Vraag

Leidt WhatsApp tot sociale druk?

Reputatie 2
  • Oud T-Mobile medewerker
  • 99 reacties

Ik las net dit artikel met de prikkelende titel: "De sociale druk van WhatsApp".

Toen ik het artikel las herkende ik de situatie, maar dan bij kinderen van rond de 12-14 jaar.
WhatsApp wordt door kinderen van die leeftijd zeer intensief gebruikt. Ze hebben talloze groepen waarin ze met elkaar communiceren over van alles en nog wat. Ook worden in die groepen afspraken gemaakt om bijv over een uurtje te komen voetballen in het park, samen naar de film te gaan of gewoon even te 'hangen' in de buurt.
Onlangs viel het me in mijn eigen omgeving op dat het altijd dezelfde groep kinderen was en dat sommige vriendjes van school daar nooit bij waren.
Toen ik vroeg hoe dat kwam bleek dat de kinderen die er niet bij waren geen WhatsApp hebben. Zij zien de afspraken dus ook niet voorbij komen omdat die volledig binnen WhatsApp worden gemaakt.

De kinderen die deze afspraken maken zijn zich vaak niet bewust dat ze hiermee niet iedereen bereiken en op die manier soms vriendjes niet uitnodigen die graag hadden mee gedaan met bijv voetballen.

Is dit een herkenbare situatie voor jullie? Leidt het gebruik van diensten als WhatsApp tot sociale isolatie (beetje zwaar woord)? Kennen jullie situaties waarbij dit is gebeurd? Zo ja, wat hebben jullie toen gedaan?
Ben benieuwd?

31 reacties

Dat is nu dus de reden waarom ik geen gebruik maak van sociale media.... Buiten het feit dan dat de meeste sociale media alleen maar nuttig is als marketing tool en niet veel met sociaal heeft te doen....

En Als het gebruik van bepaalde apps of communicatie middelen je normale dagelijkse leven aantast ben je niet geschikt om die apps te gebruiken in mijn opinie... Mensen lopen in winkels, op straat en in de bus en zelfs tijdens het rijden te kijken of ze maar niet iets missen... op het strand ligt men niet in de zon maar de telefoon te bekijken....

Ik ben blijkbaar vreemd want ik laat zelfs mijn telefoon thuis als ik sociaal bezig bent.... het is knap irritant in de kroeg te zitten en elke gesprek onderbroken word doordat mensen niet meer hun gesprekspartner aankijken maar elke 5 min hun toestel vasthebben... zelf in de rij bij een kassa is het nog vaak nodig tijdens het afrekenen een telefoon vast te hebben....

Geweldig natuurlijk voor de providers maar het is toch een beetje doorgeslagen..... En dan de paniet als men een defect toestel heeft of afgesloten is wegens wanbetaling..... men reageert of hun hele leven tot een abrupt einde is gekomen omdat men verstoten is van al de selfies, facebook updates en whatsapp berichten.....

Het is zalig gewoon de hond uit te laten met je telefoon thuis op tafel of een biertje te happen zonder bij elke slok eerst een selffie te maken.... echt probeer het maar eens.... gewoon alleen je telefoon te gebruiken om te bellen als het nodig is..... je hebt zo een paar uur per dag extra tijd voor contacten die je kan " poken" doe je vinger uit te steken... echt, echte mensen zijn veel minder eng dan je denkt.... 🙂

De afbeelding zegt eigenlijk alles... deze dames zijn dan ook vrijwel zeker elkaar aan het whatsappen.......
Reputatie 6
Ik denk soms dat het aan mij lag ik gebruik mijn telefoon alleen als het nodig is
Als ik smorgens met mijn hond gaat wandelen zie ik altijd mensen lopen fietsen bij de bushalte wachten de meeste altijd bezig met de telefoon ze praten ook niet meer met mekaar valt me op
Misschien. Ben ik ouderwets maar ik vind het wel jammer dat het zo is
We zijn niet ouderwets.... wij zijn gewoon nog niet verleerd dat het ook mogelijk is direct met mensen te communiceren 🙂 Je bent waarschijnlijk net als ik opgegroeid zonder mobieltje...... lolz

Toen ik op school zat hadden we thuis een grijze draaischijf telefoon en hete de KPN nog gewoon PTT
Maar ach als je in 1965 geboren bent ( ikke dus) ben je zelfs de oudere jongere grens al voorbij 🙂
Reputatie 4
Ik merk het wel enigszins, maar in minder ergere mate dan in het artikel en in dit topic neer wordt gezet.
Zelf probeer ik er aan te denken dat bij afspraken ook mensen zonder Whatsapp bereikt worden. Maar echt spontane afspraken komen niet zo veel voor. Als ik zin heb om met iemand af te spreken bel ik liever even.

