Sticky Beantwoord

[DENK MEE] Hoe wil jij meer inzicht in je dataverbruik?



Toon eerste reactie

87 reacties

Reputatie 5
Ik begrijp uit het berichtje van Mark dat de weergave fout sinds afgelopen zaterdag zou moeten zijn opgelost. Kunnen jullie dit bevestigen? Ben namelijk erg benieuwd of dit ellendige euvel de wereld uit is nu! 🙂
Reputatie 4
Badge
Ik begrijp uit het berichtje van Mark dat de weergave fout sinds afgelopen zaterdag zou moeten zijn opgelost. Kunnen jullie dit bevestigen? Ben namelijk erg benieuwd of dit ellendige euvel de wereld uit is nu! :)

Beste mensen,
Zoals aangekondigd, is er in de techniek een probleem opgelost. Dit zou in de Verbruikstatus vanaf zaterdag 30 mei verbetering moeten brengen.....en het 1,0MB/dag verschijnsel zou over moeten zijn....Echter, ik heb het op mijn test-telefoon nog niet gezien helaas :@
Toch is het probleem wat we vonden echt en het is nu ook weg. Inmiddels zijn we verder aan het graven....

Wat is jouw ervaring ? Zie jij in de Verbruikstatus vanaf 30 mei al dagen met 0MB verbruik erbij zitten?!


groeten van Mark
Hoi Mark_K
Er is wel degelijk vooruitgang! :)
Zaterdag 30-5 geen 10 KB, maandag 1-6 geen 10KB
Zondag 31-5 Wel weer 10 KB hier heb ik wel een verklaring voor:
Op zondag 31-5 geen goede wifi verbinding door het zogenaamde slimme netwerk wissel (bug) van mijn Samsung S5 mini ondanks dat ik deze al had uitgeschakeld.
Normaal merk je dit niet zo snel maar als je naar een stream kijkt zoals Horizon Go of van mijn Dreambox heb je 5 seconden beeld en loopt dan vast. Melding: geen internet verbinding.
Om dit te verhelpen heb ik toen eerst de mobile data ingeschakeld en toen de slimme netwerk wissel in en uit geschakeld en onmiddellijk de mobile data weer uit.
Probleem weer opgelost!
Dit alles binnen 3 seconden,
Ik ben dan ook van mening dat de teller wel heel strak staat afgesteld als mijn telefoon alleen al één moment kontact maakt er onmiddellijk 10KB wordt geregistreerd!
Nu gebruik ik de *#0011# service mode wifi power saving.
meer informatie hier
Mark heeft dit “teller”probleem iets met het 4G netwerk te maken?
Vriendelijke groet Inventor 🙂
Hoi Inventor,

Ik denk dat jouw 10kb de afronding omhoog is dan werkelijk 10kb. Ondanks dat 10kb dataverbruik (en we gaan even Arie & Silvester quoten) als een tic-tac voor een walvis is als het om data grootte gaat dezer dagen, snap ik je gedachte dat het 'meteen' een blok data is.

10kb lijkt wat door de k in het getal, maar als het op internetverbindingen aankomt én het feit dat 4G a 50 Mbps (en ik zet laag in) zo'n 6400 kb in 1 seconde doet, heel weinig 😉 wees blij dat jij nog op het ideale flex zit en niet 1 mb afronding hebt!

In ieder geval mooi om te lezen dat de bug dus weg lijkt te zijn!
Reputatie 4
Badge
Hallo Inventor,

wat betreft jouw vraag: "Mark heeft dit “teller”probleem iets met het 4G netwerk te maken?"
Antwoord: Nee, dit is een "administratief" iets wat los staat van het radionetwerk (2G/3G of 4G).

mvg, Mark
Mark_K
Bedankt voor je antwoord en inzet om het probleem op te lossen!
Vriendelijke groet Inventor 🙂
Reputatie 4
Badge
Status update 5 juni:
Ik wil nu een week nemen om te kijken wat ik zie in de Verbruikstatus. Pas dan kunnen er duidelijke conclusies worden getrokken. Op maandag 1 juni heb ik eventjes Mobiele Data getrokken en daarna meteen weer uitgeschakeld. Mijn test-telefoon hangt sindsdien weer aan de WiFi met Mobiele Data uitgeschakeld. Op de dagen dat ik geen verbruik heb, zag ik al dat er dan ook geen Verbruiksregel werd getoond. Helaas is op 4 juni de nieuwe factuurmaand ingegaan dus nu is het beeld verdwenen uit mijn My T-Mobile app.

