Sticky Beantwoord

[DENK MEE] Hoe wil jij meer inzicht in je dataverbruik?

  • 9 april 2015
  • 87 reacties
  • 14112 Bekeken

Reputatie 4
Badge
  • T-Mobile medewerker
  • 212 reacties
Een veel gestelde vraag op het T-Mobile forum is ‘Waar zijn mijn MB’s aan opgegaan?' Stel dat T-Mobile de Internet Verbruikstatus verbetert; Aan welke wensen zou de verbruikstatus dan volgens jou moeten voldoen om deze vraag beter te kunnen beantwoorden?

Bijvoorbeeld;
• Op welk niveau zou je het dataverbruik willen inzien? Specifiek per app, website, YouTube filmpje etc. of algemener zoals verbruik aan ‘websites’, ‘apps’, ‘videostreaming’.
• Wil je dan alles zien of alleen een ‘top 5 internetverbruik’ zodat je enkel kunt inzien wat de meeste MB’s verbruikt?
• Zou je het goedvinden als T-Mobile hiervoor jouw internetgebruik gaat bijhouden?
• Zou je het dataverbruik per maand, dag, uur of minuut willen inzien?

Dit zijn maar enkele voorbeelden van mogelijke wensen die je kunt hebben, je weet er vast meer! Laat jouw stem horen en help mee om de internet verbruikstatus te verbeteren!
Ik kijk uit naar jullie reacties. :8
icon

Beste antwoord door xcrm 10 april 2015, 17:34

Ik zou graag willen zien (weten) waar de naar boven afgeronde 1 MB iedere dag vandaan komt, ook als je alleen van wifi gebruik maakt. Ik vermoed dat daar meer mensen nieuwsgierig naar zijn.
Voor de rest geloof ik de datateller app wel.
Bekijk origineel

87 reacties

Hi dwwe. Wat bedoel je in dit geval met verbruiksicoontjes? Bedoel je de cirkels op het overzichtscherm? Lijkt mij in ieder geval een goed idee, zal het intern eens voorleggen hier 🙂
IDEE

Een widget waarbij je de verbruiksicoontjes (bolletjes) op je startscherm ziet.
Ja dat klopt wel, bij gegevens en instellingen
Hoi, Mark Bedankt voor jouw uitleg en “oplossing” het neemt wel een beetje het nare gevoel weg dat er toch stiekem geld word afgeschreven.
Maar ik ben het wel met Poco-Loco eens dat het een kwalijke zaak is dat een app toch de instelling kan omzeilen,:@
Vriendelijke groet Inventor 🙂
Nou.... "lang verhaal"... Ik denk mooi laatste kopje koffie en uurtje vol te kunnen maken is het amper een A4 :P

Mooi om te zien dat er een oplossing is om de 'discussie' weg te nemen. Ben nog steeds erg benieuwd welke app's het waren en ook of het iets is dat de makers daarvan zouden moeten weten. Persoonlijk vind ik het een vrij kwalijke zaak dat een app die instelling kan omzeilen, maar aan de andere kant zo is het ook op te lossen 😉
Reputatie 4
Badge
Hoi Mark

Ik heb na 29 augustus geen 10KB afschrijving meer gehad, de laatste was op 16 augustus. Kun je iets vertellen wat nu de oorzaak was?:?

Vriendelijke groet Inventor



Hi Inventor,

Dit is een lang verhaal. Heb je even?

Echt verbruik
We hebben met meetapparauur vastgesteld dat meerdere apps in staat zijn een miniem dataverbruik te trekken via mobiel internet. Dit ondanks dat je Mobiele Data hebt uitgeschakeld op jouw toestel! Daar kun jij als gebruiker en T-Mobile niets aan veranderen. Er is dus sprake van echt verbruik die wordt gemeten wat zelfstandig door jouw smartphone wordt gedaan. Dit verbruik is meestal kleiner dan 1KB per dag en soms ook echt 0.

Wijziging
De meest recente wijziging is dat T-Mobile jouw dataverbruik tot 1KB per dag naar beneden afrondt op 0. Dit geldt voor het scherm met de dagtotalen (zie "Recent Verbruik" in de My T-mobile app, of "Verbruiksdetails" in My T-Mobile webpagina) en de informatie wat verschijnt op de factuur. Ik verwacht dat het zelfstandig verbruk van jouw smartphone voortaan sporadisch of niet meer naar voren zal komen.

