Vraag

[Poll] Zou jij een vast IP-adres willen?

Reputatie 7
Badge +20
  • T-Mobile Moderator
  • 13712 reacties
Hallo forumleden,

De pilot voor het vaste IP-adres loopt nu al een tijdje en we krijgen veel positieve reacties van de testers. Wij hebben echter nog geen concreet beeld van de vraag naar deze dienst. Om dit in beeld te krijgen hebben wij jullie hulp nodig. Hoe?

In de onderstaande poll worden een viertal opties gegeven. In de poll kun je een keuze maken. Zo krijgen we een concreet beeld van de vraag naar deze dienst en kunnen wij er samen voor zorgen dat dit als vaste dienst bij T-Mobile wordt aangeboden!

Hebben jullie feedback, laat gerust een reactie achter!

Ik zou een vast IP-adres als dienst willen gebruiken...

25 reacties

Reputatie 2
Hoi,
Ik ben sinds ongeveer een uur gebruiker van T-mobile 4g voor thuis, en eigenlijk is een vast IP-adres voor mij gewoon heel belangrijk.
Vanwege veiligheidsredenen zijn er veel services die ik specifiek aan bepaalde IP-adressen hangen, en ik dus handmatig een IP-adres moet op firewalls en servers wanneer het IP-adres wijzigt.
Nu zijn daar wel omwegen voor, echter zou het fijner zijn als ik zonder obscure VPN-constructies zou hoeven te werken.

Ik zou er ook geld voor over hebben (ik denk hierbij eerder aan een eenmalige kostenpost om de dhcp lease aan te maken, anders dan een maandelijkse toeslag, maargoed, ik ben verder ook geen econoom). Al zou ik het eigenlijk gewoon een onderdeel moeten zijn van de reeds gemaakte servicekosten.

Een vaste IPv6 range zou overigens ook fijn zijn (*hint*)
Reputatie 3
Badge +2
Gaat dit nu alleen over 4G voor thuis of ook 'gewoon' thuis ? Uit dit topic blijkt dat niet echt, maar de Pilot-link is wel 4G ?

Een vast IP zou prettig zijn, ik heb wat domotica dingetjes die ik graag ook mobiel wil gebruiken. Hetzelfde geldt voor de VPN die in de router ingebakken zit die ik wel eens gebruik als ik op een onveilige WiFi verbinding bezig ben. Bij een vast IP kan ik simpelweg een subdomein er naar laten verwijzen, stuk makkelijker dan DynDNS-achtige oplossingen. Die blijken het vaak toch net even niet te doen net als je ze nodig hebt is mijn ervaring.
Voor wat betreft de kosten zie ik ook een éénmalige rekening (administratie/setup kosten) niet als een probleem, maar een maandelijkse bijdrage zou echt heel minimaal moeten zijn.
Reputatie 5
Badge +7
Ik draai mee in de pilot vast ip adres en het maakt het 1 en ander wel veel makkelijker. Maar ik heb voor de pilot begon al een hoop aanpassingen moeten doen omdat ik voor 4GvT XS4ALL had en daar had ik een vast ip adres (zit er gewoon bij) en die verbinding bleef rustig een maand of wat in tact (dus de DSL link, hoewel maar 1.6 Mbps DL / 0.5 Mbps UL ) was dat een goede thuisbasis voor server services en smartphone toegang naar huis.

Het willen van een vast IP adres (juist vanaf dag 1) komt ook deels doordat andere functionaliteit ontbreekt of niet stabiel genoeg is: geen DynDNS client in 4gmodemrouter van T-Mobile en elke 24 uur wordt de mobile link verbroken. Dat verbreekt meestal ook allerhande andere verbindingen, een vast IP adres is geen werkende oplossing daarvoor. Ter vergelijking: Een een mobiel apparaat met prepaid SIMkaart van een concurent houdt gewoon wekenlang z'n zelfde verbinding, dus 'pseudo vast ip adres'. Zelfs als de bundel op is, blijft de verbindig bestaan, zij het gereduceerd tot xx kbps.

En verder bleek regelmatig dat DNS requests over T-Mobile de mist in gingen, wat dan DDNS kompleet onwerkbaar maakt (ik heb betaalde account, maar met vast ip adres is dat niet echt meer nodig). De oorzaak lijkt in de 4gmodemrouter van T-Mobile te liggen, dus als er keuzevrijheid
was/is m.b.t. 4gmodemrouter was/is noodzaak voor vast ip ook minder.