Dit onderwerp blijf ik de komende weken nog kritisch aankijken want het gehele verhaal blijft technisch complex: zodra je de Mobiele Data uitschakelt op jouw toestel blijft de IP-sessie met het T-Mobile netwerk nog een poos "staan". Weliswaar loopt er geen dataverkeer meer overheen. Mocht ik nog rare dingen tegenkomen, ga ik een nieuwe meting aanvragen om de onderliggende oorzaak te vinden. In dat geval komen de apps en het besturingssysteem van de smartphone weer in beeld.
Helemaal goed!
Als ik rare dingen ontdek zal ik het hier ook melden.
Vriendelijke groet Inventor 🙂
Reputatie 4
Badge
status update 8 juni: Sinds 4 juni verschijnen er helemaal geen verbruiksregels meer in mijn Verbruikstatus!!! 😉
Hoi Mark_K
Een aantal dagen ook geen 10KB meer tot het moment dat ik jouw bijdrage op het forum las :8, heb toen ook even gekeken, en jawel hoor op 7-6-2015 weer 10 KB 😠 en ik weet zeker dat mijn data vanaf 5-6 nog steeds is uitgeschakeld.!
Zie screenshots.
Vriendelijke groet Inventor
Reputatie 4
Badge
Hallo Inventor,

Zoals je merkt, is het wel een stuk minder geworden sinds de bugfix.
Nu heb je toch weer verbruik gezien op 7 juni. Mijn test telefoon heeft geen dataverbruik meer behalve gisteren (11 juni) 1 keer. ik heb zonet met een collega in een paar loggings gekeken van 2 onafhankelijke systemen. Het gaat nu om echt geregistreerde dataverbruik op het T-Mobile netwerk. Dat betekent dat we opnieuw onze pijlen moeten richten op de mobiele telefoon en wat daar precies gebeurt! Ik heb zonet een analyse van de verkeersgegevens aangevraagd voor mijn test-telefoon om te achterhalen welke IP-adressen, URL, app hiervan de oorzaak is.....

- wordt vervolgd -
Reputatie 2
Persoonlijk zou ik het per app willen zien maar zonder dat T-mobile hiervoor mijn internetgebruik monitort.

Het zou dus op telefoon-niveau plaats moeten vinden zonder inzichtelijk te zijn voor anderen.
Reputatie 7
Badge +9
Persoonlijk zou ik het per app willen zien maar zonder dat T-mobile hiervoor mijn internetgebruik monitort.

Het zou dus op telefoon-niveau plaats moeten vinden zonder inzichtelijk te zijn voor anderen.


Uh, dat doen de meeste telefoons al uit zichzelf... Op Android 4.0+ kun je kijken onder Instellingen > Dataverbruik. iOS heeft een soortgelijke functie geloof ik. Windows mobile weet ik niet.

Daarnaast zijn al al zo'n 3000 apps die precies hetzelfde doen.
Hallo Inventor,

Zoals je merkt, is het wel een stuk minder geworden sinds de bugfix.
Nu heb je toch weer verbruik gezien op 7 juni. Mijn test telefoon heeft geen dataverbruik meer behalve gisteren (11 juni) 1 keer. ik heb zonet met een collega in een paar loggings gekeken van 2 onafhankelijke systemen. Het gaat nu om echt geregistreerde dataverbruik op het T-Mobile netwerk. Dat betekent dat we opnieuw onze pijlen moeten richten op de mobiele telefoon en wat daar precies gebeurt! Ik heb zonet een analyse van de verkeersgegevens aangevraagd voor mijn test-telefoon om te achterhalen welke IP-adressen, URL, app hiervan de oorzaak is.....

