Sticky Beantwoord

[DENK MEE] Hoe wil jij meer inzicht in je dataverbruik?

Reputatie 3
Badge
  • T-Mobile medewerker
  • 162 reacties
Een veel gestelde vraag op het T-Mobile forum is ‘Waar zijn mijn MB’s aan opgegaan?' Stel dat T-Mobile de Internet Verbruikstatus verbetert; Aan welke wensen zou de verbruikstatus dan volgens jou moeten voldoen om deze vraag beter te kunnen beantwoorden?

Bijvoorbeeld;
• Op welk niveau zou je het dataverbruik willen inzien? Specifiek per app, website, YouTube filmpje etc. of algemener zoals verbruik aan ‘websites’, ‘apps’, ‘videostreaming’.
• Wil je dan alles zien of alleen een ‘top 5 internetverbruik’ zodat je enkel kunt inzien wat de meeste MB’s verbruikt?
• Zou je het goedvinden als T-Mobile hiervoor jouw internetgebruik gaat bijhouden?
• Zou je het dataverbruik per maand, dag, uur of minuut willen inzien?

Dit zijn maar enkele voorbeelden van mogelijke wensen die je kunt hebben, je weet er vast meer! Laat jouw stem horen en help mee om de internet verbruikstatus te verbeteren!
Ik kijk uit naar jullie reacties. :8
icon

Beste antwoord door xcrm 10 april 2015, 17:34

Ik zou graag willen zien (weten) waar de naar boven afgeronde 1 MB iedere dag vandaan komt, ook als je alleen van wifi gebruik maakt. Ik vermoed dat daar meer mensen nieuwsgierig naar zijn.
Voor de rest geloof ik de datateller app wel.

Bekijk origineel

87 reacties

2GB 2 dagen een mobiel hotspot 😞
Reputatie 4
En hoe zou je dit willen zien? Wat wil je er aan veranderen? 🙂
Reputatie 3
Ik zou graag willen zien (weten) waar de naar boven afgeronde 1 MB iedere dag vandaan komt, ook als je alleen van wifi gebruik maakt. Ik vermoed dat daar meer mensen nieuwsgierig naar zijn.
Reputatie 5
De datateller in de app geloof ik wel. Die klopt ook altijd bij mij. 🙂

Op welk niveau zou je het dataverbruik willen inzien? Specifiek per app, website, YouTube filmpje etc. of algemener zoals verbruik aan ‘websites’, ‘apps’, ‘videostreaming’.

Doe de 2de optie maar: ‘websites’, ‘apps’, ‘videostreaming’.
Als je de eerste zou nemen dan krijg je een mega groot overzicht die daardoor onoverzichtelijk gaat worden.

Wil je dan alles zien of alleen een ‘top 5 internetverbruik’ zodat je enkel kunt inzien wat de meeste MB’s verbruikt?

Een top 5 zou ik voldoende vinden.

Zou je het dataverbruik per maand, dag, uur of minuut willen inzien?

Doe maar per 12 uur 😉
Anders per dag. 🙂
Reputatie 3
Badge
Hoi iamPuk, dank je voor jouw reactie 😃
Reputatie 3
Badge
xcrm schreef:

Dit heeft te maken met de tariefvoorwaarden van T-Mobile. Voor Internet bundels geldt: "Internet wordt afgerond per MB per dag."

Kijk zelf maar. Zoek eerst jouw abonnement op en lees daar de voorwaarden, link: https://www.t-mobile.nl/klantenservice/bestelling-en-abonnement/tarieven
Hoi Mark,
Ik denk dat hij meer doelt op de, vaker gekwelde, onduidelijke bron van de 1 mb. Niet zozeer waarom het naar 1 mb omhoog gaat 😉

@topic
Alhoewel ik problemen zie met de huidige Privacy Wetgeving, lijkt mij dat men meerdere niveau's zou wensen. Het is natuurlijk niet vreemd om bijvoorbeeld initieel alleen de diensten zoals web/streaming/mail te zien, maar bij ongeregeldheden daar dieper op in te kunnen gaan.

