Beantwoord

sim swap fraude

• 10 oktober 2020
  • 2 reacties
  • 1106 Bekeken

Beste Tmobile. Als klant vraag ik me na het lezen van Nrc simswap fraude ineens af of mijn eigen provider hier actief mee bezig is. De zwakste schakel in deze lijkt social/service te zijn. Hoe voorkomen jullie dat iemand mijn nummer kaapt?

icon

Beste antwoord door David 10 oktober 2020, 15:23

Hoi @Jeroforum,

Een heel terechte vraag en ik zie dat @CrisTien hier ook al een goed antwoord op heeft gegeven!

We gaan natuurlijk enorm voorzichtig om met al onze klantgegevens en dat geldt ook zeker voor het utivoeren van een simswap. We doen sowieso altijd een strenge ID-check bij een simswap en in bepaalde gevallen weigeren we ook sowieso om op afstand een simswapte doen. Je snapt misschien dat ik niet al te diep in ga op de details van de ID-check en om welke gevallen het gaat, want ik wil de fraudeurs natuurlijk niet wijzer maken! :wink: Als iemand niet door de ID-check komt of niet de contractant is, dan zullen we altijd naar de T-Shop verwijzen en moet de klant met identiteitsbewijs aantonen dat hij/zij echt de klant is. 

Mochten we voor jou trouwens een wachtwoord in kunnen stellen dan horen we het graag! Dat geldt natuurlijk ook wanneer je nog vragen hebt voor ons. Voor nu in ieder geval nog een goed weekend! 

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Beste @Jeroforum  Goeie vraag vooral voor mensen die nog nooit hebben gehoord van SimSwap

Bron RTL-Nieuws 

Hoe bescherm je jezelf tegen sim-swapping?

Om jezelf te beschermen tegen sim-swapping, is het belangrijk dat je je telefoonnummer van je online accounts verwijdert. Bij veel accounts zorgt je 06-nummer voor een extra beveiliging (tweestapsverificatie), bijvoorbeeld omdat je een sms-code moet invoeren na het inloggen. Het is dan verstandig om die extra beveiliging op een andere manier in te stellen.

Dat kun je doen door bij je online accounts gebruik te maken van een zogeheten authenticator-app. Dit kan onder andere bij GoogleMicrosoftTwitterFacebookInstagram en Dropbox. Met de gratis app Authy kun je de inlogcodes voor deze online diensten opslaan en op meerdere apparaten bereiken.

Een nog veiligere manier is om gebruik te maken van zogeheten Security Key.

Dit zijn fysieke sleutels die je in de usb-ingang van een computer stopt. De online dienst controleert of het de juiste sleutel is, en de sleutel weet of je inlogt bij de juiste online dienst. Experts raden een combinatie van een security key en inlogcodes via de authenticator-app aan om je te beschermen tegen sim-swapping.

Als laatste kun je bij Vodafone en T-Mobile een wachtwoord instellen als je iets telefonisch wil aanpassen. Je moet dan dat wachtwoord aan de telefoon zeggen voordat je een wijziging wil doorvoeren, en dat houdt een groot deel van de sim-swap-aanvallen tegen. 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Jeroforum,

Een heel terechte vraag en ik zie dat @CrisTien hier ook al een goed antwoord op heeft gegeven!

We gaan natuurlijk enorm voorzichtig om met al onze klantgegevens en dat geldt ook zeker voor het utivoeren van een simswap. We doen sowieso altijd een strenge ID-check bij een simswap en in bepaalde gevallen weigeren we ook sowieso om op afstand een simswapte doen. Je snapt misschien dat ik niet al te diep in ga op de details van de ID-check en om welke gevallen het gaat, want ik wil de fraudeurs natuurlijk niet wijzer maken! :wink: Als iemand niet door de ID-check komt of niet de contractant is, dan zullen we altijd naar de T-Shop verwijzen en moet de klant met identiteitsbewijs aantonen dat hij/zij echt de klant is. 

Mochten we voor jou trouwens een wachtwoord in kunnen stellen dan horen we het graag! Dat geldt natuurlijk ook wanneer je nog vragen hebt voor ons. Voor nu in ieder geval nog een goed weekend! 

Reageer