Beantwoord

Waarschuwing roam like home

Kreeg een mail met waarschuwing. Met als info: “We kijken over een aaneengesloten periode van 4 maanden of:
je meer dan 50% van de tijd in de EU was én je meer dan 50% verbruikt hebt in de EU.”
(Was van mening dat over een heel jaar werd gekeken.)
Dit zou dan betekenen wanneer ik een aaneengesloten periode van 4 maanden in het buitenland ben. Ik geen gebruik zou mogen maken van mijn abonnement.
Dat is toch onzin bovendien wordt maar naar één 06 nummer gekeken en niet of je meerdere abonnementen hebt bij Tmobile. ik was tot op heden zeer tevreden over Tmobile maar dit verandert alles.
Wanneer het klopt wat hier boven staat gaan we afscheid nemen van Tmobile met al onze abonnementen, want we zijn elk jaar een aaneengesloten periode van ca 4 maanden buiten Nederland in de EU
icon

Beste antwoord door David 8 mei 2018, 09:45

Hoi lezers van dit topic,

Er is al flink wat over besproken en gediscussieerd, dus ik geef graag nog wat extra informatie over deze waarschuwing, omtrent het permanent roamen.

Met de invoering van de nieuwe roaming-regulering “Roam like at Home” per 13 juni 2017 is het mogelijk om je abonnement (internetten, bellen en sms-en) in de hele EU te gebruiken. Wij als T-Mobile juichen dit natuurlijk toe! Het uitgangspunt van de EU is echter dat deze roaming-regulering bedoeld is voor tijdelijk gebruik van je abonnement in de EU en niet om permanent roaming mogelijk te maken.

Permanente roamers overschrijden dit tijdelijk gebruik. De richtlijnen voor permanent roaming zijn opgesteld door de Europese Commissie, Je vindt op deze pagina de exacte ‘Roam like at Home’ voorwaarden.

Hoe meten we dan wie permanent roamers zijn? Als je permanent aan het roamen bent, dan ben je volgens de richtlijnen in een aaneengesloten periode van 4 maanden meer dan de helft van je tijd buiten Nederland in de EU geweest en verbruik je meer dan de helft van je verkeer in de EU. Bij de invoering van de “Roam like at Home” voorwaarden op 13 juni 2017 hebben wij alle bestaande klanten op de hoogte gesteld. Voor nieuwe klanten zijn de voorwaarden aangepast. Het heeft wat tijd gekost om de nieuwe regelgeving door te voeren in onze systemen. Voor een goede werking is de regulering per 2 mei van start gegaan en worden vanaf die dag alle permanent roamers op de hoogte gesteld via een waarschuwings SMS.

Mochten hier nog verdere vragen over zijn, dan horen we dat natuurlijk graag van jullie.
Bekijk origineel

45 reacties

Hier idem, het wordt blijkbaar niet op prijs gesteld als je internationaal werkt. Overigens lijkt het erop dat andere aanbieders zich ook aan deze door de EU opgestelde voorwaarden houden, dus abonnement opzeggen gaat waarschijnlijk niet helpen.
Ik hou me aanbevolen voor een slimme oplossing en/of een aanbieder die wel meedenkt met z'n klanten.
Je zou kunnen denken aan Robin Mobile. Die doet het volgens mij niet. Heeft wel, ondanks dat er geadverteerd wordt zijnde onbeperkt, een beperking tot 25 GB/mnd. In Frankrijk gebruik ik een data abo van Bouygues 50GB voor ca €16,-/mnd met een goede verbinding. Free heeft een abo van 100GB voor €20,-/mnd maar dat loopt via het netwerk van Orange en wordt zeer sterk afgeknepen is mijn ervaring dus slechte ontvangst en zeer traag.
Reputatie 7
Badge +20
🤔 sorry mensen maar dit alles staat toch echt in de voorwaarden.
Voorwaarden die de meeste mensen niet lezen☺️

klik hier
Dat is een beetje een flauwe opmerking CrisTien. Dit zijn door de EU vanaf 15 juni 2017 opgelegde regels die ik op zich een goede ontwikkeling vind. Deze regels werden van toepassing op een lopend contract, ik ben inmiddels zo'n 15 jaar T-Mobile klant. De nadruk is bij de communicatie hierover door T-Mobile (en andere aanbieders) nadrukkelijk gelegd op de mogelijkheid tot roaming zonder toeslagen.
Ik heb inmiddels de Aanvullende Voorwaarden en de EU-site doorgenomen en ik ga er wel uitkomen. Toch bedankt voor je excuses.
Niks flauwe opmerking en je mag inderdaad je excuses gaan aanbieden aan CrisTien. Het is alsof je klaagt over een verkeersboete terwijl je elk bord met de snelheid hebt lopen negeren, gezonde blaren om van te leren.

