Beantwoord

Waarschuwing roam like home

Toon eerste reactie

41 reacties

Reputatie 6
Badge +13
Soortgelijk? Precies hetzelfde zul je bedoelen en met pre paid dat zou een optie kunnen zijn en dan idd goed de kleine letters lezen.
Mocht je een Frans abo overwegen dan weer opletten dat je niet andersom in de problemen komt.
Rosan schreef:

Soortgelijk? Precies hetzelfde zul je bedoelen en met pre paid dat zou een optie kunnen zijn en dan idd goed de kleine letters lezen.
Mocht je een Frans abo overwegen dan weer opletten dat je niet andersom in de problemen komt.

Hoewel in de details de één wat meer uitgewerkt lijkt te zijn dan de ander is de strekking inderdaad precies hetzelfde. In ieder geval zijn ze gebaseerd op dezelfde Europese richtlijn.

Overigens heb ik al een Frans abonnement waar ik geen problemen mee heb omdat ik veel vaker in Frankrijk ben dan in NL.

Overigens heb ik alle begrip voor de nieuwe voorwaarden. Het meerendeel van de Europeanen gaat er op vooruit (betalen minder als ze een keertje naar het buitenland gaan). Alleen voor uitzonderingen zoals ik - mensen die internationaal wonen en werken - pakt het ongelukkig (duurder) uit.

Het zou mooi zijn als ik mijn Nederlandse nummer kon behouden met een Frans abonnement. Op die manier betaal ik "gewoon" in/aan Frankrijk waar ik inderdaad het meeste ben. Dat is waarschijnlijk technisch te duur/te lastig.
Dit bericht ontving ik van klanten service T-mobile

“Naar aanleiding van je e-mail heb ik je meteen geprobeerd te bellen! Je was helaas niet bereikbaar. Dat is jammer, omdat ik nu geen andere keuze heb dan je te beantwoorden via de e-mail.

Ik begrijp dat onze sms voor enige onrust heeft gezorgd. Ik ga het je uitleggen. Dit redelijk verbruik is vanaf het de introductie van het tariefplan bekend is.

Brussel heeft vorig jaar bepaald dat je thuis bundels ook over de grens gebruikt kunnen worden en hebben daar enige regels voor de providers bij opgesteld. T-Mobile kwam als eerste met een mooi aanbod. Toen was het redelijk verbruik al een onderdeel en is door ons ook uitgelegd op onze webpagina. Door het gebruik van de thuis bundels in het buitenland zijn de klanten geholpen, maar de bepalingen zijn ook opgesteld om de providers te beschermen. Het is dus de bedoeling dat je één keer in de vier maanden de Nederlandse simkaart ook daadwerkelijk gebruikt in Nederland, daarna kan deze weer gebruikt worden in het buitenland. Maak je geen zorgen om je gebruik van je abonnement! Je simkaart blijft actief, alleen zijn er op dat moment toeslagen van kracht. Als je dit rustig wilt nalezen kan dat op onze website (https://www.t-mobile.nl/buitenland/internet-buitenland)

Ik hoop dat ik je hier een aannemelijk antwoord op heb gegeven.“

Dit klinkt toch heel anders dan de waarschuwing van Tmobile die ik beschreef bij de start van dit topic. Kan het verband ook niet begrijpen. Want hoe zit het dan met de GB hoeveelheid te gebruiken in en buiten Nederland?
Dit antwoord klinkt anders dan de sms die je eerder had ontvangen, maar het resultaat is volgens mij hetzelfde. Dus je kan je abonnement gewoon gebruiken, maar je moet wel een EU roaming boete betalen (toeslag) die boven op je abonnementskosten komt.

Zie hieronder een integrale kopie van de sms die ik heb ontvangen en waarschijnlijk gelijk is aan die van jou. De EU roaming boete is dus 7,26 euro per GB. Maar je abonnement loopt wel door (met de bijbehorende vaste kosten).