Daarbuiten vind ik Whatsapp wel erg handig. Als iemand ook Whatsapp belt zal ik altijd een appje sturen en nooit sms'en (behalve wanneer iemand in het buitenland is). Waarom de providers geld geven als het niet nodig is?

Telefoongebruik als ik onderweg/in de supermarkt etc. ben is voor mij ook uit den boze. Zeker als ik kijk naar die mensen die op de fiets (!) met hun telefoon spelen dan krijg ik soms neigingen om het onding uit hun handen te slaan.

Maar buiten dat pak ik alleen bij situaties waarin ik me verveel mijn telefoon. Op een leuk avondje in de kroeg zul je mij niet heel veel met telefoon zien.
Maar je neemt hem wel mee....... 🙂 Ik laat hem dus thuis en zelfs voor klanten ben ik dan gewoon niet bereikbaar.... die mogen mij de hele dag bellen tijdens kantoor uren... En het risico dat er net een vreselijk ramp gebeurt op mijn avond ontspanning neem ik op de koop toe.... Een paar jaar geleden konden mensen ook gewoon zonder telefoon een dagje weg, waarom lijkt dat nu opeens onmogelijk te zijn... zou het de angst zijn toch maar iets te missen bij deze mensen ?

Kijk maar eens naar het idiote gedrag tijdens een voetbalwedstrijd.... alsof de mensen die van voetbal houden niet zelf kijken dus wat is het nut elke beweging te twitteren of te appen....

Ik vind het vaak lijken op dat men zonder die apps denkt er niet bij te horen..... alleen al de reacties als ik vertel geen facebook te hebben en ook Privé geen Google+ meer te gebruiken.....
Reputatie 6
Badge +13
Ik merk het (bijna) niet.
Als ik al een uurtje niet op mijn telefoon kijk heb ik al 100+ berichten van de groepsapp..
Maar dat krijg je als er 10 mensen tegelijk berichten sturen. 😉
Verder heeft iedereen in mijn klas een smartphone, dus ze krijgen allemaal een berichtje als er iets is.
Door de hele school hebben we Wi-Fi, dus iedereen kan communiceren met elkaar, al gaat dat soms ten koste van de aandacht. 😛

Je zou de pauzes eens moeten zien bij mij op school.
Allemaal achter de telefoon of iPad...

Maar ik als er bijvoorbeeld iemand zijn telefoon heeft laten vallen of kapot is, dan mist diegene wel allerlei dingen en moeten we dat dus anders doorgeven. Vindt diegene ook erg frustrerend.

Ook wordt er af en toe laks mee omgegaan, zoals: ''Wat voor toets hebben we morgen?'' Dat vragen ze dan in Whatsapp. Terwijl we daar een aparte schoolapp voor hebben genaamd 'Meta'.
Reputatie 4
JohnH schreef:

Maar je neemt hem wel mee....... 🙂 Ik laat hem dus thuis en zelfs voor klanten ben ik dan gewoon niet bereikbaar.... die mogen mij de hele dag bellen tijdens kantoor uren... En het risico dat er net een vreselijk ramp gebeurt op mijn avond ontspanning neem ik op de koop toe.... Een paar jaar geleden konden mensen ook gewoon zonder telefoon een dagje weg, waarom lijkt dat nu opeens onmogelijk te zijn... zou het de angst zijn toch maar iets te missen bij deze mensen ?

Kijk maar eens naar het idiote gedrag tijdens een voetbalwedstrijd.... alsof de mensen die van voetbal houden niet zelf kijken dus wat is het nut elke beweging te twitteren of te appen....

Ik vind het vaak lijken op dat men zonder die apps denkt er niet bij te horen..... alleen al de reacties als ik vertel geen facebook te hebben en ook Privé geen Google+ meer te gebruiken.....

Ik vind het wel handig als je met een groep mensen naar de kroeg gaat je iemand nog even kan appen of bellen als hij niet komt maar dat wel had aangegeven. Daarnaast werd ik gisteren gebeld door een vriendin. Het was avond, ze ging naar een feestje maar was verdwaald. Als er dan geen kip op straat is ben je -lijkt me- toch wel erg blij dat je je telefoon ten minste mee hebt.

Maar wat leroy98ecker beschrijft vind ik toch wel erg ver gaan. Dat soort dingen daar heb ik gelukkig geen last van. Ook wel erg sneu voor mensen die geen Whatsapp hebben. Bij dingen als mijn dispuut zorgen we altijd dat alles ook over de mail gaat, zodat het bij iedereen terecht komt. Daarnaast heb je bij een groepswhatsapp altijd het gevaar dat iemand net ergens overheen leest. Whatsapp met een groep is wat mij betreft prima, zolang het maar niet het enige communicatiemiddel is om dingen te bespreken of af te spreken.
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat het geen voordelen kan hebben...