Deze regels zijn vanaf dag 1 gedeeld, er is herhaaldelijk op gewezen en zelfs uitvoerig hier op het forum besproken. De hele houding is hilarisch te noemen, want als jouw reden tot 'opvallen' puur een internationale baan is, dan kan dat zonder problemen genoteerd worden. Zelfs die pro-actieve houding om klanten te verdedigen is op het forum gedeeld. An sich zal de topic-starter meer uitdaging krijgen met een jaarlijkse vakantie van 4 maanden, maar ook dan zal volwassen boetekleed aantrekken beter werken en is het handig om te kijken wat de overschreiding is geweest die de alarmen doet afgaan.
Reputatie 1
Wat onzin Poco-Loco. Alsof iedereen een heel forum door gaat nemen. En wat praat je dom over vakantie van 4 maanden? Ooit gehoord van remote werken?

T-Mobile moet zijn klanten gewoon beter van te voren informeren. Ik voel me echt genaaid

Ik woon zelf al geruime tijd in Portugal en kreeg opeens gisteren hetzelfde bericht binnen. Of ik even binnen een maand mijn verbruikgedrag kan aanpassen. Like wtf...

Heb zo'n 2 maanden geleden mijn NL abo nog verlengd omdat het fijn is om mijn NL nummer aan te houden (welke ik al zeker een jaar 15 gebruik) voor familie en vrienden. Portugese nummers bel ik met de huistelefoon (zit hier standaard gratis bij internet+tv pakket) of via whatsapp, net als overige buitenlandse nummers.

Ideale situatie dacht ik en van te voren heb ik ook hier op het forum de sticky topics doorgenomen over het onderwerp bellen&internet in het buitenland. Hierin wordt meerdere keren verteld dat je in het buitenland gebruik kan maken onder dezelfde voorwaarden als in NL en dat je nooit extra onverwachte kosten hoeft te verwachten. Er wordt nergens gesproken over 'roaming like home' en zeker niet over het feit dat €7.50 per GB bij moet betalen

Wat ik helemaal vervelend vind is dat Tmobile je altijd telefonisch benaderd voordat je abo afloopt. Om je vervolgens op de hoogte te brengen over bepaalde acties etc. Niks mis mee opzich en ik heb dan ook een gesprekje gehad met de verkoper en duidelijk gemaakt wat mijn huidige situatie is en dat ik daarom voor een SIM only Go abo verlenging wilde gaan met minder belminuten en meer internet. Ook toen is er geen enkele informatie verstrekt over 'roaming like home'

En daar komt nog eens bovenop dat ik om de 2 weken een automatische SMS ontvang met bericht 'Welkom in Portugal...'. Aan mijn verbruik van afgelopen jaar had Tmobile toch allang kunnen zien dat ik hier veel vaker ben dan in NL

Nu blijk ik dus als zeer trouwe klant een nieuw abonnement te hebben afgesloten waar ik nog een maand of 10 aan vast zit en vrij weinig tot niets aan heb. Overigens hebben ook tich mensen uit mijn nabije omgeving (waaronder mijn Nederlandse vriendin) hier in Portugal hun buitenlandse abo aangehouden en niemand heeft een dergelijke melding van hun provider gekregen. Sterker nog, geen enkele expat die hier over wat wist

Uiteraard kom ik er nu dus achter dat providers gebruik kunnen maken van deze 'roaming like home' regel en dat dit ook in 1 van de voorwaarden staat wanneer je een abo verlengd/afsluit. Het zou toch echter wel heel er fijn zijn dat hier van te voren veel meer informatie over wordt gegeven ipv alle misleidende informatie die wel wordt gedeeld om het mooier te laten blijken dan dat het in werkelijkheid is
Ik voel me ook beet genomen. Ik woon in het grensgebied. Ik ben veel in Belgie, Duitsland. Maar ik ben ook veel in Spanje. In tijd ben ik veel in buitenland. Maar MB's gebruik ik minder en thuis gebruik ik altijd WIFI..daarom heb ik minder MB's in Nederland.

