Sticky Beantwoord

[DENK MEE] Hoe wil jij meer inzicht in je dataverbruik?

Toon eerste reactie

87 reacties

En toen was het stil....
LOL, je weet toch... T-Mod's hebben een cool-down period tussen reacties 😛
Reputatie 5
Ik zou graag het verbruik willen inzien van mijn buitenland MB verbruik dit kan ik nergens terugvindenAls het goed is kun je dit in de travel and surf app bijhouden, deze moet je dan wel even installeren. Ben je in Nederland dan kun je dit niet langer controleren omdat de app enkel op een buitenlands netwerk werkt.
Reputatie 4
Badge
En toen was het stil....

Ok, ik ben jullie echt niet vergeten en ik laat dit onderwerp ook niet los.

Eerst nog wat mededelingen:

(1) ik ga een moderator vragen om van deze thread een aparte topic te maken met als titel: "1,0MB verbruik".

(2) Vragen over buitenland Travel&Surf app moeten natuurlijk ook worden beantwoord. Technisch gezien is T&S een aparte oplossing wat los staat van nationaal dataverbruik. Om het overzichtelijk te houden voel ik ervoor om ook dit in een apart topic onder te brengen;

(3) Mijn oorspronkelijke vraag van deze topic is anders ingestoken en gaat niet specifiek over de 1MB of T&S vragen: ik zou graag van onze forumleden horen hoe volgens hen een betere, meer gedetailleerde data-verbruikstatus eruit zou moeten zien?

En nu terug naar het 1,0MB fenomeen:
ik heb afgelopen week iemand in de organisatie gevonden die traces voor mij gaat maken. Ik heb nu de volgende toestellen door gekregen:
* Hippeditje - Samsung Galaxy Note 3 Modelnummer: SM-N9005
* Poco Loco - HTC Desire HD, M7 en M9
* Xrcm - Samsung S4 mini.

Ik heb inmiddels een S4mini met een eigen test SIM voorbereid. Daarmee ga ik wat jij ziet (1MB/dag) reproduceren. Hierop stuur ik een werkopdracht de organisatie in en bel ik hen om de traces vast te leggen. Pas dan kunnen we zien wat voor soort data tussen handset en mobiel netwerk wordt uitgewisseld. Daarna kunnen we in overleg met de handset makers mbt firmware en evt. alternatieve oplossingen bedenken.
ik verwacht dat het maken van de traces en de analyse ervan een week gaat duren. Tegen die tijd kom ik terug met een update.

gr van Mark
Reputatie 4
Badge
Ik zou graag het verbruik willen inzien van mijn buitenland MB verbruik dit kan ik nergens terugvinden

Data roaming bundels kun je kopen en bekijken via de T&S app en voortaan ook via de My T-Mobile app (zodra je in het buitenland bent).

Echter, waaraan precies je de MBs hebt opgemaakt mogen de mobiele operators wegens de Privacy wetgeving nu niet analyseren en registreren. Op termijn verwacht ik hier wel wijzigingen in. Komt het zover dan zal elke klant vooraf schriftelijke toestemming moeten geven aan hun mobiele operator om dataverbruikspecificaties bij te houden.
Reputatie 4
Badge
update 4 mei, 12:40 uur: heb vanochtend een test toestel S4mini helemaal voorbereid en al mijn apps erop ge-kloond obv mijn Google account. Nadat alle apps waren bijgewerkt en gecheckt, staat de instelling Mobiele Data nu uitgeschakeld. Vandaag heb ik (naast WiFi) ook mobiele data verbruikt. Mijn verwachting voor morgen is dat ik 0MB verbruik krijg met dit toestel. Dat ga ik woensdag 6 mei dan checken.
Reputatie 3
Beste Mark_K, maak je dan wel onderscheid tussen :
A. Wat de telefoon aangeeft
B. Het verbruik in het totaaloverzicht
C. De verbruiksdetails?

A en B geeft nu bij mij 4 MB (klein afrondingsverschil) aan en C 23 MB.
Reputatie 4
Badge
Beste Mark_K, maak je dan wel onderscheid tussen :
A. Wat de telefoon aangeeft
B. Het verbruik in het totaaloverzicht
C. De verbruiksdetails?

A en B geeft nu bij mij 4 MB (klein afrondingsverschil) aan en C 23 MB.