In dat eerste zit al een privacy issue, maar in het dieper ingaan wordt het pas echt moeizaam. Dan zal er een flinke disclaimer / overeenkomst moeten worden getekend dat de gebruiker daar inzage toe geeft. Alhoewel de juridische afdeling dat ongetwijfeld rond kan boxen, vraag ik me daarna af hoe nauwkeurig men op app niveau kan kijken.

Dus (overzichtelijke poging)
Eerst een top 5 van diensten algemeen
Dan per poorten en eventuele ip logs willen kunnen inzien om bij problemen / onderzoeken te identificeren en dat dan per uur
Eventueel support vanuit T-Mobile op een firewall (we routen nu toch al over de proxy voor data-counting).

Punt twee en drie zijn dan met forum hier zeer goed te ondersteunen naar eventuele app's toe en ter bescherming van toekomstige kosten/problemen.
Reputatie 7
Badge +9
Is het geen beter idee om een data-meter app te ontwikkelen die dit doet? 🙂

Dan zit je niet met de privacywet, en om eerlijk te zijn is dit iets waar veel mensen liever zélf voor willen kiezen ipv het opgedrongen te krijgen.

Als de Providers in gaan zien waar jij je data allemaal voor gebruikt, dan gaat dat problemen opleveren op de lange termijn.

Ik ben heel huiverig voor de Amerikaanse taferelen, waarbij de provider op een gegeven moment zelfs kan zien welke apps jij allemaal installeert. Ik kwam er laatst achter hoe het er daar aan toe gaat, dat is echt niet normaal. Daar bel je op met een netwerk probleem, dan krijg je te horen 'je hebt die en die apps geinstalleerd, die vereisen root access, en dus gaan wij je niet helpen'.

Dat moet je echt niet willen; en met een app kun je er zelf voor kiezen.

Op Android 4.1+ zit een Datameter standaard in het systeem die vrijwel altijd klopt. Ik merk dat veel klanten zich daar helemaal niet van bewust zijn.
Reputatie 3
Badge
xcrm schreef:

Okay de 1MB per dag fenomeen - hoe zit dat, hier hebben we in detail naar gekeken.

Je kunt in jouw smartphone via de instellingen menu Mobiele Data uitschakelen en WiFi aanzetten. Hiermee zorg je dat je jouw internetverkeer over de Wifi doet en verbruikt.

Toch zag ook een collega bij zichzelf in My T-Mobile een minimum verbruik van 1MB per dag ook al deed zij zelf niks met haar toestel. We hebben dit uitgezocht. Wat blijkt, is dat de smartphone toch in staat is een heel gering dataverbruik op het mobiele netwerk te doen buiten de gebruiker om (en dus de instelling Mobiele Data "Uit" omzeilt). Het besturingssysteem van de smartphone en of de apps doen dit zelfstandig, zonder tussenkomst van de gebruiker. Dit levert dan een klein verbruik op dat groter is dan 0, een paar KB zagen we. Volgens de T-Mobile tariefregels resulteert dit minimale verbruik in een minimale aanrekening van 1 MB op dagbasis.

Dezelfde smartphone als die echt is uitgeschakeld (of de batterij is eruit gehaald), doet echt niets meer en is het dataverbruik dan echt nul. In onze systemen zien we pas dan geen dataverbruik en ook 0 MB per dag in de verbruiksstatus.
Reputatie 7
Badge +9
Mark_K schreef:

Okay de 1MB per dag fenomeen - hoe zit dat, hier hebben we in detail naar gekeken.

Je kunt in jouw smartphone via de instellingen menu Mobiele Data uitschakelen en WiFi aanzetten. Hiermee zorg je dat je jouw internetverkeer over de Wifi doet en verbruikt.

Toch zag ook een collega bij zichzelf in My T-Mobile een minimum verbruik van 1MB per dag ook al deed zij zelf niks met haar toestel. We hebben dit uitgezocht. Wat blijkt, is dat de smartphone toch in staat is een heel gering dataverbruik op het mobiele netwerk te doen buiten de gebruiker om (en dus de instelling Mobiele Data "Uit" omzeilt). Het besturingssysteem van de smartphone en of de apps doen dit zelfstandig, zonder tussenkomst van de gebruiker. Dit levert dan een klein verbruik op dat groter is dan 0, een paar KB zagen we. Volgens de T-Mobile tariefregels resulteert dit minimale verbruik in een minimale aanrekening van 1 MB op dagbasis.