Ik persoonlijk vind het gewoon een veel relaxter idee op een avond uit of bij een andere ontspannende activiteit niet bereikbaar te zijn.... tijdens werkuren ben ik constant bereikbaar en kan zelfs vaak niet eens eten zonder dat iemand belt of een dringende mail stuurt.... en voor dat mensen de hele dag een telefoon vasthielden vond men ook de kroeg en gingen afspraken ook prima... veel mensen hebben naar mijn mening het gevoel dat ze hun telefoon 24/7 bij zich moeten hebben en laten zelfs wanneer ze slapen de mail en dergelijk aan..... want stel je voor.....

Ik zeg niet dat het verkeerd is maar als ik in de kroeg zit en zie hoe vaak mensen gewoon tijdens het praten met elkaar op hun toestel zitten te loeren vraag ik me af of ze niet liever gewoon een bitje waren en in cyberspace zouden leven.....
Reputatie 5
Badge +9
Zelf hanteer ik gewoon bepaalde regels:
Tijdens het eten geen telefoon, onderweg op niet storen.
Voor de rest heb ik hem wel altijd bij me, mocht er iets gebeuren, of iemand me dringend nodig hebben, dan ben ik wel bereikbaar.
Maar ik ga niet om de 5 minuten kijken of er een berichtje is.

Ja, ik heb mijn telefoon 24/7 in mijn buurt en ja, ook 's nachts staat deze gewoon toe mail op te halen. Maar hij staat dan wel zo ingesteld dat ik geen reactie krijg. Zodra ik tijd en zin heb, kan ik dan kijken of er iets binnen is gekomen.

Mocht er iets gebeuren, dan ben ik blij dat ik hem bij me heb. Foto's maken van een ongeluk waarbij ik zelf betrokken ben, ANWB, ouders o.i.d. bellen. Laatst kreeg ik er mee te maken, en geen idee wat ik precies moest doen. Dan heeft een ANWB app leuke info die ik kan gebruiken om actie op te ondernemen.

Voor WhatsApp zelf, wij hebben een groep voor werk waar nieuwtjes worden gedeeld, maar omdat we toch elke dag op de werkvloer verschijnen, is het voornamelijk om even te laten weten als iemand vrij/ziek is, hoe het er mee gaat, of iemand iets leuks is gaan doen (vooral de foto's) en of iemand later die dag nog komt, als voorbereiding op het werk zelf.

We kunnen zonder WhatsApp, maar de telefoon gaat wel altijd mee in geval van nood. En zo zijn er meer met mij die dit doen. De Anti-Social Media wordt nauwelijks geopend, dat doe ik 's avonds wel als ik eenmaal bij ben met belangrijkere zaken.
Reputatie 7
Badge +9
Ik had vroeger op de basisschool als enige van de klas geen MSN. En god, wat ben ik dáár mee gepest.

Maar het zijn niet alleen kinderen. Probeer tegenwoordig eens door te komen zonder Facebook.

Afwezige collega's die dat alleen melden via Facebook,
vergaderingen die alleen via Facebook worden geplanned.
Uitvallende lessen die alleen op de Facebook groep van de school staan,
sollicitanten die worden afgewezen omdat ze geen Facebook hebben....
Familieleden die je alleen nog feliciteren op Facebook..
En dan heb je het over VOLWASSENEN

Ik gebruik Whatsapp vrij weinig. Voornamelijk omdat als ik bij Tilburg een bericht stuur, ik sneller thuis ben dan mijn Whatsappje... 😉

Ik ga geen regels opstellen voor mijzelf voor mijn telefoon. Als ik geen zin heb mensen te spreken, spreek ik ze niet. Dan zal mij het een worst wezen of ze zien staan 'gelezen om 1620'. Ik leef niet om een ander op z'n wenken te bedienen.

En als ik mijn telefoon mee wil nemen de hele dag, en als ik hem mee wil nemen op vakantie, dan is dat mijn zaak, en heeft NIEMAND anders het recht daarover te beslissen.

HET is MIJN telefoon, MIJN leven en MIJN dag. Bemoei je met je zelf en kindly piss off.

Alleen 's nachts staat m'n telefoon op stil. Omdat ik geen zin heb wakker te worden van Whoeverthehell in de VS die weer eens iets op reageert (Nadeel van reageren op BBC of 9Gag berichten.)

Whatsapp groepen doe ik in principe niet aan. Heb ook niet genoeg mensen in mijn lijst daarvoor 😛

@Max Nou, je reageert anders meestal nog best vlot.. 😛
Reputatie 6
Badge +13
@ShadowLea

Kijk jij ook op 9Gag! 😛
Wat een droge humor daar. Hahaha.

Verder maakt het mij niet zoveel uit wat mensen met hun telefoon doen.
Ik stoor me er niet aan.