Hi xrcm,
inderdaad we MOETEN onderscheid maken want we komen nu in een technisch complex verhaal terecht met de spreekwoordelijke "appels met peren vergelijken".

Ik zal niet volledig zijn in deze reactie maar ik zal een aantal punten wel alvast van high level comments voorzien. Ik probeer zo goed mogelijk bij de feiten te blijven:

(A) Wat jouw S4mini meet en weergeeft, krijgt geen enkele mobiele operator exact gematched. Hiervoor zijn meerdere technische redenen. 1 reden bijvoorbeeld: de bron - jouw toestel heeft T-Mobile niet in handen. Op jouw toestel kan eea per app worden gerubriceerd en bijgehouden. T-Mobile heeft een ander meetpunt en die meet anders.

(B) My T-Mobile online + app. Overzicht Verbruikstatus (ronde klokjes). Wat daar word getoond, zijn hele MBs met het totaalverbruik (restant) van jouw maandbundel. Het systeem wat er onder ligt, werkt met een resolutie van 1KB. Je hebt hier dus continue het cumulatieve overzicht van jouw verbruik.

(C) Verbruikdetails (totalen per dag) - Zodra je in de app doordrukt op de Verbruikstatus (internetbundel) kom je uit op Recent Verbruik met totalen per dag. Wat je hier ziet, is meer een factuurspecificatie zoals je die ook ziet onderaan op jouw factuur. De ontwerpers van dit scherm hebben ervoor gekozen om de perfecte aansluiting te behouden met de factuursprecificatie (met uitsplitsing per dag). Hier treedt nu het verschil op met (B) omdat dagverbruik nu op dagbasis omhoog wordt afgerond naar hele MB. In (B) wordt maar 1x afgerond en in (C) wordt voor elke dag van de maand afgerond waardoor de totale afwijking voor de losse dagen opgeteld snel oploopt en gaat afwijken. (B) is nauwkeuriger dan (C)

Hieronder de screenshots van mijn test toestel (S4mini) voor (B) en (C). Volgens (B) is mijn verbruik (500-474) 26MB (na afronding). Echter volgens (C) met losse dagtotalen heb ik meer dan 26MB verbruikt. Dat is niet zo. Echter, omdat er op dagbasis op hele MB is afgerond ontstaat het verschil.

Ik kom in een aparte post terug op het 1,0MB per dag fenomeen.

Reputatie 4
Badge
Ok, in deze post een update tussendoor van het 1,0MB/dag fenomeen.

Op maandag heb ik zoals ik eerder vertelde een Samsung S4mini testtoestel in gebruik genomen en mijn google account en apps hierop gekloond. Vervolgens de Mobiele Data disabled en ik ga er vanuit dat ik nu alleen dataverkeer trek via WiFi.

Vanuit gebruikersoptiek zie ik nu dit in de My T-Mobile app:

Dindag 5 mei bijvoorbeeld zien we een eerste vermelding van 1,0MB
Ik heb dit dus kunnen reproduceren.

Alleen heeft men op dat moment de trace nog niet aanstaan . (Ivm beperkte opnamecapaciteit moest men op mijn signaal wachten om ophet juiste moment te beginnen).
In de nacht van 6 op 7 mei heb ik een bedieningsfout gemaakt met het toestel waardoor Mobiele Data werd enabled. Daarom zie je op 7 mei een verbruik van 2MB van mijn verbruik van voor 0800uur. Ik heb dat 's ochtends weer disabled dus vandaag 8 mei zit hij weer de hele tijd op de WiFi. Ik heb de engineer gisteravond gevraagd de trace te starten op het mobiele datanetwerk.
Inmiddels laat ik mensen op 2 plekken in de techniek kijken om te kijken wat er langs komt voor mijn testnummer.
Nu afwachten wat ze gaan vinden....

= wordt vervolgd =
Goedemorgen Mark (with a K, cue noise..)

Even tussendoor een bedankje en waardering voor de serieuze mate waarin jij (en daarmee T-Mobile) dit onderzoeken en aanpakken. Met alle 'klachten', halve dreigementen en andere 'vormen' van communicatie mag een tegengeluid ook gegeven worden.

Ongeacht het resultaat, bravo voor deze open en diepgaande vorm van onderzoek!
Reputatie 3

Even tussendoor een bedankje en waardering voor de serieuze mate waarin jij (en daarmee T-Mobile) dit onderzoeken en aanpakken. Met alle 'klachten', halve dreigementen en andere 'vormen' van communicatie mag een tegengeluid ook gegeven worden.

