Sticky Beantwoord

[DENK MEE] Hoe wil jij meer inzicht in je dataverbruik?

  • 9 april 2015
  • 87 reacties
  • 14181 Bekeken


Toon eerste reactie

87 reacties

Reputatie 2
Persoonlijk zou ik het per app willen zien maar zonder dat T-mobile hiervoor mijn internetgebruik monitort.

Het zou dus op telefoon-niveau plaats moeten vinden zonder inzichtelijk te zijn voor anderen.
Reputatie 4
Badge
Hallo Inventor,

Zoals je merkt, is het wel een stuk minder geworden sinds de bugfix.
Nu heb je toch weer verbruik gezien op 7 juni. Mijn test telefoon heeft geen dataverbruik meer behalve gisteren (11 juni) 1 keer. ik heb zonet met een collega in een paar loggings gekeken van 2 onafhankelijke systemen. Het gaat nu om echt geregistreerde dataverbruik op het T-Mobile netwerk. Dat betekent dat we opnieuw onze pijlen moeten richten op de mobiele telefoon en wat daar precies gebeurt! Ik heb zonet een analyse van de verkeersgegevens aangevraagd voor mijn test-telefoon om te achterhalen welke IP-adressen, URL, app hiervan de oorzaak is.....

- wordt vervolgd -
Hoi Mark_K
Een aantal dagen ook geen 10KB meer tot het moment dat ik jouw bijdrage op het forum las :8, heb toen ook even gekeken, en jawel hoor op 7-6-2015 weer 10 KB 😠 en ik weet zeker dat mijn data vanaf 5-6 nog steeds is uitgeschakeld.!
Zie screenshots.
Vriendelijke groet Inventor
Reputatie 4
Badge
status update 8 juni: Sinds 4 juni verschijnen er helemaal geen verbruiksregels meer in mijn Verbruikstatus!!! 😉
Helemaal goed!
Als ik rare dingen ontdek zal ik het hier ook melden.
Vriendelijke groet Inventor 🙂
Reputatie 4
Badge
Status update 5 juni:
Ik wil nu een week nemen om te kijken wat ik zie in de Verbruikstatus. Pas dan kunnen er duidelijke conclusies worden getrokken. Op maandag 1 juni heb ik eventjes Mobiele Data getrokken en daarna meteen weer uitgeschakeld. Mijn test-telefoon hangt sindsdien weer aan de WiFi met Mobiele Data uitgeschakeld. Op de dagen dat ik geen verbruik heb, zag ik al dat er dan ook geen Verbruiksregel werd getoond. Helaas is op 4 juni de nieuwe factuurmaand ingegaan dus nu is het beeld verdwenen uit mijn My T-Mobile app.

Dit onderwerp blijf ik de komende weken nog kritisch aankijken want het gehele verhaal blijft technisch complex: zodra je de Mobiele Data uitschakelt op jouw toestel blijft de IP-sessie met het T-Mobile netwerk nog een poos "staan". Weliswaar loopt er geen dataverkeer meer overheen. Mocht ik nog rare dingen tegenkomen, ga ik een nieuwe meting aanvragen om de onderliggende oorzaak te vinden. In dat geval komen de apps en het besturingssysteem van de smartphone weer in beeld.
Mark_K
Bedankt voor je antwoord en inzet om het probleem op te lossen!
Vriendelijke groet Inventor 🙂
Reputatie 4
Badge
Hallo Inventor,

wat betreft jouw vraag: "Mark heeft dit “teller”probleem iets met het 4G netwerk te maken?"
Antwoord: Nee, dit is een "administratief" iets wat los staat van het radionetwerk (2G/3G of 4G).

mvg, Mark
Hoi Inventor,

Ik denk dat jouw 10kb de afronding omhoog is dan werkelijk 10kb. Ondanks dat 10kb dataverbruik (en we gaan even Arie & Silvester quoten) als een tic-tac voor een walvis is als het om data grootte gaat dezer dagen, snap ik je gedachte dat het 'meteen' een blok data is.

10kb lijkt wat door de k in het getal, maar als het op internetverbindingen aankomt én het feit dat 4G a 50 Mbps (en ik zet laag in) zo'n 6400 kb in 1 seconde doet, heel weinig 😉 wees blij dat jij nog op het ideale flex zit en niet 1 mb afronding hebt!