Maar ik kan je wel vertellen: Iedereen maakt niet uit wie op school, ze zitten allemaal achter hun telefoon al valt het wel op de de meiden altijd zitten te Whatsappen en de jongens Clash of clans aan het spelen zijn, of van die andere gare spelletjes zoals 'don't tap the white tile'.
Op school plagen de jongens altijd de meiden en andersom omdat ze op hun telefoon zitten onder de les. Had het zelf ook een keer. Dan zitten ze om je heen zelf op hun telefoon en ondertussen doe jij het ook. En dan zeggen ze: Leroy!! Je mag niet onder de les met je telefoon spelen. En dan krijg je de leraar weer op je dak. Ja kom 'm maar om 16:45 ophalen. 😞 Mja, dan naai ik de rest er ook bij. 😉

Ik wist nog wel na de kerstvakantie van 2011. Grote kop op de schoolsite: ''Gebruik van de telefoon in de school is toegestaan. Niet in de lessen.'' Binnen 1 jaar had iedereen een smartphone.
Reputatie 3
Ik ben een oude l*l en kan mij best redden zonder social media. Ik ben geen kluizenaar, spreek graag mensen en het mooiste is dat ik ze dan ook zie! Ik verbaas mij er over, ook in mijn bedrijf, dat mensen continue met het telefoontje in de hand (tegen je aan) lopen. Het gekke is dat ik 2 telefoons heb, een prive en een zakelijk. Netjes gescheiden. En als ik ergens geen zin in heb, zet ik hem uit. Voor sommige mensen lijkt het dan of je je pacemaker uitzet!
Reputatie 5
Badge +9
ShadowLea schreef:

@Max Nou, je reageert anders meestal nog best vlot.. :P

Dat is alleen tijdens pauze's of als ik vrij ben.
Zit ik toevallig ergens in de bioscoop, ben ik bezig met verhuizen (of iemand anders helpen verhuizen) dan staat mijn telefoon stil en reageer ik niet.
Ben ik lekker languit achterover film kijken thuis op de bank, reageer ik vaak ook niet, tenzij ik de persoon interessant genoeg vind.

Mjah, ben ik aan het gamen, is er geen tijdsdruk actief, dan komt de reactie al vrij snel.

Verder ben ik het ook enorm met je eens wat betreft deze zin:
ShadowLea schreef:

HET is MIJN telefoon, MIJN leven en MIJN dag. Bemoei je met je zelf en kindly piss off.

Hoe sommige mensen willen oordelen over anderen dat ze wel/geen telefoon mogen kijken.

Er zijn situaties (in het verkeer...) dat je gewoon echt geen telefoon in handen mag houden, en als je rondloopt ergens, is het beter om voor je uit te kijken.
Maar in elke andere situatie bepaal ik liever zelf dat ik een telefoon vast zou houden of niet, en wat ik er dan al niet mee doe.

Ik stel mezelf wel regels op voor het gebruik, maar dat is gewoon eigen ervaring en wens, niet omdat het van een ander zou moeten.
Reputatie 5
Persoonlijk vind ik het vervelend dat mensen kunnen zien als je bericht "ontvangen" is.
Er wordt een soort van prompte respons verwacht. Dat maakt dat ik WhatsApp bewust minder gebruik. Wacht met openen tot ik echt tijd heb.. en dan geef ik snel korte replies.
M'n status inmiddels aangepast etc etc.
Sinds februari de LastSeen uitgezet, samen met nog wat mensen in mijn omgeving. Collega's en vrienden. We zijn er met z'n allen echt blij mee.
Inmiddels is het geen issue meer en informeer ik er nauwelijks naar. Maar in het begin was iedereen erg te spreken over de rust die het geeft om niet continu ieders WhatsApp-bewegingen bij te houden, niet te zien dat ze 's nachts om 02:31 nog online waren etc etc.

Sociale Druk? Ja dus! En vooral: waarom ben je wel online en reageer je niet op mijn posts maar wel op die van anderen? Bereikbaarheid claimen. Dat vind ik een ongewenste uitschieter.

