Beantwoord

Excessief herhaaldelijk vragen om persoonsgegevens door T-Mobile als verificatie

  • 29 juli 2020
  • 3 reacties
  • 1272 Bekeken

Het valt me op dat T-Mobile vrij veel gegevens vraagt als je langs welk kanaal dan ook een vraag stelt. Ik vraag me af of dit wel wenselijk is. Ik begrijp dat binnen T-Mobile een jurist heeft bedacht dat je continu de identiteit moet kunnen vaststellen, maar door de manier waarop het nu gebeurt, belanden mijn gegevens overal: privé berichten op Twitter, privé berichten hier op de community, etc. Dat lijkt me niet de beoogde essentie van de keus van de jurist. 

Zien jullie mogelijkheden om ergens te registreren welke accounts ikzelf ben en/of onderscheid te maken in interacties waarbij die identificatie van belang is of niet.

Wat is bijvoorbeeld de schade als ik een issue meld op mijn adres? Is er echt een risico dat een ander dat valselijk namens mij doet?

Door de werkwijze van T-Mobile ontstaat schijnveiligheid, want iemand die mijn Twitter hackt, kan die gegevens toch al inzien en dus eenvoudig een nieuwe dialoog starten en alsnog de identiteitsfraude uitvoeren waar T-Mobile juist preventief voor wil waken door die vragen te stellen. 

Andere oplossingen zijn: een verificatie bericht binnen de afgeschermde omgeving, registreren welke accounts als mijzelf worden beschouwd, sms verificatie naar het bekende telefoonnummer, etc. Maar het beste is aanvullend dus common sense introduceren: waar is sprake van opvragen van gegevens en een daadwerkelijk risico. 

T-Mobile springt op dit vlak er bij mij echt negatief uit, want andere dienstverleners kunnen je wel gewoon helpen zonder dat je keer op keer al die persoonlijke data hoeft te geven die vervolgens dus ook overal (meermaals) belandt. Ik hoop op een constructieve discussie en een daadwerkelijke oplossing/verbetering. 

icon

Beste antwoord door Waqqas 29 juli 2020, 17:36

Nou.. er zijn genoeg bedrijven die genoeg nemen aan je geboortedatum, postcode en huisnummer. T-Mobile is zeker niet overdreven hierin, ze vragen juist extra wat veiliger is.

Hier op de community kun je bij registratie je klantnummer opgeven zodat je geen privé berichten hoeft te sturen. Het is dan ook je eigen verantwoordelijkheid om privé gegevens alleen in veilige omgevingen te plaatsen waar alleen medewerkers kunnen kijken en je eigen accounts goed beveiligd houden.

 

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 5
Badge +12

T-Mobile springt op dit vlak er bij mij echt negatief uit, want andere dienstverleners kunnen je wel gewoon helpen zonder dat je keer op keer al die persoonlijke data hoeft te geven die vervolgens dus ook overal (meermaals) belandt. Ik hoop op een constructieve discussie en een daadwerkelijke oplossing/verbetering. 

 

Hoe wordt jij dan geïdentificeerd als de rechthebbende bij deze andere dienstverleners?

Reputatie 7
Badge +18

Nou.. er zijn genoeg bedrijven die genoeg nemen aan je geboortedatum, postcode en huisnummer. T-Mobile is zeker niet overdreven hierin, ze vragen juist extra wat veiliger is.

Hier op de community kun je bij registratie je klantnummer opgeven zodat je geen privé berichten hoeft te sturen. Het is dan ook je eigen verantwoordelijkheid om privé gegevens alleen in veilige omgevingen te plaatsen waar alleen medewerkers kunnen kijken en je eigen accounts goed beveiligd houden.

 

T-Mobile springt op dit vlak er bij mij echt negatief uit, want andere dienstverleners kunnen je wel gewoon helpen zonder dat je keer op keer al die persoonlijke data hoeft te geven die vervolgens dus ook overal (meermaals) belandt. Ik hoop op een constructieve discussie en een daadwerkelijke oplossing/verbetering. 

 

Hoe wordt jij dan geïdentificeerd als de rechthebbende bij deze andere dienstverleners?

Ze onthouden gewoon welk account van mij is en vragen alleen om aanvullende info als ik iets wil weten of veranderen wat over mij gaat. 

Als ik een klacht heb dat mijn verbinding problemen geeft, en ik heb me al tig keer kenbaar gemaakt als @jwijnings met aansluiting x op adres y, dan mag je er bij een klacht/verzoek om technische ondersteuning toch vanuit gaan dat ik die persoon ben? Wat heeft het met privacy te maken als je iets meldt?

Ik vind het een ander verhaal als je via Twitter een dienst wil wijzigen of gegevens over het account opvraagt. Dan is extra verificatie terecht. En dan moet je niet om dezelfde dingen vragen als die je al 10x gevraagd hebt via datzelfde kanaal. 

Andere opties zijn een bevestigingslink mailen naar het bijbehorende mailadres, zodat je met 1 klik je identiteit kunt bevestigen. Of een random identificatie in het portaal/app posten die als 'disposable wachtwoord' werkt. Bij Coolblue loop ik nooit tegen twijfels aan als ik via Twitter terugkom op een order. En ik denk dat Coolblue qua klantvriendelijkheid hét voorbeeld is. 

Reageer