogen vragen (€7,70/GB als ik me niet vergis), maar het zou me niets verbazen als de T-Mobile netwerken onder elkaar met het bedrag veel lager zitten dan wat ze kunnen regelen met andere netwerken.

Precies en daarmee zitten we volgens mij ook exact bij de oorzaak van dit gedoe.

Als je door deze discussie scrollt, zie je dat mensen vooral problemen hebben op netwerken die niet onder de T-Mobile-groep vallen (dus in Frankrijk, Italië, Spanje). In landen waar T-Mobile wél zit (zoals in Duitsland) is het nog steeds niet denderend, maar meestal ook niet erg dramatisch.

Ik vermoed dat T-Mobile in heel Europa vrij conservatief in de EU-roaming heeft geïnvesteerd: roaming binnen de eigen groep is mogelijk, maar tegen lagere snelheid dan thuis. Roaming buiten de eigen groep loopt nu krakend vast omdat het vakantieseizoen is en véél meer mensen roamen dan er aan capaciteit bij/met andere providers is ingekocht.

Ik snap deze beslissing best, uit bedrijfsoogpunt. Maar vind het een misser van formaat dat klanten niet vooraf worden geïnformeerd. Voor mij is roaming namelijk belangrijk, ik betaalde er jarenlang graag een extra bundel voor en nu merk ik ineens dat 't een stiefkindje in de dienstverlening wordt.

KPN heeft het makkelijker want die hebben veel meer eigen Europese netwerkcapaciteit uit andere diensten als vaste telefonie en internet.

Vodafone heeft het makkelijker omdat de groep veel groter is, het zit in veel meer Europese landen dan Telekom/T-Mobile.
Reputatie 4
Badge +1
Beetje vaag verhaal!" Het probleem is zo goed als opgelost. Op dit moment zijn we bezig om de oorzaak te achterhalen en hier is passende actie voor te ondernemen."
Om een probleem op te lossen moet je toch eerst de oorzaak weten, anders kan je niks oplossen.
Reputatie 3
Hoi allemaal,

Bedankt voor alle vragen, opmerkingen en andere input! Op dit moment zien we dat het probleem zo goed als wegblijft, maar we willen natuurlijk ook nog graag vervolgstappen nemen om dit soort issues in de toekomst te voorkomen. We gaan er ook zeker vanuit dat dit een incident was en het in het vervolg gewoon goed verloopt!

Op dit moment zijn we bezig om de oorzaak te achterhalen en hier is passende actie voor te ondernemen. We zullen onze bevindingen dan ook zeker hier in het topic melden, dus zodra er iets bekend is, dan plaatsen we hier direct een update! Houd dit topic dus in het oog, we komen er op terug!

Mochten er nog verdere vragen zijn, laat het dan ook weten en geniet (als je er nog bent) van de vakantie!

Weer in Duitsland geen problemen tot nu toe netjes gelijk op telekom.de 4G bij Hamminkeln inmiddels Düsseldorf
Geen problemen met spotify, Netflix, Waze en Rai.it, Mediaset.it zenders met kijken met vpn gaat prima, ook dit bericht via de T-Mobile sim
Ben nu wel door me bundel heen maar morgen weer nieuw te goed

Kpn gaat gelijk naar en zit op O2 3G, bij automatische verbinden kom je ook op telekom.de 4G, maar ineens wordt de verbinding verbroken en kom je weer op O2 3G

Goed bezig T-Mobile!!!
Hoi David.

Mogelijk hebben we een verschil van perceptie op het moment dat je zegt dat de problemen zo goed als wegblijven. Vind dit namelijk een hele snelle verandering in ervaring en communicatie na gistere wanneer je collega vraagt om data (waaruit voor mij blijkt dat jullie er nog niet uit zijn)
Om een beetje te helpen heb ik die speedtests gedaan op hetzelfde netwerk en locatie als mijn vorige bericht. Het probleem is voor mij nog echt niet verholpen.

Run 1 om 7.55 : ping 92, down 8.89 en up 6.99 (niet wat we gewend zijn maar op zich best aardig als het stabiel zou zijn)
Run 2 om 12.22 : ping 204, down 5,57 en up 8.05 ( we zijn er nog maar de toestand verslechterd).
Run 3 om 17.35: ping 461, down 0.49 en up 3.95 (patiënt is op dit moment ongeveer klinisch dood. Run 3 was trouwens run 7 voordat het programma daadwerkelijk verbinding kon krijgen na een restart.