Ik heb 'Ook als er maandelijkse kosten aan verbonden zijn' gekozen, niet zozeer omdat ik voor een vast ip adres een speciaal maandelijks extra bedrag wil betalen, maar meer om aan te geven dat ik bereid ben om meer dan de 40 euro die nu betaald wordt te betalen, ALS er ook echt werk van 4GvT gemaakt wordt. KPN ADSL en ExperiaBoxv8 was onbetrouwbaar, daarom ooit de overgang naar XS4ALL. Ook al was dat duurder, dat had: vast ip adress, een zeer fijn (huur)modem met o.a. DECT ingebouwd, open SIP specificaties, IPv6, een linux shell login, keuze in hoe de provider firewall in te stellen. Dus geld vragen alleen voor vast IP is eigenlijk een schande...
Reputatie 2
Badge +2
Eric_E schreef:

Gaat dit nu alleen over 4G voor thuis of ook 'gewoon' thuis ? Uit dit topic blijkt dat niet echt, maar de Pilot-link is wel 4G ?

Een vast IP zou prettig zijn, ik heb wat domotica dingetjes die ik graag ook mobiel wil gebruiken. Hetzelfde geldt voor de VPN die in de router ingebakken zit die ik wel eens gebruik als ik op een onveilige WiFi verbinding bezig ben. Bij een vast IP kan ik simpelweg een subdomein er naar laten verwijzen, stuk makkelijker dan DynDNS-achtige oplossingen. Die blijken het vaak toch net even niet te doen net als je ze nodig hebt is mijn ervaring.
Voor wat betreft de kosten zie ik ook een éénmalige rekening (administratie/setup kosten) niet als een probleem, maar een maandelijkse bijdrage zou echt heel minimaal moeten zijn.

Hallo Eric,

Waarom zou dit alleen voor 4G voor Thuis te gelden? Als de mutaties in de systemen zijn doorgevoerd, die hiervoor nodig zijn, dan is het veel mooier als dit zich niet alleen beperkt tot 4G voor Thuis, toch?;)
Mij is ook niet geheel duidelijk bij welke dienst jullie dit graag willen introduceren. Maar ik ga er vanuit dat het is voor T-Mobile Thuis, volgens mij heeft je mobiel altijd een vast IP adres. En als het om T-Mobile Thuis gaat, dan zou een vast IP adres wel heel erg van harte welkom zijn!!

Ook al de eerder genoemde dingen hier boven. Denk dat veel mensen graag een vast IP zouden willen. Uiteraard wel gratis, beetje onzin om hier extra voor te betalen. En daarnaast eventueel de mogelijkheid geven om van IP adres te veranderen, maar dit wel met kosten natuurlijk 🙂

Hoop dat ik hier mijn uitleg duidelijk heb kunnen maken. We wachten het af 🙂
Reputatie 5
Badge +7
@Serviceweb
Mijn focus lag op "4G voor Thuis", dat is mijn werkelijkheid maar voor "T-Mobile Thuis" geldt wat mij betreft hetzelfde, voorall als je b.v. 50/50 glasvezel symmetrisch snelheid abo hebt. Kan dan prima dienst doen als je eigen web/cloud/NAS server o.i.d. 'Thuis' onderscheidt zich in deze door statisch (de modemrouter beweegt niet) en met permanente eigen energievoorziening. Juist dat laatste is nogal fundementeel en cruciaal, willen b.v. server services een werkbaar/betrouwbaar iets zijn. En smartphone zonder grote zonnecel o.i.d. voldoet niet. Ik heb de 4Gmodemrouter aan UPS hangen, zodat ook met b.v. werkzaamheden aan 230V, de internet link in tact blijft, net zoals je met een oude PTT telefoon gewoon kon bellen bij lichtnetuitval.

Verder: een mobiel heeft ogenschijnlijk een vast IP, maar dat is met standaard APN een intern T-Mobile adres waar je van buitenaf niet bij kan ( Carrier NAT). Daar heb je dus niks aan.
Reputatie 1
Ik ben altijd wel een voorstander van een vast IP-adres. VPN, server en een NAS varen hier wel bij. 🙂

Ik dacht trouwens dat T-Mobile thuis al een vast IP-adres had? Ik kan mij niet heugen wanneer voor het laatst het IP is gewisseld?
Reputatie 5
Badge +5
Bij T-Mobile Thuis (dus niet 4G voor Thuis) wordt een dynamisch IP adres gebruikt. In de praktijk is deze wel redelijk statisch hoor, maar het IP adres kan in principe veranderen na iedere sessie. Ik hoor soms van klanten dat het ongewijzigd blijft gedurende enkele maanden, maar het zou iedere dag kunnen wisselen.

