Beantwoord

Router instellen voor camerabeelden bekijken op mobiel via internet

  • 14 April 2022
  • 15 reacties
  • 1484 Bekeken

Ik heb thuis ip camera's met een geheugenkaart die ik via een app kan bekijken alleen via de wifi.

Nu zou ik ook graag mijn camera beelden willen bekijken via de app op mijn mobiel via internet als ik niet thuis ben.

Nu heb ik gelezen dat je in de router poorten moet open zetten om het te laten werken?

Graag zou ik info willen hoe dit moet?

Met vriendelijke groet,

 

  1. Groothedde

 

icon

Beste antwoord door yalerta 15 April 2022, 17:06

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

15 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Groothedde 

Om welke IP camera's gaat het precies?

Vaak heb je voor dergelijke camera's waarvan je de beelden kunt bekijken in een app ook ergens een optie om met een andere netwerk de beelden via de app te bekijken.

Gaat om vivotek cameras

1x IT9388-HT

1x FE8181V

1x FD9360-H

Hoe nu verder?

 

@Groothedde,

je hebt de app iViewer geïnstalleerd?

Zo ja, dan zou je als eerste kunnen proberen om alle camera's offline te halen. 1ste weer aansluiten en toevoegen via de iViewer app. Nadat de 1ste camera is geinstaleerd de 2de aansluiten en zo verder totdat je alle camera's werkende hebt.

 

Mocht je foutmeldingen krijgen, plaats een screenshot van de melding(en). Daarmee kunnen we verder gaan zoeken. 

Let wel: dit is een klant helpt klant forum, dus we proberen je te helpen, maar we zijn (bijna) allemaal geen T-Mobile medewerkers. 

 

ja ik heb de iviewer app idd.ik begrijp dat jullie geen t-mobile werknemers zijn.…..ik heb de cameras ook werkend alleen via wifi verbinding maar als ik via internet op mijn mobiel wil kijken verbind die niet.

moet ik dan niet iets in de camera aanvinken of in de router iets instellen?

Zodra ik thuis ben duik ik hier verder in, zelf heb ik een camerasysteem van Hikvision en geen poort hoeven open te zetten oid om het buiten Wi-Fi om te kunnen bekijken.

oke, alvast bedankt. hopelijk is het een instelling

Reputatie 7
Badge +5

@Groothedde 

Inderdaad poorten openzetten in de router volgens de handleidingen op internet.

Als de poorten open gezet zijn kun je naar je externe (Internet) IP adres verbinden en de beelden bekijken.

 

Welke modem is er geïnstalleerd? Draytek, Huawei of Zyxel.

Zyxel.... Maar welke poorten moet ik dan open zetten? 

Reputatie 7
Badge +5

Dat zullen we uitzoeken.

Bijna alle benodigde gegevens zijn nu bekend.
Het is iets lastiger omdat Vivotek zo te zien geen dns service aanbied. Als dat zo was konden je camera's verbinding maken met die service en de iViewer app kan dan via die service de beelden aan je doorgeven.

Zover als ik nu zie moeten er omdat er 3 camera's bij betrokken zijn 3 poorten doorgestuurd gaan worden. Het verhaal moet er dan ongeveer zo uit gaan zien;

camera 1 - Internet poort 50001 doorsturen naar → intern ip-adres cam1 poort ?? (nog uitzoeken)
camera 2 - Internet poort 50002 doorsturen naar → intern ip-adres cam2 poort ?? (nog uitzoeken)
camera 3 - Internet poort 50003 doorsturen naar → intern ip-adres cam3 poort ?? (nog uitzoeken)

In de iViewer app zul je dan een groep camera's krijgen die je thuis bekijkt en een groep camera's die je via het internet benaderd via de voorbeeld poorten hierboven aangegeven.

Sorry voor het ietwat gecompliceerde verhaal, maar het is wat koffiedik kijken omdat er geen iViewer op mijn iPhone staat en geen Vivotek camera's hier in huis staan. Alleen de Zyxel modem is bekend.

oke, is dus ingewikkelder dan verwacht. maargoed alvast bedankt voor de moeite

Reputatie 7
Badge +15

@Groothedde

Hier een uitleg over hoe portforwarding werkt in de Zyxel :

https://community.t-mobile.nl/bekabeld-internet-492/port-forwarding-zyxel-t50-met-glasvezel-wil-echt-niet-werken-323803/index2.html

Zie reactie Pieter_B en vergeet het interne IP adres naar de camera niet statisch te maken.

