Wie gebruikt er een GPS-app om te zien waar je kind is?

Reputatie 2
  • Oud T-Mobile medewerker
  • 99 reacties

We hebben een discussie met collega's over tracking apps.
Apps waarmee je kunt zien waar je vrienden zijn. Vooral ouders (ook ik ben schuldig) lijken deze apps te gebruiken om te kijken waar hun kinderen zijn.
In mijn geval ben ik hiermee begonnen omdat er geregeld 'rare ' dingen gebeurden in een park waar mijn zoon (12) regelmatig door heen fietste. Zowel hij als wij vonden het een fijn idee dat we konden zien waar hij was. Ik gebruik hiervoor de app Life360
Natuurlijk komt er een moment waarop hij het 'gevolgd worden' irritant vindt en zal hij de app uitzetten of misschien zelfs verwijderen. Tot die tijd vind ik het in ieder geval een veiliger gevoel.

Tegenstanders noemen het een inbreuk op de privacy van hun kind.
Wat vinden jullie? Toegestaan of verwerpelijk?

24 reacties

Reputatie 4
Hoi,

Wij thuis gebruiken de standaard 'Zoek mijn iPhone' applicatie thuis om te kijken waar gezinsleden zijn. Alleen ik met mijn Android val buiten de boot. Het is hier common practice geworden om te kijken hoe laat een gezinslid thuis is voor het eten of iemand al op de terugweg is.

Het wordt weinig gebruikt hier, ik gok zo'n 3 keer per week. Toch is 't makkelijk 🙂.

Groet,
Casper.
Mwa, er zijn al jaren hangertjes te koop die voor het traceren een Droid of IOS app hebben....
In de VS worden die massaal gebruikt.

Mijn dochter heeft een leeftijd dat ik niet wil weten wat ze doet maar voor kinderen onder de 10 is het een optie. Maar naar mijn mening alleen als een kind bijvoorbeeld langer van school onderweg is als gebruikelijk, niet voor de " lol" dan is de volgende stap al snel een drome of een permanente begeleider. is niet goed voor een kind denk ik.
Reputatie 7
Badge +9
Ik heb in een klapper bij mijn ouders in huis de login gegevens staan van mijn Google en Samsung Trace service. Voor het geval dat. (Omdat ik nogal wat afstanden af leg met het OV, en ook regelmatig, vooral in de winter, in het donker. Oh the joys of being a woman.. *rolleyes*) Ben ondertussen 23. A, ik vertrouw mijn ouders dat zij mijn privacy respecteren (En dat hebben ze ook altijd gedaan (I know, want je krijgt bericht als de trace service wordt gebruikt)), en B, omdat mijn moeder het idee prettiger vind dat de optie er is.

HEt hangt naar mijn mening af van de omstandigheden, de leeftijd en de manier van gebruik.

- Gebruik je het om in de gaten te houden of je 16 jarige dochter wel in één keer door dat donkere park heen komt? Prima.
- Gebruik je het om te controleren of je zoon wel op school zit of niet? Nee, dán ga je te ver!

Veiligheid is één ding. Spionage en controle, daarentegen, kan absoluut niet en is iets wat je zélf vroeger ook niet van je ouders had gewild. Daarnaast is het ook nog eens illegaal en in strijd met de wet. Je kind of niet. de wet is de wet.

@Casper

Je weet toch wel dat Android dit ook gewoon al jaren heeft he? En Samsung/HTC/Sony/ETC ook zelf?
Reputatie 4
Ik zet mijn GPS altijd uit. Niet de hele wereld hoeft te weten waar ik ben.

Maar bij jonge kinderen vind ik het best een goed idee, mits het een goede reden heeft (zoals een negenjarig meisje dat in de avond alleen door een donker park moet). Verder vind ik dat we wel genoeg in de gaten worden gehouden.
Duhhh welke ouder laat een negen jarig meisje alleen door een donker park gaan ?

GPS bied natuurlijk alleen valse veiligheid..... je kunt je kind dan terug vinden als het al te laat is.....
Dus het nut van je kind met GPS door donkere parken te laten wandelen zie ik zo snel niet .
Ik vind het wel ok om het te doen. Ligt wel aan de situatie natuurlijk. Ik heb het bij mijn dochter gedaan omdat ik dacht dat ze ons voorloog en dat bleek ook te kloppen
het is denk vooral ideaal met jonge kinderen dat stel je bent uiteten en je verliest je kind uit het oog dat je kan zien waar ze zijn door middel van een sleutelhanger die aan de broek hangt of een hanger aan de schoen.
Ik denk dat het handig is in nood situaties, maar als je zo'n ap gebruikt voor de lol is het best een inbreuk op privacy
Alleen zoek mijn iphone
Reputatie 6
Om hier maar ook even op in te haken.

