vragen/problemen sms in/naar het buitenland

Reputatie 2
Heb in juli hetzelfde meegemaakt in het buitenland.Kon wel ontvangen maar niet versturen. Bij de t-mobile balie hadden geen idee. Klacht niet opgelost. Kreeg wel een sms als het nog eens gebeurt moet ik kl service bellen! Heb ik dus nu niets aan. Maar ws wel hogere kosten want meer gebeld! Maar ja kan het niet zien want beltegoed is out of order op de site. Gaat lekker met t-mobile....

This topic has been closed for comments

239 reacties

Reputatie 2
t/m de 18-07 ben ik in zwitserland/duitsland geweest. ik kon vandaag mijn factuur weer bekijken. Tot mijn verbazing stond erop dat smsjes na 1-07 30 cent hebben gekost i.p.v. de volgens de EU norm 13 cent. dit klopt toch niet?
Reputatie 2
Heey,

Ik ben naar spanje op vakantie geweest, en bij mij koste de smsjes 95 cent p.b.
dus zowiezo klopt er niks van die stomme service hier:O
en idd.. mijn broer zei ook al dat die 13 cent p.b. kosten maar niet dus*-)

Succes!!
Reputatie 2
Die 13 cent is bruto, ofwel zonder BTW. Er komt dus nog sowieso 19% bij.
Reputatie 2
Dan alsnog, 0,13 + 19% = geen 30 cent?
Reputatie 2
De EU norm is dat smsen maximaal 13 cent mag kosten... Inmiddels is het veranderd in de prijslijst... (zone 1 naar NL). Onderaan staat dat alle genoemde prijzen incl. btw zijn...
Reputatie 2
Ik ben in Frankrijk en Spanje geweest en mij heeft het maar 11 cent per bericht gekost! Denk dat dit dan ook niet klopt.
Reputatie 2
@PWesterhof
Op de factuur worden de kosten zonder btw weergegeven. Onderaan de factuur wordt de 19 % btw berekend. De kosten voor het verzenden van sms-berichten in het buitenland zone 1 kost exclusief btw 11 cent en inclusief btw 13 cent.
Reputatie 2
Dat was na 1 juli toch al? zoals eerder al gezegd ben ik daarna in het buitenland geweest en kost het mij dus 30 cent... inmiddels heb ik de klantenservie gemailt, nog niks gehoord...
Reputatie 3
De verlaging van de sms-tarieven geldt alleen als je niet hebt gekozen voor T-Mobile Grenzeloos. Als je T-Mobile Grenzeloos geactiveerd hebt, betaal je 0,36 euro inclusief btw per sms-bericht dat je verstuurt in het buitenland, binnen Europa.

Je kunt T-Mobile Grenzeloos deactiveren met een opzegtermijn van een dag. Mogelijk bel je dan iets duurder als je over het algemeen langere gesprekken voert, kwestie van uitrekenen aan de hand van je factuur.
Reputatie 2
ja... alleen jammer dat het niet kon wegens werkzaamheden en ik in het begin tussen 2 buitenlandtarieven heb moeten kiezen... als ik niks aanvinkte werkte het niet, en die ander was net zo duur (destijds)
Reputatie 2
Ik blijf hier toch niet helemaal een fijn gevoel bij hebben. Dat die smsjes binnen de EU 36 cent kosten indien je voor T-Mobile Grenzeloos hebt gekozen. Terwijl de door de EU WETTELIJK VASTGESTELDE maximumtarieven voor smsen binnen de EU 13 cent bedragen. Ik heb hier al contact over gehad met de klantenservice en mijn 'extra' kosten worden nu vergoed. Wat ik een nette actie vind, maar nog steeds niets aan de tarieven veranderd! Bij vergelijkbare diensten bij Vodafone (Passport) of KPN (OpReis Europa) hanteren ze namelijk wel de maximumtarieven voor smsen die de EU heeft vastgesteld.
Met ingang van 1 juli van dit jaar zijn nieuwe maximumtarieven voor SMS'en, bellen en mobiel internetten vastgesteld.
Voor SMS'en geldt een maximaal bedrag van
Heb meteen maar even de klantenservice gebeld (wachttijd 25 minuten).