Ook goedemorgen.

Inderdaad, het wordt eindelijk serieus aangepakt.
Dit is dan ook de enige juiste methode (meten is weten).
Ik ben benieuwd naar het resultaat en het zou fijn zijn als de onduidelijkheid betreffende dit onderwerp een uit de wereld verdwijnt.
Reputatie 4
Badge

Hoi,

Dank je voor jouw bericht - je maakt me echt blij :)

gr van Mark
Reputatie 4
Badge
Beste mensen,

Het probleem is gevonden!! 🆒 Naar verwachting wordt dit over 2 weken opgelost in de techniek.

1) Kijk nog even naar mijn vorige post met de 2 screenshots. Het 1,0 MB/dag probleem uit zich ALLEEN in de detailverbruik met de dagtotalen (op het scherm Recent Verbruik). Dit "presentatie-probleem" is NIET AANWEZIG op het Verbruikstatus scherm (met de ronde klokjes). Het zogenaamde spookverbruik gaat ook NIET ten koste van jouw databundel. Voor de meeste klanten is het fenomeen vooral een verwarrend en irriterend gebeuren zonder consequenties voor het datategoed of eventueel noodzaak om te moeten bijbetalen.

2) Wie een niet al te historische abonnementsvorm heeft, hoeft zich dus geen zorgen te maken. Ik bedoel hiermee abonnementen met een dataproduct zonder de mogelijkheid om buiten-bundel-verbruik op te lopen. Anders zie je op jouw factuur dat je per MB hiervoor betaalt. Dit geldt voor klanten zonder een databundel en in staat zijn buiten bundel verbruik te hebben waarbij T-Mobile ook nog eens tarifeert per MB.

3) Met het test-toestel heb ik het 1,0 MB/dag fenomeen gereproduceerd. Uit de metingen zien we dat:

(a) Tussen mobiele telefoon en mobiele netwerk echt geen data "lekt" - dat dachten we even;

(b) Als je een datasessie had staan en vervolgens de mobiele data uitschakelt op het toestel, blijft de sessie met het internet "staan" - weliswaar zonder dat er verder data stroomt, dus dat is ok;

(c) T-Mobile's online charging system (denk aan een gasmeter) werkt correct; Wanneer nog een datasessie open staat, blijft het met regelmaat hierop verbruiksdetails genereren met de waarde 0 - en dat is correct gedrag. Laten we deze dingen verder "nul-CDRs" noemen;

(d) De Mediator hierachter is een tussenstation naar het factureringssysteem. De Mediator is een heel complex systeem met allerlei filters en verwerkingsslagen. En hierin hebben wij de bug gevonden. Door de bug wordt de nul-CDR ten onrechte vertaald in een verbruik van 1KB. (Te ingewikkeld om uit te leggen hoe en waarom.) Naar verwachting wordt deze fout binnen 2 weken opgelost.

(e) Het verbruik wat door de Mediator wordt gerapporteerd wordt vervolgens in het scherm Recent Verbruik als 1,0 MB/dag getoond. 1MB is het gevolg van de tariefregel dat verbruik groter dan 0 op dagbasis naar 1 heel MB omhoog wordt afgerond. Hetzelfde zie je terug in de details op de factuur.
Wie in een databundel zit, hiervoor is deze 1MB afrondingsregel eigenlijk niet van toepassing (het zgn. binnen bundel verbruik).

(f) Ik herhaal hierbij dat dit geen impact heeft op jouw databundel-tegoed zoals je die ziet op het scherm Verbruikstatus. Maw: wie in een databundel zit daarvoor geldt dat het 1,0 MB/dag verschijnsel NIET in mindering wordt gebracht op databundel-tegoed.

Nou, ik hoop dat ik hiermee eea duidelijk heb kunnen maken?
Hulde,

Klinkt als een lekkere hoofdpijn in code duiken om dit te vinden.

Key resultaat:
- Rare resultaat gevonden, geidentificeerd en wordt spoedig opgelost
- Bevestiging dat het geen onterechte kosten leverd

Nogmaals, mooi resultaat Mark.
Reputatie 4
Badge
Update 21 mei: de bugfix voor het 1MB per dag probleem is inmiddels ontworpen en gebouwd. Deze week wordt de fix getest. Als alles verder goed gaat tijdens testen, wordt de fix geïnstalleerd in de week van 25-29 mei. Precieze datum heb ik nog niet.
Hallo Mark_K
Ik heb een stille hoop dat mijn probleem hiermee ook wordt opgelost wil je hier ook even naar kijken?
Vriendelijke groet Inventor:)
Reputatie 4
Badge
Hallo Mark_K
Ik heb een stille hoop dat mijn probleem hiermee ook wordt opgelost wil je hier ook even naar kijken?