Binnenkort is het zogenaamde LORA netwerk landelijke beschikbaar. Via dit netwerk kun je, met de benodigde apparatuur je kind, hond, auto, fiets of noem maar op lokaliseren. Handig dus voor je kids op een drukke plek zoals het strand of een vliegveld.

Meer info hierover vind je HIER.
Reputatie 2
Na het lezen van bovenstaande antwoorden snap ik de voor- en tegenstanders wel. Zelf ben ik geen moeder dus ik kan me niet geheel indenken hoe ik als ouder zou reageren.
Als mijn ouders mij als kind ongevraagd hadden gevolgd en ik zou daar ooit achter zijn gekomen dan zou ik diep teleurgesteld in hen zijn geweest, waarschijnlijk de rest van mijn leven. Niet zozeer omdat er verkeerde bedoelingen bij zouden zijn, het gaat immers om bescherming. Maar ieder individu heeft recht op privacy en een eigen mening. Hoe jong ook, bespreek met je kind wat je wilt doen, waarom en wat zij er van vinden. Daarbij vind ik dat een dergelijke app of hanger nooit je ouderlijke verantwoording kan vervangen. Een donker steegje of park hoeft niet altijd de enige route naar huis te zijn, op een druk vliegveld zou je sowieso op je kind moeten letten vind ik, ook op het strand. Als je op het strand deze vorm van schijnveiligheid gebruikt om je te onttrekken van je eigen verantwoording (en dus niet meer actief op je kind let) dan ben ik wel benieuwd hoe je jezelf uitlegt als je kind zou verdrinken omdat je als ouder blind vertrouwde op een sleutelhanger.
Reputatie 1
CaspervdH schreef:

Hoi,

Alleen ik met mijn Android val buiten de boot.

Waarom val jij buiten de boot? 😉

Android Device Manager

Geen iPhone app (wel Android) maar uiteraard wel toegangelijk in een browser op een iPhone of iPad.
[Bericht verwijderd, want in strijd met huisregels]
Reputatie 4
Badge +5
Beste.

Alhoewel het punt dat je maakt erg goed is, betwijfel ik of je wel een commerciële link mag plaatsen.
Reputatie 7
Badge +9
Hoe deden we dat toch in al die eeuwen zonder GPS. Een wonder dat de mensheid nog bestaat na al die zoekgeraakte kinderen.

Ohja. We maakten afspraken en namen de verantwoordelijkheid die je als ouders hebt serieus. Dat was het ja.

Als mensen te lui, achterlijk of onverantwoord zijn om de verantwoordelijkheid als ouders te nemen en hun kids op te voeden, neem dan geen kinderen..

'ja maar ja maar', niks ja maar. Ik heb geen grammetje respect voor mensen die zich gedragen als onverantwoordelijke schapen.

Mij werd al vanaf dat ik kon lopen aangeleerd 'als je ons kwijt bent, blijf dan staan waar je staat.' (Stond dus ook echt als een standbeeld midden op de markt in Maastricht.) En toen ik oud genoeg was om de weg te vinden spraken we een herkenbare plek af, bijvoorbeeld een standbeeld of de ingang van de Karstadt.
Reputatie 7
Badge +20
@One2Track

Ik heb jouw bericht verwijderd, want zoals Frutjuh terecht al dacht is het niet toegestaan om reclame-uitingen te plaatsen. Dit is ook opgenomen in onze huisregels.
Reputatie 4
Badge +5
ShadowLea schreef:

Hoe deden we dat toch in al die eeuwen zonder GPS. Een wonder dat de mensheid nog bestaat na al die zoekgeraakte kinderen.

Ohja. We maakten afspraken en namen de verantwoordelijkheid die je als ouders hebt serieus. Dat was het ja.

Als mensen te lui, achterlijk of onverantwoord zijn om de verantwoordelijkheid als ouders te nemen en hun kids op te voeden, neem dan geen kinderen..

'ja maar ja maar', niks ja maar. Ik heb geen grammetje respect voor mensen die zich gedragen als onverantwoordelijke schapen.

Mij werd al vanaf dat ik kon lopen aangeleerd 'als je ons kwijt bent, blijf dan staan waar je staat.' (Stond dus ook echt als een standbeeld midden op de markt in Maastricht.) En toen ik oud genoeg was om de weg te vinden spraken we een herkenbare plek af, bijvoorbeeld een standbeeld of de ingang van de Karstadt.

Sorry hoor maar kan het niet laten om hierop te reageren.

Toen........