- wordt vervolgd -

Hoi Mark_K

Kijk eens,toeval? :8
Windows mobile weet ik niet.
Op de Lumia 830 in elk geval wel. 🙂
Persoonlijk zou ik het per app willen zien maar zonder dat T-mobile hiervoor mijn internetgebruik monitort.

Het zou dus op telefoon-niveau plaats moeten vinden zonder inzichtelijk te zijn voor anderen.


Uh, dat doen de meeste telefoons al uit zichzelf... Op Android 4.0+ kun je kijken onder Instellingen > Dataverbruik. iOS heeft een soortgelijke functie geloof ik. Windows mobile weet ik niet.

Daarnaast zijn al al zo'n 3000 apps die precies hetzelfde doen.

Daar gaat het hier ook over,Dit is op mijn telefoon gemeten van 5-13 juni 0 KB gebruikt ben heel benieuwd of Mark_K de oorzaak kan vinden:)
Hoi Mark_K
Vandaag weer 10 KB het gaat gewoon door,
Ik heb nog steeds de data uit staan, alleen de telefoon een keer uit en aan gezet.:@
Reputatie 7
Badge +9

Daar gaat het hier ook over,Dit is op mijn telefoon gemeten van 5-13 juni 0 KB gebruikt ben heel benieuwd of Mark_K de oorzaak kan vinden:)
Hoi Mark_K
Vandaag weer 10 KB het gaat gewoon door,
Ik heb nog steeds de data uit staan, alleen de telefoon een keer uit en aan gezet.:@


Hm, vreemd...

Doet hij het ook als je de telefoon uit hebt staan?
(Als je hem liever niet uit zet, kun je in plaats daarvan ook onder instellingen > Meer netwerken > Mobiele Netwerken > Namen Toegangspunten, een nep toegangspunt aanmaken en die tijdelijk actief zetten. Dan kun je nog wel gewoon bellen en smssen, alleen kan de telefoon geen verbinding meer maken met data. Daarna selecteer je gewoon weet T-Mobile Internet, en werkt het weer gewoon.)

Dan weten we meteen of het ligt aan je toestel, of een fout in het systeem aan de kant van de provider.

Heb je locatiediensten aan staan? Die heeft een optie om mobile data te gebruiken die soms actief is terwijl data uit staat.
Staat Sync aan? Die wil soms ook wel eens uit zichzelf Data aanzetten.
Hoi ShaduwLea
Of hij data verbruikt als ik de telefoon helemaal uit heb staan weet ik niet :?, het is begonnen met mijn nieuwe telefoon dit kun je lezen in mijn vorige bijdragen vanaf 27 mei op pagina 4 van deze treed.
De oude telefoon heeft andere firmware android 2.3.6 er staat ook een andere software op en oude app van T_Mobile.
Daar zou je in op kunnen maken dat de nieuwe Samsung S5 met android 4.42 de oorzaak zou zijn maar dat is voor mij nog niet zeker ik weet namelijk niet precies hoe de data teller van T Mobile werkt.:?
Maar dan heb je ook nog niet de oorzaak gevonden.!
De mobile data heb ik uit staan zie mijn bijdrage 8 juni op pagina 5.
Met het maken van een nep toegangs punt wil ik nog even mee wachten
anders doe ik weer twee verschillende dingen.
Het vervelende is dat je pas 24 uur later kunt zien of er mobile data is gebruikt,
De locatie diensten staan uit.
Kan Synchroniseren dan mobile data inschakelen?
Ik ben benieuwd naar de test van mark wordt vervolgd!
Vriendelijke groet Inventor:)
Reputatie 7
Badge +9
Hoi ShaduwLea
Of hij data verbruikt als ik de telefoon helemaal uit heb staan weet ik niet :?, het is begonnen met mijn nieuwe telefoon dit kun je lezen in mijn vorige bijdragen vanaf 27 mei op pagina 4 van deze treed.
De oude telefoon heeft andere firmware android 2.3.6 er staat ook een andere software op en oude app van T_Mobile.
Daar zou je in op kunnen maken dat de nieuwe Samsung S5 met android 4.42 de oorzaak zou zijn maar dat is voor mij nog niet zeker ik weet namelijk niet precies hoe de data teller van T Mobile werkt.:?
Maar dan heb je ook nog niet de oorzaak gevonden.!
De mobile data heb ik uit staan zie mijn bijdrage 8 juni op pagina 5.
Met het maken van een nep toegangs punt wil ik nog even mee wachten
anders doe ik weer twee verschillende dingen.
Het vervelende is dat je pas 24 uur later kunt zien of er mobile data is gebruikt,
De locatie diensten staan uit.
Kan Synchroniseren dan mobile data inschakelen?
Ik ben benieuwd naar de test van mark wordt vervolgd!
Vriendelijke groet Inventor:)