In ieder geval mooi om te lezen dat de bug dus weg lijkt te zijn!
Hoi Mark_K
Er is wel degelijk vooruitgang! :)
Zaterdag 30-5 geen 10 KB, maandag 1-6 geen 10KB
Zondag 31-5 Wel weer 10 KB hier heb ik wel een verklaring voor:
Op zondag 31-5 geen goede wifi verbinding door het zogenaamde slimme netwerk wissel (bug) van mijn Samsung S5 mini ondanks dat ik deze al had uitgeschakeld.
Normaal merk je dit niet zo snel maar als je naar een stream kijkt zoals Horizon Go of van mijn Dreambox heb je 5 seconden beeld en loopt dan vast. Melding: geen internet verbinding.
Om dit te verhelpen heb ik toen eerst de mobile data ingeschakeld en toen de slimme netwerk wissel in en uit geschakeld en onmiddellijk de mobile data weer uit.
Probleem weer opgelost!
Dit alles binnen 3 seconden,
Ik ben dan ook van mening dat de teller wel heel strak staat afgesteld als mijn telefoon alleen al één moment kontact maakt er onmiddellijk 10KB wordt geregistreerd!
Nu gebruik ik de *#0011# service mode wifi power saving.
meer informatie hier
Mark heeft dit “teller”probleem iets met het 4G netwerk te maken?
Vriendelijke groet Inventor 🙂
Reputatie 4
Badge
Ik begrijp uit het berichtje van Mark dat de weergave fout sinds afgelopen zaterdag zou moeten zijn opgelost. Kunnen jullie dit bevestigen? Ben namelijk erg benieuwd of dit ellendige euvel de wereld uit is nu! :)

Beste mensen,
Zoals aangekondigd, is er in de techniek een probleem opgelost. Dit zou in de Verbruikstatus vanaf zaterdag 30 mei verbetering moeten brengen.....en het 1,0MB/dag verschijnsel zou over moeten zijn....Echter, ik heb het op mijn test-telefoon nog niet gezien helaas :@
Toch is het probleem wat we vonden echt en het is nu ook weg. Inmiddels zijn we verder aan het graven....

Wat is jouw ervaring ? Zie jij in de Verbruikstatus vanaf 30 mei al dagen met 0MB verbruik erbij zitten?!


groeten van Mark
Reputatie 5
Ik begrijp uit het berichtje van Mark dat de weergave fout sinds afgelopen zaterdag zou moeten zijn opgelost. Kunnen jullie dit bevestigen? Ben namelijk erg benieuwd of dit ellendige euvel de wereld uit is nu! 🙂
Ja... Dat was mijn favoriete abonnement, maar bij een nieuwe telefoon dus ook een nieuwe abonnement die ingeruild. Nu jaren later merk je pas wat je mist... Ach, elke 2 jaar een nieuwe mobiel was ook niet geheel vervelend ;)

Terugkijkend had ik dat abo nooit moeten laten gaan én met een 580 bundel.... Ook al is een nieuw abo voordeliger, voor die 12,61 per maand ga je niet snel een dergelijk compleet en goed abo terug krijgen.

Nee hoor... Bewaren, aanhouden en lekker afwijken! Gewoon een mobiel loskopen, ik ruil mijn huidige abo in een hartslag in voor die oude Flex opzet.
Dat wordt veel kletsen tot dat beltegoed op is!:D
Dat is geen probleem! 🙂
Want het mooiste van Flex 15 is dat ik alles uit de bundel betaal dus ook internet en voor in het buitenland Travel & Surf. 🆒
Reputatie 3
Dat wordt veel kletsen tot dat beltegoed op is!:D
Hoi, @ Poco-Loco
Die €582,78 is mijn bel tegoed die ik vanaf 2002 van Orange en toen vanaf 2008 verder heb opgebouwd bij t mobile.
De €1,261.00 moet zijn €12.61 is een bugje door mijn oude abonnement en app die nog voor android versie 2,3.6 is.
€12.61 is het bedrag dat iedere maand wordt ingekocht voor mijn beltegoed.
Ik heb de sim nu weer in mijn S5 gedaan en zie je hieronder een screenshot van de “nieuwe “App
Vriendelijke groet Inventor 🙂
Wacht... die 580 is werkelijk je bundel???

