informatie

Ik word telefonisch lastiggevallen! Wat kan ik doen?

  • 17 December 2018
  • 5 reacties
  • 22158 Bekeken
Ik word telefonisch lastiggevallen! Wat kan ik doen?
Reputatie 7
  • Oud-Moderator
  • 9719 reacties

Het is natuurlijk nooit leuk als je lastig wordt gevallen door een (onbekende) beller! Gelukkig zijn er manieren om ermee om te gaan. 

 

We geven je in dit topic een aantal tips om met telefonische overlast om te gaan.

 


Bekend telefoonnummer

Het kan natuurlijk zijn dat je regelmatig wordt gebeld door een bedrijf, bijvoorbeeld voor een vernieuwing van een contract of voor een aanbod van het een of ander. Als je dit niet wilt, kun je jezelf registreren in het Bel-me-niet-register. Op die manier geef je aan dat bedrijven jou niet mogen benaderen voor aanbiedingen.

Als je het nummer niet herkent en niet direct vertrouwt, dan kun je er altijd voor kiezen om niet op te nemen en het nummer eerst even via Google op te zoeken. De beller kan er dan ook nog voor kiezen om een bericht achter te laten of te sturen.

Je kunt het telefoonnummer ook blokkeren:

 

  • iOS: Ga naar de lijst van oproepen en klik daar op de (i) die naast het nummer staat. Hier kun je dan naar onder scrollen, om onderaan de optie ‘blokkeer deze beller’ te selecteren.
  • Android: Sla het telefoonnummer op in je contactenlijst. Klik op de contactpersoon. Kies voor 'Gegevens (i)', klik daar op opties (drie horizontale stippen) en kies dan voor 'Contact blokkeren'.

 

Onbekend telefoonnummer

Veel bedrijven en andere organisaties (bij Odido doen we dit ook) nemen contact op middels een onbekend telefoonnummer. Houd er dus in eerste instantie rekening mee dat dit de beller in kwestie kan zijn.

Onbekende nummers zijn in de instellingen van je telefoon niet te blokkeren. In de app store zijn wel applicaties te downloaden die je hierbij kunnen helpen. Houd er dan echter wel rekening mee dat álle onbekende nummers worden geblokt.

Als het iemand is die je lastig valt en je daar vanaf wilt, check dan het kopje 'Telefonische overlast'. Je vindt daar een aantal stappen om dit verder aan te pakken.


Buitenlands telefoonnummer

Het kan zijn dat je door een buitenlands nummer wordt gebeld. Dit valt te herkennen door het netnummer wat aan het begin van het telefoonnummer staat (zoals +31 bij Nederland is). Als dit een nummer is dat je niet herkent, dan raden we je aan om niet op te nemen en vooral niet terug te bellen!

Dit soort nummers zijn namelijk bijna altijd scammers. Je wordt gebeld, als je opneemt leggen ze snel neer (of je mist het gesprek) en zonder verder na te denken bel je terug. Vervolgens blijkt dat er onwijs hoge kosten aan het telefoonnummer verbonden zitten, waardoor je een hoge rekening krijgt.


Telefonische overlast

Soms gaat het nog een stapje verder en gaat het om iemand in je omgeving die je lastigvalt. Je kunt een bekend telefoonnummer blokkeren, maar soms belt iemand dan met een afgeschermd nummer.

Je kunt ervoor kiezen om je telefoonnummer te laten wijzigen. Hiervoor kun je terecht op jouw eigen Mijn Odido account en daar kun je zelf direct jouw 06-nummer wijzigen. Deze wijziging kost €10,- en zal op je factuur worden toegevoegd. Dit geldt niet voor de zogeheten Bronzen, Zilveren en Gouden telefoonnummers.

Je kunt daarnaast ook ons meldformulier invullen en opsturen. Op het formulier vind je de voorwaarden voor het uitvoeren van onderzoek naar telefonische overlast.

 

Overlast op je vaste nummer

Ervaar je telefonische overlast op je vaste telefoonaansluiting? Ook dan kan je gebruik maken van ons meldformulier. In het uiterste geval kan je er voor kiezen om je vaste nummer door ons te laten wijzigen. Het duurt vaak een aantal dagen voordat je nieuwe nummer beschikbaar is, het kan zijn dat je hierdoor tijdelijk even niet bereikbaar bent. Wil je je nummer wijzigen? Neem dan even contact met ons op via Facebook, Twitter of de Community.

 

Aanvragen van geheim telefoonnummer

Je kunt zelf kiezen in hoeverre je jouw nummer openbaar wilt hebben. Dit zijn de opties:

Geheim = niet opvraagbaar
Gids = alleen weergegeven in telefoongidsen
Abonnee/Informatie = alleen beschikbaar voor nummerinformatiediensten
Publiek = vrij opvraagbaar (gidsen en nummerinformatiediensten)

Mobiele T-Mobile nummers staan standaard als geheim geregistreerd.

Zelf kun je jouw telefoonnummer ook op verschillende manieren verbergen. Zo kun je via Mijn Odido je nummerweergave uitzetten, waardoor degene waarnaar je belt niet kan zien wat jouw nummer is.

Is jouw telefoonnummer op dit moment publiek en wil je dat aanpassen? Laat het dan in een reactie in dit topic weten. Ook het wijzigen van 'gids' en 'abonnee/informatie' naar geheim kan via dit topic. Alle andere wijzigingen (bv. van geheim naar publiek) moeten schriftelijk worden aangevraagd. Dat kan naar: Odido Netherlands BV. T.a.v. Mutaties - Nummerregistratie, Antwoordnummer 17204, 2501 VH Den Haag. De verwerkingstijd van je verzoek is maximaal 5 werkdagen.

T-Mobile Thuis
Je wensen voor de vermelding in de telefoongids heb je doorgegeven bij je aanvraag van het vaste telefoonnummer. Heb je doorgegeven dat je niet vermeld wil worden en wil je dit achteraf aangepast hebben? Laat het dan in een reactie in dit topic weten. Er zijn wel zaken waar je rekening mee moet houden.


Mocht je nog verdere vragen hebben, laat het gerust weten!

 


5 reacties

Ik log in met mijn telefoon nummer bij o.a. de t-mobile app en website, moet ik na een nummer wijziging inloggen met het nieuwe nummer? en kan ik gewoon mijn oude wachtwoord gebruiken?
Reputatie 7
Hoi Zay90,



Je behoudt uiteraard gewoon jouw My T-Mobile account, dus als je daarin je username hebt ingesteld als jouw oude telefoonnummer en wachtwoord, dan blijft dat gewoon staan. Je kunt deze uiteraard wel wijzigen als je dat handiger vindt!
Reputatie 1

Kan het genoemde formulier ook per email opgestuurd worden?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Hinster 

Nee je kan het formulier opsturen naar T-Mobile Klantenservice BV, Postbus 16272, 2500 BG Den Haag. Ik hoop dat je zo verder komt!

Reputatie 1

Ik werd zojuist gebeld door een 06 telefoonnummer dat door mijn provider (t-mobile) als mogelijk frauduleus werd bestempeld. Wat blijkt? Het nummer bleek van t-mobile verkoop zelf te zijn. Was wel opvallend. Ik heb natuurlijk niet opgenomen.. :-)

Reageer