Vraag

Streaming!

Hi allemaal,

Vraagje. Wat verstaan jullie allemaal onder streaming?
En wat voor soort streamingdiensten en apps gebruiken jullie allemaal?
Zijn jullie hier bewust mee bezig om dit bijvoorbeeld zo min mogelijk over 4G te doen?
Ik ben benieuwd!

12 reacties

Reputatie 6
Hoi Lisanne,

Je wilt wel veel weten van ons :D

Ik zal de kop afbijten.

Streamen is voor mij een bestand (wat dan ook) op een externe locatie bekijken op bv je telefoon.

Ik maak gebruik van YouTube, af en toe Deezer en Dumpert. WhatsApp laat ik bewust er buiten daar je daar het bestand echt download en valt dus niet onder streamen. Bij Deezer download ik bewust via WiFi om onderweg te kunnen luisteren. YouTube bekijk ik zeer zelden onderweg, puur vanwege de data.

Reden hiervan is dat data gewoon erg kostbaar (lees duur) is in Nederland. Ik (en ik denk vele anderen) probeer zo min mogelijk buiten wifi om te downloaden puur omdat ik weet dat het anders erg snel gaat met de bundel. En dat is nu ook het 'probleem' in Nederland. Zolang er matige/dure bundels blijven bestaan, zullen klanten bewust met hun data omgaan.

Je zult zien, wanneer je bv eens een maand echt onbeperkt data zou testen voor iedereen, dat je het dataverkeer explosief zult zien stijgen, puur omdat het dan kan en je er niet over hoeft na te denken als klant.

Conclusie vanuit mij: Dataverkeer zal pas 100% benut worden wanneer klanten geen beperking zien in het gebruik hiervan (en nee, dan doel ik niet op onbeperkt data voor iedereen).

Succes met je onderzoek!
Thanks Koen! Jazeker, ik ben een nieuwsgierig aagje 🙂
Reputatie 3
Wat ik gebruik aan streaming:

- Fox Sports Go
- Horizon Go
- YouTube
- Dumpert
- Tunein
- Netflix

Valt eigenlijk best mee. Heel soms heel kort onderweg, maar in principe altijd via wifi. Ten eerste omdat ik onderweg vrijwel nooit tijd heb voor bovenstaande apps en ten tweede ook vanwege het dataverbruik. Via wifi immers geen beperkingen en ik kijk graag een beetje in goede beeldkwaliteit. Dan gaat het heel hard met de MB's.
Reputatie 6
Ach, ik vergeet Netflix inderdaad. En de uitzending gemist app, waar ik helaas door achter kwam dat 3GB niet zo heel veel is.

Netflix only on WiFi.
Thanks voor jullie feedback! Wij zien inderdaad ook dat streaming iets is waarin je je nu moet beperken over mobiel internet omdat het zoveel data verbruikt.

Zou het jullie als streamers helpen als wij jullie helpen om data te besparen? Voorbeeldje. Als je nu op je telefoon een filmpje gaat streamen kost dit superveel data omdat hij dit doet op maximale resolutie (voor op een mega HD TV). Als je het filmpje op je telefoon of tablet bekijkt heb je deze resolutie niet nodig want het beeld is veel kleiner dan een TV. Wij zouden kunnen optimaliseren zodat je minder data verbruikt. Je ziet dan geen enkel verschil op je telefoon of tablet en zou dan 3 keer zoveel kunnen streamen met je huidige bundel. Een soort databespaarder dus. En je kunt het ook weer uitzetten als je bijvoorbeeld vanaf je telefoon wil streamen naar je TV over mobiel internet, maar ik gok dat de meeste dat doen over Wi-Fi thuis.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en of het jullie kan helpen zodat jullie je vrijer voelen om ook streamingdiensten te gebruiken buitenshuis.
Reputatie 7
Badge +9
LisanneS schreef:

Vraagje. Wat verstaan jullie allemaal onder streaming?

Externe media afspelen over het internet op je apparaat zonder deze offline beschikbaar te maken dmv downloaden.

LisanneS schreef:

En wat voor soort streamingdiensten en apps gebruiken jullie allemaal?

Horizon Go, soms.
Youtube, héél soms.
Verder niets.

LisanneS schreef:

Zijn jullie hier bewust mee bezig om dit bijvoorbeeld zo min mogelijk over 4G te doen?

Alles staat ingesteld op "Alleen over WiFi",

Ik stream niet over mobiele data omdat dat zo ongelooflijk duur is dat het niet eens meer grappig is. Ik heb een 2K tablet en een 1080p smartphone. Krijg over 4G dus altijd de HD stream. (Over 3G is het meer buffering dan streaming.)