Waarom zie ik eigenlijk 10KB / 1MB?
Afhankelijk van jouw abonnement en de daarbij horende tariefregels wordt dataverbruik op dagbasis afgerond en getoond in veelvouden van 10KB of 1MB. Dit zie je terug in de My T-Mobile app onder "Recent Verbruik" als je doordrukt in de Verbruikstatus, of in My T-Mobile webpagina's onder "Verbruikstatus" > "Verbruiksdetails", en in de details van jouw factuur.

Bijlagen
De 2 screenshots laten mijn dagtotalen zien uit de My T-Mobile app en My T-Mobile webpagina. Opmerking: de in de screenshot getoonde kosten voor mijn dataverbruik zijn 0 omdat mijn data uit mijn databundel wordt verbruikt.
Sandebrie,

nvm, zie nu je reactie in een andere thread/topic. Begrijp nu dat je internet apart hebt.

(stond verhaaltje over data in abo vorm.., niet van toepassing)
ik zou willen zien waar ik het meeste aan verbruikt heb, en wat eigenlijk muziek luisteren aan mb's kost ik heb nu heel veel mb's over omdat ik bang ben er elke maand onverwacht geld bij te moeten betalen.
dus duidelijk en ook een berichtje ontvangen hoeveel ik nog heb gewoon elke week of als je bijna aan je mb's zit.
Hoi Mark

Ik heb na 29 augustus geen 10KB afschrijving meer gehad, de laatste was op 16 augustus. Kun je iets vertellen wat nu de oorzaak was?:?

Vriendelijke groet Inventor
Helaas toch te vroeg gejuicht, :@:(
13 juli 10KB
16 juli 10KB
17 juli 10KB
21 juli 10KB
Hoi,
Ik wacht nog steeds op het weer voorkomen van mobiele dataverbruik op de Samsung S4mini. Dat is sinds de recorder aanstaat nog niet gebeurd. Op de S4mini zijn andere apps actief (geen Yahoo mail en ook geen Sony apps).
=wordt vervolgd=


En Mark hoe is het bij jou?

Hoi,
Hoewel ik nog niet weet welke apps dit doen op de S4mini, een ding staat vast: er bestaan meerdere apps die toch in staat zijn, af en toe, een heel klein beetje mobiele data te verbruiken.
=wordt vervolgd=


Maar welke? :?
Het is wel raar dat dit fenomeen pas is de laatste maanden optreed.
Vriendelijke groet Inventor. 🙂

Ik ga nu nog kijken wat de gevolgen zijn voor data verbruik als ik het vinkje weg haal van gegevens automatisch synchroniseren.

Och!! 😠 denk foutje,synchroniseren staat al aan !,
probleem onverklaarbare 10 KB data verbruik lijkt te zijn opgelost ;)
Mark bedankt !
Vriendelijke groet Inventor.:)
Hoi Mark
Op 26 juni heb ik op mijn S5 mini de App Travel & Surf verwijderd en de restrictie mobile gegevens achtergrond beperken weer uit gezet en tot op heden ook geen onverklaarbare 10 KB data verbruik meer gehad.
Ik ben er blij mee!!!:):)
Zou de App Travel & Surf de oorzaak zijn geweest?
Als je de App van T Mobile gebruikt waarmee je een pas kunt aanschaffen dan heb je toch geen Travel & surf App meer nodig, of zie ik dat verkeerd?:8
Ik ga nu nog kijken wat de gevolgen zijn voor data verbruik als ik het vinkje weg haal van gegevens automatisch synchroniseren.
Vriendelijke groet Inventor.:)
Reputatie 4
Badge
Hoi,

Daar ben ik weer. inmiddels draaien sinds mijn vorige update 2 mobieltjes op mijn bureau: een Sony T3 en een Samsung S4mini.

Het 1MB fenomeen is nu zeldzamer en niet op commando te bestellen en dus moet ik meer geduld hebben voor het weer gebeurt. En ik moest de eigenwijze technici overtuigen dat ze de trace recorders niet mogen uitschakelen totdat ik het zeg 😠 Want het gaat dagenlang goed en ik heb geen 1MB dagtotaal in de Verbruikstatus nu....