Beste klant, in de afgelopen 4 maanden is je verblijf en roaming gebruik in de EU groter dan in Nederland. We vragen je daarom in de huidige factuurperiode van 13/05/2018 t/m 12/06/2018 je (roaming) gedrag aan te passen. Anders valt het buiten redelijk verbruik en brengen wij bij de volgende factuurperiode een toeslag van E 7,26 per GB (afgerekend per 1 kB) voor je roaming verbruik in de EU in rekening. Kijk voor meer informatie op www.t-mobile.nl/eu-roaming Groeten, T-mobile
'Omdat ik toch af en toe in NL ben, zou ik gewoon even 5GB op niks af kunnen downloaden om mijn NL verbruik op te schroeven. Dit is juridisch dan geen misbruik omdat ik dan meer in NL gebruik dan in Frankrijk. Hier heb ik natuurlijk helemaal geen zin in, maar graag zou ik willen weten of dit een legitieme oplossing is.'

Kan dit? Ik heb namelijk in Nederland eigenlijk altijd wifi. Maar ik kan wifi in Nederland ook uitzetten. Ben ik dan weer 4 maanden van het gedoe af?
Ik verbruik maar ongeveer 800 MB van de 1000 uit mijn contract. Ik zou het heel jammer vinden om een boete te moeten betalen.
Hoi ik heb het zelfde probleem. Heb vandaag een berichtje gekregen van T-Mobile dat ik mijn Roaminggebruik moet veranderen binnen 28-05-2018 en 27-06-2018.
Ik heb mijn abonnement (Sim Only 10GB) April 2017 afgesloten en hier werdt niks over gezegd. Ik heb toen duidelijk uitgelegd dat ik in Duitsland woon en of Dit mogelijk is, hun zeiden dat alles zou werken. Zelfs April dit jaar nog verlend met een Galaxy S9+ was nog steeds geen probleem gewoon alles nog een keer uitgelegd (misschien ja veranderingen) en nu dit! Is de oplossing dus nu gewoon dat ik binnen 28-05 en 27-06 naar Nederland ga en daar 5GB verbruik zodat ik aan die 50% kom? Zo dan, Krijg ik dit berichtje dan pas in 4 maanden weer? Is dit dan een oplossing?
Reputatie 4
Badge
Het is begrijpelijk dat tmobile waarschuwingen verstuurd. Die roaming in het buitenland kost ze veel geld. Daardoor zouden de abonnementprijzen voor iedereen flink omhoog gaan, ook als je zelf nooit naar het buitenland gaat.
Wel is het op zijn zachtst gezegd knap lullig dat een aantal klanten zijn misleid bij het verlengen van hun abonnement door medewerkers die de wet niet goed kennen en valse beloften doen om je abonnent te verlengen.
Oplossing zou kunnen zijn dat de mensen die het betreft hun abonnement kosteloos ontbonden wordt. Die mensen kunnen hun nummer naar prepaid overzetten en in het land waar ze verblijven een abonnement nemen. Als je een telefoon met duosim hebt is het helemaal makkelijk.
Een andere creatieve oplossing is dat mensen een duosim nemen en vervolgens iemand in Nederland data laten gebruiken. Een nadeel is dat ze zelf dan hun simkaart tijdelijk niet kunnen gebruiken, omdat maar 1 simkaart tegelijk werkt. Wel zouden ze hun nederlandse nummer kunnen doorschakelen naar hun buitenlandse nummer, zodat ze wel telefonisch bereikbaar zijn.
Waarom passen ze hun welkoms-sms niet aan?
Zie foto: Welkom in Frankrijk. Je kunt hier je HELE internetbundel ZONDER EXTRA KOSTEN gebruiken.