Dezelfde smartphone als die echt is uitgeschakeld (of de batterij is eruit gehaald), doet echt niets meer en is het dataverbruik dan echt nul. In onze systemen zien we pas dan geen dataverbruik en ook 0 MB per dag in de verbruiksstatus.

Kunnen jullie eens testen wat het doet als je op een Android 4.1+ toestel de Achtergronddata uitzet?

Dan mag het toestel namelijk alleen nog Mobiele Data gebruiken voor de gebruiker, en niet meer op de achtergrond. (Dan verversen apps dus ook niet meer op de achtergrond!)

Instellingen > Dataverbruik > (Mobiele Data> ) Optietoets/3 stippen > Achtergrondgegevens Beperken aanvinken.
Reputatie 3
ShadowLea schreef:

Mark_K schreef:

Kunnen jullie eens testen wat het doet als je op een Android 4.1+ toestel de Achtergronddata uitzet?

Dan mag het toestel namelijk alleen nog Mobiele Data gebruiken voor de gebruiker, en niet meer op de achtergrond. (Dan verversen apps dus ook niet meer op de achtergrond!)

Instellingen > Dataverbruik > (Mobiele Data> ) Optietoets/3 stippen > Achtergrondgegevens Beperken aanvinken.

Ik heb dit nu zo ingesteld. Zal het een paar dagen aanzien en het resultaat melden.
Reputatie 2
xcrm schreef:

Welk toestel je hebt weet ik niet, maar mijn Nokia 630DS met WP8.1 heeft bijvoorbeeld ergens een optie waar je kunt aangeven dat hij automatisch gebruik mag maken van mobiele data als het wifi beperkt is. Dit zou een reden kunnen zijn dat je even connectie maakt met T-Mobile.

Sowieso zie ik op mijn toestel wel eens dat hij zowel via wifi als mobiele data verbinding heeft (actief pijltje te zien), als je het dus op jouw toestel wilt voorkomen is het beste je mobiele data (tijdelijk) uit te schakelen op je toestel als je met wifi verbonden bent.

Mark_K schreef:

Dit gedrag herken ik niet bij een Windows Phone toestel, als ik mijn facturen nakijk van mijn smart start, dan zie ik niet dagelijks een 1 MB verbruik, alleen als ik zelf aan de instelling heb gezeten. Welk toestel praat jij over?

ShadowLea schreef:

Is het geen beter idee om een data-meter app te ontwikkelen die dit doet? 🙂
....

Op Android 4.1+ zit een Datameter standaard in het systeem die vrijwel altijd klopt. Ik merk dat veel klanten zich daar helemaal niet van bewust zijn.

Nou hier sluit ik me ook bij aan als WP8.1 gebruiker. WP8.1 heeft het ook overzichtelijk per app in een lijstje staan en ook deze is nauwkeurig.

Ik zeg nee tegen dieper inzicht in verbruik via T-Mobile.
Reputatie 3
Volgens de datateller van mijn telefoon heb ik vanaf het ingaan van mijn bundel (13 april), 6,32 MB gebruikt.
Volgens de gebruiksspecificaties van 12 april t/m 24 april is het 14,0 MB.
Ik, en vele anderen, zijn wel benieuwd waar dit verschil vandaan komt.
Tevens heb ik nu mobiele data uitstaan en de door ShadowLea genoemde achtergrondgegevens.
Het lijkt erop dat de achtergrondgegevens het gebruik van 1 KB per dag veroorzaken, ook al staat mobiele data uit. Het ligt voor de hand dat als je mobiele data uitzet, er geen mobiele data gebruikt wordt. Maar dit blijkt dus niet zo te zijn.
Wat ik wel grappig vind is dat bijna niemand klaagt over het afronden van de mobiele data, dat is namelijk een factor 1024. Over het afronden van seconden naar een minuut is altijd wel geklaagd en dit is (maar) een factor 60.