Inmiddels heb ik met de Sony T3 zo'n gebeurtenis gehad. Analyse laat zien dat:

- het gaat om ECHT dataverbruik die we in meerdere systemen terugvinden in de logging;
- op de Sony T3 hebben 2 apps een hele kleine hoeveel data verbruikt ONDANKS dat mobiele data uitstaat op het toestel. In dit geval was dit de mail app (Yahoo Mail) en een Sony app (Xperia Lounge?) die contact maakt met site supl.sonyericsson.com

Sony Nederland hebben we hierover ingelicht.

Het totale verbruik op die dag was kleiner dan 1KB. Afhankelijk van de tariefregels die horen bij jouw abonnementsvorm wordt het dagtotaal op 10KB (bijv bij oudere Flex abo) of 1MB (bij een moderne Stel Samen abo) afgerond en getoond.

Ik wacht nog steeds op het weer voorkomen van mobiele dataverbruik op de Samsung S4mini. Dat is sinds de recorder aanstaat nog niet gebeurd. Op de S4mini zijn andere apps actief (geen Yahoo mail en ook geen Sony apps).

Hoewel ik nog niet weet welke apps dit doen op de S4mini, een ding staat vast: er bestaan meerdere apps die toch in staat zijn, af en toe, een heel klein beetje mobiele data te verbruiken.

=wordt vervolgd=
Hallo WMOB,

Probeer het volgende eens:
Verwijder de Travel en Surf app / T-Mobile app
Installeer de app die je wil weer opnieuw

Dit is wel eens eerder langs gekomen dat die app verbinding blijft maken en bij de anderen was het verholpen na een keer te verwijderen/opnieuw installeren.
Hoi

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak is en belangrijker hoe het op te lossen is.

Check vandaag mijn facturen en zie dat bij mij precies hetzelfde aan de hand is sinds 28 maart.
Nog steeds wordt er elke dag 0.01 euro / 10 kb in rekening gebracht terwijl Mobiele gegevens en roaming uit staan.

Het is gestart na terugkomst uit Frankrijk waar ik tijdens de wintersport een tijdelijke databundel heb aangeschaft .

Mogelijk dat, dat er iets mee te maken heeft, want ik zie nu bij mijn gegevens dat ik een Travel en Surf heb van 0,00 euro.
Elke dag een data / verbinding check??????????


Ik heb een Samsung Galaxy mini S4.

Met een flex 20 abonnement uit 2007.

Alvast bedankt
@ShadowLea
facebook heb ik er niet op staan, maar ik begrijp wat je bedoeld, ik wacht eerst nog maar even de test van Mark af.:)
@ferryut
Toch even voor het meedenken 🙂 een paar shreenshots van mijn instellingen,
de mogelijke netwerk controle bij shreenshot 3 is van Ziggo voor de Horizon Go app.
Tegenwoordig hebben de meeste telefoons zelf al een erg uitgebreide data-overzichtsfunctie. Hiernaast kun je ook erg veel soorten data-apps downloaden die je een uitgebreid inzicht geven in je verbruik.

Belangrijker is, denk ik in dit geval, dat je op je telefoon de goede instellingen vindt om ervoor te zorgen dat je telefoon niet ongewenst verbinding maakt met mobiel internet. Verder kun je op de meeste telefoons ook instellen welke apps wel en niet gebruik mogen maken van mobiel internet op het moment dat je hiermee verbonden bent.

Welkom op het forum Ferry,

Zoals je kunt lezen in ShadowLea's directe post boven je, hebben we het over code op de achtergrond die je niet kan beïnvloeden met instellingen. Dit zit dus bijvoorbeeld bij Facebook en we proberen het ongewenst verbruik geheel te elimineren. Jouw suggesties zijn zeer goed als je data-verbruik wil minimaliseren, maar het resterende onderwerp hier is op het geheel elimineren van datavebruik. Om heel eerlijk te zijn ben ik nog enkel aan het toekijken, want als het ook aankomt op Android kennis (en dan zeker betreffende de code / onderliggende techniek) is het handiger gewoon ShadowLea los te laten gaan.
Tegenwoordig hebben de meeste telefoons zelf al een erg uitgebreide data-overzichtsfunctie. Hiernaast kun je ook erg veel soorten data-apps downloaden die je een uitgebreid inzicht geven in je verbruik.