Klopt dus niet, helaas
Reputatie 7
Badge +18
@ReAl

Gaat het dan eigenlijk alleen om het behouden van jouw Nederlandse nummer, of begrijp ik dat verkeerd? Anders zou je er ook nog aan kunnen denken om het nummer om te zetten naar een PrePaid-aansluiting. Je hebt dan geen Nederlands abonnement meer, maar wel jouw eigen nummer. Op die manier voorkom je dan de extra kosten én het verliezen van jouw telefoonnummer. Wellicht een idee?

@batyka2

Het bericht is wel behoorlijk kort door de bocht, want het is niet zo dat wanneer je, bij wijze van spreken, één keer contact maakt met een Nederlandse mast, dat dan alles weer openstaat om in het buitenland data te gaan verbruiken. Het feit blijft dat er over vier maanden wordt gemeten en er aan de voorwaarden voldaan moet worden. Houd hier dus rekening mee, zodat je niet voor verrassingen komt te staan!

@Petraisteleurgesteld

Dat vermoeden klopt inderdaad, omdat de voorwaarden voor redelijk gebruik om beide voorwaarden draait. Dus én én, niet één van de twee. Als je dus meer data in Nederland verbruikt dan in het buitenland, dan voldoe je aan de voorwaarden voor redelijk gebruik. Ik wil je dan wel aanraden om jouw dataverbruik, via een interne datateller én My T-Mobile, in de gaten te houden. Dan weet je in ieder geval hoeveel je verbruikt en of je nog aan de voorwaarden voldoet. 🙂

Ik begrijp dat de SMS niet strookt met het bericht over permanent roaming, maar het welkomstbericht is een algemeen bericht. Deze boodschap geldt dan ook bij redelijk gebruik en de SMS over het roamen wordt als uitzondering gezien. Dit staat dus los van elkaar, maar de SMS over het roamgedrag is hierin leidend.

Als er nog andere vragen zijn, laat het ons weten!
David schreef:

Hoi lezers van dit topic,

Ik zou wel nog graag reactie op mijn lange bericht willen hebben.
In het bericht van de moderator van een week geleden stelt hij dat het bij roaming like home gaat om én/én. Dus zowel minder dan 4 maanden aaneengesloten in het buitenland als in die periode minder verbruik in het buitenland (EU) dan in Nederland.
Dat is dan volgens mij in strijd met de EU-regels. Ik verwijs naar de website van de EU: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/faq/question-and-answers-roaming .Onder punt 3 wordt duidelijk gesteld dat het gaat om óf/óf, dus of minder dan 4 maanden aaneengesloten in het buitenland of minder verbruik in het buitenland dan in Nederland.
Ik zou graag van T-mobile horen wat men daar van vindt.
Reputatie 6
Badge +16
Hoi Karamanli,

Ik zie dat je in de tussentijd ook via de chat hebt gesproken met één van onze collega's. Zij heeft je nog wat uitleg gegeven over de situatie. Sorry dat we je niet verder kunnen helpen!

Hallo Johan,

Ik begrijp je reactie! De én/ én die wij hanteren komt inderdaad niet overeen met de óf/óf die op de pagina staat waar je naar linkte. Echter is de én/én die wij hanteren juist in jouw voordeel. Ik ga mijn best doen om het goed uit te leggen Johan. 😃

Stel dat je langer dan 4 maanden in het buitenland bent, maar je verbuikt in het buitenland minder dan in Nederland. Dan zou je volgens onze voordwaarde niet benaderd worden, omdat je maar aan 1 van de voorwaarden voldoet.

Als je de óf/óf zou hanteren dan voldoe je wel aan de voorwaarden en kan je wel extra kosten krijgen voor het internetten in het buitenland. Je bent namelijk langer dan 4 maanden in het buitenland OF verbruikt meer dan in Nederland. Je voldoet sneller aan één van de 2 punten dan aan allebei.

Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk! Onze voorwaarden komen dus inderdaad niet overeen met de pagina die jij deelde, maar dit is juist in jouw voordeel. 🙂
Issam schreef:

Hoi Karamanli,

Ik zie dat je in de tussentijd ook via de chat hebt gesproken met één van onze collega's. Zij heeft je nog wat uitleg gegeven over de situatie. Sorry dat we je niet verder kunnen helpen!

Hallo Issam,

Nee, jullie hebben me niet kunnen helpen. Dat klopt.

Weet je wat het probleem is? Dat jullie de voorwaarden wijzigen en de klanten er niet van op de hoogte stellen. Ik krijg bijna dagelijks een SMS, met de volgende mededeling:
"Welkom in xxxxx. Je hebt in de EU 10 GB per maand, zonder extra kosten. Kijk naar de voorwaarden..." etc.

1) Als Tmobile zo'n sms bijna dagelijks kan sturen, kunnen ze ons er ook op de wijzigingen in de voorwaarden wijzen.

2) Contract die ik in 2017 heb getekend, met de daarbij behorende voorwaarden zijn wat mij betreft nooit gewijzigd. a) Ik heb daar nooit een bericht / email / brief van ontvangen. b) de verwijzing naar de voorwaarden is niet voldoende, omdat je als klant niet elke dag de voorwaarden gaat controleren of Tmobile iets heeft veranderd. Het is de verantwoordelijkheid van Tmobile om haar klanten op tijd en juist te informeren.

3) Ik ben in October of November 2017 opgebeld door een van jullie verkopers. Ook aan hem heb ik uitgelegd dat ik afhankelijk ben van waar ik werk; als mijn klanten in buiten NL zijn, dan zal ik toch daar voor een langere periode moeten zijn. Als ik klanten krijg in NL, dan ben ik uiteraard in NL. De verkoper heeft mij perfect bevestigt dat er niets is veranderd, en dat ik gewoon zoals het eerste jaar 10GB in de EU kan gebruiken. Als de gewijzigde voorwaarden niet bij jullie verkopers bekend zijn, hoe moet ik het dan weten? Als de verkoper mij de wijzigingen had uitgelegd, had ik mijn abonnement NIET verlengd.

4) Wat ik nu heb gedaan is mijn abonnement ge-downgrade. En jullie kunnen er zeker van zijn dat ik mijn abonnement niet bij jullie zal gaan verlengen, en zal overstappen naar een andere provider. Dat garandeer ik.

5) Je gaat tijdens een voetbalwedstrijd ook niet opeens andere buitenspel regels hanteren, en verwijzen naar de aanpassingen in het reglement. Zoiets moet je aan al je klanten via email, op de website, via sms wereldkundig maken.

Karamanli.
Hallo Issam,

Dank voor je antwoord.
Maar toch even checken of ik het nu echt goed begrijp (zonder een én/én of óf/óf-discussie te openen):
Ik begrijp van je dat als maar aan 1 van de 2 voorwaarden voor een toeslag voor roaming wordt, er geen toeslag volgt. Meer concreet: als ik minder dan 4 maanden aaneengesloten in het buitenland (in de EU) verblijf is de verhouding tussen het aantal gigabytes in Nederland en dat in het buitenland niet van belang: in die situatie volgt er geen toeslag.
Dat klopt zo?
Johan
Reputatie 6
Badge +17
@Karamanli; Ik begrijp dat je dit liever anders had gezien en dat je graag correct was geïnformeerd door mijn collega's, maar de voorwaarden zijn niet gewijzigd sinds je hebt verlengd. Wij meten steeds de afgelopen 120 dagen en als je daarin aan de criteria voldoet, meer dagen in de EU geweest en dus meer GB in de EU verbruikt dan in NL, ontvang je een sms dus de mededeling dat je je gedrag dient aan te passen.

@Johan; Dat klopt inderdaad, want je moet aan beide de voorwaarden voldoen voordat wij een sms sturen en een toeslag berekenen.
Hajar, Bedankt voor je antwoord. Is helder zo.
Johan

Reageer