Kortom, als je mobiele data uitzet en achtergrondgegevens staat aan, verbruik je 30 MB per maand terwijl je niets doet. Ik ben dus wel benieuwd naar wat die achtergrondgegevens precies uitvoert.
Reputatie 6
Zelfs als de achtergrondgegevens zijn beperkt en dataverbruik uit, dan nog wordt er bij mij 1 mb afgeschreven en deze gaat ook niet van mijn datateller af. Iedere maand gaat ongevraagd 30 mb zo de prullebak in 😞

Dus ik zou graag in de toekomst willen zien, op elk moment van de dag wat het precieze dataverbuik is (dus ook de kb's en niet afronden op mb) van de app's die actief zijn en/of op de achtergrond draaien. En dat de datateller ook goed mee af loopt en niet zoals nu vaak achter loopt.
Reputatie 3
Dat heb ik dus ook. Een paar dagen zowel mobiele data als achtergrondgegevens uitgezet en toch 1 MB verbruik per dag, terwijl je denkt afgesneden van de buitenwereld te zijn.
Maar nu komt het vreemde. Sinds het ingaan van de nieuwe bundel heb ik 16 MB verbruikt volgens de verbruikdetails. Maar volgens de verbruikstatus heb ik 246 van de 250 MB over.
Ik begrijp er niets meer van en niemand heeft het mij ooit kunnen uitleggen. Het enige positieve is dat als je in het buitenland Travel en Surf gebruikt er geen verbruik in je normale bundel is, anders zou het wel helemaal verdacht worden.
xcrm schreef:

Ik begrijp er niets meer van en niemand heeft het mij ooit kunnen uitleggen. Het enige positieve is dat als je in het buitenland Travel en Surf gebruikt er geen verbruik in je normale bundel is, anders zou het wel helemaal verdacht worden.

Mijn ervaring is gelijk, de bundel gaat altijd langzamer dan mijn eigen verbruik met de notitie dat dit alleen telt bij grotere blokken data. Ik vermoed dat dit simpelweg cache is en dat veel gebruikte websites het verschil opleveren.

Als je zelf een site aanroept vraag je in principe om X mb data, maar als je die data 'later' al blijkt te hebben wordt die niet alsnog binnen gehaald. Hier kan dus het verschil tussen je eigen data-teller die "applicatie Y vraagt om X mb" noteert en applicatie Y die een gedeelte na verificatie op de cache niet meer ophaalt komen. T-Mobile noteert dus alleen wat er over je verbinding loopt en, vanwege ook die wetgeving, telt daarmee puur 'domme' kb's die langskomen. Helaas telt die ze wel erg nauwkeurig 😉

Wat betreft die ghost-kb's heb ik nog wel een theorie, maar ik denk dat T-Mobile daar zelf even achter de schermen achteraan moet gaan. Een mooi inhoudelijk antwoord op de situatie zal dan voldoende zijn 😉
Reputatie 3
Badge
xcrm schreef:

Volgens de datateller van mijn telefoon heb ik vanaf het ingaan van mijn bundel (13 april), 6,32 MB gebruikt.
Tevens heb ik nu mobiele data uitstaan en de door ShadowLea genoemde achtergrondgegevens.
Het lijkt erop dat de achtergrondgegevens het gebruik van 1 KB per dag veroorzaken, ook al staat mobiele data uit. Het ligt voor de hand dat als je mobiele data uitzet, er geen mobiele data gebruikt wordt. Maar dit blijkt dus niet zo te zijn.
Wat ik wel grappig vind is dat bijna niemand klaagt over het afronden van de mobiele data, dat is namelijk een factor 1024. Over het afronden van seconden naar een minuut is altijd wel geklaagd en dit is (maar) een factor 60.

Kortom, als je mobiele data uitzet en achtergrondgegevens staat aan, verbruik je 30 MB per maand terwijl je niets doet. Ik ben dus wel benieuwd naar wat die achtergrondgegevens precies uitvoert.