Belangrijker is, denk ik in dit geval, dat je op je telefoon de goede instellingen vindt om ervoor te zorgen dat je telefoon niet ongewenst verbinding maakt met mobiel internet. Verder kun je op de meeste telefoons ook instellen welke apps wel en niet gebruik mogen maken van mobiel internet op het moment dat je hiermee verbonden bent.

Denk hierbij ook aan bijvoorbeeld je synchronisatie-instellingen voor bijvoorbeeld email, Facebook, en agenda-updates.

Ik heb 2 screenshots toegevoegd. 1 van android en 1 van windows phone. (sorry voor het vodafone logo op de telefoon van mijn vrouw) :)

Reputatie 7
Badge +9
Hoi ShaduwLea
Of hij data verbruikt als ik de telefoon helemaal uit heb staan weet ik niet :?, het is begonnen met mijn nieuwe telefoon dit kun je lezen in mijn vorige bijdragen vanaf 27 mei op pagina 4 van deze treed.
De oude telefoon heeft andere firmware android 2.3.6 er staat ook een andere software op en oude app van T_Mobile.
Daar zou je in op kunnen maken dat de nieuwe Samsung S5 met android 4.42 de oorzaak zou zijn maar dat is voor mij nog niet zeker ik weet namelijk niet precies hoe de data teller van T Mobile werkt.:?
Maar dan heb je ook nog niet de oorzaak gevonden.!
De mobile data heb ik uit staan zie mijn bijdrage 8 juni op pagina 5.
Met het maken van een nep toegangs punt wil ik nog even mee wachten
anders doe ik weer twee verschillende dingen.
Het vervelende is dat je pas 24 uur later kunt zien of er mobile data is gebruikt,
De locatie diensten staan uit.
Kan Synchroniseren dan mobile data inschakelen?
Ik ben benieuwd naar de test van mark wordt vervolgd!
Vriendelijke groet Inventor:)


Android 4.4.2 werkt op een totaal andere manier als 2.3.6, dus daar zit sowieso een verschil.

Er zijn instellingen en opties die inderdaad mobiele data kunnen gebruiken terwijl deze niet is ingeschakeld.

Ik merk het zelf ook wel eens als ik de grens over ga (En dat is vrij vaak), dan staat mobiele data uit, maar krijg ik alsnog de foutmelding dat de dataverbinding is verbroken omdat Roaming niet aan staat. Heel irritant.

Sommige apps hebben een stukje code waarmee ze uit zichzelf tijdelijk de mobiele verbinding aan kunnen zetten om informatie op te halen. Een daarvan is Facebook.

Als je kijkt onder de permissions(toestemmingen) van Facebook op Google Play, dan staat daartussen:
change network connectivity
toggle sync on and off
download files without notification
connect and disconnect from Wi-Fi
approximate location (network-based)
precise location (GPS and network-based)

In andere woorden, de Facebook app kan dus, zonder jouw instructies en toestemming, je netwerkverbinding aan zetten, synchronisatie aanzetten, bestanden downloaden zonder melding, je WiFi verbinding uitzetten én je locatie opvragen via je netwerk(Kost ook data).

Allemaal terwijl jij niet eens in de buurt van je toestel bent, en je mobiele data uit had staan.

Daarom forceer ik Facebook(en dergelijke apps) uit als ik die niet gebruik door middel van de app Greenify.

Wacht inderdaad de test van Mark maar even af, als dat niet werkt kun je de rest proberen. 🙂
Hoi ShaduwLea
Of hij data verbruikt als ik de telefoon helemaal uit heb staan weet ik niet :?, het is begonnen met mijn nieuwe telefoon dit kun je lezen in mijn vorige bijdragen vanaf 27 mei op pagina 4 van deze treed.
De oude telefoon heeft andere firmware android 2.3.6 er staat ook een andere software op en oude app van T_Mobile.
Daar zou je in op kunnen maken dat de nieuwe Samsung S5 met android 4.42 de oorzaak zou zijn maar dat is voor mij nog niet zeker ik weet namelijk niet precies hoe de data teller van T Mobile werkt.:?
Maar dan heb je ook nog niet de oorzaak gevonden.!
De mobile data heb ik uit staan zie mijn bijdrage 8 juni op pagina 5.
Met het maken van een nep toegangs punt wil ik nog even mee wachten
anders doe ik weer twee verschillende dingen.
Het vervelende is dat je pas 24 uur later kunt zien of er mobile data is gebruikt,
De locatie diensten staan uit.
Kan Synchroniseren dan mobile data inschakelen?
Ik ben benieuwd naar de test van mark wordt vervolgd!
Vriendelijke groet Inventor:)
Reputatie 7
Badge +9

