Beantwoord

Datakosten in het buitenland

  • 22 February 2022
  • 15 reacties
  • 361 Bekeken

Hoezo moet je extra kosten betalen als je een langere tijd in het buitenland zit maar wel binnen je mb verbruik blijft? T-mobile geeft zelf aan dat je binnen de eu gebruik kunt maken van je MB’s

icon

Beste antwoord door Waqqas 22 February 2022, 10:25

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

15 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Emy Straatman 

Op deze pagina bij veelgestelde vragen onder kan ik mijn aansluiting voor langere tijd in de EU gebruiken lees je hier meer over :

https://www.t-mobile.nl/klantenservice/mobiel/buitenland

Hallo, 

 

Mag ik ook hierover iets vragen? 

Ik heb deze sms over data in het buitenland vorige maand gekregen. Dat ik teveel heb verbruikt in het buitenland etc. Nu is het zo dat ik in België werk en tegen de grens woon. Mijn telefoon schakelt nogal eens over op het belgische netwerk (eigenlijk meer dan het nederlands netwerk). Omdat ik dus de kosten wil voorkomen heb ik een aantal dagen mijn internet helemaal uitgezet. Dus het knopje data roaming stond op uit en ook het knopje mobiele data (iphone dus beide uitgezet want heb dit al eerder gehad en toen had ik het knopje data roaming niet uitstaan en toen kreeg ik toch nog “verbruik” (terwijl internet dus uitstaat en ik dus niet gebruik) in het buitenland). DUS BEIDE STONDEN UIT.

 

Nu keek ik net naar mijn verbruik en staat er weer dat ik alle dagen internet heb gehad in het buitenland. Terwijl ik mijn internet uit had staan! enkel wifi maakte ik gebruik van. Ik zet t-mobile aan met netwerkselectie maar soms heb ik dan op mijn werk geen bereik en aangezien ik al via internet niet te bereiken ben (geen wifi hier) moet ik wel bereikbaar zijn telefonisch dus dan schakelde ik om naar een belgische provider, MAAR MIJN DATA ROAMING STOND UIT. dus hoe kan het dan dat ik volgens mijn verbruik toch zogenaamd Online ben geweest?

 

ik ga echt niet betalen terwijl ik geen gebruik van mijn internet heb gemaakt. Ben super slecht bereikbaar hierdoor op het moment en ben ik nog de dupe. 

 

mvg,

 

Veerle Daamen 

 

Reputatie 7
Badge +14

@virella1 .

Als je inderdaad vaak op het Belgische netwerk zit kan het dus zo zijn dat de verhouding NL/EUb scheef wordt. Dat is niet te voorkomen. Wat wel apart is dat als je jouw mobiel aangeeft geen data roaming toe te staan, en sterker nog, gewoon wifi dekking hebt, ee alsnog data via dat Belgische netwerk wordt afgehandeld.

Ik zou eerst eens bekijken of dat echt zo is. Gebruik hiervoor de T-Mobile app zodat je direct inzicht hebt in het bundel verbruik. Zie je daar ook de EU bundel kleiner worden onder de conditie van data roaming uit en wifi thuis aan?

Als dit het geval is dan is het toch echt je toestel wat dit veroorzaakt. Bijvoorbeeld door de wifi assistent. Bij slechte wifi zal je toestel toch mobiele data verbruiken. Dat kun je ook uitzetten. Via Google vond ik deze hulppagina om dat te doen met een Android toestel.

Ik had gekeken voordat ik hier reageerde. Bijv. Afgelopen weekend. Zaterdag en zondag stond mijn data roaming uit. Zaterdag ben ik in België wel bij de H&M geweest. Daar heb ik op hun WiFi netwerk gezeten want ik had die nodig voor mijn klanten nummer. Staat er nu dus 3MB. Terwijl ik dus data roaming uit had staan. Later op de dag ben ik naar mijn ouders geweest. Die wonen wat verder in Nederland dus dan zit ik niet op de grens. Zondag was ik nog steeds bij mijn ouders. In de avond terug gereden en tja dan begint t zodra je in de buurt van de grens komt. Uiteindelijk schakelt die vaak over. Nu dus ook denk ik want er staan KB’s in. Op dinsdag en woensdag had ik mijn data roaming uit staan. Is hetzelfde staan KB’s in mijn lijst. Ik heb dit sms’je al eens eerder gehad. Als ik dan data roaming uit deed, en mobiele netwerk (2 verschillende knoppen op de iPhone) dan maakte die nooit verbinding. Maar nu dus wel ineens! Kan toch niet zomaar. Snap hier echt niks van 

Reputatie 7
Badge +14

Ok, dan heb je die test gedaan en aangetoond dat je telefoon die blokkade niet respecteert. Voor IOS is wifi assistent via de info van Apple uit te zetten.

Oké maar dat kan toch niet. Dus ik moet betalen omdat mijn telefoon toch data roaming pakt terwijl die uit staat…. 

Ik heb gekeken naar de wifi assistance maar die staat niet aan (wist ook niet dat het bestond maar staat dus niet aan dus heb ik waarschijnlijk al ooit uit gezet) 

Reputatie 7
Badge +14

Oké maar dat kan toch niet. Dus ik moet betalen omdat mijn telefoon toch data roaming pakt terwijl die uit staat…. 

Ik geloof best dat jij dat knopje hebt maar T-Mobile meet alleen het mobiele dataverkeer wat jouw toestel over het mobiele netwerk stuurt. En dat wordt terecht verrekend. Je zou het eens met een ander toestel kunnen gaan proberen en misschien Apple eens benaderen waarom IOS dit doet? 

Terecht? Het is maar wat je terecht noemt. Ik ben al jaren klant bij jullie maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Dus ik zet alles uit en dan vinden jullie het normaal om dit in rekening te brengen. Uit is uit toch? 

Dus even een ander toestel aanschaffen zodat ik aan jullie kan laten zien dat jullie kosten in rekening brengen die niet horen. Omgedraaide wereld lijkt mij… kom je dan even een toestel brengen? Ik heb geen ander toestel liggen hoor

Reputatie 7
Badge +14

He @virella1 je praat hier met medeklanten die meedenken. Het geval wil wel dat super users hun eigen expertise hebben en ik weet toevallig veel van mobiele netwerken en ook roaming. Maar er zijn ook moderators van T-Mobile hoor, die herken je aan hun T-Mobile logo naast hun naam.

Haha oh sorry dacht dag je moderator was. Ben inderdaad gewend dat die reageren. Wordt gewoon moe van dit gedoe. Ik ben hele dag niet/slecht bereikbaar omdat ik roaming uitzet en dan nog pakt die data volgens “mijn verbruik” 

Reputatie 7
Badge +4

@virella1 zet roaming uit in de My T-Mobile app. In plaats van in de telefoon zelf

Oh daar heb ik nooit van gehoord! ik ga eens kijken. dankje 

Kan je me ook vertellen waar in de tmobile app ik dat uit kan zetten?