Ik zal je in 1 screenshot laten zien waarom streamen geen pretje is in Nederland, en waarom de landen waar streaming de norm is ongelimiteerde databundels hanteren:
8 minuten RTL Nieuws op Horizon Go via mijn telefoon.

Reputatie 6
LisanneS schreef:

Thanks voor jullie feedback! Wij zien inderdaad ook dat streaming iets is waarin je je nu moet beperken over mobiel internet omdat het zoveel data verbruikt.

Ik zou het eigenlijk als sluiting moeten gebruiken, maar als jullie dit óók zien EN aangezien de concurrentie ook niet stil zit, zou je dan niet eerst hier iets aan moeten doen? Om te beginnen alle databundels gewoon verdubbelen. Ok, snel verder :P

Zou het jullie als streamers helpen als wij jullie helpen om data te besparen? Voorbeeldje. Als je nu op je telefoon een filmpje gaat streamen kost dit superveel data omdat hij dit doet op maximale resolutie (voor op een mega HD TV). Als je het filmpje op je telefoon of tablet bekijkt heb je deze resolutie niet nodig want het beeld is veel kleiner dan een TV. Wij zouden kunnen optimaliseren zodat je minder data verbruikt. Je ziet dan geen enkel verschil op je telefoon of tablet en zou dan 3 keer zoveel kunnen streamen met je huidige bundel. Een soort databespaarder dus. En je kunt het ook weer uitzetten als je bijvoorbeeld vanaf je telefoon wil streamen naar je TV over mobiel internet, maar ik gok dat de meeste dat doen over Wi-Fi thuis.

Zoals je in je laatste zin al aangeeft, streamt (ik durf het wel te zeggen met zekerheid) iedereen thuis over WiFi. Hier zou je dus geen beperking voor nodig hebben. Daarnaast, persoonlijke noot, zou ik het lastig vinden om deze 'optie' aan/uit te moeten zetten wanneer ik de deur uitga en daar eens een filmpje/stream zou bekijken.

Buiten dit verhaal vind ik het wel interessant om te weten hoe jullie de data gaan/willen beperken/besparen? Je voelt hem al aankomen denk ik, dit mag dus niet. En ik kan me voorstellen dat diensten zoals Youtube, Netflix en/of Deezer niet blij zijn dat een provider resolutiebeperkingen of bitrateverlagingen gaat toepassen.

Tevens vraag ik me af hoe jullie willen zien waar en waarvoor ik de data gebruik. Dit zal wettelijk ook een probleem zijn. Ik zal het hele DPI verhaal verder niet uittypen, maar je weet wellicht wel waar ik het over heb.

Misschien kun je een tipje van de sluier optillen hoe jullie de databesparing willen bereiken, wellicht kunnen we dan iets specifieker reageren hierop. Mits het mag uiteraard! Mag ook via PM.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en of het jullie kan helpen zodat jullie je vrijer voelen om ook streamingdiensten te gebruiken buitenshuis.

Nogmaals en ik blijf erbij. Klanten beperken hun datagebruik adhv hun bundel.Des te grotere bundel, des te meer zij streamen. Zoals Lea al aangaf, in landen waar streaming eigenlijk meer regel dan uitzondering is zie je dat data ook volledig benut wordt daar mensen er geen rekening mee hoeven te houden.

Edit: Korte toevoeging.
Vergroot de bundels!

Let us know!
Reputatie 7
Badge +9
Of doe wat T-mobile USA doet: Die heeft streamingsdiensten losgekoppeld van de databundels. Daar gaat streamen niet van je bundel af. (voor degenen die géén onbeperkt abonnement hebben, hoewel dat er weinig zijn want onbeperkt data&bellen kost maar 30 dollar )

Daar is streamen *legasp, I know, dat afgrijselijke woord waar nederlandse bedrijven een bloedhekel aan hebben* gratis
Reputatie 3
ShadowLea schreef:

Of doe wat T-mobile USA doet: Die heeft streamingsdiensten losgekoppeld van de databundels. Daar gaat streamen niet van je bundel af. (voor degenen die géén onbeperkt abonnement hebben, hoewel dat er weinig zijn want onbeperkt data&bellen kost maar 30 dollar )

Daar is streamen *legasp, I know, dat afgrijselijke woord waar nederlandse bedrijven een bloedhekel aan hebben* gratis

Goede optie, maar helaas is dat verboden in Nederland (en volgens mij de hele EU) omdat er wetgeving bestaat ten aanzien van netneutraliteit. Er mag geen onderscheid meer worden gemaakt in de afrekening van streaming en andere data diensten.
Klopt, dat valt onder de wetgeving netneutraliteit ondanks dat het niets met elkaar te maken heeft.