Daar gaat het hier ook over,Dit is op mijn telefoon gemeten van 5-13 juni 0 KB gebruikt ben heel benieuwd of Mark_K de oorzaak kan vinden:)
Hoi Mark_K
Vandaag weer 10 KB het gaat gewoon door,
Ik heb nog steeds de data uit staan, alleen de telefoon een keer uit en aan gezet.:@


Hm, vreemd...

Doet hij het ook als je de telefoon uit hebt staan?
(Als je hem liever niet uit zet, kun je in plaats daarvan ook onder instellingen > Meer netwerken > Mobiele Netwerken > Namen Toegangspunten, een nep toegangspunt aanmaken en die tijdelijk actief zetten. Dan kun je nog wel gewoon bellen en smssen, alleen kan de telefoon geen verbinding meer maken met data. Daarna selecteer je gewoon weet T-Mobile Internet, en werkt het weer gewoon.)

Dan weten we meteen of het ligt aan je toestel, of een fout in het systeem aan de kant van de provider.

Heb je locatiediensten aan staan? Die heeft een optie om mobile data te gebruiken die soms actief is terwijl data uit staat.
Staat Sync aan? Die wil soms ook wel eens uit zichzelf Data aanzetten.
Persoonlijk zou ik het per app willen zien maar zonder dat T-mobile hiervoor mijn internetgebruik monitort.

Het zou dus op telefoon-niveau plaats moeten vinden zonder inzichtelijk te zijn voor anderen.


Uh, dat doen de meeste telefoons al uit zichzelf... Op Android 4.0+ kun je kijken onder Instellingen > Dataverbruik. iOS heeft een soortgelijke functie geloof ik. Windows mobile weet ik niet.

Daarnaast zijn al al zo'n 3000 apps die precies hetzelfde doen.

Daar gaat het hier ook over,Dit is op mijn telefoon gemeten van 5-13 juni 0 KB gebruikt ben heel benieuwd of Mark_K de oorzaak kan vinden:)
Hoi Mark_K
Vandaag weer 10 KB het gaat gewoon door,
Ik heb nog steeds de data uit staan, alleen de telefoon een keer uit en aan gezet.:@
Windows mobile weet ik niet.
Op de Lumia 830 in elk geval wel. 🙂
Hallo Inventor,

Zoals je merkt, is het wel een stuk minder geworden sinds de bugfix.
Nu heb je toch weer verbruik gezien op 7 juni. Mijn test telefoon heeft geen dataverbruik meer behalve gisteren (11 juni) 1 keer. ik heb zonet met een collega in een paar loggings gekeken van 2 onafhankelijke systemen. Het gaat nu om echt geregistreerde dataverbruik op het T-Mobile netwerk. Dat betekent dat we opnieuw onze pijlen moeten richten op de mobiele telefoon en wat daar precies gebeurt! Ik heb zonet een analyse van de verkeersgegevens aangevraagd voor mijn test-telefoon om te achterhalen welke IP-adressen, URL, app hiervan de oorzaak is.....

- wordt vervolgd -

Hoi Mark_K

Kijk eens,toeval? :8
Reputatie 7
Badge +9
Persoonlijk zou ik het per app willen zien maar zonder dat T-mobile hiervoor mijn internetgebruik monitort.

Het zou dus op telefoon-niveau plaats moeten vinden zonder inzichtelijk te zijn voor anderen.


Uh, dat doen de meeste telefoons al uit zichzelf... Op Android 4.0+ kun je kijken onder Instellingen > Dataverbruik. iOS heeft een soortgelijke functie geloof ik. Windows mobile weet ik niet.

Daarnaast zijn al al zo'n 3000 apps die precies hetzelfde doen.

Reageer