Hallo xrcm,
welk merk en type toestel heb je? Dan kunnen wij iom met leverncier hier dieper in duiken waar dit verbruik vandaan komt.

gr v Mark
Reputatie 3
Badge
Poco-Loco schreef:

xcrm schreef:

Mijn ervaring is gelijk, de bundel gaat altijd langzamer dan mijn eigen verbruik met de notitie dat dit alleen telt bij grotere blokken data. Ik vermoed dat dit simpelweg cache is en dat veel gebruikte websites het verschil opleveren.

Als je zelf een site aanroept vraag je in principe om X mb data, maar als je die data 'later' al blijkt te hebben wordt die niet alsnog binnen gehaald. Hier kan dus het verschil tussen je eigen data-teller die "applicatie Y vraagt om X mb" noteert en applicatie Y die een gedeelte na verificatie op de cache niet meer ophaalt komen. T-Mobile noteert dus alleen wat er over je verbinding loopt en, vanwege ook die wetgeving, telt daarmee puur 'domme' kb's die langskomen. Helaas telt die ze wel erg nauwkeurig 😉

Wat betreft die ghost-kb's heb ik nog wel een theorie, maar ik denk dat T-Mobile daar zelf even achter de schermen achteraan moet gaan. Een mooi inhoudelijk antwoord op de situatie zal dan voldoende zijn ;)

Hallo Poco-Loco,
welk merk en type toestel heb je? Dan kunnen wij iom met leverncier hier dieper in duiken waar dit verbruik vandaan komt.

mvg Mark
Reputatie 3
Badge
hippeditje schreef:

Zelfs als de achtergrondgegevens zijn beperkt en dataverbruik uit, dan nog wordt er bij mij 1 mb afgeschreven en deze gaat ook niet van mijn datateller af. Iedere maand gaat ongevraagd 30 mb zo de prullebak in 😞

Dus ik zou graag in de toekomst willen zien, op elk moment van de dag wat het precieze dataverbuik is (dus ook de kb's en niet afronden op mb) van de app's die actief zijn en/of op de achtergrond draaien. En dat de datateller ook goed mee af loopt en niet zoals nu vaak achter loopt.

Hallo hippeditje,
welk merk en type toestel heb je? Dan kunnen wij iom met leverancier hier dieper in duiken waar dit verbruik vandaan komt.

gr v Mark
Mark_K schreef:

Hallo Poco-Loco,
mvg Mark

HTC DesireHD, M7 en M9 allemaal hetzelfde gehad met het verschil in data.

Ik zit hier vnl. ter ondersteuning mee te praten en om te werken aan een antwoord / verklaring waar het verschil precies zit. Beetje verlengde van mijn werk, processen analyseren, verbeteren/optimaliseren en dan itereren naar de volgende fase.
Reputatie 2
Gewoon geen inzicht, zijn we direct klaar. Onbeperkt internet en je hoeft niks meer bij te houden!
Of telefoonnummer blokkeren, kun je geen internet gebruiken :):)
Reputatie 6
Mark_K schreef:

hippeditje schreef:

Hallo hippeditje,
welk merk en type toestel heb je? Dan kunnen wij iom met leverancier hier dieper in duiken waar dit verbruik vandaan komt.

gr v Mark

Het gaat om een Samsung Galaxy Note 3 Modelnummer: SM-N9005
Het probleem speelde ook al onder Jelly Bean en nu ook bij Lollipop.
Ben even in mijn rekeningen gaan kijken en sinds 24 oktober 2014 is het 'spookverbruik' van 1 mb per dag begonnen.
Mocht je meer info willen, dan hoor ik het graag!
Fijn dat jullie ermee aan de slag gaan!
Reputatie 3
Mark_K schreef:

xcrm schreef:

Hallo xrcm,

gr v Mark

Het is een Samsung S4 mini. Maar ook mijn vorige toestel had er last van. Ook een Samsung waarvan het typenummer mij ontschoten is.
Ik zou graag het verbruik willen inzien van mijn buitenland MB verbruik dit kan ik nergens terugvinden
Reputatie 3
En toen was het stil....

Reageer