Zeker een goed signaal als we horen dat mensen de voorkeur geven aan een statisch adres, maar voorlopig staat dit nog niet op de agenda voor Thuis.

Trouwens, ik krijg ook signalen van mensen die liever een dynamisch IP adres hebben! 🙂
Voor mijn sotwarepakket (ENK) en voip telefonie is het noodzakelijk om een vast ip adres te gebruiken. Verder is bij het gebruik van een Remote desktop prettig om met port forwarding op mijn computer te kunnen inloggen, dit is nu door de wisselende ip adressering niet mogelijk.
IPv4:

Ik heb bijna 10 jaar ADSL van Telfort, waar ik geen statisch IP adres krijg. Telfort garandeert niet dat mijn IP adres nooit wijzigt, maar in al die tijd is mijn IP adres slechts 5 keer gewijzigd (vanwege een netwerk aanpassing, een DHCP server probleem en drie keer vanwege hardware wijzigingen aan mijn kant, waarbij mijn MAC adres veranderd is).

Een aan mijn account toegekend statisch IP adres is wat mij betreft niet nodig. De Telfort oplossing is goed genoeg en kan automatisch door de DHCP server afgehandeld worden, zonder handmatige administratieve handelingen of custom software.

Extra kosten voor een vast IPv4 adres lijken me dan ook niet nodig (zeker omdat er al 5 euro voor basisservice in rekening gebracht wordt). De 4G voor thuis klanten zullen toch allemaal al permanent een publiek IPv4 adres in gebruik hebben (m.b.v. de fms APN, omdat dubbele NAT problemen geeft). Er zullen dus niet meer IPv4 adressen gebruikt gaan worden. Voor mijn dedicated server betaal ik eenmalig (dus niet maandelijks) 1 euro per extra IP adres, waar ik begrip voor heb, omdat dit wel gevolgen heeft voor het aantal beschikbare IPv4 adressen.

IPv6:

Een /48 (of eventueel /56) block, zou geweldig zijn. Ik maak nu gebruik van tunnelbroker.net, maar dit levert soms problemen op met websites die me de toegang ontzeggen of die me de versie voor een ander land tonen.
Een semi-statisch IP-adres zoals ongeveer alle normale internetproviders bieden, lijkt me ook al een vooruitgang. In de 2 dagen dat ik nu t-mobile 4g voor thuis heb, heb ik nu al ongeveer 7 ipadressen gezien.
Het lijkt alsof het modem zo nu en dan reboot, of opnieuw verbinding maakt met het netwerk, waarna ik weer een nieuw IP-adres heb.
Een vast IP adres voor 4G voor Thuis zou wel fijn zijn zodat ik geen NO-IP service hoef te gebruiken om mijn NAS van buiten af bereikbaar te houden.
De vraag over de kosten is betrekkelijk. Ik heb er best wat voor over, maar het moet niet te gek worden. Bij XS4all, waar ik vandaan kom, zat het er gewoon "gratis" bij.
Ik gebruik passtrough (andere 4g router) naar mijn eigen router en op een of andere manier hernieuwt deze de lease niet. Ik krijg bij elke reconnect een nieuwe lease en IP van t-mobile, dat maakt verbindingen van buitenaf erg lastig. Zelfs met dyndns duurt het even voor de DNS geüpdatet is.
Een vast ip zou me echt enorm helpen om een stabiele backup verbinding voor m'n netwerk te maken. 4gvt is een erg leuk product en met vast ip is het ook nog eens breed inzetbaar!
Beste T-mobile,

Ik vind het zo een 5 euro prima bedrag als extra per maand boven mijn abonnement kosten voor de vaste IP te betalen.
Reputatie 2
Badge +2
@all

Bedankt voor jullie posts en feedback. Ik zou jullie allemaal willen vragen om te stemmen (poll). Al deze feedback wordt meegenomen. Het is nu vakantieperiode maar ik zal proberen z.s.m. met de juiste personen aan tafel te gaan zitten om hier wat van te maken. Samen met jullie moet dit dit lukken !!
Tabali schreef:

@all

Ik zou jullie allemaal willen vragen om te stemmen (poll).