Met kinderen (dochter van bijna 11) is het idem. Ze leven in de smartphone. Facebook/Insta/Whatsapp... het maakt niet uit. Alles buzzt en is de hele dat bezig.
Gelukkig hebben we een goede policy in huis... (na maandenlange inslaapproblemen....)
Uur voor slapengaan gaat de smartphone aan de lader en die komt er 's morgens weer vanaf.
---> Geen avond meer last gehad van slapeloosheid. Ze leest weer een boek in bed (stapel faxen voor de 40-ers onder ons)
Wat ik gewoon treurig blijf vinden is dat (sommige) mensen niet het fatsoen blijken te hebben hun telefoon te negeren terwijl je in een echt gesprek bent.... zelfs als je in gesprek bent vinden veel mensen het toch nodig een inkomend bericht te lezen..... gewoon even wachten tot een gesprek is afgelopen is blijkbaar niet mogelijk.... Als iemand zijn telefoon pakt tijdens een gesprek is bij mij het gesprek beëindigd... ga dan lekker spelen of whatever..... zal wel het verschil zijn zijn tussen schooljochie en iemand die hard werkt......
Reputatie 5
@JohnH, ik mis even de link met Sociale Druk.
Jouw post neigt meer naar ontevredenheid over het gebrek aan fatsoen
Laat dat mij nu niet verbazen.... Apps kunnen nooit leiden tot sociale druk.... Alleen de gebruikers van apps kunnen dat. Morgen klagen we de boer aan die gerst verbouwd omdat iemand dronken in zijn auto stapt.

Technologie kan geweldig zijn zolang je weet hoe je het in het dahelijks leven kan intergreren. Op het moment dat je dagelijks leven gebaseerd is op hetgeen technologie mogelijk maakt ben je iets doorgeschoten. Een simpel voorbeeldje.... Wanneer heeft iemad tijdens een recentie van een telefoon nog gemeld hoe de gespreks kwaliteit was?

Als ik gewoon op straat om me heen kijk zie ik gewoon dat veel mensen een probleem hebben... Als je onderweg alleen maar kan bewegen met je tefoon in je hand heeft dat dus absoluut invloed op de sociale vaardigheden van de kiddo's . Kinderen zijn meer bezorgd of een vacantie bestemming wifi heeft dan een leuke speelplaats..... Ach, maak whats app een betaalde dienst en de rust keert terug.... Lolz Nederlanders laten de dienst massaal vallen als het niet meer gratis is.... En Facebook zal het nooit lang gratis houden..... Ze kopen geen dienst om alleen mensen blij te maken....

Ik zit op het moment op Schiphol...... En volgens mij gaat de piloot ook de hele weg appen.... Zou dus best wel eens de laatste post kunnen zijn......
Reputatie 6
Badge +13
@JohnH

Facebook zegt dit: ''Het is gratis (en dat blijft het ook).''
Volgens mij houden ze dat tussen haakjes onder voorbehoud.

Maar ach, het wordt nog erger.. Volgend jaar krijgen alle bruggers een iPad..
En ja, ik geef je op veel punten gelijk zoals dat ze kijken of er Wi-Fi is op de boot, of vakantie.

Ik speel ook wel eens een spel als ik me verveel.
Maar ik ga nooit tijdens een serieus gesprek op mijn telefoon zitten kloten. 😉

En ja, ik zie onderweg ook wel mensen die achter hun telefoon zitten te appen..

Dus ja, als je al kinderen van 5 met een iPhone rondt ziet lopen, dan vraag je je wel eens af waar het naar toe gaat...
Reputatie 3
JohnH schreef:

Laat dat mij nu niet verbazen.... Apps kunnen nooit leiden tot sociale druk.... Alleen de gebruikers van apps kunnen dat. Morgen klagen we de boer aan die gerst verbouwd omdat iemand dronken in zijn auto stapt.

Technologie kan geweldig zijn zolang je weet hoe je het in het dahelijks leven kan intergreren. Op het moment dat je dagelijks leven gebaseerd is op hetgeen technologie mogelijk maakt ben je iets doorgeschoten. Een simpel voorbeeldje.... Wanneer heeft iemad tijdens een recentie van een telefoon nog gemeld hoe de gespreks kwaliteit was?

Als ik gewoon op straat om me heen kijk zie ik gewoon dat veel mensen een probleem hebben... Als je onderweg alleen maar kan bewegen met je tefoon in je hand heeft dat dus absoluut invloed op de sociale vaardigheden van de kiddo's . Kinderen zijn meer bezorgd of een vacantie bestemming wifi heeft dan een leuke speelplaats..... Ach, maak whats app een betaalde dienst en de rust keert terug.... Lolz Nederlanders laten de dienst massaal vallen als het niet meer gratis is.... En Facebook zal het nooit lang gratis houden..... Ze kopen geen dienst om alleen mensen blij te maken....

Ik zit op het moment op Schiphol...... En volgens mij gaat de piloot ook de hele weg appen.... Zou dus best wel eens de laatste post kunnen zijn......

Meestal ben ik het niet met je eens, maar nu wel.
Zelfs ik hoop dat je weer veilig thuis komt!
Fijne vakantie en maar hopen dat de piloot ook eens op zijn instrumenten kijkt.
Reputatie 4
ShadowLea schreef:

Ik had vroeger op de basisschool als enige van de klas geen MSN. En god, wat ben ik dáár mee gepest.

Maar het zijn niet alleen kinderen. Probeer tegenwoordig eens door te komen zonder Facebook.