Ik krijg eenzelfde bericht. Nu gebruik ik zeer weinig MB's in het buitenland en toch krijg ik zo'n bericht, alleen vanwege mijn periode in het buitenland.
Het is verkocht met GO UNLIMITED in EU onbeperkt datagebruik in EU....nu misbruikt T-mobile een wetsartikel van de EU om in het haar voordeel uit te leggen. Bij extreem MB gebruik mogen kosten in rekening worden gebracht. De EU heeft echter geen restrictie aan tijd opgelegd hoe lang je in het buitenland bent.

Het gaat om MB gebruik en niet om de tijd waarin je buiten Nederland bent.

En nu gaat t-mobile de tijd misbruiken om je extra kosten in rekening te brengen?

Nu lees ik de volgend oplossing:
of je moet meer in Nederland zijn
of je moet meer MB's gaan gebruiken in Nederland

Jullie moeten de voorwaarden eens beter lezen.

En ik verwacht een volgend proces

Kreeg een mail met waarschuwing. Met als info: “We kijken over een aaneengesloten periode van 4 maanden of:
je meer dan 50% van de tijd in de EU was én je meer dan 50% verbruikt hebt in de EU.”
(Was van mening dat over een heel jaar werd gekeken.)
Dit zou dan betekenen wanneer ik een aaneengesloten periode van 4 maanden in het buitenland ben. Ik geen gebruik zou mogen maken van mijn abonnement.
Dat is toch onzin bovendien wordt maar naar één 06 nummer gekeken en niet of je meerdere abonnementen hebt bij Tmobile. ik was tot op heden zeer tevreden over Tmobile maar dit verandert alles.
Wanneer het klopt wat hier boven staat gaan we afscheid nemen van Tmobile met al onze abonnementen, want we zijn elk jaar een aaneengesloten periode van ca 4 maanden buiten Nederland in de EU
Ik denk dat jij de voorwaarden eens goed moet lezen.

T-mobile misbruikt een EU wetsartikel waarbij providers bij extreem MB gebruik in het buitenland kosten in rekening mogen brengen. Tot zover snap jij het, niet?

In dit wetsartikel is echter geen enkele ristrictie opgenomen hoe lang je in de EU (buiten Nederland) mag zijn met je abonnement.

Het gaat om de MB's, dat begrijp je ook, niet?

Nu stuurt tmobile SMS-jes naar mensen die de afgelopen 4 maanden langer in de EU zijn geweest dan in Nederland. Ongeacht MB gebruik. En dat ze bij een volgende keer kosten daarvoor in rekening gaan brengen.

En dat laatste mag niet. Is niet volgens de voorwaarden, is niet volgens EU-wet.

Gaat om MB's en niet om de TIJD

🤔 sorry mensen maar dit alles staat toch echt in de voorwaarden.
Voorwaarden die de meeste mensen niet lezen☺️

klik hier
Badge +13
Dan hebben de mensen die nu klagen niet goed opgelet want als ik naar de pagina Service ga en dan kies Buitenland dan staan daar heel duidelijk de voorwaarden uitgelegd en ook het linkje van ChrisTien staat daar gewoon gemeld.
Dus het dat het niet gemeld is dat klopt niet het is meer dat je zelf niet goed heb opgelet.
Reputatie 1
Ja doei hoor. Pagina service? Als ik op bij mytmobile inlog (zoals standaard het geval is nadat je een bericht van Tmobile hebt ontvangen) dan staat die pagina er helemaal niet, nee daarvoor moet je naar de homepage van Tmobile. Vervolgens staat de link over de voorwaarden van 'roaming like home' als allerlaatste nadat er eerst allemaal andere informatie wordt gegeven. Is ook echt de enige plek waar die informatie op heel de site wordt gegeven. Terwijl er wel op tich pleken wordt gesproken over het gebruik maken van je abo in het buitenland onder dezelfde voorwaarden. Sterker nog, als ik mijn abo gegevens bekijk staat er in koeienletters NL+EU

Maar waar het mij vooral om gaat is dat het allang duidelijk moet zijn geweest dat ik in 2017 met mijn vorige abonnement al veel meer gebruik heb gemaakt van bellen en internetten in het buitenland en dat dit is niet opeens uit de lucht komt vallen. Er had mij tijdens de benadering van Tmobile opgewezen kunnen worden en ook voor het afsluiten van het nieuwe abo. Vind het gewoonweg schandalig dat ik op 5 mei een bericht krijg dat ik in de periode van 5 mei tot 5 juni maar even mijn gebruiksgedrag moet aanpassen of anders mijn abo moet stoppen (welk dus 2 maanden geleden is vernieuw) en over moet stappen naar een buitenlands abonnement.