Het blijkt dat ik door mijn buitenlandbundel - T-Mobile Grenzeloos -, een bundel die ik ooit heb afgesloten heb om goedkoop te kunnen bellen en SMS'en in het buitenland, meer dan het drievoudige van het maximaal toegestane tarief betaal.
T-Mobile Grenzeloos is tegenwoordig namelijk - in tegenstelling tot wanneer ik het afsloot - voor SMS'en bijzonder duur. Wat voor een waardeloze buitenlandbundel is het dan? En waarom ben ik nooit van deze wijziging op de hoogte gebracht?
Bij T-Mobile Grenzeloos bel je binnen de EU voor
Leuk om dat achteraf te horen.. maar het verschil tussen bellen en SMS'en was bij de oorspronkelijke tarieven, toen ik Grenzeloos afsloot, absoluut niet zo groot als nu het geval is. Bellen was een stuk goedkoper, terwijl SMS'en maar net iets duurder was.
Momenteel is bellen nog steeds goedkoper, maar betaal ik drie keer zo veel voor een SMSje. Als ik had geweten dat dit de nieuwe tarieven waren, had ik mijn bundel al lang teruggezet.
Tenzij T-Mobile hier een duidelijke uitleg voor heeft, ben ik dan ook niet van plan om dit prijsverschil te betalen..
Eigenlijk wil ik hier nog een tweede vraag aan toevoegen.

Een gesprek binnen de EU mag niet meer kosten dan
@Meck, de tarieven die je vermeldt zijn correct. Ik heb echter de tarieven inclusief btw vermeld en jij vermeldt de tarieven exclusief btw.
Op de facturen zie je alle bedragen exclusieft btw staan, maar je betaalt de bedragen inclusief btw. Op diverse websites zoals www.bellen.com worden de tarieven exlusief btw vermeld.

Wat betreft de kosten voor sms'en bij T-Mobile Grenzeloos; je betaalt bij T-Mobile Grenzeloos voor bellen minder dan het wettelijk vastgestelde tarief. Sms'en is daarentegen bij T-Mobile Grenzeloos duurder.

Als je kiest voor T-Mobile Buitenland betaal je voor zowel bellen als sms'en het wettelijk vastgestelde maximum tarief. T-Mobile biedt daarnaast de mogelijkheid om nog voordeliger te bellen in het buitenland door te kiezen voor T-Mobile Grenzeloos.
Reputatie 4

Als je kiest voor T-Mobile Buitenland betaal je voor zowel bellen als sms'en het wettelijk vastgestelde maximum tarief. T-Mobile biedt daarnaast de mogelijkheid om nog voordeliger te bellen in het buitenland door te kiezen voor T-Mobile Grenzeloos.

Ja, maar je vergeet erbij te vertellen dat dat goedkoper bellen samengaat met belachelijk duur SMSen. Mag T-Mobile zo'n dergelijk tariefplan wel voeren? Want 1 van de 2 tarieven zit een stuk boven het wettelijk maximum tarief. Hoe zit dat?
Reputatie 2
Ik ben hier ook achter gekomen nadat ik even uit ging pluizen of T-Mobile zich aan de door de EU opgelegde maximum tarieven houdt na 1 juli. Tot mijn verbazing vinden ze dat zodra je voor T-Mobile Grenzeloos kiest, ze je een hoger tariefplan mogen voorschotelen!! In mijn ogen zijn maximum tarieven, maximum tarieven.

Vergelijkbare diensten bij andere providers (Vodafone Passport en KPN Op-Reis) houden zich wel aan die wettelijk vastgestelde tarieven. Naar aanleiding van deze conclusie contact opgenomen met de klantenservice daar een vriendelijk maar geen capabel persoon aan de lijn gekregen. Hij vond het ook vreemd maar kan daar verder ook niks aan doen. Tot zover de klantenSERVICE.