Afwezige collega's die dat alleen melden via Facebook,
vergaderingen die alleen via Facebook worden geplanned.
Uitvallende lessen die alleen op de Facebook groep van de school staan,
sollicitanten die worden afgewezen omdat ze geen Facebook hebben....
Familieleden die je alleen nog feliciteren op Facebook..
En dan heb je het over VOLWASSENEN

Ik gebruik Whatsapp vrij weinig. Voornamelijk omdat als ik bij Tilburg een bericht stuur, ik sneller thuis ben dan mijn Whatsappje... 😉

Ik ga geen regels opstellen voor mijzelf voor mijn telefoon. Als ik geen zin heb mensen te spreken, spreek ik ze niet. Dan zal mij het een worst wezen of ze zien staan 'gelezen om 1620'. Ik leef niet om een ander op z'n wenken te bedienen.

En als ik mijn telefoon mee wil nemen de hele dag, en als ik hem mee wil nemen op vakantie, dan is dat mijn zaak, en heeft NIEMAND anders het recht daarover te beslissen.

Alleen 's nachts staat m'n telefoon op stil. Omdat ik geen zin heb wakker te worden van Whoeverthehell in de VS die weer eens iets op reageert (Nadeel van reageren op BBC of 9Gag berichten.)

Whatsapp groepen doe ik in principe niet aan. Heb ook niet genoeg mensen in mijn lijst daarvoor 😛

@Max Nou, je reageert anders meestal nog best vlot.. :P

Ik heb het best lang zonder MSN gedaan en ben er nooit mee gepest. Was wel 1 van de twee die geen MSN of Hyves hadden (later wel), maar nooit een probleem mee gehad. Hyves schrok me sowieso al af vanwege de stortvloed aan menu's destijds en aan MSN had ik weinig behoefte.

Heb het ook een paar maanden zonder FB gedaan maar dat was lastiger. Ik heb daar namelijk (in tegenstelling tot op de middelbare school) veel mensen die ik niet dagelijks zie of spreek. Ik gebruik FB dan vooral om op een makkelijke manier op de hoogte te blijven. Daarnaast zie ik door het hoge debater-gehalte op mijn FB veel interessante wetenschappelijk artikelen uit de Economist etcetera voorbij komen. Als ik zelf een status post doe ik dat alleen als er echt iets boeiends te melden is.

Ik heb best wat Whatsappgroepen maar hier voor geldt het zelfde als op de FB: veel mensen zie of spreek ik niet dagelijks. Zeker voor commissies is het de snelste manier om even snel dingen te bespreken.
Reputatie 5
Badge
Ik wordt wakker met m'n wekker op m'n mobiel waarna ik gelijk goedemorgen Whatsapp naar m'n vriendinnetje.
Ik lees tijdens het ontbijd m'n Timeline(s) en de NU app.
Op de fiets muziekje erbij.
In de klas spelletjes..
Zo kunnen de meeste jongeren nog wel even doorgaan.

Maar ik zie dat ik ook zonder de technologie kan. Als je maar bezig blijft.
Ik zit (meestal) de hele zomervakantie in een stacaravan in Zeeland waar ik hele dagen op het strand lig, sport en in de pizzeria werk. Hier raak ik dus even 8 weken geen Playstation of computer aan.
Natuurlijk wel mijn mobiel, maar hooguit om even te Whatsappen van 'Ik ben onderweg' naar mijn ouders na een lange nacht stappen zodat ze gerust zijn dat ik nog nuchter genoeg ben om thuis te komen.

Misschien komt het door de versnelde en verbeterde technologie dat we slechter zijn geworden in communiceren. We zijn immers ook slechter geworden in hoofdrekenen door de rekenmachine.
Maar we kunnen nu inmiddels wel geavanceerdere sommen berekenen.
Dus de communicatie kan ook voordelen hebben!
Welke, moeten we nog maar een keertje uitzoeken 😉
Reputatie 7
Badge +9
Ik ben nooit in goed geweest in communicatie. (duh, aspergers.) Technologie heeft voor mij, en velen, communiceren juist makkelijker gemaakt.

Je hoeft iemand niet meer persoonlijk te spreken waarbij ze van je verwachten dat je al hun kleine non-verbale lichamelijke signalen opvat. (Je kan net zo goed tegen mij praten in swahili komt ook niet over.) Je kan gerust je tijd nemen iets te formuleren en na te denken over je respons, en snap je iets niet helemaal, Google je het eerst. Weet je niet zeker of iemand direct snapt dat het een grapje is? Emoticon erachter.

En ben je nu totaal niet in de mood voor een bepaald gesprek? Dan stel je je reactie uit, in plaats van direct te reageren wat ongetwijfeld tot een ruzie leid.

De 'gewone' mensen vergeten zo gauw dat bij lange na niet iedereen een expert is in sociale omgang en communicatie.