En nogmaals, mijn vriendin en andere Nederlandse+buitenlandse vrienden die hie wonen hebben ook nummer aangehouden en hebben geen enkel probleem so far. Maar die hebben wel andere providers, mijn vriendin heeft bijvoorbeeld Telfort
Reputatie 1
En nogmaals, hier op het forum staan uitgebreide sticky topics onder het sub forum 'BUITENLAND'. Zoals deze:

https://forum.t-mobile.nl/buitenland-423/faq-eu-roaming-regulering-vanaf-13-juni-2017-279515

https://forum.t-mobile.nl/buitenland-423/faq-veelgestelde-vragen-gebruik-in-het-buitenland-173382

En hier nog over een Go abo:

https://www.t-mobile.nl/go-unlimited

Nergens wordt gesproken over 'roaming like home'. Wel misleidende teksten zoals deze:

'Je kunt met Go Unlimited elke maand 10 GB gebruiken in de hele EU , IJsland én Noorwegen.'

Heel triest dat een grote multinationale bedrijven zich dan verschuilen door tussen alle info 1 voorwaarde te zetten waaruit blijkt dat het dus helemaal niet onbeperkt EU blijkt te zijn
Badge +13
Ook dan heb je de topics en dan gewoon het eerste bericht (ben je particuliere klant) linkje volgen niet gelezen want dan ga je naar de Buitenland pagina en daar staat het linkje roam like home.
En die zijn ondertussen al genoeg hier gelinkt niet door gelezen want daar staat gewoon alles in kwa voorwaarden.

En als je niet op het forum komt op de home page van T Mobile staat ook op de Buitenland pagina alles uitgelegd.
Reputatie 1
Zucht.... Laat maar, ik geloof dat je het niet helemaal snapt. Reageren op een forum is meestal ook niet zo'n goed idee, dat blijkt maar weer

Morgen maar weer eens de klantenservice bellen
Ook al staat het ergens ver in de voorwaarden, het blijven boeven, net als de banken. Alles om een klant, niks voor een klant,
Badge +13
Ook al staat het ergens ver in de voorwaarden, het blijven boeven, net als de banken. Alles om een klant, niks voor een klant,

Dus ook al mag je je 120 op de snelweg en jij gaat 150 en je krijgt daar een boete voor is dat ook onterecht ook al staat het overal aangegeven?
Want ook dit is duidelijk je hoeft maar Google te raad plegen en de eerste die ik aanklik geeft als duidelijk aan:

U verblijft voor langere tijd in een ander EU-land
Roaming: ik ben voor langere tijd in een ander EU-land. Moet ik bijbetalen?

Bron
We praten langs elkaar heen. MichelLX je hebt gelijk.

Ze hebben al het recht van de wereld want het staat in de voorwaarden. Is duidelijk. Maar het blijven boeven....
Reputatie 7
Badge +20

Er is al flink wat over besproken en gediscussieerd, dus ik geef graag nog wat extra informatie over deze waarschuwing, omtrent het permanent roamen.

Met de invoering van de nieuwe roaming-regulering “Roam like at Home” per 13 juni 2017 is het mogelijk om je abonnement (internetten, bellen en sms-en) in de hele EU te gebruiken. Wij als T-Mobile juichen dit natuurlijk toe! Het uitgangspunt van de EU is echter dat deze roaming-regulering bedoeld is voor tijdelijk gebruik van je abonnement in de EU en niet om permanent roaming mogelijk te maken.

Permanente roamers overschrijden dit tijdelijk gebruik. De richtlijnen voor permanent roaming zijn opgesteld door de Europese Commissie, Je vindt op deze pagina de exacte ‘Roam like at Home’ voorwaarden.

