Beantwoord

Ongewenste telefoontjes

  • 1 September 2021
  • 2 reacties
  • 675 Bekeken

Sinds een paar dagen word ik steeds gebeld door callcentra waarvan de medewerkers Engels spreken en die zich voorstellen als een buitenlands bedrijf (steeds een ander bedrijf). Ik hang altijd gelijk op. 

Het bedrieglijke is: ze bellen vanaf een Nederlands mobiel nummer. Ik sta op het belmeniet register en neem geen telefoontjes op van afgeschermde nummers of buitenlandse nummers. Elke keer als ik zo'n telefoontje krijg, blokkeer ik dat nummer maar de keer erop word ik weer vanaf een ander nummer gebeld.

Mijn vraag is: mogen die bedrijven dat überhaupt doen? En zo niet, waar kun je ze rapporteren? 

Hebben meer mensen last van deze telefoontjes?

Wat is er tegen te doen? Ik neem nu voortaan ook geen telefoontjes meer aan van Nederlandse 06-nummers die ik niet herken. Iemand nog een beter idee? 

icon

Beste antwoord door Anonymous 1 September 2021, 17:54

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Marquise,
 

Hier zijn wat spelregels van de Nederlandse overheid. Bij de ACM kun je ook zowel telefonisch als online een melding indienen. 

Sinds een paar dagen word ik steeds gebeld door callcentra waarvan de medewerkers Engels spreken en die zich voorstellen als een buitenlands bedrijf (steeds een ander bedrijf). Ik hang altijd gelijk op. 

Het bedrieglijke is: ze bellen vanaf een Nederlands mobiel nummer. Ik sta op het belmeniet register en neem geen telefoontjes op van afgeschermde nummers of buitenlandse nummers. Elke keer als ik zo'n telefoontje krijg, blokkeer ik dat nummer maar de keer erop word ik weer vanaf een ander nummer gebeld.

Mijn vraag is: mogen die bedrijven dat überhaupt doen? En zo niet, waar kun je ze rapporteren? 

Hebben meer mensen last van deze telefoontjes?

Wat is er tegen te doen? Ik neem nu voortaan ook geen telefoontjes meer aan van Nederlandse 06-nummers die ik niet herken. Iemand nog een beter idee? 

Grote kans dat het gewoon scammers zijn uit Hongarije, India of één van de andere landen waarin dit soort praktijken veelvuldig voor komen.

Dat je een 06-nummer ziet maar vervolgens allerlei Engels sprekende mensen aan de telefoon krijgt die namens willekeurige bedrijven bellen, is iets dat vaak wijst op “scammers” (oplichters).

Wat je ertegen kunt doen? Eigenlijk heel weinig, zelfs je telefoonnummer veranderen is niet iets wat zorgt voor een permanente oplossing. Het weigeren van telefoongesprekken van onbekende 06-nummers os vaak ook geen oplossing.

Wat helaas vaak gedaan woord door deze oplichters ie een VoIP/SIP account nemen en het uitgaande telefoonnummer veranderen. Gebruiken ze nu 06-12345678, morgen kunnen ze plotsklaps bellen met telefoonnummer 0800 7123 en doen alsof ze werkzaam zijn bij T-Mobile. Dit heet ook wel spoofen en daartegen kun je echt ontzettend weinig doen.

De spelregels waarnaar @Seccie  verwijst kunnen leuk zijn maar zijn alleen van toepassing als je zeker weet dat het een organisatie is binnen Nederland maar helaas, als de mensen die je bellen Engels praten en een buitenlands bedrijf vertegenwoordigen, kun je er vanuit gaan dat het om oplichting gaat en je met die spelregels geen steek verder komt.

Het enige wat misschien zou kunnen is dat T-Mobile een onderzoek start en een traceback doet naar de herkomst van de oproep.

Reageer