About that... ik kreeg de poll niet in beeld op mobiel, daarom vergeten te stemmen. Op PC wel.

Verder bedankt voor het bespreken. Het zou een geweldige oplossing zijn voor het gebruik met passthrough en eigen router.
Vanwege veiligheidsredenen willen wij een vast ip gebruiken.
Er zijn ftp feeds aan ons ip verbonden namelijk die altijd moeten blijven draaien.

Is er al vordering in het proces?
Is er reeds bekendheid wanneer er de mogelijkheid bestaat voor een vast ip adres?
Momenteel gebruik ik enkele gekoppelde dsl verbindingen echter dit is nogal instabiel.
4G is een oplossing echter vast ip noodzakelijk oa ivm mijn camera bewakingssysteem.

Indien e.e.a. werkt op basis van dhcp zou het toch zeer eenvoudig moeten zijn om de klant
in uw customer backend een mac adres van het 4g modem in te laten geven (of deze op te slaan bij het versturen van het modem) en deze te koppelen aan een vast ip adres indien deze optie wordt gekozen? Indien uw klant het mac adres aanpast in uw backend zou dit automatisch aangepast kunnen worden in het configuratie bestand van uw dhcp server.
In uw geval zou het raadzaam zijn de configuratie bestanden van uw dhcp server op basis van MySQL of postgressql te laten genereren. Indien u prijs stelt op een offerte tot realisatie hiervan dan verneem ik dat graag natuurlijk. (zoiets al eerder gerealiseerd op dns/dnssec zone niveau)

Nogmaals echt geen rocket science enkel tijd in de vorm van integratie/programmering.
Reputatie 7
Badge +20
Hi,

Op dit moment is er nog geen nieuws over het vaste IP-adres. Als dit er wel is, dan laten we het hier in het topic direct weten natuurlijk!
Een vast IP-adres is ook voor ons zeer welkom zo niet noodzakelijk. Enerzijds ivm beveiliging (beperken IP-adressen die in kunnen loggen op de cloudserver) anderzijds omdat de VOIP telefoons bij elke IP-wisseling in de war komen. Ik ben bereid er meer voor te betalen en zou zeer graag deel nemen aan een eventuele Piloit.
Reputatie 2
is er al een status update van T-mobile over het gebruik van Vaste IP's
zit bij Ziggo zakelijk en overweeg om over te stappen.
Reputatie 1
Badge
Ik heb al een vast IP adres bij xs4all. Ik heb geen behoefte aan _nog_ een vast IP adres bij T-Mobile.
Reputatie 7
Badge +20
Hi Falcon,

Er is geen nieuws op dit moment en houd er rekening mee dat het op zeer korte termijn niet beschikbaar zal zijn. We werken er wel aan, maar het kan nog even duren.
Ook hier sinds begin dit jaar een abonnement van 500/500. Helaas zit ik ook met dezelfde vraag aangaande een vast ip-adres. Het niet mogelijk maken hiervan is in mijn ogen een groot gemis en voor mij behoorlijk vervelend, zo niet onwerkbaar. Kun jij mogelijk weinig tot niets aan doen @David, maar begrijp dat het onder de meeste providers "gewoon" mogelijk is, zo niet tegen betaling.

Het gebruik van eigen servers wordt op deze manier bemoeilijkt door de afwezigheid van een vast ip-adres. Had ik dit eerder geweten dan was ik helaas niet bij T-Mobile Thuis terecht gekomen. Zo belangrijk is het voor mij. Jammer dat hier niets over vermeld wordt in FAQ.

Hopelijk heeft dit inmiddels al prioriteit hogerop gekregen, want het verzoek van meerdere klanten loopt al enige tijd. Ik was negatief verrast over alle (langdurig) openstaande vragen aangaande dit onderwerp, en bovenstaande antwoord is helaas erg betreurenswaardig.

Kom op T-Mobile Thuis, maak het mogelijk!
Reputatie 2
Als er nóg steeds geen vaste IP-adressen worden toegekend, dan verklaart dat, denk ik, waarom het forum mij aldoor niet herkent en ik steeds nieuwe wachtwoorden moet aanmaken.

T-mobile lijkt een beetje op Ryan Air zo, voor de normaalste zaken moet je betalen. Maar het hebben van een vast IP-adres voorkomt een hoop rottigheid, dus ook ik zou er wel een beetje extra geld voor over hebben.

Reageer