Uhm... Klopt die 1261 opwaardering dan ook of is dat wel gebugged?
Ja dat werpt "licht" op de zaak 😃
Als ik zo naar de informatie kijk, schat ik in dat jij dit Flex15 abonnement voor 1-09-2008 hebt afgesloten.(Daarna zijn andere voorwaarden gaan gelden.) Volgens de daarbij horende tariefregels wordt dataverbruik afgerond op en getoond in eenheden van 10KB. (zie evt zelf https://www.t-mobile.nl/klantenservice/bestelling-en-abonnement/tarieven) Mijns inziens heb je last van dezelfde software bug. Naar verwachting wordt de software reparatie vandaag ingevoerd. Als dat gebeurt zou je vanaf zaterdag keurig 0KB/dag moeten zien.

Heel mooi Mark ik hoop het, :D

Bij jouw Flex abonnement heb je alleen Bellen en SMSen maar geen databundel voor mobiel internetten.Dit is best een oude abonnement. Check even bij T-Mobile online of je niet een betere deal hebt door over te stappen naar een nieuwere abonnementsvorm. Mogelijk kom je dan voordeliger uit!! (Bellen en SMSen is in de loop der jaren voordeliger geworden).
Dan ben ik wel mijn bel tegoed van € 580, -kwijt :@

Aan de screenshots zie ik dat je met een sterk verouderde versie van de My T-Mobile app werkt. De kans is groot dat gegevens nu onjuist worden getoond! Ik raad je echt aan om de nieuwste My T-Mobile app te downloaden en te installeren.

Klopt het is een screenshot gemaakt met de oude S2,
Om te testen heb ik de sim in mijn oude S2 gedaan.
En zie nu dat er géén 10KB verbruik meer wordt weergegeven ! zie screenshot
Je zou dan verwachten dat het aan de nieuwe S5 mini zou liggen.
Maar Ik heb dan ook al van alles geprobeerd o.a. diverse app’s verwijderd en mobile data uitgezet geen Facebook e.d.
Is het mogelijk dat mijn nieuwe telefoon die wel geschikt is voor 4G daardoor van invloed is op het verbruik? of aan de T mobile App :@
Voorlopig wacht ik eerst maar even af of er zaterdag een keurige 0KB/dag staat, :8
Trouwens op mijn nieuwe S5 staat wel de nieuwste app op :$
Mark_K bedankt voor de moeite
Vriendelijke groet Inventor
Reputatie 4
Badge
Hallo Mark_K
Ik heb een stille hoop dat mijn probleem hiermee ook wordt opgelost wil je hier ook even naar kijken?
Vriendelijke groet Inventor:)


Hallo Inventor,

welke abonnement heb je eigenlijk (bijv. Stel Samen?) Heb je ook een screenshot voor mij? Ik probeer nl te begrijpen waarom jij juist 10KB ziet....

gr Mark


Hoi Mark_K
Fijn dat je er even naar kijkt,
Het is begonnen op 15 -4 toen ik een nieuwe sim in mijn nieuwe S5 mini heb geïnstalleerd.
Ik had al een aantal jaren een Samsung S2 mini en nooit verbruik bij uitgeschakeld mobiel data.
Om te testen of het aan het toestel zou kunnen liggen heb ik op 26 mei om 15:00 uur de sim weer in mijn oude S2 gezet.( Of heeft het met de nieuwe sim te maken?)
En zoals je op de screenshot ziet wordt er op 26 mei nu toch weer een verbruik van 10KB vermeld.
Misschien loopt de informatie wat achter dus kan ik het nog niet helemaal zeker weten,
Daarom ben ik benieuwd hoe het morgen is.
Ik heb een 15 Flex sim only abonnement en hierbij stuur ik je de gevraagde screenshot’s
Vriendelijke groet Inventor :)


Hallo Inventor,

Ja dat werpt "licht" op de zaak 😃
Als ik zo naar de informatie kijk, schat ik in dat jij dit Flex15 abonnement voor 1-09-2008 hebt afgesloten.(Daarna zijn andere voorwaarden gaan gelden.) Volgens de daarbij horende tariefregels wordt dataverbruik afgerond op en getoond in eenheden van 10KB. (zie evt zelf https://www.t-mobile.nl/klantenservice/bestelling-en-abonnement/tarieven) Mijns inziens heb je last van dezelfde software bug. Naar verwachting wordt de software reparatie vandaag ingevoerd. Als dat gebeurt zou je vanaf zaterdag keurig 0KB/dag moeten zien.