Hoe meten we dan wie permanent roamers zijn? Als je permanent aan het roamen bent, dan ben je volgens de richtlijnen in een aaneengesloten periode van 4 maanden meer dan de helft van je tijd buiten Nederland in de EU geweest en verbruik je meer dan de helft van je verkeer in de EU. Bij de invoering van de “Roam like at Home” voorwaarden op 13 juni 2017 hebben wij alle bestaande klanten op de hoogte gesteld. Voor nieuwe klanten zijn de voorwaarden aangepast. Het heeft wat tijd gekost om de nieuwe regelgeving door te voeren in onze systemen. Voor een goede werking is de regulering per 2 mei van start gegaan en worden vanaf die dag alle permanent roamers op de hoogte gesteld via een waarschuwings SMS.

Mochten hier nog verdere vragen over zijn, dan horen we dat natuurlijk graag van jullie.

Met de invoering van de nieuwe roaming-regulering “Roam like at Home” per 13 juni 2017 is het mogelijk om je abonnement (internetten, bellen en sms-en) in de hele EU te gebruiken. Wij als T-Mobile juichen dit natuurlijk toe! Het uitgangspunt van de EU is echter dat deze roaming-regulering bedoeld is voor tijdelijk gebruik van je abonnement in de EU en niet om permanent roaming mogelijk te maken..

Het is heel simpel David. Ik ben sinds januari 2017 klant van T-Mobile. Ik heb toen duidelijk gemaakt dat ik vooral in het buitenland ga werken, en dat ik geen beperkingen wilde hebben vwb het bellen en internetten. Uiteraard allemaal op basis van normaal gebruik. Men heeft mij verzekerd dat ik met de UNLIMITED NL (5GB per dag) en binnen de EU 10GB per maand kan gebruiken. Ik wist dat ik zulke aantallen nooit ging halen, maar heb toch zo'n abonnement afgesloten om achteraf geen gezeur of problemen te krijgen.

En dat ging goed, zonder problemen. Ik verbruikte in het buitenland niet meer dan 2-3-4 GB per maand. In Nederland kwam/kom ik ook zeker, maar ik verblijf meer in het buitenland vanwege mijn werk. Dat kan zomaar veranderen, ik kan namelijk een opdracht in Nederland krijgen, waardoor ik weer veel in Nederland zal zijn.
Vandaar dus mijn keuze op basis van advies van Tmobile medewerkers / verkopers.

Eind 2017 werd ik opgebeld om mijn abonnement te verlengen (want als er verlengd moet worden, zijn jullie er erg snel bij). Ik heb toen aan de telefoon, nog steeds hetzelfde verhaal verteld over mijn gebruik in het buitenland, en dat ik afhankelijk ben van opdrachten binnen de EU, en dat ik zeker wil zijn dat er niets is veranderd. Men heeft mij tijdens dat gesprek nogmaals bevestigd dat ik me nergens zorgen om hoeft te maken, alles bleef gelijk, en dat mijn verbruik een zeer acceptabel is, enz enz.
Welnu, zo gezegd, zo gedaan. Mijn abonnenment is verlengd.

En nu krijg ik zo'n sms. Het is leuk om leuk weer te spelen, en naar gewijzigde voorwaarden te wijzen, maar die voorwaarden heb ik zelf niet ontvangen, en ook al had ik die ontvangen, die hadden jullie verkopers ook. Als ik had geweten dat ik niet meer 10GB in de EU mijn telefoon kan gebruiken, waarom zou ik mijn abonnement verlengen??

Dit moet echt opgelost worden.
Reputatie 1
Helemaal met je eens Karamanli, bij mij dus exact hetzelfde verhaal. Door de telefonisch verkoper nergens op gewezen, door hem nota bene door verwezen naar de door mij eerder aangehaalde topics waarin niets over 'roaming like home' in staat en nooit eerder een bericht gehad over mijn gebruik ondanks dat dit al sinds de invoering van de nieuwe regels hetzelfde is

Gisteren met de klantenservice contact gehad, welke dus ook duidelijk maakte dat TMonile sinds begin mei 2018 het nu opeens wel is gaan controleren en berichten is gaan versturen. Tot een oplossing is het niet gekomen, het enige wat mij werd aangeboden is om mijn nieuwe contract af te kopen, mijn roaming maar uit te zetten wanneer ik onderweg ben of om MEER GB's in mijn abonnement te nemen(!!). Toen heb ik de klantenmedewerker toch vriendelijk duidelijk gemaakt dat dit opnieuw verstreking van verkeerde informatie is want dat zou uiteraard alleen maar tot hogere kosten leiden.