En nee, het is geen kwestie van 'Doe gewoon wat socialer'. Iemand met dyslexie kan ook niet 'even wat meer hun best doen', en iemand met een spraakgebrek kan ook niet 'even ophouden en normaal doen'.

Voor de extroverte, sociale mensen is technologie misschien een beperking. Niet zozeer voor zichzelf, maar omdat ze niet direct meer de aandacht kunnen opeisen van iedereen. In person kun je constant de aandacht opeisen door aan de praat te blijven, en eisen dat iedereen (net doe alsof) je interessant laten vinden.

Je eist veel tijd van hún leven op door van ze te verwachten dat ze doen wat jij van ze verwacht.

En dat kun je over een technologisch gesprek niet meer. Want nu kan iemand zelf bepalen of ze wel of niet op je reageren.

De sociale mens is van nature zeer egoistisch in dat ze constant aandacht willen hebben.

Introverte mensen, daarentegen, vinden het een verademing. Ze hoeven niet meer constant te doen alsof ze je wel interessant vinden, en dat ze alles willen horen over je laatste stapavontuur van vrijdag, en dat ze alles over je tante truus willen horen wat ze daadwerkelijk geen moer interesseert terwijl ze eigenlijk liever thuis op de bank hingen met een film op. Ze kunnen gewoon je nergeren.

En dát is waarom veel mensen vinden dat het de communicatie 'verslechterd'. Omdat ze niet direct aandacht meer krijgen.

Nee, het verslechterd het niet. Het maakt het alleen moeilijker het middelpunt van de aandacht te zijn.

Zo werkt het ook in de trein. De mensen balen niet dat de jeugd met hun neus in de mobiel zit. Nee, de mensen balen dat ze niet meer een gesprek aan kunnen knopen met een ander. Een gesprek dat de ander meestal helemaal niet wil voeren en liever zelf wat anders doet. Weer die noodzaak in het middelpunt van de aandacht te staan.

Mij overkomt dat ook nog regelmatig, dat sommige mensen (vooral ouderen) mij gewoon aanspreken, in de stiltewagon, terwijl ik mijn beide oordopjes in heb en een film aan het kijken ben. IK heb geen behoefte aan een gesprek, wil er ook geen, en ben met opzet in de stiltewagon gaan zitten met beide dopjes in om in alle rust mijn film te kijken. En NOG moeten er van die egoïsten mijn aandacht op eisen omdat zij zichzelf niet in hun eentje kunnen vermaken.

De sociale mens. De grootste egoïst op de planeet. En dan denken ze ook nog eens het recht te hebben te bepalen wat een ander doet met zijn leven, zijn bezittingen en zijn tijd.

Wederom, het is mijn mobiel. Je hebt ene moer te vertellen over wat ik doe met mijn smartphone (zolang ik er geen wet mee overtreed.) Of is je naam tegenwoordig Adolf? Die dacht ook anderen op te mogen leggen wat ze wel en niet mochten doen met hun leven en bezittingen.

"Je mag/moet je telefoon/laptop/tablet/console/pc niet gebruiken op vakantie, daarvoor ga je niet op vakantie". Jawol Herr Führer...

Kijk maar eens even eerlijk met een afstandje naar jezelf:

Vind je het een probleem dat je een ander niet direct spreekt en het dus minder 'persoonlijk' en direct is,

Of is het meer dat je ervan baalt dat je niet direct reactie krijgt, mensen een gesprek kunnen vermijden als zij dat niet willen, en mensen ook eens tijd aan hun éigen leven kunnen besteden?

Zo, mijn portie objectieve waarheid over de 'mens'. Kijken hoeveel er nu weer op hun teentjes getrapt zijn. 😛 (Mensen kunnen het echt niet uit staan als er zo objectief naar hun wordt gekeken. Ik heb nogal eens gewelddadige reacties gekregen op dit soort waarheden)
Reputatie 5
Badge +9
Kan toch alleen maar hier aan denken.

Ik kan jouw punt ook wel goed begrijpen. Alleen wordt er nooit iets van gezegd, en krijg je achteraf standaard te horen "Ja, dan had je dan maar moeten zeggen." Terwijl als je er iets van zegt wordt je uitgemaakt voor egoïst enz.
Reputatie 4
[sorry voor de offtopicheid, maar ik moest effe reageren]

Ik vind het voordeel van fysieke communicatie juist dat je wel nonverbale dingen ziet. Bij een mail bijvoorbeeld is het soms lastig te zien wat iemand bedoelt (vooral bij gebrek aan emoji's), terwijl als diegene tegenover je staat het wel meteen duidelijk is. Of je kan het ten minste snel vragen als dat niet zo is.