Daarna maar een klacht via de site ingediend. Binnen een paar dagen terug gebeld door een wederom vriendelijk en dit keer wel capabel persoon. Na een tijdje discussi
Ik heb de casus telefonisch voorgelegd aan een medewerker van de OPTA. De medewerker maakte me met stellige overtuiging duidelijk dat de tariefstelling, zoals die gevoerd wordt, absoluut niet is toegestaan.
Met deze kennis heb ik opnieuw contact opgenomen met de klantenservice. De medewerker kon niet meer voor me doen dan een terugbelafspraak maken (zoals ik die de afgelopen tijd vele heb gemaakt, die nooit zijn nagekomen). Ik moest echter wel drie weken (!) op een antwoord wachten.
Ik heb er achteraf nog eens over nagedacht en ben het niet met deze gang van zaken eens.
Morgen bel ik de klantenservice opnieuw en eis ik dat ik direct een antwoord krijg. Wordt ik w
Reputatie 2
@ Meck

Zou je mij via mail (of deze site) op de hoogte willen houden? Mijn e-mailadres is physticx[at]hotmail.com. Ik heb inmiddels via mail alsnog contact opgenomen met de OPTA, zij vertelde mij dat deze klacht wordt geregistreerd, maar pas in behandeling wordt genomen indien er meerdere klachten komen.

Ben benieuwd naar het verloop van deze situatie, bij voorbaat dank!
Reputatie 2
Hallo,

De afgelopen weken zat ik in portugal, ik heb 27 smsjes verstuurd naar nederlandse nummers. Op mijn rekening staan die ook vermeld: 27 smsjes - kosten: E 3,95.
Dat staat gelijk aan: 14,63 cent per verstuurde sms.
Ik vind dit een gek bedrag.
Los daarvan las ik in een tijdschrift het volgende:
"Zelf smsjes sturen vanuit een EU-land kost je maximaal 13 cent, dankzij aangescherpte regels die vanaf 1 juli van kracht zijn."
Nou gaat het me niet om die 1,63 cent die ik meer heb betaald per sms. Het gaat mij erom dat het gevoelsmatig niet klopt en ik het niet prettig vind geen controle of inzicht te hebben in wat mijn kosten zijn als die niet overeenkomen met wat ik dacht dat ze zouden zijn.
Idem met kosten van bellen vanuit het buitenland. Ik heb 16:00 minuten gebeld en betaal daarvoor: E 6,94. per minuut is dat: 43,375 cent. Wat is dat nou voor gek bedrag?!
Mijn vragen:
1.Is het waar dat smsen vanuit het buitenland max. 13 cent per verstuurde sms mag kosten?
2. Zo ja, waarom betaal ik dan 14,63 cent?
3. Zo nee, waar kan ik terugvinden dat het 14,63 cent kost per verstuurde sms?
4. Waar kan ik terugvinden dat bellen vanuit het buitenland 43,375 cent per minuut kost?
Een reactie van T-mobile zou ook welkom zijn.

Groetjes,

Andre
Reputatie 2
Een reactie van mijzelf :-)
Ik ben de wachttijd met de klantenservice aangegaan en het is mij nu een stuk duidelijker :-P

Het heeft te maken met het feit dat onder berichten ook mms berichten vallen en daarvan had ik er ook twee verstuurd.
Reputatie 4
Als je de specificatie bekijkt (beschikbaar op my T--Mobile) was het denk ik ook duidelijk geworden.
Reputatie 2
@Physticx
Indien je kiest voor T-Mobile Grenzeloos, kies je voor het versturen van een sms-bericht tegen 36 cent per bericht van maximaal 160 tekens. Je belt voor € 0,17 per minuut (inc. btw). Gebeld worden kost € 0,10 per minuut. Er geldt een starttarief van € 0,70 per gesprek (inc. btw). Gebeld worden kost 10 cent per minuut. Dit alles binnen de EU. Deze bundel is dus voordelig voor mensen die lange gesprekken voeren in de EU. De minimale looptijd is