Android 4.4.2 werkt op een totaal andere manier als 2.3.6, dus daar zit sowieso een verschil.

Er zijn instellingen en opties die inderdaad mobiele data kunnen gebruiken terwijl deze niet is ingeschakeld.

Ik merk het zelf ook wel eens als ik de grens over ga (En dat is vrij vaak), dan staat mobiele data uit, maar krijg ik alsnog de foutmelding dat de dataverbinding is verbroken omdat Roaming niet aan staat. Heel irritant.

Sommige apps hebben een stukje code waarmee ze uit zichzelf tijdelijk de mobiele verbinding aan kunnen zetten om informatie op te halen. Een daarvan is Facebook.

Als je kijkt onder de permissions(toestemmingen) van Facebook op Google Play, dan staat daartussen:
change network connectivity
toggle sync on and off
download files without notification
connect and disconnect from Wi-Fi
approximate location (network-based)
precise location (GPS and network-based)

In andere woorden, de Facebook app kan dus, zonder jouw instructies en toestemming, je netwerkverbinding aan zetten, synchronisatie aanzetten, bestanden downloaden zonder melding, je WiFi verbinding uitzetten én je locatie opvragen via je netwerk(Kost ook data).

Allemaal terwijl jij niet eens in de buurt van je toestel bent, en je mobiele data uit had staan.

Daarom forceer ik Facebook(en dergelijke apps) uit als ik die niet gebruik door middel van de app Greenify.

Wacht inderdaad de test van Mark maar even af, als dat niet werkt kun je de rest proberen. 🙂
Tegenwoordig hebben de meeste telefoons zelf al een erg uitgebreide data-overzichtsfunctie. Hiernaast kun je ook erg veel soorten data-apps downloaden die je een uitgebreid inzicht geven in je verbruik.

Belangrijker is, denk ik in dit geval, dat je op je telefoon de goede instellingen vindt om ervoor te zorgen dat je telefoon niet ongewenst verbinding maakt met mobiel internet. Verder kun je op de meeste telefoons ook instellen welke apps wel en niet gebruik mogen maken van mobiel internet op het moment dat je hiermee verbonden bent.

Denk hierbij ook aan bijvoorbeeld je synchronisatie-instellingen voor bijvoorbeeld email, Facebook, en agenda-updates.

Ik heb 2 screenshots toegevoegd. 1 van android en 1 van windows phone. (sorry voor het vodafone logo op de telefoon van mijn vrouw) :)

Tegenwoordig hebben de meeste telefoons zelf al een erg uitgebreide data-overzichtsfunctie. Hiernaast kun je ook erg veel soorten data-apps downloaden die je een uitgebreid inzicht geven in je verbruik.

Belangrijker is, denk ik in dit geval, dat je op je telefoon de goede instellingen vindt om ervoor te zorgen dat je telefoon niet ongewenst verbinding maakt met mobiel internet. Verder kun je op de meeste telefoons ook instellen welke apps wel en niet gebruik mogen maken van mobiel internet op het moment dat je hiermee verbonden bent.

