Beantwoord

verzoek tot verwijderen van bkr registratie

  • 28 November 2022
  • 3 reacties
  • 840 Bekeken

Op 20-08-2019 heb ik voor mijn dochter een telefoonabbonoment bij jullie afgesloten). Wij sluiten al jaren onze telefoonabbonomenten via T-mobile af en wij hebben verder nooit betalingsproblemen gehad.

Helaas hebben wij voor het bovenstaande telefoonnummer een A codering (code 2) omdat wij destijds in de veronderstelling waren dat de maandelijkse termijnen via een automatische incasso gedaan werden. Wij hebben verder nooit doorgehad dat dit via een handmatige incasso moest gebeuren en hierdoor zijn er achterstanden ontstaan.

Toen wij uiteindelijk bericht hebben gekregen van het incassobureau dat wij achterstanden op het telefoonabbonoment hadden en deze ter incasso is overgedragen, zijn wij ons kapot geschrokken. Ik heb het bedrag wat wij verschuldigd waren direct voldaan en hoopte dat het zo goed zou zijn.

 

Nu hebben wij al heel lang de wens om een huis te kopen en dat is deze maand ook eindelijk gelukt. We hebben echt ons droomhuis gevonden en konden ons geluk niet op. Vandaag hebben wij echter van onze financieel adviseur vernomen dat er een A2 codering op mijn naam staat en als deze niet wordt verwijderd de hypotheek niet door kan gaan. U kunt wel begrijpen dat wij dit echt verschrikkelijk vinden en hopen dat dit toch nog omgedraaid kan worden.

 

Ik kan u verzekeren dat er geen kwade opzet was en wij altijd netjes onze rekeningen betalen. Toen wij ons er uiteindelijk bewust van waren dat er nog een rekening open stond hebben wij deze ook direct voldaan.

 

Omdat de codering in 2021 is geplaatst kunnen wij 5 jaar lang geen hypotheek afsluiten. Bijgevoegd vind je ook de e-mail van onze financieel adviseur met de uitleg en een deel van het acceptatiebeleid van de ING-bank dat de hypotheek echt niet doorgaat met een BKR codering (code 2).

 

Omdat dit zo ontzettend veel invloed heeft op het verdere verloop van de hypotheekaanvraag en wij hierdoor jaren lang geen woning kunnen kopen hoop ik dat u de codering nog kunt herzien en deze verwijderd kan worden uit het BKR.

icon

Beste antwoord door Hajar van Odido 29 November 2022, 10:13

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Beste @Elvard  Welkom in de Community. Wat een lastige situatie.

Ik zal proberen dit onderwerp iets sneller onder de aandacht te brengen van de moderators want ik begrijp dat zo’n huis zo je neus voorbij kan gaan.

Geen garantie maar ga mijn best doen!

Groetjes

Reputatie 7
Badge +9

Hi Elvard,

Ik kan heel goed begrijpen dat je dit zo snel mogelijk opgelost wilt hebben. Ik wil dan ook graag kijken wat ik voor je kan betekenen. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je telefoonnummer, volledige adres, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van het bij ons bekende IBAN rekeningnummer ter verificatie? Dan kijk ik graag wat ik voor je kan doen. 

Als je op mijn naam klikt dan kun je mij een bericht sturen. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Elvard 


Bedankt voor je gegevens. Je hebt op dit moment nog een toestelkrediet lopen voor je huidige abonnement dat afloopt op 20 juli 2024. Een toestelkrediet wordt gezien als een lening die de klant afbetaalt. Daarom zijn alle providers door de AFM verplicht om per 01/05/2017 de toestelkredieten van in totaal meer dan € 250,- te registreren bij het BKR. Zo is dus ook jouw toestelkrediet dat hoger is dan € 250 geregistreerd bij BKR. De registratie blijft 5 jaar staan, maar als het toestelkrediet is afbetaald dan krijgt die de status beëindigd bij BKR.

Een hypotheekverstrekker toetst de ruimte die jij hebt om krediet aan te gaan. Het toestelkrediet wordt van die ruimte afgehaald, waardoor je mogelijk iets minder hypotheekruimte zult hebben. Als je betalingsachterstanden hebt op het toestelkrediet, die doorgegeven zijn aan het BKR, dan ziet de hypotheekverstrekker dit ook. Misschien weegt de hypotheekverstrekker dit mee in de afweging of je kredietwaardig bent om een hypotheek aan te gaan. Dit kan per verstrekker verschillen.

Je zou ervoor kunnen kiezen om je huidige toestelkrediet in een keer af te lossen. Als je via My T-Mobile het toestelkrediet (of de resterende termijnen) in één keer afbetaalt via een iDeal-betaling dan geven we de status binnen 2 werkdagen door aan BKR. Misschien dat dit kan helpen bij je hypotheek aanvraag maar nogmaals wij hebben daar geen invloed op en dat verschilt echt per hypotheekverstrekker.

Wij kunnen helaas de registratie niet handmatig verwijderen dit blijft 5 jaar staan bij BKR. Ik hoop dat je met deze informatie toch verder komt en ik hoop oprecht dat het goed gaat komen met je hypotheekaanvraag. Als ik iets anders had kunnen betekenen dan had ik dat zeker gedaan!

Ik wens jullie heel veel succes en mochten er andere vragen zijn in de toekomst dan kun je hier altijd terecht.

Reageer