Hallo Inventor,

welke abonnement heb je eigenlijk (bijv. Stel Samen?) Heb je ook een screenshot voor mij? Ik probeer nl te begrijpen waarom jij juist 10KB ziet....

gr Mark
Reputatie 4
Badge
Update 21 mei: de bugfix voor het 1MB per dag probleem is inmiddels ontworpen en gebouwd. Deze week wordt de fix getest. Als alles verder goed gaat tijdens testen, wordt de fix geïnstalleerd in de week van 25-29 mei. Precieze datum heb ik nog niet.

Donderdag 28 is het de bedoeling om de fix te installeren. ik ga dit dan checken....
Hallo Mark_K

Hallo Inventor,

welke abonnement heb je eigenlijk (bijv. Stel Samen?) Heb je ook een screenshot voor mij? Ik probeer nl te begrijpen waarom jij juist 10KB ziet....

gr Mark

Hoi Mark_K
Fijn dat je er even naar kijkt,
Het is begonnen op 15 -4 toen ik een nieuwe sim in mijn nieuwe S5 mini heb geïnstalleerd.
Ik had al een aantal jaren een Samsung S2 mini en nooit verbruik bij uitgeschakeld mobiel data.
Om te testen of het aan het toestel zou kunnen liggen heb ik op 26 mei om 15:00 uur de sim weer in mijn oude S2 gezet.( Of heeft het met de nieuwe sim te maken?)
En zoals je op de screenshot ziet wordt er op 26 mei nu toch weer een verbruik van 10KB vermeld.
Misschien loopt de informatie wat achter dus kan ik het nog niet helemaal zeker weten,
Daarom ben ik benieuwd hoe het morgen is.
Ik heb een 15 Flex sim only abonnement en hierbij stuur ik je de gevraagde screenshot’s
Vriendelijke groet Inventor 🙂
Reputatie 4
Badge
Hallo Mark_K

Hallo Inventor,

gr Mark

Hoi Mark_K
Fijn dat je er even naar kijkt,
Het is begonnen op 15 -4 toen ik een nieuwe sim in mijn nieuwe S5 mini heb geïnstalleerd.
Ik had al een aantal jaren een Samsung S2 mini en nooit verbruik bij uitgeschakeld mobiel data.
Om te testen of het aan het toestel zou kunnen liggen heb ik op 26 mei om 15:00 uur de sim weer in mijn oude S2 gezet.( Of heeft het met de nieuwe sim te maken?)
En zoals je op de screenshot ziet wordt er op 26 mei nu toch weer een verbruik van 10KB vermeld.
Misschien loopt de informatie wat achter dus kan ik het nog niet helemaal zeker weten,
Daarom ben ik benieuwd hoe het morgen is.
Ik heb een 15 Flex sim only abonnement en hierbij stuur ik je de gevraagde screenshot’s
Vriendelijke groet Inventor :)

Hallo Inventor,

Ja dat werpt "licht" op de zaak 😃
Als ik zo naar de informatie kijk, schat ik in dat jij dit Flex15 abonnement voor 1-09-2008 hebt afgesloten.(Daarna zijn andere voorwaarden gaan gelden.) Volgens de daarbij horende tariefregels wordt dataverbruik afgerond op en getoond in eenheden van 10KB. (zie evt zelf https://www.t-mobile.nl/klantenservice/bestelling-en-abonnement/tarieven) Mijns inziens heb je last van dezelfde software bug. Naar verwachting wordt de software reparatie vandaag ingevoerd. Als dat gebeurt zou je vanaf zaterdag keurig 0KB/dag moeten zien.

Verder nog wat opmerkingen:

(1) Bij jouw Flex abonnement heb je alleen Bellen en SMSen maar geen databundel voor mobiel internetten.Dit is best een oude abonnement. Check even bij T-Mobile online of je niet een betere deal hebt door over te stappen naar een nieuwere abonnementsvorm. Mogelijk kom je dan voordeliger uit!! (Bellen en SMSen is in de loop der jaren voordeliger geworden).