Welkom op het forum Ferry,

Zoals je kunt lezen in ShadowLea's directe post boven je, hebben we het over code op de achtergrond die je niet kan beïnvloeden met instellingen. Dit zit dus bijvoorbeeld bij Facebook en we proberen het ongewenst verbruik geheel te elimineren. Jouw suggesties zijn zeer goed als je data-verbruik wil minimaliseren, maar het resterende onderwerp hier is op het geheel elimineren van datavebruik. Om heel eerlijk te zijn ben ik nog enkel aan het toekijken, want als het ook aankomt op Android kennis (en dan zeker betreffende de code / onderliggende techniek) is het handiger gewoon ShadowLea los te laten gaan.
@ShadowLea
facebook heb ik er niet op staan, maar ik begrijp wat je bedoeld, ik wacht eerst nog maar even de test van Mark af.:)
@ferryut
Toch even voor het meedenken 🙂 een paar shreenshots van mijn instellingen,
de mogelijke netwerk controle bij shreenshot 3 is van Ziggo voor de Horizon Go app.
Hoi

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak is en belangrijker hoe het op te lossen is.

Check vandaag mijn facturen en zie dat bij mij precies hetzelfde aan de hand is sinds 28 maart.
Nog steeds wordt er elke dag 0.01 euro / 10 kb in rekening gebracht terwijl Mobiele gegevens en roaming uit staan.

Het is gestart na terugkomst uit Frankrijk waar ik tijdens de wintersport een tijdelijke databundel heb aangeschaft .

Mogelijk dat, dat er iets mee te maken heeft, want ik zie nu bij mijn gegevens dat ik een Travel en Surf heb van 0,00 euro.
Elke dag een data / verbinding check??????????


Ik heb een Samsung Galaxy mini S4.

Met een flex 20 abonnement uit 2007.

Alvast bedankt
Hallo WMOB,

Probeer het volgende eens:
Verwijder de Travel en Surf app / T-Mobile app
Installeer de app die je wil weer opnieuw

Dit is wel eens eerder langs gekomen dat die app verbinding blijft maken en bij de anderen was het verholpen na een keer te verwijderen/opnieuw installeren.
Reputatie 4
Badge
Hoi,

Daar ben ik weer. inmiddels draaien sinds mijn vorige update 2 mobieltjes op mijn bureau: een Sony T3 en een Samsung S4mini.

Het 1MB fenomeen is nu zeldzamer en niet op commando te bestellen en dus moet ik meer geduld hebben voor het weer gebeurt. En ik moest de eigenwijze technici overtuigen dat ze de trace recorders niet mogen uitschakelen totdat ik het zeg 😠 Want het gaat dagenlang goed en ik heb geen 1MB dagtotaal in de Verbruikstatus nu....

Inmiddels heb ik met de Sony T3 zo'n gebeurtenis gehad. Analyse laat zien dat:

- het gaat om ECHT dataverbruik die we in meerdere systemen terugvinden in de logging;
- op de Sony T3 hebben 2 apps een hele kleine hoeveel data verbruikt ONDANKS dat mobiele data uitstaat op het toestel. In dit geval was dit de mail app (Yahoo Mail) en een Sony app (Xperia Lounge?) die contact maakt met site supl.sonyericsson.com

Sony Nederland hebben we hierover ingelicht.

Het totale verbruik op die dag was kleiner dan 1KB. Afhankelijk van de tariefregels die horen bij jouw abonnementsvorm wordt het dagtotaal op 10KB (bijv bij oudere Flex abo) of 1MB (bij een moderne Stel Samen abo) afgerond en getoond.

Ik wacht nog steeds op het weer voorkomen van mobiele dataverbruik op de Samsung S4mini. Dat is sinds de recorder aanstaat nog niet gebeurd. Op de S4mini zijn andere apps actief (geen Yahoo mail en ook geen Sony apps).

Hoewel ik nog niet weet welke apps dit doen op de S4mini, een ding staat vast: er bestaan meerdere apps die toch in staat zijn, af en toe, een heel klein beetje mobiele data te verbruiken.

=wordt vervolgd=

Reageer