Ik ga nu maar een mail sturen over het feit dat ik verkeerd en ben geinformeerd door TMobile en er anders nooit voor had gekozen om mijn abonnement op deze manier te verlengen. Zeer, zeer zwak van TMobile om na bijna een jaar je achter een EU regel te verstoppen, zeker gezien alle mooie praatjes op de website en van medewerkers. Daarbij wil ik nog aanmerken dat concurrerende providers zoals KPN wel met hun klanten meedenken en de Fair Use Policy laten varen voor klanten die veelvuldig vanuit het buitenland werken.

Als TMobile dit niet wil doen dan zal ik op zeker nooit van mijn leven meer een product bij hun kopen en verliezen ze na meer dan 10 jaar een trouwe klant. Erg spijtig als het zo moet lopen,
David schreef: “Roam like at Home Is 13 juni 2017 in gevoerd”.

Onze abonnementen zijn van 3 mei 2017 en de verlenging van een ander abonnement met Tmobile is enige tijd daarvoor besteld. Dus een verwijt (Rosan) dat we de voorwaarden beter hadden moeten lezen is niet aan de orde. David beweert dat bestaande gebruikers geinformeerd zouden zijn klopt niet we hebben hier nooit bericht over gekregen. Verandering van de voorwaarden tijdens de rit lijkt me niet kunnen. En wanneer ergens in de voorwaarden zou staan dat deze tijdens de rit wel gewijzigd kunnen worden heb je als klant het recht om het abonnement zonder extra kosten op te zeggen. Die mogelijkheid is ons ook nooit geboden.
De door mij gestelde vraag is nog niet beantwoord. Mag ik buiten Nederland in de EU wanneer ik daar 4 maanden verblijf gebruik maken van mijn Tmobile abonnement?
Aanvulling:
Onderstaand bericht ontving ik op 31-05-2017 van Tmobile.

“Ik heb onbeperkt internet in Nederland. Kan ik ook onbeperkt internetten in de EU?
Nee, hiervoor is een aparte regel in de EU regulering opgenomen (fair use policy). Je mag, afhankelijk van je bundel, een aantal GB in de EU gebruiken.

iPlan’08: Je mag maandelijks 10 GB internetten in de EU.
Stel Samen & Stel Bij met Oneindig Online: je mag maandelijks 26 GB internetten in zone EU.
Go Unlimited EU / Go Unlimited EU + USA (verkocht tot 1 mei 2017): de voorwaarden blijven hetzelfde. Je kunt 60 dagen per jaar onbeperkt internetten in de EU, daarna krijg je een vast aantal GB's per maand. Bekijk hiervoor je verbruikstatus in My T-Mobile.
Go Unlimited & 10 GB EU / Go Unlimited & 10 GB EU + USA (verkocht vanaf 1 mei 2017): de voorwaarden blijven hetzelfde. Je kunt 10 GB per maand internetten in de EU.
Heb je geen internetbundel, maar onbeperkt internet op lage snelheid in Nederland? Dan kun je per maand 3 GB in de EU gebruiken, natuurlijk wel op lage snelheid.”

Hier is geen woord Frans bij lijkt me
Inmiddels heeft T-mobile telefonisch bevestigd dat wanneer je 4 manden aaneengesloten in het buitenland bent je voor alles bij moet betalen. Dus zowel voor bellen, sms en data. Alle gepensioneerden die in het winterseizoen in het buitenland verblijven zijn dus bij T-mobile de pineut.

Bovenstaande is een heel ander verhaal dan de 1ste slogan begin 2017 "Onbeperkt is echt onbeperkt ook in het buitenland gedurende 2 maanden daarna 10GB/mnd"
T-mobile legt hiermee de regel van de EU anders uit dan bedoeld en maakt daarmee volgens mij misbruik van de regel.
Inmiddels heb ik hierover een klacht ingediend bij ACM.

KPN gaat met de 4 maanden heel anders om.
Hoi,

Ik ben op zoek naar een overzicht van mogelijkheden nu ik een EU roaming boete moet gaan betalen voor mijn abonnement die ik vóór de gewijzigde voorwaarden heb afgesloten op aanraden van T-mobile.

