Sticky Beantwoord

[DENK MEE] Hoe wil jij meer inzicht in je dataverbruik?

• 9 april 2015
  • 87 reacties
  • 14181 Bekeken

Toon eerste reactie

87 reacties

Reputatie 4
Badge
Beste mensen,

Het probleem is gevonden!! 🆒 Naar verwachting wordt dit over 2 weken opgelost in de techniek.

1) Kijk nog even naar mijn vorige post met de 2 screenshots. Het 1,0 MB/dag probleem uit zich ALLEEN in de detailverbruik met de dagtotalen (op het scherm Recent Verbruik). Dit "presentatie-probleem" is NIET AANWEZIG op het Verbruikstatus scherm (met de ronde klokjes). Het zogenaamde spookverbruik gaat ook NIET ten koste van jouw databundel. Voor de meeste klanten is het fenomeen vooral een verwarrend en irriterend gebeuren zonder consequenties voor het datategoed of eventueel noodzaak om te moeten bijbetalen.

2) Wie een niet al te historische abonnementsvorm heeft, hoeft zich dus geen zorgen te maken. Ik bedoel hiermee abonnementen met een dataproduct zonder de mogelijkheid om buiten-bundel-verbruik op te lopen. Anders zie je op jouw factuur dat je per MB hiervoor betaalt. Dit geldt voor klanten zonder een databundel en in staat zijn buiten bundel verbruik te hebben waarbij T-Mobile ook nog eens tarifeert per MB.

3) Met het test-toestel heb ik het 1,0 MB/dag fenomeen gereproduceerd. Uit de metingen zien we dat:

(a) Tussen mobiele telefoon en mobiele netwerk echt geen data "lekt" - dat dachten we even;

(b) Als je een datasessie had staan en vervolgens de mobiele data uitschakelt op het toestel, blijft de sessie met het internet "staan" - weliswaar zonder dat er verder data stroomt, dus dat is ok;

(c) T-Mobile's online charging system (denk aan een gasmeter) werkt correct; Wanneer nog een datasessie open staat, blijft het met regelmaat hierop verbruiksdetails genereren met de waarde 0 - en dat is correct gedrag. Laten we deze dingen verder "nul-CDRs" noemen;

(d) De Mediator hierachter is een tussenstation naar het factureringssysteem. De Mediator is een heel complex systeem met allerlei filters en verwerkingsslagen. En hierin hebben wij de bug gevonden. Door de bug wordt de nul-CDR ten onrechte vertaald in een verbruik van 1KB. (Te ingewikkeld om uit te leggen hoe en waarom.) Naar verwachting wordt deze fout binnen 2 weken opgelost.

(e) Het verbruik wat door de Mediator wordt gerapporteerd wordt vervolgens in het scherm Recent Verbruik als 1,0 MB/dag getoond. 1MB is het gevolg van de tariefregel dat verbruik groter dan 0 op dagbasis naar 1 heel MB omhoog wordt afgerond. Hetzelfde zie je terug in de details op de factuur.
Wie in een databundel zit, hiervoor is deze 1MB afrondingsregel eigenlijk niet van toepassing (het zgn. binnen bundel verbruik).

(f) Ik herhaal hierbij dat dit geen impact heeft op jouw databundel-tegoed zoals je die ziet op het scherm Verbruikstatus. Maw: wie in een databundel zit daarvoor geldt dat het 1,0 MB/dag verschijnsel NIET in mindering wordt gebracht op databundel-tegoed.

Nou, ik hoop dat ik hiermee eea duidelijk heb kunnen maken?
Reputatie 4
Badge
Goedemorgen Mark (with a K, cue noise..)

Even tussendoor een bedankje en waardering voor de serieuze mate waarin jij (en daarmee T-Mobile) dit onderzoeken en aanpakken. Met alle 'klachten', halve dreigementen en andere 'vormen' van communicatie mag een tegengeluid ook gegeven worden.

Ongeacht het resultaat, bravo voor deze open en diepgaande vorm van onderzoek!

Hoi,

Dank je voor jouw bericht - je maakt me echt blij :)

gr van Mark
Reputatie 3

Even tussendoor een bedankje en waardering voor de serieuze mate waarin jij (en daarmee T-Mobile) dit onderzoeken en aanpakken. Met alle 'klachten', halve dreigementen en andere 'vormen' van communicatie mag een tegengeluid ook gegeven worden.