Beetje jammer dat mensen zonder kennis en kunde wetten passeren die bedoeld zijn voor geheel andere functies. Netneutraliteit zoals bedoeld is dat je het net, neutraal en ongehinderd moet kunnen bekijken. Netneutraliteit zegt niets over het mogen vrij stellen van betaling van gedeeltes van het net. Zolang het ene deel geen beperking op het ander levert of op enige wijze storing, voorrang of anderzijds een prioriteit krijgt, is het uitsluitend een factuurtechnische stap.

Het meest grappige is dat momenteel de My T-Mobile app op die wijze werkt. Je kan wereldwijd (al getest :D) verbinding maken op deze app ter inzage van je status, wereldwijd wordt deze informatie dus gedeeld, maar omdat dit informatie is die niet voorbij de T-Mobile proxy gaat is het technisch geen "internet". Om die laatste reden kan het vrijgesteld worden van "kosten".

Nu, heel bot gesteld, netneutraliteit zou moeten betekenen dat je elke site kan bekijken die je wil, dat je een bepaalde dienst in een aparte vorm kan afnemen. Ik zeg kan, want als je de dienst niet neemt moet het nog steeds kunnen omdat het net neutraal moet zijn (je betaald X euro voor onbeperkt Deezer of Y euro voor een databundel waarover je OOK Deezer laat lopen... en vaak heb je dan dus X euro Deezer + Y euro voor alle andere onzin :P).

Maaruh, ik dwaal af.

QoS bandbreedte beheer zou prima kunnen om bitrates te forceren, maar het betekent ook dat je daardoor nooit meer hoge kwaliteit kunt kijken. Nu zal mijn oma van 91 het niet zien (ondanks haar oogoperatie van vorig jaar... hell ze ziet heftige kleuren tegenwoordig!) maar ik zie echt wel bitrate verschil. Ik ben ook zo'n figuur dat het verschil hoort tussen elementen op mijn platenspelers of wat voor soort kabel er tussen zit (analoog dan he... digitaal met data-correctie en je klets imo). Dus ik kan alleen maar hard stellen: Pas die netneutraliteit wet aan naar wat de bedoeling oorspronkelijk was, een open en ongehinderd netwerk met vrijheid van factuurstructuur, en dan praten we weer verder 😉
Reputatie 7
Badge +9
De MyT-Mobile app wordt a jaren uitgezonderd van de databundel, zoals Poco-Loco hierboven al aangeeft.

Net neutraliteit betreft het blokkeren en knijpen van de diensten, niet het het vrijgeven. (Aldus de meeste recente EU discussie betreffende data netneutraliteit.)

Het beperken van de bandbreedte, wat T-Mobile schijnt te overwegen, is dus verboden. Het vrijgeven van bandbreedte is niet verboden.

Poco-Loco schreef:

QoS bandbreedte beheer zou prima kunnen om bitrates te forceren, maar het betekent ook dat je daardoor nooit meer hoge kwaliteit kunt kijken. Nu zal mijn oma van 91 het niet zien (ondanks haar oogoperatie van vorig jaar... hell ze ziet heftige kleuren tegenwoordig!) maar ik zie echt wel bitrate verschil. Ik ben ook zo'n figuur dat het verschil hoort tussen elementen op mijn platenspelers of wat voor soort kabel er tussen zit (analoog dan he... digitaal met data-correctie en je klets imo). Dus ik kan alleen maar hard stellen: Pas die netneutraliteit wet aan naar wat de bedoeling oorspronkelijk was, een open en ongehinderd netwerk met vrijheid van factuurstructuur, en dan praten we weer verder ;)

Iemand met een 4" iPhone 5S met een magere resolutie van 1136x640 zal het niet zien als je de maximale resolutie van 680p krijgt.

Iemand met een 12.2" NotePro met een resolutie van 2560x1600, daarentegen...

Op een apparaat van 30 bij 21 centimeter (Een A4tje dus) met een resolutie die twee zo hoog is alsdat van een fullHD TV zie je het verschil tussen 680p en 1080p echt wel.
Hehe, even dus niet meenemend dat QoS dan dus ook per gebruiker bitrates zou moeten vrijgeven...

Het is kort gesteld geen oplossing, want stel je het in... dan zit je dus vast aan een bitrate of je moet daar constant mee spelen wat precies niet de bedoeling is, want dat kan nu ook....

Kort gesteld, het gaat hem niet worden... Streaming zal altijd groeien in bandbreedte en de enige manier om dat op te pakken is door sneller te groeien, niet langzamer en trucjes proberen toe te passen. Dat is dan mijn mening tenminste...

Zelfs een beetje radio streamen elke dag zal je gb's aan data per maand kosten. Enige manier om streaming echt mogelijk te maken is puur om de doorvoer te vergroten. Servers en switches...

Reageer