Ik vind wel dat je door een gesprek te beginnen niet altijd het doel hebt om aandacht naar jezelf te trekken. Ben zelf ook niet degene met de grootste bek in gesprekken (op vergaderingen soms wel, maarja je mening geven is leuk ;)), maar daar staat tegenover dat ik wel geïnteresseerd ben in wat iemand te vertellen heeft. Niks is zo irritant als in gesprek met iemand zijn die geen echte aandacht voor je heeft. Of erger nog (heb ik meegemaakt): iemand die wel terug praat maar dat doet vanachter het schermpje van zijn telefoon. Dan krijg ik dus echt de neiging om het ding uit je handen te slaan. Een gesprek beginnen lijkt mij persoonlijk vooral een kwestie van interesse tonen voor wat iemand doet. Als ik met vrienden praat doe ik dat ook niet omdat ik mezelf belangrijk vind, maar omdat ik oprecht wil weten hoe het met hun leven staat, vooral als er dingen zijn als: ziekte in de familie, geboortes, sterfgevallen, huwelijken enzo. Als iemand dat aan mij vraagt ben ik ook alleen maar blij en snap ik ook wel dat ze dat niet uit eigenbelang doen.

En over die vreemde mensen in de trein? In de stiltecoupe ben ik echt stil, maar een spontaan gesprek met een bejaarde kan best gezellig zijn. Nooit zo erg meegemaakt, maar ach laat die oude mensen ook een leuke dag hebben. De meeste ouderen zijn al eenzaam en zien dan alleen het kassameisje op een dag (helaas ken ik mensen bij wie dat echt zo is).

Ik zou mezelf overigens niet willen beschrijven als extravert (eerder het tegenovergestelde) en ja ik had vroeger ook best wel moeite met sociale contacten. Maar sinds ik studeer is dat compleet veranderd en het is fijn om mensen te hebben met wie je een leuke avond kan hebben. (Daarbij opmerkende dat in mijn dispuut nota bene de voorzitter degene is die geen Whatsapp heeft, dan is praten met iedereen wel lastig. Gelukkig is er dan nog de mail).
Reputatie 7
Badge +9
Als je die non-verbale hint op kunt pikken is persoonlijk spreken fijner ja.

Als je dat niet kunt, is het een nachtmerrie. Dan krijg je ineens een week later te horen van een ander 'wat was jij een bitch zeg, dat je niet even sympathiek doorvroeg toe whoever liet doorschemeren er over te willen praten' JA, DAT WEET IK TOCH NIET? IK SPREEK GEEN NON-VERBAAL!

Hoe de f moet ik weten dat sneller knipperen betekent 'ik ben zielig, vraag mij wat er is' tijdens een gesprek over bloody aardbeien van een of andere oma? Ik spreek die taal niet, waarom moet ik wel begrip tonen voor jullie, maar jullie niet voor mijn situatie? (talking in general here)

Ik kan niet ruiken dat je van mij verwacht dat ik iets zie wat er niet is.

Er zijn miljoenen mensen die mee doen aan 'sociale activiteiten' terwijl ze daar helemaal geen zin in hebben.

Dat die oudjes zo graag een gesprek willen, fine. Maar ga dan niet in de stiltewagon zitten, en respecteer een ander als die er geen behoefte toe heeft.

Ik ben geen sociaal dier. Van mij eisen dat ik mij aanpas aan de noodzaak van een ander om sociaal contact te hebben is egoïstisch, aangezien men schijnbaar niet in staat is de wens van de non-sociale mens te respecteren.

Waarom moet ik wel begrip tonen voor de mensen die een gesprek willen omdat ze normaal nooit iemand spreken,
Maar hoeft een ander geen respect te tonen voor mij die nou wel eens rust wil van al die sociale eisen?

Het oudje loopt na 3 en een half uur met een leuke dag de trein uit, en ik ben compleet gesloopt van dat geforceerd aardog doen, heb alsnog mijn boek/film niet uit, heb geen werk kunnen verzetten en hou er migraine aan over. Leuk, bedankt!

Dat is nou het peobleem. Ik begin meestal geen gesprek omdat ik geen zin heb in een gesprek. En dan zijn anderen weer beledigt dat ik 'geen interesse in ze toon'. En dan ben je weer 'egoïstisch'.

Ik snap bwst dat anderen wel van mature sociale dieren zijn en die interactie als plezierig ervaren. Maar dat geld niet voor iedereen, en dat wordt door de sociale mensen niet begrepen of gerespecteerd.

Als ik een gesprek met iemand wil voeren, is dat van mij uit een compliment naar diegene dat ik diegene de moeite waard vind om tijd en aandacht aan te besteden.

En dan weten de mewsten zich nog beledigt te voelen als ik een of andere hint onder 50 lagen niet oppik.

En dan is de lol er heel gauw vanaf.... 😞

Reageer