Ook goedemorgen.

Inderdaad, het wordt eindelijk serieus aangepakt.
Dit is dan ook de enige juiste methode (meten is weten).
Ik ben benieuwd naar het resultaat en het zou fijn zijn als de onduidelijkheid betreffende dit onderwerp een uit de wereld verdwijnt.

Reputatie 4
Badge
Ok, in deze post een update tussendoor van het 1,0MB/dag fenomeen.

Op maandag heb ik zoals ik eerder vertelde een Samsung S4mini testtoestel in gebruik genomen en mijn google account en apps hierop gekloond. Vervolgens de Mobiele Data disabled en ik ga er vanuit dat ik nu alleen dataverkeer trek via WiFi.

Vanuit gebruikersoptiek zie ik nu dit in de My T-Mobile app:

Dindag 5 mei bijvoorbeeld zien we een eerste vermelding van 1,0MB
Ik heb dit dus kunnen reproduceren.

Alleen heeft men op dat moment de trace nog niet aanstaan . (Ivm beperkte opnamecapaciteit moest men op mijn signaal wachten om ophet juiste moment te beginnen).
In de nacht van 6 op 7 mei heb ik een bedieningsfout gemaakt met het toestel waardoor Mobiele Data werd enabled. Daarom zie je op 7 mei een verbruik van 2MB van mijn verbruik van voor 0800uur. Ik heb dat 's ochtends weer disabled dus vandaag 8 mei zit hij weer de hele tijd op de WiFi. Ik heb de engineer gisteravond gevraagd de trace te starten op het mobiele datanetwerk.
Inmiddels laat ik mensen op 2 plekken in de techniek kijken om te kijken wat er langs komt voor mijn testnummer.
Nu afwachten wat ze gaan vinden....

= wordt vervolgd =
Reputatie 4
Badge
Beste Mark_K, maak je dan wel onderscheid tussen :
A. Wat de telefoon aangeeft
B. Het verbruik in het totaaloverzicht
C. De verbruiksdetails?

A en B geeft nu bij mij 4 MB (klein afrondingsverschil) aan en C 23 MB.

Hi xrcm,
inderdaad we MOETEN onderscheid maken want we komen nu in een technisch complex verhaal terecht met de spreekwoordelijke "appels met peren vergelijken".

Ik zal niet volledig zijn in deze reactie maar ik zal een aantal punten wel alvast van high level comments voorzien. Ik probeer zo goed mogelijk bij de feiten te blijven:

(A) Wat jouw S4mini meet en weergeeft, krijgt geen enkele mobiele operator exact gematched. Hiervoor zijn meerdere technische redenen. 1 reden bijvoorbeeld: de bron - jouw toestel heeft T-Mobile niet in handen. Op jouw toestel kan eea per app worden gerubriceerd en bijgehouden. T-Mobile heeft een ander meetpunt en die meet anders.

(B) My T-Mobile online + app. Overzicht Verbruikstatus (ronde klokjes). Wat daar word getoond, zijn hele MBs met het totaalverbruik (restant) van jouw maandbundel. Het systeem wat er onder ligt, werkt met een resolutie van 1KB. Je hebt hier dus continue het cumulatieve overzicht van jouw verbruik.

(C) Verbruikdetails (totalen per dag) - Zodra je in de app doordrukt op de Verbruikstatus (internetbundel) kom je uit op Recent Verbruik met totalen per dag. Wat je hier ziet, is meer een factuurspecificatie zoals je die ook ziet onderaan op jouw factuur. De ontwerpers van dit scherm hebben ervoor gekozen om de perfecte aansluiting te behouden met de factuursprecificatie (met uitsplitsing per dag). Hier treedt nu het verschil op met (B) omdat dagverbruik nu op dagbasis omhoog wordt afgerond naar hele MB. In (B) wordt maar 1x afgerond en in (C) wordt voor elke dag van de maand afgerond waardoor de totale afwijking voor de losse dagen opgeteld snel oploopt en gaat afwijken. (B) is nauwkeuriger dan (C)

Hieronder de screenshots van mijn test toestel (S4mini) voor (B) en (C). Volgens (B) is mijn verbruik (500-474) 26MB (na afronding). Echter volgens (C) met losse dagtotalen heb ik meer dan 26MB verbruikt. Dat is niet zo. Echter, omdat er op dagbasis op hele MB is afgerond ontstaat het verschil.