Verder nog wat opmerkingen:

(1) Bij jouw Flex abonnement heb je alleen Bellen en SMSen maar geen databundel voor mobiel internetten.Dit is best een oude abonnement. Check even bij T-Mobile online of je niet een betere deal hebt door over te stappen naar een nieuwere abonnementsvorm. Mogelijk kom je dan voordeliger uit!! (Bellen en SMSen is in de loop der jaren voordeliger geworden).

(2) Aan de screenshots zie ik dat je met een sterk verouderde versie van de My T-Mobile app werkt. De kans is groot dat gegevens nu onjuist worden getoond! Ik raad je echt aan om de nieuwste My T-Mobile app te downloaden en te installeren.
Hallo Mark_K
Ik heb een stille hoop dat mijn probleem hiermee ook wordt opgelost wil je hier ook even naar kijken?
Vriendelijke groet Inventor:)


Hallo Inventor,

welke abonnement heb je eigenlijk (bijv. Stel Samen?) Heb je ook een screenshot voor mij? Ik probeer nl te begrijpen waarom jij juist 10KB ziet....

gr Mark


Hoi Mark_K
Fijn dat je er even naar kijkt,
Het is begonnen op 15 -4 toen ik een nieuwe sim in mijn nieuwe S5 mini heb geïnstalleerd.
Ik had al een aantal jaren een Samsung S2 mini en nooit verbruik bij uitgeschakeld mobiel data.
Om te testen of het aan het toestel zou kunnen liggen heb ik op 26 mei om 15:00 uur de sim weer in mijn oude S2 gezet.( Of heeft het met de nieuwe sim te maken?)
En zoals je op de screenshot ziet wordt er op 26 mei nu toch weer een verbruik van 10KB vermeld.
Misschien loopt de informatie wat achter dus kan ik het nog niet helemaal zeker weten,
Daarom ben ik benieuwd hoe het morgen is.
Ik heb een 15 Flex sim only abonnement en hierbij stuur ik je de gevraagde screenshot’s
Vriendelijke groet Inventor 🙂
Reputatie 4
Badge
Update 21 mei: de bugfix voor het 1MB per dag probleem is inmiddels ontworpen en gebouwd. Deze week wordt de fix getest. Als alles verder goed gaat tijdens testen, wordt de fix geïnstalleerd in de week van 25-29 mei. Precieze datum heb ik nog niet.

Donderdag 28 is het de bedoeling om de fix te installeren. ik ga dit dan checken....
Reputatie 4
Badge
Hallo Mark_K
Ik heb een stille hoop dat mijn probleem hiermee ook wordt opgelost wil je hier ook even naar kijken?
Vriendelijke groet Inventor:)


Hallo Inventor,

welke abonnement heb je eigenlijk (bijv. Stel Samen?) Heb je ook een screenshot voor mij? Ik probeer nl te begrijpen waarom jij juist 10KB ziet....

gr Mark
Hallo Mark_K
Ik heb een stille hoop dat mijn probleem hiermee ook wordt opgelost wil je hier ook even naar kijken?
Vriendelijke groet Inventor:)
Reputatie 4
Badge
Update 21 mei: de bugfix voor het 1MB per dag probleem is inmiddels ontworpen en gebouwd. Deze week wordt de fix getest. Als alles verder goed gaat tijdens testen, wordt de fix geïnstalleerd in de week van 25-29 mei. Precieze datum heb ik nog niet.
Hulde,

Klinkt als een lekkere hoofdpijn in code duiken om dit te vinden.

Key resultaat:
- Rare resultaat gevonden, geidentificeerd en wordt spoedig opgelost
- Bevestiging dat het geen onterechte kosten leverd

Nogmaals, mooi resultaat Mark.

Reageer