Beantwoord

Mensen beweren dat ik hen gebeld heb

  • 18 October 2021
  • 6 reacties
  • 655 Bekeken

Sinds gisteren heb ik de ervaring dat wild vreemde mensen mij bellen omdat ik hun gebeld zou hebben.... maar dat heb ik niet. Nou zou 1 iemand nog wel een foutje kunnen maken en bij het terugbellen een typefoutje maken (hoewel, terugbellen is meestal gewoon tikken op gemiste nummer) maar net gebeurde hetzelfde opnieuw. Dus geen toeval meer.

 

Nu vraag ik me echter af hoe dit kan, en hoe dit kan worden opgelost. 
 

icon

Beste antwoord door TAVL 18 October 2021, 14:16

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het klinkt bijna alsof jouw nummer misbruikt wordt door middel van spoofing. Dus dat iemand anders jouw nummer gebruikt voor andere doeleinden en dus met een truucje net doen of ze met jouw nummer bellen.

“ Bij spoofing met telefoonnummers nemen de oplichters een ander telefoonnummer aan. Oplichters maken hierbij slim misbruik van de werking van het mobiele telefoonnetwerk. Je kunt apps downloaden waarmee je je eigen telefoonnummer kunt vervangen door een telefoonnummer van iemand anders. ”

Ik ben bang dat hier weinig anders aan te doen is dan als dit te vaak plaatsvindt dat je een ander nummer aanvraagt.

Reputatie 7
Badge +14

Spoofing kan niet vanaf Nederlandse netwerken plaatsvinden. Er dient namelijk voor een SIP aansluiting een nummerscreening gedaan te worden. Maar het “zomaar een willikeurig nummer aannemen” is heel makkelijk vanaf buitenlandse operator netwerken. Via internet en een creditcard kun je dan inderdaad heel eenvoudig dit initieren en daar is niets aan te doen. Alleen het businessmodel voor de oplichters die jouw nummer aannemen is mij onduidelijk. Normaal gebruiken ze dan het nummer van b.v. de ING om dan mensen met een “bekend nummer”  te bellen en te overtuigen dat ze geld moeten overschrijven.

Ik heb het zelfde probleem. Ik ben vandaag  door een nummer gebeld. Dit nummer heb ik eerst opgezocht op google en heb mijn voicemail beluisterd

Daarna heb ik persoon aan de lijn gehad die tegen mij gezegd heeft dat iemand mijn naam en nummer gebruikt heeft toen ze naar hun nummer gebeld hebben. .Dit vind ik heel vreemd. Daarom hebben ze mij teruggebeld.

 

Dit is de eerste keer dat ik hier last van heb, wel reclame en spam telefoontjes maar die blokkeer ik met de app hiya

Spoofing kan niet vanaf Nederlandse netwerken plaatsvinden. Er dient namelijk voor een SIP aansluiting een nummerscreening gedaan te worden. Maar het “zomaar een willikeurig nummer aannemen” is heel makkelijk vanaf buitenlandse operator netwerken.

Sorry, maar … onzin.

Telefoonterroristen (zoals ik ze vaak noem) gebruiken geen SIP-Nummers maar SIP-Trunks en bij SIP-Trunks kun je gewoon op Nederlandse bodem snel, goedkoop en eenvoudig telefoonnummers spoofen. 

Waarom ze inderdaad willekeurige nummers aannemen is ook mij nog altijd niet duidelijk.

Dit is de eerste keer dat ik hier last van heb, wel reclame en spam telefoontjes maar die blokkeer ik met de app hiya

Misschien kun je eens kijken op Have I been Pw'ned, ze slaan niets op wat je zelf invult maar hebben wel de beschikking over miljoenen aan data die gelekt zijn zoals bijvoorbeeld de data die een aantal jaar geleden is verzameld door een partij die een koppeling had met Facebook maar ook datalekken zelf.

Telefoonnummer in internationaal formaat neerzetten en hopen dat je nummer niet ergens is gelekt.

 

Oke de data is dus gelekt via Facebook als ik Pawned zo bekijk 

Oke de data is dus gelekt via Facebook als ik Pawned zo bekijk 

Dan heb je waarschijnlijk daar de oorzaak hoe ze je naam e.d. weten want ook die gegevens zijn toen bij Facebook buit gemaakt.