Ik kom in een aparte post terug op het 1,0MB per dag fenomeen.

Reputatie 3
Beste Mark_K, maak je dan wel onderscheid tussen :
A. Wat de telefoon aangeeft
B. Het verbruik in het totaaloverzicht
C. De verbruiksdetails?

A en B geeft nu bij mij 4 MB (klein afrondingsverschil) aan en C 23 MB.
Reputatie 4
Badge
update 4 mei, 12:40 uur: heb vanochtend een test toestel S4mini helemaal voorbereid en al mijn apps erop ge-kloond obv mijn Google account. Nadat alle apps waren bijgewerkt en gecheckt, staat de instelling Mobiele Data nu uitgeschakeld. Vandaag heb ik (naast WiFi) ook mobiele data verbruikt. Mijn verwachting voor morgen is dat ik 0MB verbruik krijg met dit toestel. Dat ga ik woensdag 6 mei dan checken.
Reputatie 4
Badge
Ik zou graag het verbruik willen inzien van mijn buitenland MB verbruik dit kan ik nergens terugvinden

Data roaming bundels kun je kopen en bekijken via de T&S app en voortaan ook via de My T-Mobile app (zodra je in het buitenland bent).

Echter, waaraan precies je de MBs hebt opgemaakt mogen de mobiele operators wegens de Privacy wetgeving nu niet analyseren en registreren. Op termijn verwacht ik hier wel wijzigingen in. Komt het zover dan zal elke klant vooraf schriftelijke toestemming moeten geven aan hun mobiele operator om dataverbruikspecificaties bij te houden.
Reputatie 4
Badge
En toen was het stil....

Ok, ik ben jullie echt niet vergeten en ik laat dit onderwerp ook niet los.

Eerst nog wat mededelingen:

(1) ik ga een moderator vragen om van deze thread een aparte topic te maken met als titel: "1,0MB verbruik".

(2) Vragen over buitenland Travel&Surf app moeten natuurlijk ook worden beantwoord. Technisch gezien is T&S een aparte oplossing wat los staat van nationaal dataverbruik. Om het overzichtelijk te houden voel ik ervoor om ook dit in een apart topic onder te brengen;

(3) Mijn oorspronkelijke vraag van deze topic is anders ingestoken en gaat niet specifiek over de 1MB of T&S vragen: ik zou graag van onze forumleden horen hoe volgens hen een betere, meer gedetailleerde data-verbruikstatus eruit zou moeten zien?

En nu terug naar het 1,0MB fenomeen:
ik heb afgelopen week iemand in de organisatie gevonden die traces voor mij gaat maken. Ik heb nu de volgende toestellen door gekregen:
* Hippeditje - Samsung Galaxy Note 3 Modelnummer: SM-N9005
* Poco Loco - HTC Desire HD, M7 en M9
* Xrcm - Samsung S4 mini.

Ik heb inmiddels een S4mini met een eigen test SIM voorbereid. Daarmee ga ik wat jij ziet (1MB/dag) reproduceren. Hierop stuur ik een werkopdracht de organisatie in en bel ik hen om de traces vast te leggen. Pas dan kunnen we zien wat voor soort data tussen handset en mobiel netwerk wordt uitgewisseld. Daarna kunnen we in overleg met de handset makers mbt firmware en evt. alternatieve oplossingen bedenken.
ik verwacht dat het maken van de traces en de analyse ervan een week gaat duren. Tegen die tijd kom ik terug met een update.