Toen we ook vaak nog in de zandbak speelden.
Toen mijn buurjongen, was inmiddels al een man, een kwartier nadat we elkaar spraken een 1e van 6 hersenbloedingen kreeg en de volgende morgen dood was.

Toen mijn buurmeisje, inmiddels een vrouw, nadat ze haar kinderen naar bed bracht een paar keer hoestte en vervolgens stierf.

Toen er nog niet op een mensenmenigte met een vrachtwagen werd ingereden en iedereen in paniek was.

Toen er nog niet in deze contreien aanslagen waren met verschrikkelijke wapens.

Toen.........We er voor elkaar waren als er iets gebeurde en we elkaar dus steunden. Niet met een appje en een kaartje.

Toen het niet gebeurde dat soms mensen dagen, weken, na hun dood in huis werden gevonden omdat er toen minder social media werd gebruikt we meer intermenselijk contact hadden.

Toen......
Het feit dat er hulpmiddelen bestaan is niet helemaal fout, lijkt me, maar het zijn en blijven dat.

Misschien kijk ik op een andere manier naar het leven.
🙂
Reputatie 7
Badge +9
@Frutjuh

Heb je dit deel ook meegekregen, of was je te gefixeerd op 'vroeger'?

[Als mensen te lui, achterlijk of onverantwoord zijn om de verantwoordelijkheid als ouders te nemen en hun kids op te voeden, neem dan geen kinderen..

Ik heb geen probleem met hulpmiddelen. (Hallo, je hebt het tegen degene die dr hele huis vol heeft hangen met dat soort shit.)

Ik heb een probleem met het delegeren van verantwoordelijkheden aan apparatuur zodat mensen zelf niet meer moeite hoeven te doen.

Wat hebben aanslagen, hersenbloedingen, ontbrekende kerstkaarten en het gebruik van social media in vredesnaam te maken met ouders die niet geschikt zijn voor het ouderschap omdat ze te achterlijk zijn?

En als je denkt dat er geen aanslagen waren destijds, Google dan maar even op de Ierse IRA en de Spaanse ETA.

Nou zit je serieus gewoon te zeuren om te kunnen zeuren. Daar is dit topic niet voor.
Reputatie 4
Badge +5
Jammer om te zien hoe kortzichtig je denkt, hoe aanvallend. Jammer ik had je hoger ingeschat.
Ik heb geen grammetje respect voor mensen die in een vrachtwagen kruipen om mensen te vermoorden.
Heb je gelezen van die vrouw die stierf nadat ze haar kinderen naar bed bracht? Daar sta je dan als standbeeld. Stel zoiets gebeurd en je staat daar maar. Stel die vrachtwagen komt eraan en je staat daar maar. Het voorbeeld van mijn buurjongen. Hoe snel en onverwacht kan er iets gebeuren.... Ook als je eerst afspraken maakt kan een hulpmiddel, ze zijn er immers, van pas komen.

Ik wilde je meegeven dat niet alles zo zwart-wit is als jij denkt.

Ja jij moest het advies geven zoek op google, natuurlijk gebeurde eerst ook vanalles....terwijl ik duidelijk aangaf in deze contreien.
Het zijn en blijven hulpmiddelen niet meer dan dat. Dat ouders door deze berichten eerder verontrust zijn lijkt me niet meer dan logisch, wil niet zeggen dat ze lui ACHTERLIJK:? of onverantwoordelijk zijn maar alert.

Het feit dat er hulpmiddelen bestaan is niet helemaal fout, lijkt me, maar het zijn en blijven dat.

Goed lezen is ook een kunst, neem de tijd om het eens te overdenken. Een beetje nuance kan geen kwaad.
Dat je kritisch bent, okee, ben ik ook.

Maar zeg eens eerlijk... een groep mensen betitelen als achterlijk. Ben je dan een respectvolle klantexpert?

Nog een fijne dag.
Reputatie 7
Badge +20
Hoi ShadowLea en Frutjuh,

Dit topic is natuurlijk gestart om verschillende meningen te delen en met elkaar in discussie te treden over dit onderwerp. Het is duidelijk dat jullie niet hetzelfde denken over dit onderwerp en dat is natuurlijk prima! Ondanks het verschil in mening moet het natuurlijk wel respectvol en vriendelijk blijven. Daarnaast dwalen we af van het onderwerp en voegt het geen waarde meer toe aan de oorspronkelijke vraag. Laten we het gewoon houden op het oorspronkelijke onderwerp!