(2) Aan de screenshots zie ik dat je met een sterk verouderde versie van de My T-Mobile app werkt. De kans is groot dat gegevens nu onjuist worden getoond! Ik raad je echt aan om de nieuwste My T-Mobile app te downloaden en te installeren.
Ja dat werpt "licht" op de zaak 😃
Als ik zo naar de informatie kijk, schat ik in dat jij dit Flex15 abonnement voor 1-09-2008 hebt afgesloten.(Daarna zijn andere voorwaarden gaan gelden.) Volgens de daarbij horende tariefregels wordt dataverbruik afgerond op en getoond in eenheden van 10KB. (zie evt zelf https://www.t-mobile.nl/klantenservice/bestelling-en-abonnement/tarieven) Mijns inziens heb je last van dezelfde software bug. Naar verwachting wordt de software reparatie vandaag ingevoerd. Als dat gebeurt zou je vanaf zaterdag keurig 0KB/dag moeten zien.

Heel mooi Mark ik hoop het, :D

Bij jouw Flex abonnement heb je alleen Bellen en SMSen maar geen databundel voor mobiel internetten.Dit is best een oude abonnement. Check even bij T-Mobile online of je niet een betere deal hebt door over te stappen naar een nieuwere abonnementsvorm. Mogelijk kom je dan voordeliger uit!! (Bellen en SMSen is in de loop der jaren voordeliger geworden).
Dan ben ik wel mijn bel tegoed van € 580, -kwijt :@

Aan de screenshots zie ik dat je met een sterk verouderde versie van de My T-Mobile app werkt. De kans is groot dat gegevens nu onjuist worden getoond! Ik raad je echt aan om de nieuwste My T-Mobile app te downloaden en te installeren.

Klopt het is een screenshot gemaakt met de oude S2,
Om te testen heb ik de sim in mijn oude S2 gedaan.
En zie nu dat er géén 10KB verbruik meer wordt weergegeven ! zie screenshot
Je zou dan verwachten dat het aan de nieuwe S5 mini zou liggen.
Maar Ik heb dan ook al van alles geprobeerd o.a. diverse app’s verwijderd en mobile data uitgezet geen Facebook e.d.
Is het mogelijk dat mijn nieuwe telefoon die wel geschikt is voor 4G daardoor van invloed is op het verbruik? of aan de T mobile App :@
Voorlopig wacht ik eerst maar even af of er zaterdag een keurige 0KB/dag staat, :8
Trouwens op mijn nieuwe S5 staat wel de nieuwste app op :$
Mark_K bedankt voor de moeite
Vriendelijke groet Inventor
Wacht... die 580 is werkelijk je bundel???

Uhm... Klopt die 1261 opwaardering dan ook of is dat wel gebugged?
Hoi, @ Poco-Loco
Die €582,78 is mijn bel tegoed die ik vanaf 2002 van Orange en toen vanaf 2008 verder heb opgebouwd bij t mobile.
De €1,261.00 moet zijn €12.61 is een bugje door mijn oude abonnement en app die nog voor android versie 2,3.6 is.
€12.61 is het bedrag dat iedere maand wordt ingekocht voor mijn beltegoed.
Ik heb de sim nu weer in mijn S5 gedaan en zie je hieronder een screenshot van de “nieuwe “App
Vriendelijke groet Inventor 🙂
Reputatie 3
Dat wordt veel kletsen tot dat beltegoed op is!:D
Dat wordt veel kletsen tot dat beltegoed op is!:D
Dat is geen probleem! 🙂
Want het mooiste van Flex 15 is dat ik alles uit de bundel betaal dus ook internet en voor in het buitenland Travel & Surf. 🆒
Ja... Dat was mijn favoriete abonnement, maar bij een nieuwe telefoon dus ook een nieuwe abonnement die ingeruild. Nu jaren later merk je pas wat je mist... Ach, elke 2 jaar een nieuwe mobiel was ook niet geheel vervelend ;)

Terugkijkend had ik dat abo nooit moeten laten gaan én met een 580 bundel.... Ook al is een nieuw abo voordeliger, voor die 12,61 per maand ga je niet snel een dergelijk compleet en goed abo terug krijgen.

Nee hoor... Bewaren, aanhouden en lekker afwijken! Gewoon een mobiel loskopen, ik ruil mijn huidige abo in een hartslag in voor die oude Flex opzet.

Reageer