gr van Mark
Ik zou graag het verbruik willen inzien van mijn buitenland MB verbruik dit kan ik nergens terugvindenAls het goed is kun je dit in de travel and surf app bijhouden, deze moet je dan wel even installeren. Ben je in Nederland dan kun je dit niet langer controleren omdat de app enkel op een buitenlands netwerk werkt.
En toen was het stil....
LOL, je weet toch... T-Mod's hebben een cool-down period tussen reacties 😛
Reputatie 3
En toen was het stil....
Ik zou graag het verbruik willen inzien van mijn buitenland MB verbruik dit kan ik nergens terugvinden
Reputatie 3
Volgens de datateller van mijn telefoon heb ik vanaf het ingaan van mijn bundel (13 april), 6,32 MB gebruikt.
Volgens de gebruiksspecificaties van 12 april t/m 24 april is het 14,0 MB.
Ik, en vele anderen, zijn wel benieuwd waar dit verschil vandaan komt.
Tevens heb ik nu mobiele data uitstaan en de door ShadowLea genoemde achtergrondgegevens.
Het lijkt erop dat de achtergrondgegevens het gebruik van 1 KB per dag veroorzaken, ook al staat mobiele data uit. Het ligt voor de hand dat als je mobiele data uitzet, er geen mobiele data gebruikt wordt. Maar dit blijkt dus niet zo te zijn.
Wat ik wel grappig vind is dat bijna niemand klaagt over het afronden van de mobiele data, dat is namelijk een factor 1024. Over het afronden van seconden naar een minuut is altijd wel geklaagd en dit is (maar) een factor 60.

Kortom, als je mobiele data uitzet en achtergrondgegevens staat aan, verbruik je 30 MB per maand terwijl je niets doet. Ik ben dus wel benieuwd naar wat die achtergrondgegevens precies uitvoert.

Hallo xrcm,
welk merk en type toestel heb je? Dan kunnen wij iom met leverncier hier dieper in duiken waar dit verbruik vandaan komt.

gr v Mark

Het is een Samsung S4 mini. Maar ook mijn vorige toestel had er last van. Ook een Samsung waarvan het typenummer mij ontschoten is.
Reputatie 6
Zelfs als de achtergrondgegevens zijn beperkt en dataverbruik uit, dan nog wordt er bij mij 1 mb afgeschreven en deze gaat ook niet van mijn datateller af. Iedere maand gaat ongevraagd 30 mb zo de prullebak in 😞

Dus ik zou graag in de toekomst willen zien, op elk moment van de dag wat het precieze dataverbuik is (dus ook de kb's en niet afronden op mb) van de app's die actief zijn en/of op de achtergrond draaien. En dat de datateller ook goed mee af loopt en niet zoals nu vaak achter loopt.

Hallo hippeditje,
welk merk en type toestel heb je? Dan kunnen wij iom met leverancier hier dieper in duiken waar dit verbruik vandaan komt.

gr v Mark

Het gaat om een Samsung Galaxy Note 3 Modelnummer: SM-N9005
Het probleem speelde ook al onder Jelly Bean en nu ook bij Lollipop.
Ben even in mijn rekeningen gaan kijken en sinds 24 oktober 2014 is het 'spookverbruik' van 1 mb per dag begonnen.
Mocht je meer info willen, dan hoor ik het graag!
Fijn dat jullie ermee aan de slag gaan!
Reputatie 2
Gewoon geen inzicht, zijn we direct klaar. Onbeperkt internet en je hoeft niks meer bij te houden!
Of telefoonnummer blokkeren, kun je geen internet gebruiken :):)

Hallo Poco-Loco,
welk merk en type toestel heb je? Dan kunnen wij iom met leverncier hier dieper in duiken waar dit verbruik vandaan komt.
mvg Mark

HTC DesireHD, M7 en M9 allemaal hetzelfde gehad met het verschil in data.

Ik zit hier vnl. ter ondersteuning mee te praten en om te werken aan een antwoord / verklaring waar het verschil precies zit. Beetje verlengde van mijn werk, processen analyseren, verbeteren/optimaliseren en dan itereren naar de volgende fase.
Reputatie 4
Badge
Zelfs als de achtergrondgegevens zijn beperkt en dataverbruik uit, dan nog wordt er bij mij 1 mb afgeschreven en deze gaat ook niet van mijn datateller af. Iedere maand gaat ongevraagd 30 mb zo de prullebak in 😞

Dus ik zou graag in de toekomst willen zien, op elk moment van de dag wat het precieze dataverbuik is (dus ook de kb's en niet afronden op mb) van de app's die actief zijn en/of op de achtergrond draaien. En dat de datateller ook goed mee af loopt en niet zoals nu vaak achter loopt.