Reputatie 7
Badge +5

@Groothedde

Begin met het achterhalen van je Internet IP adres. Dit kun je vinden in de Zyxel modem maar eenvoudiger is deze link

De poorten die je open moet zetten in de modem voor de camera's zijn volgens de handleidingen op internet.

■ HTTP port: 80
■ RTSP port: 554
■ RTP port for video: 5556
■ RTCP port for video: default is 5557

Als 1e gaan we zorgen dat de camera's een vast IP adres van de modem toegewezen krijgen.

Zyxel modem → Netwerkinstelling → Thuisnetwerken → LAN configuratie.
 

Dit doen we om te zorgen dat de poorten later bij het juiste IP adres uitkomen. Het omcirkelde laat zien dat de DHCP server ip adressen mag uitdelen vanaf adres 192.168.1.51 en hoger.
D.w.z. dat de adressen van 192.168.1.2 tot 192.168.1.50 als een vast adres toegewezen kunnen worden.

En dat vaste toewijzen doen we aan de hand van een MAC adres dat elk netwerk apparaat heeft. Camera, telefoon, laptop of tablet, allemaal hebben ze een uniek MAC adres.

Zyxel modem → Netwerkinstelling → Thuisnetwerken → Statische DHCP

Het MAC adres van je camera's kun je vinden op een sticker op het apparaat zelf maar ook in de Zyxel bij Systeemmonitor → Verkeersstatus → NAT.
De getoonde IP adressen bij deze monitor zijn op dit moment niet belangrijk want die gaan we zelf toewijzen zoals hierboven vermeld.

Als voorbeeld: Let niet op de 192.168.178.xxx (dat is zijn mijn netwerk instellingen)
De lampjes bij de regel geven aan of een apparaat actief is.

Na deze eerste instellingen gaan we de modem herstarten en als die weer actief is gaan we de camera('s) opnieuw opstarten. Om het overzichtelijk te houden is het beter om 1 camera onder handen te nemen.
Hierna controleer je de iViewer app op de telefoon, Misschien moet de gewijzigde camera opnieuw in de app aangemeld worden. We hebben namelijk een Ander IP adres toegewezen. (Voorbeeld schermdump staat 192.168.1.11)

 

koffie pauze met koekje

 

Omdat alle 3 de camera's dezelfde poorten gebruiken gaan we gebruik maken van Portmapping, die is in de Zyxel modem vermeld bij Netwerkinstelling → NAT → Poortdoorschakeling

Ja, daar is ie weer adres 11. Opslaan en we kunnen gaan proberen of de telefoon app de camera kan vinden. LET OP! schakel de wifi van de telefoon even uit om te zorgen dat de verbinding niet in het eigen netwerk gemaakt wordt maar via het GSM signaal.

In de telefoon app gaan we nu de camera opgeven met het INTERNET Ip adres dat je gevonden hebt zoals aangeduid in de eerste regel van deze post.
Het poortnummer van die camera wijzig je naar 50001.

Om het niet te simpel te maken zou het kunnen dat poort 80 geen video doorgeeft, in dat geval moet je misschien gebruik maken van poort 5556. In de schermdump hierboven komt dan Vertaling startpoort 5556 en Vertaling eindpoort 5556

Een andere poortoptie is de 554 maar die wordt vaak gebruikt bij programma's zoals VLC op een PC.

Als de eerste camera gelukt is kunnen de volgende toegevoegd worden,

  • Startpoort 50002 Eindpoort 50002 en Vertaling Startpoort 80/5556/554 en Eindpoort 80/5556/554 - Server IP-adres 192.168.1.12
  • Startpoort 50003 Eindpoort 50003 en Vertaling Startpoort 80/5556/554 en Eindpoort 80/5556/554 - Server IP-adres 192.168.1.13

Vergeet de herstarts niet van modem en camera's na het toevoegen omdat dan pas de IP adressen worden gekoppeld.

Om het gedeelte van het internet IP-adres eenvoudiger te maken kan een DDNS service geregistreerd worden maar dat is een ander verhaal.

Dank jullie allen! Het werkt inmiddels 👍