Alvast bedankt voor jullie medewerking!
Reputatie 4
Badge +5
@David
Tuuuurlijk Boss, no problemo. 🙂

Even op het draadje terugkomen. Wie kent dit niet? Sporadisch (gelukkig) komen er verhalen voor dat een kind verdwaald in het oerwoud. Alleen al dan denk je hoe kan dit? Maar stel, de hoge spits van een kerktoren vind je niet zo snel in een oerwoud, laat staan het midden van de markt in Maastricht. Zo'n kind wordt dan een week of wat later gevonden. Het is onvoorstelbaar dat het gebeurt maar stel dat kind had een gps tracker. Dan zou dat de zoektocht vergemakkelijken.

Kinderen hebben wel een stukje vrijheid nodig om hun ding te kunnen doen, maar wanneer nodig kan zo'n apparaat van pas komen lijkt mij.
Reputatie 4
Badge +5
Ik wil graag even op dit topic terugkomen.

Ik heb een inschattingsfout gemaakt betreffende het onderwerp en de reactie daarop van ShadowLea.

@ShadowLea mijn welgemeende excuses, je argumenten zijn volkomen terecht. De voorvallen in het leven, de in- en intrieste gebeurtenissen hoeven daarvoor niet als excuus gebruikt/of misschien wel misbruikt te worden.
Opvoeding mag niet in handen worden gegeven van apparatuur.

Al gebruik ik liever niet termen als achterlijk, lui en onverantwoord, dat is een persoonlijke keuze die we ieder voor ons maken.
Al begrijp ik wel de intentie die er achter steekt.

Dus ShadowLea mijn welgemeende excuses.
Reputatie 1
Ik zie dit topic vandaag pas en het gebruik van GPS om kinderen te tracken is een interessant vraagstuk.

Om met de deur in huis te vallen, ik ben een tegenstander. Je moet weten dat ik mijn leven lang een voorvechter van privacy ben die al vele slagen op dat vlak heeft verloren (Android, Adds op het internet, TrackingID's, Camera's op alle wegen en in veel straten).

Mijn kind (dochter, 9 jaar) speelt zoals alle andere kinderen buiten, ze komt bijna altijd op tijd thuis en die keren dat ze dit niet is heb ik pech, dan moet ik zoeken. Ik maak bewust met haar geen afspraken over waar ze gaat spelen, er zijn hier in de buurt meerdere speelplekken en ik ga haar niet beperken in haar vrijheid. Toen ik kind was ging ik ook overal en nergens naartoe, mij is al vrij vroeg het besef meegegeven van "Kijk op jouw horloge hoe laat het is", "ga niet met mensen mee die je niet kent en ook volwassenen die je wel kent vragen je niet zomaar binnen".

Dat laatste vind ik ook belangrijk, je wilt jouw kind niet bangmaken voor alle vreemde mensen, nee, je leert ze om een situatie in te schatten. Meegaan doe je nooit terwijl een volwassene wel tegen ze kan praten. 3x raden wat ik mijn dochter meegeef.

Op de school waar mijn dochter zit zijn een aantal ouders die dit doen, hebben een tracker op de telefoons geïnstalleerd en stellen ook vragen over waar kinderen zijn geweest en waarom ze daar zijn geweest. Ik weet het niet, wil je kinderen paranoïde laten opgroeien? Met het continue besef dat ouders op alle momenten meekijken bij wat ze doen, waar ze het doen en misschien wel hoe ze het doen? Dat is geen vrijheid, dat is een gevangenis zonder ruimtebeperking als je het aan mij vraagt.

Oke, dat is dan weer wat hard gesteld maar je voelt wel waar ik naartoe ga. Kinderen zijn over het algemeen zeer goed in staat om situaties goed in te schatten, dit leer je ze door ze veel uit te leggen en erover te praten. Als mijn dochter niet op tijd thuis is voor het eten dan heb ik pech, dan moet ik op de fiets stappen en de buurt doorfietsen om te zien bij welke speelplek zij uithangt. Ik zal haar dan wel vragen waarom ze niet op tijd thuis was maar ik zal nooit tegen haar zeggen dat ik het vervelend vindt dat ik op de fiets moest stappen om haar op te halen (iets wat sommige ouders dus wel doen).

Kinderen moet je aanspreken op gedrag, niet op schuldgevoel. Door ze permanent te volgen kunnen ze het misplaatste gevoel ontwikkelen dat ze het niet goed doen en dat papa en mama ze daarom volgen.

Ja maar, ouders willen niet dat hun kind iets overkomt. Nee, snap ik maar de hel is geplaveid met de beste bedoelingen, en GPS is in mijn ogen niets meer dan een stuke plaveisel. 🙂
Reputatie 7
Badge +8
mijn dochter van 4 is een wegloper dus die heeft een gps tracker. met de 2 ouderen nooit problemen gehad dus die hebben er niet een.

Reageer