In mijn geval was T-mobile in april 2017 niet op de hoogte van hun komende "roam like at home" voorwaarden. In de T-mobile winkel is verlengen naar een tweejarig UP abonnement geadviseerd waar ik de 10 GB "gewoon" in Frankrijk kon blijven gebruiken (waar ik al enkele jaren 70% woon en werk).

Nu zijn de "roam like at home" voorwaarden voor T-mobile wel duidelijk en - pech voor mij - onder deze nieuwe voorwaarden dien ik een EU roaming boete te betalen omdat ik niet genoeg in Nederland ben.

Dikke pech voor mij dus. Helaas kon ik niet in de toekomst kijken. T-mobile kon eveneens niet 2 maanden in de toekomst kijken. Hun "roam like at home" voorwaarden waren 2 maanden vóór dat deze ingingen ook een complete mysterie.

Ok, nu de mogelijkheden voorzover ik die kan bedenken:

1) T-mobile pechboete betalen voor afsluiten verkeerde abonnement en abonnement omzetten naar een prepaid van bij voorkeur een andere NL provider zoals Simyo en/of Lebara.

Per telefoon heeft T-mobile aangegeven dat zij geen goedkope diensten aanbieden voor privé-klanten in mijn situatie, d.w.z. voor klanten die in een ander Europees land wonen en werken. dus het beste is een prepaid bij een andere provider te nemen, zodat ik mijn NL nummer kan behouden.

2) T-mobile pechboete betalen voor afsluiten verkeerde abonnment en abonnement stopzetten en een Frans abonnement nemen.

Op zich logisch gezien het feit dat ik het meerendeel van mijn tijd in Frankrijk ben. En goedkoper ook, want abonnementen bij Franse providers zijn een stuk goedkoper. Wat jammer is dat ik niet mijn Nederlandse nummer kan behouden.

3) Meer verbruiken in NL dan in een ander EU land.

Ik verbruik van mijn 10GB bundel zo een 2GB in Frankrijk en 500 MB in Nederland. In het dagelijkse taalgebruik zou ik dit geen misbruik noemen. Juridisch is dit onder de nieuwe voorwaarden blijkbaar wel misbruik.

Omdat ik toch af en toe in NL ben, zou ik gewoon even 5GB op niks af kunnen downloaden om mijn NL verbruik op te schroeven. Dit is juridisch dan geen misbruik omdat ik dan meer in NL gebruik dan in Frankrijk. Hier heb ik natuurlijk helemaal geen zin in, maar graag zou ik willen weten of dit een legitieme oplossing is.

Andere mogelijkheden?
Badge +13
Punt 1 kan niet Roam like Home geld voor alle providers (doelend op andere provider dus)
Het is een Europees iets dus in principe zullen allen providers hetzelde o.a KPN las ik dezelfde regels bij toen ik zo eens wat rond zat te lezen uit nieuwsgierigheid.
En na even speuren heeft Vodafone het ook op de site staan dus mijn vermoeden is juist het is echt niet alleen T Mobile ook bij de buren krijg je dus een sms wanneer je meer in buitenland bent dan in NL.

Lebara of Lyca mobile oid zou je nog kunnen nalezen maar zoals ik al zei Roam Like Home is dus niet enkel T Mobile maar voor alle providers aangezien het een EU iets is.
Punt 1 kan niet Roam like Home geld voor alle providers (doelend op andere provider dus)
Het is een Europees iets dus in principe zullen allen providers hetzelde o.a KPN las ik dezelfde regels bij toen ik zo eens wat rond zat te lezen uit nieuwsgierigheid.

Lebara of Lyca mobile oid zou je nog kunnen nalezen maar zoals ik al zei Roam Like Home is dus niet enkel T Mobile maar voor alle providers aangezien het een EU iets is.

Ja, je hebt gelijk. De andere abonnement providers hebben inderdaad soortgeljke regels. Overstappen naar een abonnement van een andere NL provider maakt het niet beter.

Ik dacht meer aan prepaid providers (dus geen abonnement), zoals Simyo en Lebara. Je hebt dan geen bundel meer, maar je betaalt per gebruik. In mijn geval (relatief beperkt gebruik) is dat goedkoper dan een abonnement + roaming boete.

Reageer