Vraag

Overmatig telefoongebruik in gezelschap

• 22 april 2016
  • 13 reacties
  • 2142 Bekeken

Herken je dit? Tijdens een gezellig etentje pakt één van je vrienden zijn smartphone. Niet voor een dringend telefoontje, maar om 'gewoon even Facebook of Instagram te checken'. Binnen een paar minuten volgen er anderen, en voor je het weet zit je naast elkaar te whatsappen en te mailen. Gezellig 😉

Wat doe jij als mensen in gezelschap op hun smartphone kijken?

13 reacties

Reputatie 3
Afspreken de telefoons uit te zetten of ergens wegleggen. Of afspreken dat degene die het eerst zijn/haar telefoon pakt de rekening betaalt. Dit werkt echt!

Wel oppassen voor nekklachten. Het valt niet mee opeens vooruit te moeten kijken naar het gezicht van je gesprekspartner dan naar het schermpje beneden.
Reputatie 1
Bij ons is altijd de onuitgesproken regel dat je de mobiele telefoon in de broekzak laat. Als je hem toch pakt mag iedereen meekijken.
Ik vraag luid en openlijk genoeg of hij/zij misschien naar zijn vrienden wil vertrekken...

Iets met "we zitten hier of sodemieter op..."
Reputatie 1
Ik mag dat wel. "vriendelijk, doch zeer dringend" ^^
Reputatie 6
Badge +16
Haha, helaas is het wel herkenbaar. :S

In de meeste gevallen blijf ik stil en blijf ik om me heen kijken. Soms, als het te ver gaat, dan breng ik het toch op een subtiele manier. De smartphone is echt niet meer weg te denken..
Reputatie 7
Badge +9
Anders: Ik zorg ervoor dat ik interessanter ben dan de telefoon.

Misschien eens even je realiseren dat mensen alleen maar op hun telefoon gaan kijken omdat JIJ niet interessant genoeg bent.

Ten tweede ik heb er begrip voor dar ik niet het hoogtepunt ben van een andermand's leven, en dat zij niet bestaan puur en alleen om mij te entertainen.

Als er iets is waar ik niet tegen kan dan is het ego. "Mammaaaa, hij heeft niet de hele tijd aandacht voor mijjjjjjjj".
Dank voor jullie reacties! Ik zit er zelf dubbel in: soms ben ik zelf zo'n erge telefoonjunk maar soms kan ik me er aanstoren en dan zeg ik er ook wel wat van.
Ligt aan de situatie. Is het even dan maakt het niet uit, wordt het de gehele tijd dan gaat er wel een opmerking naar diegene toe. Daarnaast ligt het er ook nog aan of je met een groep bent of 1 op 1 afspreekt ergens.
Mooie timing om naar de wc te gaan toch?
Of je stuurt die hele groep een sms met daarin ja telefoon weg ik zit hier tegenover jullie hoor.
Reputatie 4
Badge +5
Ik ben daar heel gemakkelijk in.:P
Wanneer iemand/mensen zich heel erg bezig houden, laat zeggen een kwartier, met hun telefoon zonder ook maar iets tegen me te zeggen of me vriendelijk aankijken tijdens een bijeenkomst. Dan ben ik weg, ik kuier naar huis of ergens anders:). Kom ik ze dan weer eens tegen en vragen ze me waar ik ineens heen was dan zeg ik owh het is je dus toch nog opgevallen....🆒:D:P

Misschien eens even je realiseren dat mensen alleen maar op hun telefoon gaan kijken omdat JIJ niet interessant genoeg bent.

Nee, die mening deel ik niet, niet alleen. Er zijn echt genoeg horken die informatie verslaafd zijn en het noodzakelijk vinden om midden in een gesprek op het geluidje van hun telefoon te reageren. Dat heeft niets met het onderwerp te maken en puur met gebrek aan opvoeding / respect / beleefdheid / mentale controle. Jij gebruikt informatie, laat informatie jou niet gebruiken.

Zelf maak ik me ook gewoon schuldig om af een toe een mail te controleren, zeker bij vergaderingen waar ik jouw standpunt dus prima bij herken, maar... Is het dan de fout van de vergadering dat die over iets gaat wat ik oninteressant vind of is het mijn gebrek aan motivatie om gewoon respectvol aandacht te blijven houden?

Nu, bij vrienden aan tafel is dat in mijn optiek nog erger. Vroeger kon je niet anders dan je vrienden erop wijzen dat dat gemiep over hun laatste relatie je niet boeit, nu... we pakken een telefoon en draaien weg. Ja, je moet interessant zijn, maar nee het is zeker niet de enige reden en zelfs dan nog is het respectloos en gebrek aan beleefdheid naar "je vrienden".

Aka, ik blijf bij mijn standpunt dat ze misschien maar naar hun vrienden moeten vertrekken als die telefoon zo interessant is.

Nu moet ik wel zeggen dat in principe al mijn vrienden deze mening aardig delen en we ook vrij hard dat te kennen geven naar "aanverwanten" 😛 Het is wel een leuke vriendengroep zo!
Ik vind het onbeschoft en uit dat duidelijk en openlijk.

Reageer