Hier dus nog gewoon problemen zoals we gewend zijn de afgelopen tijd. Op mijn mobiel staat nog altijd netjes een 4g+met 3 streepjes terwijl de snelheden lager zijn dan een telegram per postkoets. Ik hoop dat er meer erkenning komt dat er een probleem is. Betere uitleg wat het probleem is meer communicatie over wat de oplossing gaat zijn en binnen welke tijd dit gaat gebeuren. Je mag het ook gewoon zeggen als je het niet weet maar mijn frustratie groeit door het gebrek aan informatie en communicatie. Als dan een bewering wordt geplaatst dat er geen problemen meer worden waargenomen dan kan dat gewoon niet kloppen (of mensen hebben er al zo genoeg van dat ze het niet meer melden). Dit soort berichten komen op mij dan helemaal verkeerd over.

Hoop dat jullie vooral de belofte om ons op de hoogte te houden (en nu echt) waar gaan maken en geen uitspraken meer doen die op locatie niet zo ervaren worden.
Reputatie 3
Hoi David.

Mogelijk hebben we een verschil van perceptie op het moment dat je zegt dat de problemen zo goed als wegblijven. Vind dit namelijk een hele snelle verandering in ervaring en communicatie na gistere wanneer je collega vraagt om data (waaruit voor mij blijkt dat jullie er nog niet uit zijn)
Om een beetje te helpen heb ik die speedtests gedaan op hetzelfde netwerk en locatie als mijn vorige bericht. Het probleem is voor mij nog echt niet verholpen.

Run 1 om 7.55 : ping 92, down 8.89 en up 6.99 (niet wat we gewend zijn maar op zich best aardig als het stabiel zou zijn)
Run 2 om 12.22 : ping 204, down 5,57 en up 8.05 ( we zijn er nog maar de toestand verslechterd).
Run 3 om 17.35: ping 461, down 0.49 en up 3.95 (patiënt is op dit moment ongeveer klinisch dood. Run 3 was trouwens run 7 voordat het programma daadwerkelijk verbinding kon krijgen na een restart.

Hier dus nog gewoon problemen zoals we gewend zijn de afgelopen tijd. Op mijn mobiel staat nog altijd netjes een 4g+met 3 streepjes terwijl de snelheden lager zijn dan een telegram per postkoets. Ik hoop dat er meer erkenning komt dat er een probleem is. Betere uitleg wat het probleem is meer communicatie over wat de oplossing gaat zijn en binnen welke tijd dit gaat gebeuren. Je mag het ook gewoon zeggen als je het niet weet maar mijn frustratie groeit door het gebrek aan informatie en communicatie. Als dan een bewering wordt geplaatst dat er geen problemen meer worden waargenomen dan kan dat gewoon niet kloppen (of mensen hebben er al zo genoeg van dat ze het niet meer melden). Dit soort berichten komen op mij dan helemaal verkeerd over.

Hoop dat jullie vooral de belofte om ons op de hoogte te houden (en nu echt) waar gaan maken en geen uitspraken meer doen die op locatie niet zo ervaren worden.

Problemen niet voorbij komt bijna niks meer binnen op 4G Telekom.de
Kpn werkt prima
Familie leden met Tim en Wind ook prima
Hoi allemaal,

Op dit moment zijn we bezig om de oorzaak te achterhalen en hier passende actie voor te ondernemen. We zullen onze bevindingen dan ook zeker hier in het topic melden, dus zodra er iets bekend is, dan plaatsen we hier direct een update! Houd dit topic dus in het oog, we komen er op terug!

Dag David,

Een update vanuit Frankrijk, omgeving Gerardmer/Xonrupt:
- T-mobile SIM: Orange F 4G, ongeveer 9 Mbit/s up, 5 mbit/s down. Ping 81 ms
- KPN SIM: Orange F 4G, ongeveer 32 Mbit/s up, 11 mibt/s down. Ping 66 ms

Speedtesten 1 minuut na elkaar uitgevoerd.

Er is een consequent verschil. Dat heb ik ook in Duitsland gemerkt.

Nu qua beleving: ik kan eigenlijk alles prima doen (Netflix, Ziggo app (via VPN), Youtube etc.) maar het gaat allemaal net een fractie sneller via KPN. Dus qua beleving gaan we het wel overleven als het zo blijft, maar dit is wel anders dan de snelheden die we thuis gewend zijn, terwijl de test met de KPN-sim laat zien dat het wel kan op het locale Orange France netwerk.
Reputatie 3
Gaat prima met T-Mobile maar ik ben door me bundel gegaan
Dus er was niks aan de hand, morgen nieuw te goed
Heb nu netjes 384 kbit/sec ping 41

Zo juist Switzerland 4G Salt met T-Mobile

Reageer