Hallo hippeditje,
welk merk en type toestel heb je? Dan kunnen wij iom met leverancier hier dieper in duiken waar dit verbruik vandaan komt.

gr v Mark
Reputatie 4
Badge

Ik begrijp er niets meer van en niemand heeft het mij ooit kunnen uitleggen. Het enige positieve is dat als je in het buitenland Travel en Surf gebruikt er geen verbruik in je normale bundel is, anders zou het wel helemaal verdacht worden.

Mijn ervaring is gelijk, de bundel gaat altijd langzamer dan mijn eigen verbruik met de notitie dat dit alleen telt bij grotere blokken data. Ik vermoed dat dit simpelweg cache is en dat veel gebruikte websites het verschil opleveren.

Als je zelf een site aanroept vraag je in principe om X mb data, maar als je die data 'later' al blijkt te hebben wordt die niet alsnog binnen gehaald. Hier kan dus het verschil tussen je eigen data-teller die "applicatie Y vraagt om X mb" noteert en applicatie Y die een gedeelte na verificatie op de cache niet meer ophaalt komen. T-Mobile noteert dus alleen wat er over je verbinding loopt en, vanwege ook die wetgeving, telt daarmee puur 'domme' kb's die langskomen. Helaas telt die ze wel erg nauwkeurig ;)

Wat betreft die ghost-kb's heb ik nog wel een theorie, maar ik denk dat T-Mobile daar zelf even achter de schermen achteraan moet gaan. Een mooi inhoudelijk antwoord op de situatie zal dan voldoende zijn ;)

Hallo Poco-Loco,

mvg Mark
Reputatie 4
Badge
Volgens de datateller van mijn telefoon heb ik vanaf het ingaan van mijn bundel (13 april), 6,32 MB gebruikt.
Tevens heb ik nu mobiele data uitstaan en de door ShadowLea genoemde achtergrondgegevens.
Het lijkt erop dat de achtergrondgegevens het gebruik van 1 KB per dag veroorzaken, ook al staat mobiele data uit. Het ligt voor de hand dat als je mobiele data uitzet, er geen mobiele data gebruikt wordt. Maar dit blijkt dus niet zo te zijn.
Wat ik wel grappig vind is dat bijna niemand klaagt over het afronden van de mobiele data, dat is namelijk een factor 1024. Over het afronden van seconden naar een minuut is altijd wel geklaagd en dit is (maar) een factor 60.

Kortom, als je mobiele data uitzet en achtergrondgegevens staat aan, verbruik je 30 MB per maand terwijl je niets doet. Ik ben dus wel benieuwd naar wat die achtergrondgegevens precies uitvoert.

Hallo xrcm,

gr v Mark

Ik begrijp er niets meer van en niemand heeft het mij ooit kunnen uitleggen. Het enige positieve is dat als je in het buitenland Travel en Surf gebruikt er geen verbruik in je normale bundel is, anders zou het wel helemaal verdacht worden.

Mijn ervaring is gelijk, de bundel gaat altijd langzamer dan mijn eigen verbruik met de notitie dat dit alleen telt bij grotere blokken data. Ik vermoed dat dit simpelweg cache is en dat veel gebruikte websites het verschil opleveren.

Als je zelf een site aanroept vraag je in principe om X mb data, maar als je die data 'later' al blijkt te hebben wordt die niet alsnog binnen gehaald. Hier kan dus het verschil tussen je eigen data-teller die "applicatie Y vraagt om X mb" noteert en applicatie Y die een gedeelte na verificatie op de cache niet meer ophaalt komen. T-Mobile noteert dus alleen wat er over je verbinding loopt en, vanwege ook die wetgeving, telt daarmee puur 'domme' kb's die langskomen. Helaas telt die ze wel erg nauwkeurig ;)

Wat betreft die ghost-kb's heb ik nog wel een theorie, maar ik denk dat T-Mobile daar zelf even achter de schermen achteraan moet gaan. Een mooi inhoudelijk antwoord op de situatie zal dan voldoende zijn 😉
Reputatie 3
Dat heb ik dus ook. Een paar dagen zowel mobiele data als achtergrondgegevens uitgezet en toch 1 MB verbruik per dag, terwijl je denkt afgesneden van de buitenwereld te zijn.
Maar nu komt het vreemde. Sinds het ingaan van de nieuwe bundel heb ik 16 MB verbruikt volgens de verbruikdetails. Maar volgens de verbruikstatus heb ik 246 van de 250 MB over.
Reputatie 6

Reputatie 3

Reageer